Czemu rozcinanie linii jest kontrowersyjne – cz. 2. Linie „192” i „133”
Kontynuujemy dyskusję dot. rozcinania tras autobusów. W pierwszej części omówiliśmy zmiany które zaszły na liniach „184” i „139”, a dziś kolej na „192” i „133”.
Czemu rozcinanie linii jest kontrowersyjne – cz. 1. Linie „184” i „139”
W ostatnich latach Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) zdecydował się na wprowadzenie polityki rozcinania linii. Dosięgła ona między innymi trasy autobusów „184”, „139” czy „178”, a w planach jest również podział „194”. I choć wprowadzana w dobrej wierze, polityka ta niestety niosła ze sobą sporo problemów. Spróbujmy dziś je przedyskutować.
Naprawić Rondo Grzegórzeckie. Czy to w ogóle możliwe? [List Czytelnika]
Posted by Jacek M. in Listy czytelników on 5 kwietnia, 2024
Czy da się usprawnić i przyspieszyć przesiadki na rondzie Grzegórzeckim? – pyta Czytelnik Mikołaj i proponuje rozwiązania, których celem jest rozpoczęcie dyskusji nad jakością przesiadek na krakowskich węzłach transportowych. Oto list który napisał.
Linia „11” pojedzie w przyszłości w stronę Prokocimia, a może i Nowego Bieżanowa
Otwarcie w 2022 roku Trasy Łagiewnickiej spowodowało zmiany tras m.in. linii „10” oraz „11”. Okazuje się, że w obu przypadkach obecny przebieg nie jest docelowy i są plany by, po dobudowaniu niezbędnej infrastruktury, uległ on kolejnym korektom.
„17” albo „44” mogą zostać wydłużone
Tramwaje linii „18” i „50” na trasie do Górki Narodowej pękają w szwach. Zarząd Transportu Publicznego szuka rozwiązania i nie wyklucza, że do wspomnianej pętli wydłużona zostanie jeszcze trzecia linia.
Stawki za wzkm na 2024
Inflacja nie odpuszcza, a wraz z nią wzrosty stawek za funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Stawki te Miasto płaci przewoźnikom – MPK oraz Mobilis – za każdy przejechany kilometr, i różnią się w zależności od rodzaju taboru albo strefy kursowania.
Szykuje się podział linii „194/494”
Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) od czterech lat prowadzi politykę rozcinania linii. Takie zmiany wprowadzono m.in. na „184”, „139” czy „133”. W rozmowie z dziennikarzami pod koniec 2023 roku, ZTP przyznało że jest jeszcze jedna trasa, którą planuje rozdzielić – i jest to „194/494”, łączące osiedle Pod Fortem z Krowodrzą Górką („194”) oraz Azorami („494”).
Ciasnota przesiadkowa, czyli o przystanku przy Kablu [List Czytelnika]
Posted by Jacek M. in Listy czytelników on 3 lutego, 2024
Co trzeba zrobić, żeby poprawić krakowską komunikację miejską? Wielu chyba zadaje sobie to pytanie i samemu stara się znaleźć odpowiedzi. Pomaga w tym trwający okres przedwyborczy, który otwiera wiele starych i nowych dyskusji – zwłaszcza tych o dużych projektach takich jak: premetro, nowe linie tramwajowe czy integracja z koleją. W tym wszystkim jednak umyka wiele innych znacznie drobniejszych kwestii, które razem sumują się na doświadczenie korzystania z transportu zbiorowego przeciętnego pasażera. Czasami trzeba szukać dużych i kompleksowych rozwiązań, a innym razem wystarczą drobne poprawki, o czym pisane było w serii o buspasach. Dzisiaj postaramy się przyjrzeć jednemu z takich problemów i nakablować na pewien przystanek tramwajowy – na „Kabel”.
Schemat korytarzy tramwajowych na przystanku “Kabel”. Źródło mapy: OpenStreetMap.
Czytaj resztę wpisu »Mieszkańcy wywalczyli – „193” pojedzie do Górki Narodowej!
W październiku 2023 Piotr Paliga z Inicjatywy Górka Narodowa zwrócił się do Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) z prośbą o wydłużenie linii „193”, kończącej obecnie na Prądniku Czerwonym, do nowego terminala na Górce Narodowej. Sprawę opisałem tutaj. I choć początkowo odpowiedź urzędników była odmowna, to potem szczęśliwie zmienili zdanie i zaakceptowali propozycję. Jej wprowadzenia możemy się spodziewać w najbliższych tygodniach.
Przystanek „Papierni Prądnickich” – tędy przejedzie „193”.
Czytaj resztę wpisu »Reforma komunikacyjna z 1999 roku
25 lat temu, 3 stycznia 1999, wprowadzono reformę komunikacyjną która na przynajmniej kilkanaście kolejnych lat miała wyznaczyć jak będą funkcjonować krakowskie tramwaje i autobusy. Ta rocznica to dobra okazja, by przypomnieć sobie założenia reformy, zmiany które wprowadziła oraz ich uzasadnienie.
„130” to jedna z tych linii, których trasy – nie licząc tymczasowych zmian z powodu remontów – się nie zmieniły od kilkudziesięciu lat. Łączy Dworzec Główny z Azorami od 1977 roku.
Czytaj resztę wpisu »„198” na Mistrzejowickiej – nowe szczegóły
Najprawdopodobniej w pierwszym kwartale 2024 ruszy lokalna linia „198”, która obsłuży ulicę Mistrzejowicką, łącząc Zesławice z Mistrzejowicami. Oto informacje, które udało mi się o niej dotychczas zebrać.
Mercedes Sprinter
Czytaj resztę wpisu »