Projekt Mr. Passengera [T]

Mr. Passenger
Znawca
Posty: 184
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Projekt Mr. Passengera [T]

Post autor: Mr. Passenger » 08 gru 2020, 16:59

Zainspirowany wątkami autorstwa innych użytkowników postanowiłem przedstawić swój projekt zmian w siatce połączeń tramwajowych na najbliższe lata. Część rozwiązań pochodzi ze starej (zaprezentowanej jeszcze na starym forum) wersji, część została zainspirowana pomysłami innych forumowiczów, a część jest moimi koncepcjami pochodzącymi z innych wątków.

W swoim projekcie uwzględniłem realizowane i mające zostać zrealizowane w najbliższych latach inwestycje:
- ukończenie budowy Trasy Łagiewnickiej
- ukończenie budowy torowiska tramwajowego wzdłuż ulicy Piastowskiej
- ukończenie budowy trasy tramwajowej na Górkę Narodową
- ukończenie budowy trasy tramwajowej przez Meissnera do Mistrzejowic

W nawiasach kwadratowych podałem możliwe zmiany po oddaniu do użytku następujących inwestycji, co do których realizacji nie ma na razie pewności:
- wybudowanie łuków skrętnych w relacji Nowosądecka-Wielicka
- wybudowanie pętli pod Kombinatem
- ukończenie budowy trasy tramwajowej do Azorów (wzdłuż Opolskiej)

1: WZGÓRZA KRZESŁAWICKIE - obecna stała trasa - SALWATOR (f=7,5/7,5)
2: MAŁY PŁASZÓW - Lipska - Klimeckiego - Powstania Warszawskiego - Lubicz - Basztowa - Podwale - Zwierzyniecka - SALWATOR (f=7,5/7,5)
3: NOWY BIEŻANÓW P+R - obecna stała trasa - KROWODRZA GÓRKA [Opolska - AZORY] (f=7,5/7,5)
4: BRONOWICE MAŁE - obecna trasa - Ujastek Mogilski - KOPIEC WANDY [KOMBINAT] (f=7,5/15]
5: WZGÓRZA KRZESŁAWICKIE - obecna stała trasa - KROWODRZA GÓRKA [Opolska - AZORY] (f=15/15)
8: BOREK FAŁĘCKI - obecna stała trasa - BRONOWICE MAŁE (f=7,5/7,5)
9: NOWY BIEŻANÓW P+R - Wielicka - Estakada - Klimeckiego - Powstania Warszawskiego - Mogilska - Meissnera - Dobrego Pasterza - Jancarza - Piasta Kołodzieja - OSIEDLE PIASTÓW (f=7,5/7,5)
10: [PROKOCIM - Wielicka - Nowosądecka - ] KURDWANÓW P+R - Trasa Łagiewnicka - Wadowicka - Krakowska - Św. Gertrudy - Westerplatte - Lubicz - Rakowicka - CMENTARZ RAKOWICKI (f=15/15)
11: CZERWONE MAKI P+R - obecna stała trasa - MAŁY PŁASZÓW P+R (f=15/15)
12: [PROKOCIM - Wielicka - Nowosądecka - ] KURDWANÓW P+R - Trasa Łagiewnicka - Wadowicka - Limanowskiego - Starowiślna - Dietla - Grzegórzecka - Powstania Warszawskiego - Mogilska - Jana Pawła II - Bieńczycka - Broniewskiego - BIEŃCZYCE (f=15/15)
13: NOWY BIEŻANÓW P+R - Wielicka - Limanowskiego - Krakowska - Św. Gertrudy - Franciszkańska - Piłsudskiego - 3 Maja - Piastowska - Bronowicka - Balicka - BRONOWICE MAŁE (f=7,5/15)
14: BRONOWICE - obecna stała trasa - Piasta Kołodzieja - OSIEDLE PIASTÓW (f=15/15)
15: CICHY KĄCIK - 3 Maja - Piłsudskiego - Podwale - Basztowa - Lubicz - Mogilska - Jana Pawła II - Ptaszyckiego - Igołomska - PLESZÓW (f=15/15)
18: CZERWONE MAKI P+R - obecna stała trasa - Pachońskiego - Siewna - GÓRKA NARODOWA (f=7,5/7,5)
19: BOREK FAŁĘCKI - obecna stała trasa - Prądnicka - KROWODRZA GÓRKA (f=15/15)
21: PLESZÓW - obecna stała trasa - Jancarza - MISTRZEJOWICE (f=15/15)
22: BOREK FAŁĘCKI - obecna stała trasa - [Ujastek - Kocmyrzowska - WZGÓRZA KRZESŁAWICKIE] (f=15/15)
23: CZERWONE MAKI P+R - Grota-Roweckiego - Brożka - Trasa Łagiewnicka - Nowosądecka - Wielicka - Estakada - Lipska - MAŁY PŁASZÓW P+R [Wielicka - Teligi - NOWY BIEŻANÓW]
24: BOREK FAŁĘCKI - Zakopiańska - Trasa Łagiewnicka - obecnie stała trasa - BRONOWICE (kursy szczytowe realizowane tylko do Kurdwanowa) (f=7,5/15)
50: KURDWANÓW P+R - obecna stała trasa - Pachońskiego - Siewna - GÓRKA NARODOWA (f=5/7,5)
52: CZERWONE MAKI P+R - Grota-Roweckiego - Kapelanka - Dietla - Starowiślna - Westerplatte - Lubicz - Mogilska - Meissnera - Dobrego Pasterza - Jancarza - Piasta Kołodzieja - OSIEDLE PIASTÓW (f=7,5/7,5)

Linie zlikwidowane:
6: W zamian za jej usunięcie wzmocnione zostanie "24", "50" odzyskuje dawną częstotliwość w szczycie, a na Kurdwanowie pojawia się nowa linia dojeżdżająca do Korony, Stradomia i I Obwodnicy ("10")
16: Jej rolę na Mistrzejowicach przejmuje nowe "21", a na Ptaszyckiego przedłużone "152" (jeśli uda mu się utrzymać po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej na Mistrzejowice)
17: Wzmocnienie na odcinku Łagiewniki-Mogilskie przejmuje nowa "12", a Ruczaj odzyskuje całodzienne "23" przez Trasę Łagiewnicką
20: Jej trasa zostaje wchłonięta przez '2', a obsługę Cichego Kącika przejmuje nowa "15" wraz z przetrasowaną "13"
44+49: wchłonięcie do macierzystych linii

Ewentualne zmiany w siatce autobusowej:
124: przetrasowanie przez Rakowicką
152: przedłużenie do Szpitala Żeromskiego

Krótki komentarz do najważniejszych zmian:
- Połączenie "2" i "20" ma ostatecznie rozwiązać problem największego potworka na I Obwodnicy oraz zapewnić mocną linię zarówno na Salwatorze, jak i na Małym Płaszowie. Obsługę Rakowic bierze na siebie rozcięta "10"
- Rozcięcie "10" na dwie krótsze linie to dosyć kontrowersyjna decyzja, ale moim zdaniem niezbędna. Pleszów zyskuje linię dojeżdżającą stricte do centrum, bez przydługiej i korkogennej trasy, a nowa "10" zapewnia sprawny dojazd na Rakowice dla południowych dzielnic miasta, dodatkowo łącząc najpopularniejszy miejski cmentarz z sanktuarium w Łagiewnikach. Jeżeli odcięcie zachodniego odcinka I Obwodnicy od Rakowic będzie zbyt dużym problemem to można pomyśleć o przetrasowaniu "124" przez Rakowicką lub nawet stworzeniu jej prowizorycznej pętli w rejonie cmentarza, bo prawdopodobnie po wybudowaniu tramwaju na Meissnera i tak czeka ją zmiana trasy.
- "12" zyskuje całkowicie nowe życie. Przy odpowiednim ułożeniu rozkładu można jej zapewnić synchronizację z "10" (odcinek Prokocim/Kurdwanów - Korona) oraz z "19" (Łagiewniki-Rondo Mogilskie). Dodatkowo, zapewnia relację Podgórze-Huta, której domagało się w innym wątku wielu forumowiczów oraz wzmacnia pocięty po przetrasowaniu "9" i "52" odcinek Wieczysta-Bieńczyce
- Obsługę nowego odcinka na Meissnera bierze na siebie duet "9" i "52", który po odpowiednim zsynchronizowaniu może zapewnić tramwaj na nowej trasie co 3-4 minuty. Osobiście nie widzę potrzeby wysyłania tam dodatkowych linii, zwłaszcza że odbiłoby się to negatywnie na i tak osłabionym rejonie Czyżyn i Bieńczyc
- Linią bronowicką, którą wybrałem na nowy odcinek przez Piastowską została "13", głównie ze względu na to, że na dużej części trasy dubluje się z innymi liniami zapewniającymi dojazd do Bagateli i Królewskiej. W konsekwencji, wraz z dodatkowym wzmocnieniem "4" w szczycie, na Bronowicach Małych zrobił się spory tłok, więc by jakoś temu zapobiec zdecydowałem się na całodzienne skrócenie "24" do pętli przy Rydla by nie zabierać z Balickiej jedynej linii z całodziennym f=7,5

Moim celem było dostosowanie siatki tramwajowej do rozszerzonego kształtu bez wprowadzania drastycznych zmian, przetarcie szlaków pod kolejne inwestycje oraz pozbycie się niepotrzebnych potworków i tlenowozów. Jestem ciekaw waszych opinii na temat proponowanych przeze mnie zmian i czekam na każdą konstruktywną krytykę :D

Woof
Pasażer
Posty: 32
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:50

Re: Projekt Mr. Passengera [T]

Post autor: Woof » 11 gru 2020, 11:06

Nie chciałbym wypowiadać się na temat linii i rejonów, o których nie mam pojęcia, natomiast na ulicy Piastowskiej zdecydowanie powinna kursować linia jadąca z pętli na Cichym Kąciku w stronę dworca. Mocna linia tramwajowa z Miasteczka Studenckiego do dworca cieszyłaby się ogromnym powodzeniem, a "13" w zaproponowanej formie... pewnie też, ale raczej bez szału.

Mr. Passenger
Znawca
Posty: 184
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Re: Projekt Mr. Passengera [T]

Post autor: Mr. Passenger » 11 gru 2020, 12:43

Woof pisze: 11 gru 2020, 11:06 Nie chciałbym wypowiadać się na temat linii i rejonów, o których nie mam pojęcia, natomiast na ulicy Piastowskiej zdecydowanie powinna kursować linia jadąca z pętli na Cichym Kąciku w stronę dworca. Mocna linia tramwajowa z Miasteczka Studenckiego do dworca cieszyłaby się ogromnym powodzeniem, a "13" w zaproponowanej formie... pewnie też, ale raczej bez szału
Hmm. Jeżeli rzeczywiście istniałoby zapotrzebowanie na takie połączenie to można rozważyć przesunięcie "14" lub "24" z Bronowic do Cichego Kącika, w zależności od zapotrzebowania.
Pytanie tylko czy pętla na Cichym Kąciku zostanie przebudowana tak by umożliwić zawracanie tramwajom jadącym z Piastowskiej. Mam nadzieję, że ktoś o tym pomyśli przed rozpoczęciem budowy.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Projekt Mr. Passengera [T]

Post autor: Tramwajolog14 » 13 gru 2020, 21:14


Mr. Passenger pisze: Pytanie tylko czy pętla na Cichym Kąciku zostanie przebudowana tak by umożliwić zawracanie tramwajom jadącym z Piastowskiej. Mam nadzieję, że ktoś o tym pomyśli przed rozpoczęciem budowy.
Wg mnie opcja zawracania na CK od strony Piastowskiej jest konieczna. Nie tylko dla ww. linii w stronę dworca, ale też dla przyszłej linii (bardzo przyszłej), która mogłaby powstać na trasie: CK - Piastowska - Azory - Opolska - KG - Górka Narodowa.



Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Projekt Mr. Passengera [T]

Post autor: Kaszmir » 13 gru 2020, 21:23

Tramwajolog14 pisze: 13 gru 2020, 21:14Wg mnie opcja zawracania na CK od strony Piastowskiej jest konieczna. Nie tylko dla ww. linii w stronę dworca, ale też dla przyszłej linii (bardzo przyszłej), która mogłaby powstać na trasie: CK - Piastowska - Azory - Opolska - KG - Górka Narodowa.
Gdyby powstała taka linia, to wg mnie powinna być dociągnięta do I obwodnicy - kończenie na Cichym Kąciku, ledwie parę przystanków od Rynku, byłoby trochę marnotrawstwem. To trochę tak jakby uruchomić linię z Nowej Huty, kończącą na Wieczystej.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Projekt Mr. Passengera [T]

Post autor: Tramwajolog14 » 13 gru 2020, 22:27

Kaszmir pisze:Gdyby powstała taka linia, to wg mnie powinna być dociągnięta do I obwodnicy - kończenie na Cichym Kąciku, ledwie parę przystanków od Rynku, byłoby trochę marnotrawstwem. To trochę tak jakby uruchomić linię z Nowej Huty, kończącą na Wieczystej.
Może tak, aczkolwiek byłaby wtedy dosyć pozawijana i zapewniałaby sensowny (w miarę prosty) dojazd do centrum tylko dla Piastowskiej i Weissa, a z tych rejonów prawdopodobnie już i tak byłaby jakaś linia dojeżdżająca do I obwodnicy. Celem linii CK - GN (przynajmniej w moim założeniu) byłoby połączenie nowych osiedli przy CK, Miasteczka AGH i wgl tamtych rejonów z północą Krakowa (to połączenie nie w całości zapewnia jedynie 102) oraz połączenie samej północy między sobą. Oczywiście taka linia nie byłaby jakaś ultra popularna, ale na pewno miałaby swoich pasażerów, chociażby studentów AGH przyjeżdżających z północy (czy to z Krakowa, czy z aglomeracji). Więc porównanie jej do linii z Huty do Wieczystej... no ta relacja jest już zapewniona przez inne linie, a linia CK - GN ma dużo relacji niezapewnionych (Piastowska - Głowackiego, Weissa - Opolska, Azory - GN, oczywiście nie wiadomo jaki będzie układ linii po otwarciu wszystkich tras i czy podane relację faktycznie nie będą spełnione, ale nie ma kandydatów wśród obecnych linii, zapewniających te relacje).
W każdym razie nie zmienia to faktu, że zawracanie od strony Piastowskiej byłoby przydatne.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości