Naprawić Rondo Grzegórzeckie. Czy to w ogóle możliwe? [List Czytelnika]

Czy da się usprawnić i przyspieszyć przesiadki na rondzie Grzegórzeckim? – pyta Czytelnik Mikołaj i proponuje rozwiązania, których celem jest rozpoczęcie dyskusji nad jakością przesiadek na krakowskich węzłach transportowych. Oto list który napisał.

Czytaj resztę wpisu »

11 Komentarzy

Linia „11” pojedzie w przyszłości w stronę Prokocimia, a może i Nowego Bieżanowa

Otwarcie w 2022 roku Trasy Łagiewnickiej spowodowało zmiany tras m.in. linii „10” oraz „11”. Okazuje się, że w obu przypadkach obecny przebieg nie jest docelowy i są plany by, po dobudowaniu niezbędnej infrastruktury, uległ on kolejnym korektom.

Czytaj resztę wpisu »

, , , , , , , , , , ,

2 Komentarze

„17” albo „44” mogą zostać wydłużone

Tramwaje linii „18” i „50” na trasie do Górki Narodowej pękają w szwach. Zarząd Transportu Publicznego szuka rozwiązania i nie wyklucza, że do wspomnianej pętli wydłużona zostanie jeszcze trzecia linia.

Czytaj resztę wpisu »

, , , , , , , , , ,

11 Komentarzy

Stawki za wzkm na 2024

Inflacja nie odpuszcza, a wraz z nią wzrosty stawek za funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Stawki te Miasto płaci przewoźnikom – MPK oraz Mobilis – za każdy przejechany kilometr, i różnią się w zależności od rodzaju taboru albo strefy kursowania.

Czytaj resztę wpisu »

, , ,

8 Komentarzy

Szykuje się podział linii „194/494”

Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) od czterech lat prowadzi politykę rozcinania linii. Takie zmiany wprowadzono m.in. na „184”, „139” czy „133”. W rozmowie z dziennikarzami pod koniec 2023 roku, ZTP przyznało że jest jeszcze jedna trasa, którą planuje rozdzielić – i jest to „194/494”, łączące osiedle Pod Fortem z Krowodrzą Górką („194”) oraz Azorami („494”).

Czytaj resztę wpisu »

, , , , , , , , , , , , , , , ,

7 Komentarzy

Ciasnota przesiadkowa, czyli o przystanku przy Kablu [List Czytelnika]

Co trzeba zrobić, żeby poprawić krakowską komunikację miejską? Wielu chyba zadaje sobie to pytanie i samemu stara się znaleźć odpowiedzi. Pomaga w tym trwający okres przedwyborczy, który otwiera wiele starych i nowych dyskusji – zwłaszcza tych o dużych projektach takich jak: premetro, nowe linie tramwajowe czy integracja z koleją. W tym wszystkim jednak umyka wiele innych znacznie drobniejszych kwestii, które razem sumują się na doświadczenie korzystania z transportu zbiorowego przeciętnego pasażera. Czasami trzeba szukać dużych i kompleksowych rozwiązań, a innym razem wystarczą drobne poprawki, o czym pisane było w serii o buspasach. Dzisiaj postaramy się przyjrzeć jednemu z takich problemów i nakablować na pewien przystanek tramwajowy – na „Kabel”.

Schemat korytarzy tramwajowych na przystanku “Kabel”. Źródło mapy: OpenStreetMap.

Czytaj resztę wpisu »

,

6 Komentarzy

Nowe trasy „217”, „287” i inne zmiany na północy

Od 8 stycznia linie aglomeracyjne „217” i „247” (kończące dotychczas na Krowodrzy Górce) oraz „257”, „277” i „280” (docierające wcześniej do Nowego Kleparza) zostały skrócone do nowego terminala na Górce Narodowej. Zmiany nie przypadły do gustu pasażerom – w komentarzach wrze, ludzie piszą skargi że nie mogą zmieścić się do pozostałych autobusów, a Gmina Zielonki odpowiada, że trwają rozmowy z Zarządem Transportu Publicznego (ZTP) i prawdopodobnie w lutym zajdą kolejne korekty. Jednak i ich wstępne propozycje spotkały się z krytyką.

Pętla „Krowodrza Górka”

Czytaj resztę wpisu »

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

24 Komentarze

Mieszkańcy wywalczyli – „193” pojedzie do Górki Narodowej!

W październiku 2023 Piotr Paliga z Inicjatywy Górka Narodowa zwrócił się do Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) z prośbą o wydłużenie linii „193”, kończącej obecnie na Prądniku Czerwonym, do nowego terminala na Górce Narodowej. Sprawę opisałem tutaj. I choć początkowo odpowiedź urzędników była odmowna, to potem szczęśliwie zmienili zdanie i zaakceptowali propozycję. Jej wprowadzenia możemy się spodziewać w najbliższych tygodniach.

Przystanek „Papierni Prądnickich” – tędy przejedzie „193”.

Czytaj resztę wpisu »

, , , , , , , , , , , ,

16 Komentarzy

Reforma komunikacyjna z 1999 roku

25 lat temu, 3 stycznia 1999, wprowadzono reformę komunikacyjną która na przynajmniej kilkanaście kolejnych lat miała wyznaczyć jak będą funkcjonować krakowskie tramwaje i autobusy. Ta rocznica to dobra okazja, by przypomnieć sobie założenia reformy, zmiany które wprowadziła oraz ich uzasadnienie.

„130” to jedna z tych linii, których trasy – nie licząc tymczasowych zmian z powodu remontów – się nie zmieniły od kilkudziesięciu lat. Łączy Dworzec Główny z Azorami od 1977 roku.

Czytaj resztę wpisu »

, , , , , , , , , , , , ,

7 Komentarzy

„198” na Mistrzejowickiej – nowe szczegóły

Najprawdopodobniej w pierwszym kwartale 2024 ruszy lokalna linia „198”, która obsłuży ulicę Mistrzejowicką, łącząc Zesławice z Mistrzejowicami. Oto informacje, które udało mi się o niej dotychczas zebrać.

Mercedes Sprinter

Czytaj resztę wpisu »

, , , , , , ,

9 Komentarzy

Nowa Huta – trzecia ręka miasta [List Czytelnika]

Od dłuższego czasu mam wewnętrzne wrażenie, że włodarze miejscy mają Nową Hutę za nie do końca pożądaną dodatkową kończynę Krakowa. Huta jest bytem samodzielnym – jeżdżą tu chociażby „21” czy „16”, linie kręcące się tylko w obrębie jednej dzielnicy, coś niespotykanego nigdzie indziej. Są oczywiście też kluczowe numery jak „4”, „22”, „52”, „502”, które łączą lepiej lub gorzej wschód z zachodem, ale prawie wszystkie muszą przeciskać się przez korytarze takie jak al. Gen. Andersa, czy Rondo Czyżyńskie, do dziś jedyny punkt łączący miasto z przystankami tramwajowymi Huty których jest około czterdzieści (!) Problem z taką sytuacją urzędnicy zauważyli chyba dopiero teraz, czego wynikiem jest budowa tramwaju na Mistrzejowice.

Czytaj resztę wpisu »

, , , , , , ,

3 Komentarze

A może nocny do Zesławic?

Coraz więcej osób chce korzystać z oferty kulturalnej i rozrywkowej Krakowa. Często wizyty w centrum trwają do późna, dlatego tym ważniejsze jest by potem mieszkańcy mogli wrócić komunikacją nocną do domów. Jednym z rejonów wciąż pozbawionych nocnego autobusu, nawet w weekendy, są Zesławice. Dlatego postanowiliśmy powalczyć o zmianę tego stanu rzeczy.

Czytaj resztę wpisu »

, , , , , , , ,

1 komentarz