Układ linii w czasie zamknięcia trasy na Krowodrzę Górkę

RoversKrk97
Pasażer
Posty: 44
Rejestracja: 26 gru 2020, 11:58

Układ linii w czasie zamknięcia trasy na Krowodrzę Górkę

Post autor: RoversKrk97 » 29 maja 2021, 19:28

Witam! Wiem, że nie warto wybiegać w przyszłość, bo budowa linii dopiero się rozpoczęła prawie pół roku temu, ale chciałbym poznać wasze pomysły na to, jak będzie zorganizowany układ linii tramwajowych na Krowodrzy Górce, która jak wiemy będzie przebudowywana. Czy wpadną na pomysł zrobić przejazdówkę przy Bratysławskiej czy wszystko skończy na Dworcu Towarowym? Zachęcam do dyskusji i swoich przemyśleń na ten temat :)

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Tramwajolog14 » 29 maja 2021, 19:52


RoversKrk97 pisze:Czy wpadną na pomysł zrobić przejazdówkę przy Bratysławskiej czy wszystko skończy na Dworcu Towarowym?
Wszystko na DT raczej nie może skończyć, bo oznaczałoby to 24 kursy na godzinę na jednym torze (bez zawieszonej "17"). Możnaby było połączyć "18" i "50" w jedną linię, np. "78", ale wtedy wciąż byłoby za dużo kursów na pętli, bo aż 16 i nie byłoby możliwości zawracania od strony ul. Kamiennej (co może się przydać w przypadku przywrócenia "44"). Przejazdówka mogłaby trochę odciążyć temat, tylko co na nią dać? "3", "18" i "50" potrzebują większego taboru niż GT8N, więc odpadają, a na "5" mogłyby się pojawiać jedynie N8S, bo GT8N z tego co wiem nie mogą jeździć przez tunel, zatem z "5" też ciężko...

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: fistaszek » 29 maja 2021, 20:33

Tramwajolog14 pisze: 29 maja 2021, 19:52 "3", "18" i "50" potrzebują większego taboru niż GT8N, więc odpadają, a na "5" mogłyby się pojawiać jedynie N8S, bo GT8N z tego co wiem nie mogą jeździć przez tunel, zatem z "5" też ciężko...
Na "17" przed zawieszeniem regularnie pojawiały się GT8N, więc nie wiem skąd masz informację o zakazie taborowym tego taboru.

pjetrek
Ekspert
Posty: 624
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: pjetrek » 29 maja 2021, 20:44

Gdyby przejazdówka była w okolicy przystanku "Bratysławska" to właściwie obsługa osiedla byłaby zapewniona :D Pozostałby problem z przesiadkami na aglo, ale to też można by rozwiązać zmieniając lekko trasę i puścić je trochę naokoło - z pętli autobusowej przez Krowoderskich Zuchów i dalej odpowiednio Wybickiego-Łokietka lub Wybickiego-Bratysławska... Wówczas rolę punktu przesiadkowego pełniłby ten węzeł... W rejon US jest tu około 300 metrów, więc do ogarnięcia...

Niestety ale odnoszę wrażenie, że przy tej inwestycji brakuje śmiałych decyzji odnośnie obsługi komunikacyjnej... Przy remoncie tramwaju do Bronowic dało się zrobić całe odcinki ulic jednokierunkowych, tylko dla km, linie autobusowe obsługiwane 18m pojazdami, które przeciskały się nieraz przez wąskie uliczki byleby dojazd był zapewniony... A tutaj jest to trochę bez głowy planowane... Nie ma wjazdu to heja i spadamy... Stąd już teraz ogromne korki i opóźnienia km na Wyki, Pachońskiego, Opolskiej, Fieldorfa-Nila.... I linia zastępcza 744 która nie ma dowiązania do swojej podstawowej linii 144, a jej rozkład jest czystą loterią :/

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Zieleńczanin » 29 maja 2021, 22:06

@pjetrek - Niestety, dość problematyczny jest brak ulic, którędy można by było puścić zbiorkom. Opcji zbyt dużo nie ma, na dobrą sprawę na Opolską od północy można w tym momencie wyjechać Łokietka, Wyki i Mackiewicza. Przy czym o ile z Mackiewicza na Wyki omijając Opolską najszybciej jest przez wąziutką Stefanowicza, Górnickiego i Pachońskiego (jeszcze dość znośnie), to w drugą stronę trzeba jechać przez Zielonki i Witkowice.
I o ile dla aglo od strony Zielonek może można by było robić sztuki z zrobieniem jednokierunkowej ul. Złote Piaski i od Zielonek Skrzyżowania skierować je przez Złote Piaski, Osiedlową, Starego Wiarusa i Łokietka, to z Prądnikiem jest bardzo ciężko. I tak pewnie ten kto może chodzi kładką na Krowodrzę.

A co do tramwajów po zamknięciu Krowodrzy - proponowałbym tak:
Wariant 1 - zostawiamy mijankę na Bratysławskiej:
"18", "50" - zawieszone.
"3" - skrócenie do Dworca Towarowego.
"5" - skrócenie do Bratysławskiej, tabor N8.
"17", "19" - wydłużenie do Bratysławskiej, tabor GT8N. "17" z kursami również poza szczytem (skróconymi do Łagiewnik).
"78" - Maki - jak "18" - Długa - Tunel - jak "50" - Kurdwanów, tabor STL (ewentualnie kilka Pes, jeśli to poprawi sytuację).
Aglo z Krowodrzy - wydłużenie do Nowego Kleparza.
Wariant 2 - radzimy sobie bez mijanki:
"18", "50", "78", aglo z Krowodrzy - bez zmian wobec wariantu 1.
"5" - zawieszona.
"3" - osłabienie do f~15/15/20/20.
"17" - skrócenie do Wieczystej.
"73" - Nowy Bieżanów - jak "3" - Westerplatte - Basztowa - Długa - Tunel - jak "5" - Wzgórza Krzesławickie. Tabor EU8N i STL na przemian, lub same STL. W weekendy wszystkie kursy skrócone na Dworzec Towarowy.

Ewentualnie można myśleć o jakichś hybrydach "17" i "44" czy "5" i "19" - ale uważam, że to słabe pomysły, ze względu na komplikacje przy ich wdrażaniu.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Tramwajolog14 » 29 maja 2021, 22:31

Zieleńczanin pisze:"78" - Maki - jak "18" - Długa - Tunel - jak "50" - Kurdwanów, tabor STL.
Tylko jak w weekendy? "50" jeździ co 10 minut, a "18" co 20. Co drugi kurs skrócony, na trasie Kurdwanów - DT? W sumie czemu nie, chociaż trochę się robi tych wariantów...

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Zieleńczanin » 29 maja 2021, 23:05

Tramwajolog14 pisze: 29 maja 2021, 22:31
Zieleńczanin pisze:"78" - Maki - jak "18" - Długa - Tunel - jak "50" - Kurdwanów, tabor STL.
Tylko jak w weekendy? "50" jeździ co 10 minut, a "18" co 20. Co drugi kurs skrócony, na trasie Kurdwanów - DT? W sumie czemu nie, chociaż trochę się robi tych wariantów...
Cóż, byłoby to zapewne konieczne. Problem mógłby być w wariancie 2, teraz się zorientowałem, że na Dworcu Towarowym w weekend kończyłyby "3", "19", "73" i "78" - dużo... Zdecydowanie coś przydałoby się z tym zrobić (no chyba że 12/h przy kilku koordynacjach wydoli). Głośno myśląc - może "73" powinna w weekendy jeździć na Dajwór? Zawsze jakieś wyjście... Nie żeby mi się specjalnie podobało.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Kaszmir » 30 maja 2021, 2:19

Tramwajolog14 pisze: 29 maja 2021, 19:52ale wtedy wciąż byłoby za dużo kursów na pętli, bo aż 16 i nie byłoby możliwości zawracania od strony ul. Kamiennej (co może się przydać w przypadku przywrócenia "44").
"44" to nie problem - można je skierować na Cichy Kącik.
pjetrek pisze: 29 maja 2021, 20:44I linia zastępcza 744 która nie ma dowiązania do swojej podstawowej linii 144, a jej rozkład jest czystą loterią :/
Jest możliwość przesiadki na "194", "164" i "3" - pokrywają prawie całą trasę "144". Gdyby tylko uwzględniono je w zasadach zachowania ważności biletów...

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: ant_sm » 30 maja 2021, 9:54

Ja zakładam, że raczej oprą komunikację na autobusach, a obecne linie połączą się w potworki 7x. Pamiętajcie, że może się skumulować kilka inwestycji, bo mamy jeszcze przebudowę torowiska na Ptaszyckiego, które możliwe że ruszy w tym roku, a tu roboty jest na kilka miesięcy, a na przyszły ZDMK zapowiadało ruszenie z Kościuszki i Zwierzyniecką, a to pewnie przy dobrych wiatrach potrwa min. 8-10 miesięcy.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Kaszmir » 30 maja 2021, 10:09

ant_sm pisze: 30 maja 2021, 9:54Ja zakładam, że raczej oprą komunikację na autobusach, a obecne linie połączą się w potworki 7x.
Też tak zakładam. Aglo i inne kończące na KG - bez zmian, autobus zastępczy "7xx" z KG do centrum (Dworzec Główny?), plus połączenia linii tramwajowych typu wspomniana przez Zieleńczanina "18"+"50".

W takim układzie przejazdówka nie ma sensu - raz, że za mało taboru, a dwa że kierowanie na nią tylko np. "5" i "19", w chwili kiedy "3", "18", "50" itd. byłyby dostępne dopiero na Dw. Towarowym, by po prostu nie zadziałało.

W wydłużanie algo z KG do Alej nie wierzę, raz że nie ma już miejsca na Nowym Kleparzu, dwa że nigdy chyba tak nie robiono, trzy że spowodowałoby to masę problemów z ułożeniem brygad, cztery że wpuściłoby te linie w dodatkowe korki.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Kitek » 30 maja 2021, 10:37

Zieleńczanin pisze: 29 maja 2021, 22:06 "73" - Nowy Bieżanów - jak "3" - Westerplatte - Basztowa - Długa - Tunel - jak "5" - Wzgórza Krzesławickie. Tabor EU8N i STL na przemian, lub same STL. W weekendy wszystkie kursy skrócone na Dworzec Towarowy.
Koncepcja ogólnie ciekawa, a ta "73" nie ukrywam, że podoba mi się.
Zieleńczanin pisze: 29 maja 2021, 22:06Ewentualnie można myśleć o jakichś hybrydach "17" i "44" czy "5" i "19" - ale uważam, że to słabe pomysły, ze względu na komplikacje przy ich wdrażaniu.
Nie wiem czy jest sens dyskutować o liniach "17" i "44" w tym kontekście - "44" możemy nie oglądać przez co najmniej 1,5 roku (remonty Ptaszyckiego + potem Alei Solidarności) a nawet jeśliby wróciła, to jak zostało wspomniane, można wygospodarować dla niej inną końcówkę w Centrum (choćby przywołany Cichy Kącik czy marzenie chyba nas wszystkich: Bronowice Małe) ; natomiast "17" nie wiemy czy w ogóle powróci - jeżeli budżet na KM będzie niewystarczający, takie linie szczytowe mogą być pierwsze do cięć (co znamy z przeszłości).
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

pjetrek
Ekspert
Posty: 624
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: pjetrek » 30 maja 2021, 13:45

ant_sm pisze: 30 maja 2021, 9:54 Pamiętajcie, że może się skumulować kilka inwestycji, bo mamy jeszcze przebudowę torowiska na Ptaszyckiego, które możliwe że ruszy w tym roku, a tu roboty jest na kilka miesięcy, a na przyszły ZDMK zapowiadało ruszenie z Kościuszki i Zwierzyniecką, a to pewnie przy dobrych wiatrach potrwa min. 8-10 miesięcy.
Według harmonogramu udostępnionego w marcu prace na tym odcinku mają ruszyć wiosną 2022 i potrwać do końca przyszłego roku... Liczmy więc, że Ptaszyckiego będzie już przejezdna. A Kościuszki... Kościuszki pewnie nadal będzie bez zmian :lol:

https://www.facebook.com/kosekjakub/pho ... 1999796675
Kaszmir pisze: 30 maja 2021, 10:09
ant_sm pisze: 30 maja 2021, 9:54Ja zakładam, że raczej oprą komunikację na autobusach, a obecne linie połączą się w potworki 7x.
Też tak zakładam. Aglo i inne kończące na KG - bez zmian. (...)
W wydłużanie algo z KG do Alej nie wierzę, raz że nie ma już miejsca na Nowym Kleparzu, dwa że nigdy chyba tak nie robiono, trzy że spowodowałoby to masę problemów z ułożeniem brygad, cztery że wpuściłoby te linie w dodatkowe korki.
Podobnie zakładam, że aglo raczej zostanie na miejscu. Tym bardziej, że jakiś czas temu gmina Zielonki chciała wydłużenia (a raczej powrotu) 2x7 do Kleparza (niezależnie od remontu), ale wtedy odpowiedź miasta była negatywna...
Kaszmir pisze: 30 maja 2021, 10:09 autobus zastępczy "7xx" z KG do centrum (Dworzec Główny?), plus połączenia linii tramwajowych typu wspomniana przez Zieleńczanina "18"+"50".
(...)
W takim układzie przejazdówka nie ma sensu - raz, że za mało taboru, a dwa że kierowanie na nią tylko np. "5" i "19", w chwili kiedy "3", "18", "50" itd. byłyby dostępne dopiero na Dw. Towarowym, by po prostu nie zadziałało.
Ja bym trochę odwrócił sprawę - czy mamy na tyle przegubowych? Gdyby zainwestowano w przejazdówkę to choć trochę odciążyłaby linię zastępczą. Weźmy pod uwagę, że "Bratysławska" jest właściwie już przystankiem, gdzie wysiada część osób jadących do osiedla Krowodrza Górka (a pierwszy odpływ ludzi z Żabińca jest pod Szpitalem Narutowicza), więc dla tych pasażerów dojazd jakoś nie uległby znaczącemu pogorszeniu...

Ale do tymczasowej końcówki skierowałbym tam tylko jedną linię, żeby uniknąć zajeżdżania... Najlepszym kandydatem wydaje się tutaj "3" lub "5" z racji pojemności taboru...
"18"+"50" - do połączenia
"5", "19" - do Dw. Towarowego
"17", "44" - wiadomo :D
A zastępcza 7xx mogłaby kursować wtedy do Kleparza, z możliwością przesiadki pod "Szpitalem Narutowicza" lub "Bratysławską". Ewentualnie przejście z pętli przez park na Dworzec Towarowy też nie jest zbyt odległe... Bus pas na Prądnickiej nie powinien za bardzo rozwalić rozkładu takiej linii...

PiotrDeda
Pomiarowiec
Posty: 106
Rejestracja: 31 mar 2020, 21:20

Re: Układ linii w czasie zamknięcia trasy na Krowodrzę Górkę

Post autor: PiotrDeda » 30 maja 2021, 16:22

Problem jest taki, że wtedy szybka przesiadka jest tylko na jedną linię (powiedzmy "3"). Pasażerowie "18" i "50" będą musieli iść kawałek z pętli na przystanek tramwajowy, co raczej nie powinno mieć miejsca na linii, której jedynym zadaniem jest właśnie dowóz na tramwaj. A że pasażerowie "5" i "17/19" będą musieli iść przez Park Kleparski to już w ogóle lepiej nie komentować.

Najprostsze rozwiązanie to oczywiście wysłanie linii do Dworca Głównego, ale ciekawe czy byłaby możliwość użycia parkingu dla busów na Kamiennej jako prowizorycznej pętli? Wtedy pętla Dworzec Towarowy byłaby całkiem skutecznym punktem przesiadkowym.

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: ant_sm » 30 maja 2021, 17:01

pjetrek pisze: 30 maja 2021, 13:45 Według harmonogramu udostępnionego w marcu prace na tym odcinku mają ruszyć wiosną 2022 i potrwać do końca przyszłego roku... Liczmy więc, że Ptaszyckiego będzie już przejezdna. A Kościuszki... Kościuszki pewnie nadal będzie bez zmian :lol:
Z Ptaszyckiego to jeśli prace ruszą w okolicach września/października to będzie super. Natomiast czas jest zależny od pogody, którą w tym roku chyba szczególnie ciężko przewidzieć. Kościuszki to jest wielka niewiadoma i nie zdziwiłbym się, że zanim pójdzie do przebudowy to torowisko zostanie zamknięte, chociaż byłby to polityczny strzał w stopę urzędującego prezydenta :lol:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii w czasie zamknięcia trasy na Krowodrzę Górkę

Post autor: Kaszmir » 31 maja 2021, 9:27

pjetrek pisze: 30 maja 2021, 13:45Ja bym trochę odwrócił sprawę - czy mamy na tyle przegubowych?
Dostawa elektryków zwiększyła liczbę taboru - kwestia zostawienia starszych wozów na czas prac. Pewnie tak zrobią bo wiedzą że nadchodzi zamknięcie trasy, w przeszłości wiele wozów właśnie doczekiwało dużego remontu a potem kończyło kursowanie ;)
pjetrek pisze: 30 maja 2021, 13:45A zastępcza 7xx mogłaby kursować wtedy do Kleparza, z możliwością przesiadki pod "Szpitalem Narutowicza" lub "Bratysławską". Ewentualnie przejście z pętli przez park na Dworzec Towarowy też nie jest zbyt odległe...
PiotrDeda pisze: 30 maja 2021, 16:22Najprostsze rozwiązanie to oczywiście wysłanie linii do Dworca Głównego, ale ciekawe czy byłaby możliwość użycia parkingu dla busów na Kamiennej jako prowizorycznej pętli? Wtedy pętla Dworzec Towarowy byłaby całkiem skutecznym punktem przesiadkowym.
Nie wyobrażam sobie by "7xx" nie dojeżdżało w rejon I obwodnicy. KG to zbyt duże potoki i zbyt krótka trasa na przesiadkę. Do tego dla pasażerów dowozówek oznaczałoby to konieczność dwukrotnej przesiadki. W 2007, podczas zamknięcia trasy do KG, "719" kursowało do Placu Matejki i to mimo tego, że większość dowozówek z północy kończyła wtedy jeszcze na Nowym Kleparzu.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości