Strona 1 z 7

Metro / premetro

: 01 cze 2020, 23:12
autor: Kaszmir
Zielone światło dla lokalizacji przystanków metra w centrum Krakowa. Wykonano już 140 odwiertów
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/zielo ... 36020.html
– Dopuszczamy lokalizację przystanku na tyłach biblioteki wojewódzkiej przy ulicy Rajskiej, w miejscu, gdzie władze miasta planują powstanie parku. Uzgodniliśmy również stacje pod placem Nowaka-Jeziorańskiego oraz na rondzie Mogilskim – dodaje Dominika Długosz.
Jak rozumiem, te stacje mogą zostać wcielone w premetro?

Re: Metro

: 02 cze 2020, 1:13
autor: obserwator
Czyli można podsumować to tak, że znamy lokalizacje trzech stacji i tyle jak na razie? Swoją drogą wydaje mi się że korzystniejszą lokalizacją niż Rajska byłby Teatr Bagatela, no ale jak wiadomo konserwator by się nie zgodził...

Re: Metro

: 02 cze 2020, 9:48
autor: Kaszmir
obserwator pisze: 02 cze 2020, 1:13Swoją drogą wydaje mi się że korzystniejszą lokalizacją niż Rajska byłby Teatr Bagatela, no ale jak wiadomo konserwator by się nie zgodził...
Zgadzam się z Tobą: Teatr Bagatela byłby lepszy bo bliżej Rynku. Oby nie skończyło się tak, że ludzie i tak będą woleli jechać tramwajem bo będzie mniej do podchodzenia.

Re: Metro

: 02 cze 2020, 11:00
autor: obserwator
Kaszmir pisze: 02 cze 2020, 9:48 Oby nie skończyło się tak, że ludzie i tak będą woleli jechać tramwajem bo będzie mniej do podchodzenia.
Biorąc jeszcze pod uwagę fakt że na Rajskiej by się traciło czas, aby wyjechać na powierzchnię ziemi sądzę że byłby to bardzo prawdopodobny scenariusz. W dodatku sądzę że następna stacja przydałaby się w okolicach przystanków AGH/UR bądź Czarnowiejska, a z Rajskiej w to miejsce jest moim zdaniem zbyt blisko.

Re: Metro

: 02 cze 2020, 11:43
autor: Cukier
Kaszmir pisze:
obserwator pisze: 02 cze 2020, 1:13Swoją drogą wydaje mi się że korzystniejszą lokalizacją niż Rajska byłby Teatr Bagatela, no ale jak wiadomo konserwator by się nie zgodził...
Zgadzam się z Tobą: Teatr Bagatela byłby lepszy bo bliżej Rynku. Oby nie skończyło się tak, że ludzie i tak będą woleli jechać tramwajem bo będzie mniej do podchodzenia.
To się potnie równoległy tramwaj tak, że przestaną woleć, proste jak szyny na łuku na Ujastku Mogilskim. Ja myślę że zaproponowane lokalizacje są do przeżycia. Metro ma służyć przede wszystkim tranzytowi z jednego końca miasta na drugi: jadącym z Widoku na Mogilską czy z Czyżyn na Królewską. A dla tych zmierzających koniecznie na Rynek byłaby stacja pod placem Jeziorańskiego. Rajska byłaby też fajna dla pierwszych budynków AGHu - lepszy byłby oczywiście park Krakowski, ale że stacje muszą być rzadko to może być i tak. Na pewno jeszcze bardziej dzięki tej stacji ożyje Krupnicza i Dolnych Młynów.

Re: Metro

: 02 cze 2020, 12:38
autor: Kaszmir
Cukier pisze: 02 cze 2020, 11:43Metro ma służyć przede wszystkim tranzytowi z jednego końca miasta na drugi: jadącym z Widoku na Mogilską czy z Czyżyn na Królewską.
Nie zgodzę się. Moje doświadczenia z metrem w innych miastach wskazują, że większość ludzi jeździ jednak z obrzeży do centrum. Jasne, to w relacjach obrzeża-obrzeża zyskuje się najwięcej czasu, jednak główne potoki są do serca miasta. A skoro metro ma jakoś zebrać duże liczby pasażerów (z czym może mieć problem w Krakowie) to tym bardziej musimy nastawiać się przede wszystkim na dowożenie pasażerów do tegoż centrum.
Cukier pisze: 02 cze 2020, 11:43A dla tych zmierzających koniecznie na Rynek byłaby stacja pod placem Jeziorańskiego.
Nie do końca rozumiem co masz na myśli, bo z Placu jest do Rynku nawet dalej niż z tyłów biblioteki na Rajskiej (w linii prostej odpowiednio: ok. 650 i 600 metrów). Dla pasażerów z zachodu oznacza to dłuższy dojazd do centrum i potem jeszcze dłuższe dojście pieszo. Czyli i tak wybiorą Rajską - jeśli będą musieli. Dlatego tym bardziej ta stacja powinna być położona jak najbliżej Rynku.

Re: Metro

: 02 cze 2020, 14:19
autor: WDZ
Stacja metra to jednak cokolwiek rozłożysta budowla, same perony miewają po sto metrów z okładem i jakoś nie chce mi się wierzyć, żeby stacje w ścisłym centrum miały po jednym wylocie...

Re: Metro

: 02 cze 2020, 14:50
autor: obserwator
Oczywiście że po jednym wylocie ze stacji metra w centrum miasta to za mało.
Moim zdaniem aby rozstrzygnąć spór Rajska vs Teatr Bagatela, powinniśmy wiedzieć gdzie by miała być następna stacja. A ta następna stacja moim zdaniem wejścia powinna mieć przy przystankach AGH/UR oraz Czarnowiejska. Nie dość że mogliby z niej korzystać studenci AGH, UR i UJ (wydział filologiczny) to jeszcze taka lokalizacja zapewniałaby przesiadki z autobusów na Alejach, które są najważniejszym ciągiem północ-południe po stronie zachodniej od ścisłego centrum miasta.
Dlatego jestem przeciw stacji na Rajskiej, gdyż sądzę że odległość między Rajską a Alejami jest zbyt mała, żeby kolejna stacja mogła być pod Alejami.

Co do tego że wtedy ożyłyby okolice Rajskiej i Dolnych Młynów to fakt, jednak sądzę że nowy park będzie już elementem który przyczyni się do ożywienia okolicy ;)

Re: Metro

: 10 sie 2020, 10:40
autor: Kaszmir
Kraków. Prywatny inwestor chce wybudować pięć linii metra. Urzędnicy tylko piętrzą problemy
https://gazetakrakowska.pl/krakow-prywa ... 1-15117116
Firma Massive Dynamic AG Polska (oddział Massive Dynamic AG z siedzibą w Szwajcarii) we wrześniu 2017 r. złożyła propozycję budowy za ok. 45 mld zł sieci podziemnego metra dla Krakowa i aglomeracji krakowskiej na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Jej przedstawiciele mają żal do prezydenta Krakowa i podległych mu urzędników, że od trzech lat ich działania jedynie zniechęcają inwestora do działań, które w dużym stopniu rozwiązałyby problemy transportowe w stolicy Małopolski i sąsiednich gminach.
Łączny koszt 45 mld zł, lecz w artykule nie znalazłem informacji o tym jakich dotacji oczekiwano od Miasta. Tak czy owak, pewnie poszło o pieniądze. I to, że inwestor nakreślił trasy metra w ogóle nie uwzględniając Studium czy dostępności miejsc pod stacje.

Trasy zaproponowane przez firmę:
Żółta: Niepołomice Rynek <-> Zabierzów Krakowska / Kraków Business Park
Zielona: Kraków Ujastek / Szpital <-> Libertów / Góra Libertowska
Niebieska: Modlnica Częstochowska / IV obwodnica <-> Skawina Piłsudskiego
Brązowa: Wieliczka Powstania Warszawskiego <-> Zabierzów Kpt. Medweckiego / Przemysłowa
Czerwona: Kraków Gen. Bora-Komorowskiego / Dobrego Pasterza (połączenie z Zieloną) <-> Kraków Glogera / Żwirowa

Re: Metro

: 10 sie 2020, 11:32
autor: mkm3
Z całym szacunkiem, ale może ta opieszałość jest związana z myślą, że to metro u nas jest niepotrzebne. Nie wykorzystuje się w całości potencjału komunikacji miejskiej, prawie w ogóle kolei aglomeracyjnej, której czasy przejazdu pewnie byłyby podobne do metra. Rozumiem gdyby w mieście wszystko kursowało co 5 min i nadal byłby problem z tłokiem itd, a tu jest problem dołożyć choćby parę milionów na więcej kursów autobusów czy na budowę przystanków i stworzenie SKA jak należy.

Re: Metro

: 11 sie 2020, 3:01
autor: pasazer_mobilisu
Artykuł niestety nieobiektywny, sam tytuł sugeruje jakby to prywatny inwestor czekał pod drzwiami urzędu z sakiewką pieniądzy na sfinansowanie 5 linii, a zły urzędnik nie chciał go wpuścić. Bardzo ładnie to wygląda narysowane na mapie tylko czy z aglomeracji są potoki pasażerskie przy których metro ma sens? W artykule pojawia się też pomysł by na metro była osobna taryfa biletowa (jeszcze nie udało się połączyć KMK z koleją :lol: a tu trzecia opcja), myślę że tylko osoby które korzystałyby tylko z metra mogłyby się na to zgodzić, opcja typu metro + tramwaj/autobus to byłoby około 200zł miesięcznie. Nie jestem przeciwnikiem tego by prywatne firmy świadczyły usługi publiczne czy zbudowania tramwaju w modelu PPP, ale robienie na hurra 5 linii to nie jest dobry pomysł.

Re: Metro

: 11 sie 2020, 8:48
autor: WDZ
Na samą spłatę tych 45 mld. kredytu firma musiałaby zarobić circa 2,5 mld. rocznie. Plus koszty eksploatacji i zysk firmy... Ciekawe, jaki bank da firmie o której ucho ludzkie nie słyszało linię kredytową na 10 mld. euro z okładem...
Posiłkowo: https://pl.linkedin.com/in/marcinboron

Re: Metro

: 02 lis 2020, 20:10
autor: kucyk
Studium wykonalności metra w Krakowie do końca roku? Rok opóźnienia:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/studi ... 38253.html

Re: Metro

: 02 sty 2021, 13:41
autor: Kaszmir
Kraków. Miasto stawia na nowe linie tramwajowe. A co z metrem? [WIZUALIZACJE]
https://gazetakrakowska.pl/krakow-miast ... 3-15369426
W przyszłorocznym budżecie miasta zapisano zadanie "metro" i zarezerwowano na nie 2,8 mln zł. Jako efekt w 2021 r. wskazano zakończenie opracowania studium wykonalności dla bezkolizyjnego transportu i rozliczenie tego projektu oraz doprowadzenie do złożenia wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rekomendowanego wariantu.
Ostatnie działania urzędu wskazują jednak na to, że miasto będzie w kolejnych latach stawiać na rozwój linii tramwajowych. W samym magistracie przyznają, że bardziej realne jest utworzenie podziemnej trasy pod centrum, ale właśnie dla tramwajów a nie dla metra.
Swoją drogą, w artykule dość dokładnie wymieniono trwające i planowane inwestycje tramwajowe, od Górki Narodowej do najnowszych wieści o linii Nowy Kleparz - Plac Inwalidów, a całkowicie zapomniano... o tramwaju wzdłuż Trasy Łagiewnickiej ;)

Re: Metro

: 02 sty 2021, 20:46
autor: impuls
Podpisanie umowy Meisnera - Mistrzejowice trochę przekreśla plany klasycznego metra wschód - zachód. Linia metra byłaby za krótka. Zaplanowano w założeniach metro wschód - zachód, bo kilkadziesiąt lat temu taki był największy potok pasażerski. Taki ogłoszono przetarg na koncepcję metro. Tymczasem rozwój Krakowa od zachodu zatrzymany został przez Lotnisko a od wschodu padła Huta która generowała olbrzymi ruch. Kraków rozwinął się na linii północ - południe koncepcja wschód - zachód pozostała. Dlatego w ostatnich prognozach, próbowano kręcić metrem w kształcie litery S. To "S" miało iść po śladzie linii Meisnera - Mistrzejowice. Ostatnio ukazał się w mediach tunel szybki od Ronda Polsadu do Piastowskiej z przystankami R. Mogilskie i wymienione w artykule. I to jest ciekawe rozwiązanie ale tylko dla tramwaju szybkiego. W wielu miastach Europy szybki tramwaj tunelowy nazywany jest potocznie metrem (Porto, kraje niemieckie). Dzisiaj budowa metra schodzi pod ziemię tylko tam gdzie jest to konieczne. Sama budowa jest dużo droższa niż kiedyś. Muszą być windy, ruchome schody, dużo zabezpieczeń, szerokie klatki schodowe. Utrzymanie też jest szalenie drogie. Metro na krótkim dystansie jest nieekonomiczne dla pasażera. A Kraków nadal się plombuje zabudowując wolne przestrzenie w istniejącej tkance miasta. Taki Złocień jest wyjątkiem. Budownictwo wielorodzinne powstaje jak najbliżej Centrum. Klasyczna linia metra ma sens gdy potoki pasażerskie są wysokie w ciągu kilkunastu kilometrów. Kraków w swojej tkance nie jest dla klasycznego metra. Na pewno nie dla linii wschód - zachód.