Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
fysztof
Znawca
Posty: 161
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: fysztof » 04 sty 2021, 17:35

Co do Budapesztu nie wygląda bardzo źle, ale może wyglądać dużo lepiej. I na pewno atrakcyjniej.
sorig pisze:
04 sty 2021, 15:04
Ciąg Dietla-Grzegórzecka nie jest częścią II obwodnicy.

Racja. Mój błąd.
sorig pisze:
04 sty 2021, 15:04
Co do korków - 22 grudnia o 15:30 (czyli jeszcze przed szczytem) korek tramwajowo - samochodowy sięgał Hali Targowej i wcale nie wyglądało jakby miał się szybko rozładować.
Trochę mało miarodajnie jednak wybrany przykład - tuż przed Świętami, przed ogłoszonym zamykaniem po Świętach wszelkich marketów i sklepów oraz jednak niemal w godzinach szczytu. Ja na tej podstawie nie wyciągałbym ogólnych wniosków...

Niemniej, generalnie jestem skłonny zrozumieć dwa pasy ruchu w każdym kierunku, tylko w racjonalnym rozmiarze... ot tak, jak to jest np. w Barcelonie. Tam pasy ruchu mają 2,5 m szerokości i jakoś "da się". Widać to na każdej większej ulicy, np. tu. W takim układzie PAT + dwa pasy na Alejach będą ok. Tylko w Krakowie i Polsce dwa pasy ruchu ogólnego to by było 3,5 m każdy, plus pewnie opaska 0,5 m i obowiązkowo wydzielone prawoskręty, lewoskręty itd.
W Barcelonie więc mielibyśmy dla przekroju PAT + 2 pasy sumarycznie ~8-8,5 m szerokości jezdni na całej długości (2x2,5 na ruch ogólny + 3-3,5 na PAT). W Krakowie natomiast mielibyśmy ~10,5-11 m między skrzyżowaniami oraz pewnie 14-14,5 m przy skrzyżowaniach. Dla dwóch kierunków ruchu więc to różnica 16-17 metrów względem 21-22 m między skrzyżowaniami oraz pewnie 24-25 m przy skrzyżowaniach.
I to jest dla mnie problemem. Marnowanie przestrzeni zalewanej bez sensu asfaltem. Na tych pasach 5-6 metrowej szerokości zmieszczą się drogi rowerowe z chodnikami lub znacznie szersze aleje zieleni i drzew. Wedle uznania i projektu. A nie przewymiarowany ruch samochodowy.

Awatar użytkownika
sorig
Miłośnik
Posty: 76
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: sorig » 04 sty 2021, 22:40

fysztof pisze:
04 sty 2021, 17:35

Trochę mało miarodajnie jednak wybrany przykład - tuż przed Świętami, przed ogłoszonym zamykaniem po Świętach wszelkich marketów i sklepów oraz jednak niemal w godzinach szczytu. Ja na tej podstawie nie wyciągałbym ogólnych wniosków...
Tak samo jak moim zdaniem wyciąganie wniosków o "zmniejszeniu ruchu" albo "przyspieszeniu tramwajów" nie jest w pełni uprawnione przy trwającej pandemii :P

Nie chcę wyjść na zrzędę, moje posty są zdawkowe, bo niestety nie mam za bardzo czasu sklecić długiej, merytorycznej wypowiedzi. Zwężenie ATW do jednego pasa może być uzasadnione, a nawet konieczne, ale po wybudowaniu II obwodnicy i przeprowadzeniu dogłębnych analiz, testowej organizacji ruchu i przy założeniu że można się z niej ewentualnie wycofać.

PS: Ulica, którą dałeś za przykład w Barcelonie z tego co widzę ma jeden pas użytkowany jako parking, mimo zakazu postoju ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1796
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: Kaszmir » 05 sty 2021, 14:19

obserwator pisze:
29 gru 2020, 11:05
Nie potrafię sobie wyobrazić żadnej sensownej linii na tym odcinku z wyjątkiem "4" z f~7,5 (i dalej przez Tunel). Niektórzy mieszkańcy zyskaliby połączenie tramwajowe na Nowy Kleparz, ale czy jest ono takie ważne?

Jedynie cieszy fakt że chcą jakoś udrożnić pierwszą obwodnicę, jednak można to zrobić tworząc na odcinkach Teatr Bagatela - Rondo Mogilskie i może Teatr Słowackiego - Starowiślna przystanki podwójne. Dzięki temu dałoby się przyjąć ruch z nowych odcinków, które zostały wyżej wymienione.
Ja stanę w obronie tego połączenia bo zapewni lepszy dojazd do Dworca, Galerii czy Politechniki. Przed uruchomieniem "50" też pojawiały się obawy czy połączenie będzie popularne, a jaka okazała się być rzeczywistość - wszyscy wiemy ;) Co więcej, początkowo przez tunel jeździła tylko "50" z ~f=10 (tylko 6 kursów/h), szybko jednak zaczęło się to zmieniać.

Co do udrożnienia I obwodnicy - przy T. Bagatela (Dunajewskiego, Podwale) czy T. Słowackiego (Lubicz, Basztowa) już są przystanki podwójne a mimo to km i tak się korkuje.
pjetrek pisze:
29 gru 2020, 21:05
Nie zapominajmy, że miesiąc temu całe Aleje zostały wpisane do rejestru zabytków. Chronione są zarówno jezdnie, pas zieleni jak i linia zabudowy... Pytanie zatem na ile możliwe będą ingerencja w zieleniec i przeprowadzenie tamtędy torowiska, a także przesuwanie zieleńca i regulacja szerokości jezdni...
Już są komentarze, że wariant z torowiskiem na środkowym pasie zieleni jest przez to najmniej prawdopodobny ;)
fysztof pisze:
30 gru 2020, 12:44
Puszczając wodze fantazji, w pierwszym etapie taki tramwaj podziemny mógłby przebiegać na odcinku od Nowego Kleparza do obecnego teatru STU, gdzie wychodziłby na powierzchnię i włączałby się w istniejące torowisko. Otwartym pytaniem do oceny m.in. na podstawie więźb ruchu i kosztów byłoby ewentualne połączenie tego tunelu z istniejącymi liniami. Jeśli koszty nie byłyby jakieś astronomiczne, to może warto byłoby dla elastyczności przyszłej siatki i zwiększenia niezawodności przygotować podziemne skrzyżowania wraz z rampami wyjazdowymi w stronę Królewskiej i al. 3 Maja.
To chyba komplikuje przyszłość dla wariantu podziemnego. Nie za bardzo sobie wyobrażam przeniesienie tramwajów na pl. Inwalidów pod ziemię, m.in. ze względu na Karmelicką, gdzie rampa oznaczałaby całkowite wyłączenie tego odcinka dla innego ruchu. Z drugiej strony, chowanie tramwaju pod Aleją Słowackiego tylko po to, by zaraz wyjeżdżał na ziemię przed pl. Inwalidów, a potem ewentualnie znowu zjeżdżał w dół na dalszy odcinek, nie wydaje się być do końca uzasadnione.
sorig pisze:
04 sty 2021, 15:52
Nie ma to jak bohaterskie rozwiązywanie problemów, które samemu się stworzyło ;)
Może i stworzono problem, lecz za to rozwiązano inny, wg mnie ważniejszy - niedostępność Grzegórzeckiej dla ruchu rowerowego ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1796
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: Kaszmir » 13 sty 2021, 17:36

Jeśli spodziewaliście się, że Wojewódzka Konserwator Zabytków będzie blokować warianty tramwaju na Alejach, to mieliście rację 8-)

Kraków. Konserwator zabytków nie widzi możliwości poprowadzenia linii tramwajowej środkiem al. Słowackiego
https://krakow.naszemiasto.pl/krakow-ko ... c4-8084307
Nie do przyjęcia jest więc rozwiązanie dotyczące budowy torowiska na zielonym terenie, co wiązałoby się z wycinką drzew. To reprezentacyjny dla miasta zielony obszar, oddzielający jezdnie, który wymaga ochrony - mówi Monika Bogdanowska.
Rozwiązanie tunelowe też budzi zastrzeżenia konserwator. - Trzeba brać pod uwagę, że w takim przypadku muszą powstać długie zjazdy dla tramwaju pod ziemię i wyjazdy z tunelu na powierzchnię. Trudno sobie wyobrazić takie rozwiązanie w rejonie skrzyżowania z ulicą Karmelicką i placem Inwalidów - komentuje Monika Bogdanowska. - Rozwiązaniem byłoby więc poprowadzenie linii tramwajowej w pasie jezdni Alej - dodaje.
No, z tą "reprezentacyjnością" Alej to zaszalała. Natomiast jeśli nie uda się dość do kompromisu - a pewnie nie - to chyba jedynym wariantem jest tramwaj w istniejących pasach. Może to i dobrze?

Tramwajolog14
Pasażer
Posty: 36
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: Tramwajolog14 » 13 sty 2021, 21:49

Kaszmir pisze:
13 sty 2021, 17:36
...jeśli nie uda się dość do kompromisu - a pewnie nie - to chyba jedynym wariantem jest tramwaj w istniejących pasach. Może to i dobrze?
Ja bym się ucieszył :D . Drzew się nie wytnie, a będzie łatwiejsza przesiadka między autobusem a tramwajem (oczywiście w wariancie z PATem).

Lw25
Moderator globalny
Posty: 156
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: Lw25 » 14 sty 2021, 13:26

No to zostaje PAT. Zresztą tunelu oidp nie da się poprowadzić bo koło Kleparza są ruiny pod Alejami. Ktoś się orientuje jakiej szerokości są pasy drogowe na alejach?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1796
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: Kaszmir » 08 kwie 2021, 16:22

Kraków: Jest decyzja w sprawie tramwaju wzdłuż Alej Trzech Wieszczów
https://investmap.pl/krakow-jest-decyzj ... ow.a148520
Urzędnicy wybrali w przetargu ofertę firmy Sweco, która zaproponowała wykonanie zadania za kwotę 948 tysięcy złotych, choć miasto zaplanowało 800 tys. zł.

kucyk
Specjalista
Posty: 491
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: kucyk » 08 kwie 2021, 17:14

No, no - zwycięzca prawie wszystkich przetargów ten sam. Pozostawiam bez komentarza. :o

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 550
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: GoMeZz391 » 08 kwie 2021, 18:16

Dokładna cena jaką zaoferował wykonawca: 947 702,70 PLN brutto, 770 490,00 PLN netto

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość