Czemu rozcinanie linii jest kontrowersyjne – cz. 1. Linie „184” i „139”
W ostatnich latach Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) zdecydował się na wprowadzenie polityki rozcinania linii. Dosięgła ona między innymi trasy autobusów „184”, „139” czy „178”, a w planach jest również podział „194”. I choć wprowadzana w dobrej wierze, polityka ta niestety niosła ze sobą sporo problemów. Spróbujmy dziś je przedyskutować.
Naprawić Rondo Grzegórzeckie. Czy to w ogóle możliwe? [List Czytelnika]
Posted by Jacek M. in Listy czytelników on 5 kwietnia, 2024
Czy da się usprawnić i przyspieszyć przesiadki na rondzie Grzegórzeckim? – pyta Czytelnik Mikołaj i proponuje rozwiązania, których celem jest rozpoczęcie dyskusji nad jakością przesiadek na krakowskich węzłach transportowych. Oto list który napisał.
Linia „11” pojedzie w przyszłości w stronę Prokocimia, a może i Nowego Bieżanowa
Otwarcie w 2022 roku Trasy Łagiewnickiej spowodowało zmiany tras m.in. linii „10” oraz „11”. Okazuje się, że w obu przypadkach obecny przebieg nie jest docelowy i są plany by, po dobudowaniu niezbędnej infrastruktury, uległ on kolejnym korektom.
„17” albo „44” mogą zostać wydłużone
Tramwaje linii „18” i „50” na trasie do Górki Narodowej pękają w szwach. Zarząd Transportu Publicznego szuka rozwiązania i nie wyklucza, że do wspomnianej pętli wydłużona zostanie jeszcze trzecia linia.
Stawki za wzkm na 2024
Inflacja nie odpuszcza, a wraz z nią wzrosty stawek za funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Stawki te Miasto płaci przewoźnikom – MPK oraz Mobilis – za każdy przejechany kilometr, i różnią się w zależności od rodzaju taboru albo strefy kursowania.
Szykuje się podział linii „194/494”
Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) od czterech lat prowadzi politykę rozcinania linii. Takie zmiany wprowadzono m.in. na „184”, „139” czy „133”. W rozmowie z dziennikarzami pod koniec 2023 roku, ZTP przyznało że jest jeszcze jedna trasa, którą planuje rozdzielić – i jest to „194/494”, łączące osiedle Pod Fortem z Krowodrzą Górką („194”) oraz Azorami („494”).
Ciasnota przesiadkowa, czyli o przystanku przy Kablu [List Czytelnika]
Posted by Jacek M. in Listy czytelników on 3 lutego, 2024
Co trzeba zrobić, żeby poprawić krakowską komunikację miejską? Wielu chyba zadaje sobie to pytanie i samemu stara się znaleźć odpowiedzi. Pomaga w tym trwający okres przedwyborczy, który otwiera wiele starych i nowych dyskusji – zwłaszcza tych o dużych projektach takich jak: premetro, nowe linie tramwajowe czy integracja z koleją. W tym wszystkim jednak umyka wiele innych znacznie drobniejszych kwestii, które razem sumują się na doświadczenie korzystania z transportu zbiorowego przeciętnego pasażera. Czasami trzeba szukać dużych i kompleksowych rozwiązań, a innym razem wystarczą drobne poprawki, o czym pisane było w serii o buspasach. Dzisiaj postaramy się przyjrzeć jednemu z takich problemów i nakablować na pewien przystanek tramwajowy – na „Kabel”.
Schemat korytarzy tramwajowych na przystanku “Kabel”. Źródło mapy: OpenStreetMap.
Czytaj resztę wpisu »Mieszkańcy wywalczyli – „193” pojedzie do Górki Narodowej!
W październiku 2023 Piotr Paliga z Inicjatywy Górka Narodowa zwrócił się do Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) z prośbą o wydłużenie linii „193”, kończącej obecnie na Prądniku Czerwonym, do nowego terminala na Górce Narodowej. Sprawę opisałem tutaj. I choć początkowo odpowiedź urzędników była odmowna, to potem szczęśliwie zmienili zdanie i zaakceptowali propozycję. Jej wprowadzenia możemy się spodziewać w najbliższych tygodniach.
Przystanek „Papierni Prądnickich” – tędy przejedzie „193”.
Czytaj resztę wpisu »Reforma komunikacyjna z 1999 roku
25 lat temu, 3 stycznia 1999, wprowadzono reformę komunikacyjną która na przynajmniej kilkanaście kolejnych lat miała wyznaczyć jak będą funkcjonować krakowskie tramwaje i autobusy. Ta rocznica to dobra okazja, by przypomnieć sobie założenia reformy, zmiany które wprowadziła oraz ich uzasadnienie.
„130” to jedna z tych linii, których trasy – nie licząc tymczasowych zmian z powodu remontów – się nie zmieniły od kilkudziesięciu lat. Łączy Dworzec Główny z Azorami od 1977 roku.
Czytaj resztę wpisu »„198” na Mistrzejowickiej – nowe szczegóły
Najprawdopodobniej w pierwszym kwartale 2024 ruszy lokalna linia „198”, która obsłuży ulicę Mistrzejowicką, łącząc Zesławice z Mistrzejowicami. Oto informacje, które udało mi się o niej dotychczas zebrać.
Mercedes Sprinter
Czytaj resztę wpisu »Nowa Huta – trzecia ręka miasta [List Czytelnika]
Posted by Jacek M. in Listy czytelników on 20 grudnia, 2023
Od dłuższego czasu mam wewnętrzne wrażenie, że włodarze miejscy mają Nową Hutę za nie do końca pożądaną dodatkową kończynę Krakowa. Huta jest bytem samodzielnym – jeżdżą tu chociażby „21” czy „16”, linie kręcące się tylko w obrębie jednej dzielnicy, coś niespotykanego nigdzie indziej. Są oczywiście też kluczowe numery jak „4”, „22”, „52”, „502”, które łączą lepiej lub gorzej wschód z zachodem, ale prawie wszystkie muszą przeciskać się przez korytarze takie jak al. Gen. Andersa, czy Rondo Czyżyńskie, do dziś jedyny punkt łączący miasto z przystankami tramwajowymi Huty których jest około czterdzieści (!) Problem z taką sytuacją urzędnicy zauważyli chyba dopiero teraz, czego wynikiem jest budowa tramwaju na Mistrzejowice.