Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Bayer2003 » 29 wrz 2020, 21:22

Kaszmir pisze: 28 wrz 2020, 16:43 Obrazek
Ciekawy schemat, jednak raczej nie sprawdziłby się w dzisiejszych realiach. Dlaczego? Przede wszystkim brakuje w nim jednej z najważniejszych obecnie linii, czyli "52". Nie jest możliwy m.in. bezpośredni dojazd z Ronda Mogilskiego na Czerwone Maki, który zapewniają dzisiaj dwie linie ("52" oraz "17"). Widzę również trzy linie wewnątrz Nowej Huty ("16", "17" oraz "21"). Obecnie nawet dwie ("16" oraz "21") notują słabe napełnienia, więc rozwiązanie również raczej nie na dzisiejsze czasy. Same linie "5x" w tunelu również są wielkim nieporozumieniem. Pozytywnie z pewnością oceniam cztery linie na BM - obecnie niestety wygląda to nieco gorzej. W 2011 roku może i taki układ miał prawo działać, przy czym na Czerwonych Makach dosyć szybko i tak pojawiłyby się problemy.

PS. Na planowanej na mapce estakadzie widoczny jest przystanek "Bagry". Jak widać, okazało się że w rzeczywistości taki nie powstał, więc zdecydowanie można uznać to jako ciekawostkę ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Kaszmir » 30 wrz 2020, 0:55

Bayer2003 pisze: 29 wrz 2020, 21:22Ciekawy schemat, jednak raczej nie sprawdziłby się w dzisiejszych realiach. Dlaczego? Przede wszystkim brakuje w nim jednej z najważniejszych obecnie linii, czyli "52". Nie jest możliwy m.in. bezpośredni dojazd z Ronda Mogilskiego na Czerwone Maki, który zapewniają dzisiaj dwie linie ("52" oraz "17"). Widzę również trzy linie wewnątrz Nowej Huty ("16", "17" oraz "21"). Obecnie nawet dwie ("16" oraz "21") notują słabe napełnienia, więc rozwiązanie również raczej nie na dzisiejsze czasy. Same linie "5x" w tunelu również są wielkim nieporozumieniem. Pozytywnie z pewnością oceniam cztery linie na BM - obecnie niestety wygląda to nieco gorzej. W 2011 roku może i taki układ miał prawo działać, przy czym na Czerwonych Makach dosyć szybko i tak pojawiłyby się problemy.
Układ na mapce jest właściwie układem który obowiązywał w 2010, z pewnymi modyfikacjami: oprócz linii ruczajowych, chyba jedynymi zmianami jest "5" przez Basztową do Salwatora, "15" przez al. Pokoju i Dominikańską, oraz nowe "55" (z końcówką na Placu Centralnym - wtedy jeszcze planowano tam dodatkowy tor właśnie dla nawrotek, pomysł potem zablokowany przez Konserwatora Zabytków).

W szczególności wtedy funkcjonowały trzy huckie linie ("16", "17", "21"), a czwartą ("20") zlikwidowano ledwie rok wcześniej.

Jeśli chodzi o Bronowice, to "24" było jedynie szczytówką, z ~f=20. Dawne "24" z Kurdwanowa (~f=10/20) zostałow 2009 rozdzielone na wspomnianą szczytówkę oraz "7" do Dworca Towarowego (całodzienne ~f=20), potem wydłużoną do Krowodrzy Górki gdy zlikwidowano "12".

A propos "12" - trasa na mapce to też ewolucja ówczesnej wersji tej linii, która kursowała z Krowodrzy Górki (Dworca Towarowego) przez Pawią, Basztową do Bronowic Małych (potem do Cichego Kącika).

Generalnie ta mapka to taki "plan minimum" który dałby tramwaj Ruczajowi bez drastycznych zmian w reszcie sieci.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: sorig » 01 paź 2020, 23:56

prezes pisze:Chciałbym wnieść małą uwagę. O ile skrócenie linii aglomeracyjnych kursujących w stronę Węgrzc przez Al. 29 Listopada ma sens, gdyż zapewnia połączenie z tramwajowym punktem przesiadkowym i przynosi oszczędności, o tyle w przypadku "267" i "287" uważam, że skrócenie do obecnej pętli Górka Narodowa jest złym pomysłem.
Hmm, argumentacja z powyższego posta do mnie trafia. Jeżeli nie będzie szukania oszczędności na siłę, to faktycznie te linie powinny zostać na KG. Można się jeszcze zastanawiać, czy lepsza będzie obecna trasa z obsługą Żabińca, czy przez Opolską i fragment Trasy Wolbromskiej z buspasem. Osobiście skłaniałbym się ku obecnemu rozwiązaniu.
krawiec pisze:Ja bym rozważył jeszcze skierowanie na Górkę Narodową Zachód 128 przez Powstańców (ewentualnie GN Wsch.).
W istocie brakuje relacji z Górki Narodowej w kierunku wschodnim. Nie jestem jednak pewien, czy trasa przez Powstańców byłaby konkurencyjna czasowo. Zabrania "128" z Prądnika Czerwonego i przekierowania go przez Dobrego Pasterza nawet nie proponuję, bo i bez tego to osiedle jest bardzo słabo skomunikowane.
PiotrDeda pisze:Aż dziwnie się czułem, czytając to, bo w swoich notatkach co do propozycji nowego układu mam dokładnie takie same propozycje, co do jednego.
Tylko jeszcze warto dodać, że pewnie zmienią się też:
Krowodrza Górka → Krowodrza Górka P+R
Pachońskiego → Pachońskiego P+R
Tego się nie spodziewałem :D Niemniej jednak myślę, że nazwy typu Górka Narodowa Zachód P+R, jeszcze przy tym całym bałaganie opisanym przeze mnie wcześniej są przez większość forumowiczów odbierane sceptycznie. Zmiany o których piszesz zajdą na pewno, chociaż to raczej kosmetyka.
PiotrDeda pisze:Co do samego układu, wydaje mi się, że Górka Narodowa Wschód mocno na tym traci. Z jednej strony sam zauważasz, że 137 jest dowózką do tramwaju, z drugiej strony na GNW zostałby tylko jeden mocno okrojony autobus, który dalej nie będzie zapewniać dojazdu do tramwaju. Może lepszym pomysłem jest jednak skierowanie 164 do Os. Gotyk z perspektywą przedłużenia przez Meiera do Prądnika Czerwonego, gdy będzie to możliwe.
Kaszmir pisze: "164": tu jednak zastanawiam się, niby jechałoby innymi ciągami jednak w takim układzie byłoby dublem tramwaju
To prawda, sam przystanek GNW traci, i to sporo. Mimo wszystko większość osiedla jest w bliskiej odległości od przystanku Banacha i przy jego dwukierunkowości i tak w zdecydowanej większości mieszkańcy będą korzystać właśnie z niego.
Z całego rejonu wylatują "137" i linie aglo, wszystkie jadące w kierunku Krowodrzy Górki. Za nie rekompensatą ma być właśnie "164". Po powtórnym przeanalizowaniu sytuacji rzeczywiście "164" mógłby kończyć na obecnej GNW, ponieważ dla Górki Narodowej Zachód nie zapewniałoby w takim układzie żadnych unikalnych relacji.

Obawiam się tego, że ZTP (być może pod naciskiem MPK) będzie chciało zmniejszyć rangę - poprzez niekierowanie tam linii dalekosiężnych - pętli na GNW. Z prostego powodu; manewrowanie tam autobusem, w dużym ruchu ulicznym, zwłaszcza przegubowcem do łatwych nie należy, brak jest też zaplecza socjalnego.
Jeżeli chodzi o dublowanie tramwaju - "164" musi gdzieś dalej pojechać, jeśli chcemy utrzymać obsługę Żabińca na przyzwoitym poziomie. Z powodów, które wymieniłem wcześniej, powinno też jechać przez Bociana. Wypadałoby też, żeby północna część Al. 29 Listopada zachowała połączenie z zachodnią częścią dzielnicy. Warto też zauważyć, że Os. Gotyk w żaden sposób przez tramwaj obsługiwane nie będzie, jak zauważył wcześniej @PiotrDeda i wypadałoby mu zapewnić jakikolwiek bezpośredni autobus go z nim łączący.

Jest jeszcze kwestia początkowego odcinka ul. Siewnej. Przez cudowne grodzenie osiedli, znowu z niektórych bloków do najbliższego przystanku jest ponad 700m, np. Siewna 2D. Przydałby się dodatkowy przystanek na początkowym odcinku tej ulicy.
Kaszmir pisze:"169/469": pytanie, czy przegubowce się pomieszczą w Witkowicach, no i czy ZTP byłoby skłonne skierować tam linię jadącą przez całe miasto (ostatnio tendencja jest w drugą stronę, by obrzeża miały dowozówki zamiast takich linii ze względu na opóźnienia)
Długościowo raczej tak, chyba że zaplanują przerwy dłuższe niż częstotliwość kursowania. Taki i mniejszy promień skrętu przeguby pokonywały i to nie raz, patrz chociażby remont ciągu Bronowickiego. Sytuacja była wyjątkowa, niemniej jednak i zakręty dużo bardziej ekstremalne i przy większym natężeniu ruchu niż w Witkowicach. Problemem mogłoby być (znowu) zaplecze socjalne.

krawiec
Specjalista
Posty: 320
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: krawiec » 02 paź 2020, 4:52

sorig pisze: 01 paź 2020, 23:56
krawiec pisze:Ja bym rozważył jeszcze skierowanie na Górkę Narodową Zachód 128 przez Powstańców (ewentualnie GN Wsch.).
W istocie brakuje relacji z Górki Narodowej w kierunku wschodnim. Nie jestem jednak pewien, czy trasa przez Powstańców byłaby konkurencyjna czasowo. Zabrania "128" z Prądnika Czerwonego i przekierowania go przez Dobrego Pasterza nawet nie proponuję, bo i bez tego to osiedle jest bardzo słabo skomunikowane.
A kto zabiera 128 z Prądnika? Przecież to wydłużenie, zamiast wjazdu na pętlę skręci w lewo w Powstańców i do GNZ. Jeszcze bardziej 128 zaistnieje na Czerwonym Prądniku.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Lw25 » 02 paź 2020, 12:36

Ja mam takie jak pisałem w wątku o Rżące wrażenie, że "164" wyleci, czy raczej zostanie połączona ze "169". Na Żabiniec i Puszkarską może trafić coś innego. Na Żabiniec np. coś w styl "140", ale jadące od Witkowic lub Górki Narodowej lub Górki Narodowej Wschód do Kleparza, na Puszkarską jedna z linii jadących teraz przez przystanek Bonarka. "169" pewnie z jednej strony trafi na nową pętlę, z drugiej na Piaski Wielkie.

PiotrDeda
Pomiarowiec
Posty: 106
Rejestracja: 31 mar 2020, 21:20

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: PiotrDeda » 02 paź 2020, 21:32

Kaszmir pisze: 28 wrz 2020, 16:43 - "169/469": pytanie, czy przegubowce się pomieszczą w Witkowicach, no i czy ZTP byłoby skłonne skierować tam linię jadącą przez całe miasto (ostatnio tendencja jest w drugą stronę, by obrzeża miały dowozówki zamiast takich linii ze względu na opóźnienia)
A czy przypadkiem do Witkowic nie jeździły kiedyś przegubowce na "115"? Przecież chyba właśnie dlatego zamienili ją na "537", bo były problemy z przegubami na Kuźnicy Kołłątajowskiej.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: mkm3 » 02 paź 2020, 21:43

PiotrDeda pisze: 02 paź 2020, 21:32 A czy przypadkiem do Witkowic nie jeździły kiedyś przegubowce na "115"? Przecież chyba właśnie dlatego zamienili ją na "537", bo były problemy z przegubami na Kuźnicy Kołłątajowskiej.
Tam MPK lub ZIKiT się bronił rękami i nogami z posyłaniem autobusu 12m, a gdzie dopiero przegub.. :)

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: pasazer_mobilisu » 02 paź 2020, 21:57

mkm3 pisze: 02 paź 2020, 21:43 Tam MPK lub ZIKiT się bronił rękami i nogami z posyłaniem autobusu 12m, a gdzie dopiero przegub..
Sporo czasu jeździły 12-stki, dopiero po czasie się im odwidziało i na siłę zrobili "537" z krótszym taborem.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Kaszmir » 02 paź 2020, 22:36

pasazer_mobilisu pisze: 02 paź 2020, 21:57Sporo czasu jeździły 12-stki, dopiero po czasie się im odwidziało i na siłę zrobili "537" z krótszym taborem.
MPK zgłaszało problemy z 12-metrowcami na ciasnych zakrętach Kuźnicy Kołłątajowskiej. Jak trzeba to autobus (np. rezerwa) wyrobi, lecz chcieli unikać ryzyka na tyle ile można. Tu ich rozumiem.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: obserwator » 02 paź 2020, 22:58

Czy wraz z budową tramwaju nie zostanie naprawiona ta przeszkoda w postaci infrastruktury?

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Zieleńczanin » 02 paź 2020, 23:51

obserwator pisze: 02 paź 2020, 22:58 Czy wraz z budową tramwaju nie zostanie naprawiona ta przeszkoda w postaci infrastruktury?
Przeszkodą są dwa prostopadłe ciasne zakręty niezbyt blisko tramwaju. Więc raczej wątpię :(

krawiec
Specjalista
Posty: 320
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: krawiec » 03 paź 2020, 12:24

PiotrDeda pisze: 02 paź 2020, 21:32
Kaszmir pisze: 28 wrz 2020, 16:43 - "169/469": pytanie, czy przegubowce się pomieszczą w Witkowicach, no i czy ZTP byłoby skłonne skierować tam linię jadącą przez całe miasto (ostatnio tendencja jest w drugą stronę, by obrzeża miały dowozówki zamiast takich linii ze względu na opóźnienia)
A czy przypadkiem do Witkowic nie jeździły kiedyś przegubowce na "115"? Przecież chyba właśnie dlatego zamienili ją na "537", bo były problemy z przegubami na Kuźnicy Kołłątajowskiej.
Jeśli były przeguby na 115, to wtedy jeździła z Płk. Dąbka przez Dworzec, Kleparz, Prądnicką, Mackiewicza do Witkowic.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Lw25 » 03 paź 2020, 15:20

krawiec pisze: 03 paź 2020, 12:24
PiotrDeda pisze: 02 paź 2020, 21:32
Kaszmir pisze: 28 wrz 2020, 16:43 - "169/469": pytanie, czy przegubowce się pomieszczą w Witkowicach, no i czy ZTP byłoby skłonne skierować tam linię jadącą przez całe miasto (ostatnio tendencja jest w drugą stronę, by obrzeża miały dowozówki zamiast takich linii ze względu na opóźnienia)
A czy przypadkiem do Witkowic nie jeździły kiedyś przegubowce na "115"? Przecież chyba właśnie dlatego zamienili ją na "537", bo były problemy z przegubami na Kuźnicy Kołłątajowskiej.
Jeśli były przeguby na 115, to wtedy jeździła z Płk. Dąbka przez Dworzec, Kleparz, Prądnicką, Mackiewicza do Witkowic.
I w sumie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby teraz też coś pojechało trasą przez Mackiewicza do Witkowic. Tylko w sumie w Witkowicach wejdzie chyba tylko jedna linia. Na trasie obecnych "137" i "537" chyba przy okazji budowy tramwaju dojdą kolejne zakręty (któraś z tych ulic będzie zaślepiona oidp i będzie robiony objazd), więc tam, to prędzej jakiś feeder wypada puścić, a główną obsługę Witkowic przerzucić na inną linię niż feeder 537. Zostawiłbym "137" w sumie, jako z jednej strony, feeder do tramwaju na GN, z drugiej na KG.

krawiec
Specjalista
Posty: 320
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: krawiec » 04 paź 2020, 0:12

Obstawiam, że (ew. 115), 137 i 537 pójdzie do piachu. Nie po to wybudowali linię tramwajową, żeby tlen woził się w autobusach.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Układ linii po otwarciu KST na Górkę Narodową - propozycje

Post autor: Lw25 » 04 paź 2020, 6:19

No ale z Witkowic jest kawałek do tramwaju.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości