Strona 3 z 3

Re: Metro

: 06 maja 2021, 15:35
autor: rumcajs
Sprawa parku przypomina Cogiteon. Organizację ruchu na Kazimierzu i kilka innych kwestii, gdzie wykroczyła poza kompetencje. W decyzji dot. Cogiteonu było też mnóstwo błędów (np. złe datowanie obiektów).

Sprawa Parku oidp jest powiązana z prywatnymi celami Pani Konserwator - jeszcze przed zajęciem stanowiska wypowiadała się w sprawie Dolnych Młynów jako mieszkanka i od początku torpedowała każdą inną koncepcję parku niż jej własna.

Re: Metro

: 14 maja 2021, 12:39
autor: Kaszmir
Niespodzianka?

NIE BĘDZIE METRA W KRAKOWIE
https://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/k ... w-krakowie
W Krakowie nie będzie metra. Zamiast tego podziemnymi tunelami będą jeździły szybkie tramwaje. Tak wynika z przygotowanego przez specjalistów studium, które miało odpowiedzieć na pytanie, jak usprawnić transport zbiorowy w mieście. Wyniki zdradził prezydent Jacek Majchrowski podczas wywiadu na swoim profilu na Facebooku.

Re: Metro

: 14 maja 2021, 12:44
autor: ant_sm
Kaszmir pisze: 14 maja 2021, 12:39 Niespodzianka?

NIE BĘDZIE METRA W KRAKOWIE
https://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/k ... w-krakowie
W Krakowie nie będzie metra. Zamiast tego podziemnymi tunelami będą jeździły szybkie tramwaje. Tak wynika z przygotowanego przez specjalistów studium, które miało odpowiedzieć na pytanie, jak usprawnić transport zbiorowy w mieście. Wyniki zdradził prezydent Jacek Majchrowski podczas wywiadu na swoim profilu na Facebooku.
Nie, ale tylko z jednego powodu. Ktoś ogłaszając zamówienie na wykonanie tego studium określił, że analizie ma być poddana tylko trasa wschód-zachód. W takim układzie trudno się dziwić, skoro w tych relacjach jest bardzo dobrze rozwinięta sieć tramwajowa. Gdyby wykonano studium ogólne dla miasta i wzięto pod uwagę np. Kliny czy planowane Nowe Miasto to mogłoby się okazać, że jednak potencjał by się znalazł.

Re: Metro

: 18 maja 2021, 15:39
autor: kucyk

Re: Metro

: 02 cze 2021, 0:52
autor: Jacek Fink-Finowicki
Najśmieszniejsze/najsmutniejsze (niepotrzebne skreślić) w tym jest to, że wygląda na to, że cała para poszła w gwizdek, ponieważ de facto nie wykonano badania mobilności i potrzeb mobilności mieszkańców, ani nie zrobiono szerokiej analizy przyszłych potrzeb w oparciu o plany przyszłej zabudowy a jedynie zrobiono analizę czy dla wybranych wariantów trasy lepiej pasuje metro czy tramwaj... no a jak trasa zbytnio meandruje to bardziej staje się tramwajowa niż metrowska.
W bardzo ogólnym stopniu (głównie odnosząc się do planowanego przebiegu linii M3 w Warszawie) o zbytnim zakręceniu trasey pisałem tu:
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 68165.html
Jednak gdy to pisałem myślałem też o Krakowie i o tym, że właśnie finalnie to grzechy pierworodne koncepcji mogą kłaść się cieniem na ideę metra.

Re: Metro

: 02 cze 2021, 11:04
autor: Kaszmir
No, z tą III nitką w Warszawie to nieźle pojechano: Obrazek

(grafika: Szczureq / https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Wars ... 3_2021.svg na licencji Creative Commons)

Re: Metro / premetro

: 05 cze 2021, 11:41
autor: Kaszmir
Kraków. Premetro w 2033 roku? Dotarliśmy do studium dla bezkolizyjnego transportu w mieście
https://dziennikpolski24.pl/krakow-prem ... 1-15646974
Jest gotowe Studium dla bezkolizyjnego transportu w Krakowie, w tym metra. Wykonawca zarekomendował budowę premetra ze Wzgórz Krzesławickich do ul. Jasnogórskiej z tunelem pod centrum miasta. Całość miałaby powstać do 2037 r. Odcinek centralny od Domu Handlowego "Wanda" w Nowej Hucie do przystanku "Miasteczko Studenckie" zaplanowano jednak do 2033 r. Teraz dokument zostanie zaprezentowany radnym miejskim.
Odcinki:
Etap 1: od DH "Wanda" do linii tramwajowej Piastowska - Głowackiego,
Etap 2: od Wzgórz Krzesławickich do DH "Wanda",
Etap 3: od linii tramwajowej Piastowska - Głowackiego do Jasnogórskiej + zajezdnia przy Stelmachów.

W artykule mapki. Koszt: 5,8 mld zł.

Re: Metro / premetro

: 05 cze 2021, 18:14
autor: Lw25
Ciekaw jestem jakby wyglądał węzeł przy Łobzowie w jednym z wariantów. Ale pewnie to najdroższy i nie przejdzie. 5 i 6 mają podwarianty z połączeniem do Rakowickiego, dobrze widzę?

Re: Metro / premetro

: 08 cze 2021, 10:53
autor: kucyk

Re: Metro / premetro

: 08 cze 2021, 10:58
autor: mkm3
Nazwa premetro trochę na wyrost, to chyba ma być prawdziwy Krakowski Szybki Tramwaj (choć ta nazwa była wcześniej stosowana do nowych odcinków torowisk tramwajowych, które niczym się nie różnią od innych) :D

Re: Metro / premetro

: 08 cze 2021, 11:10
autor: Kaszmir
Poniżej wrzucam przebieg. Wg mnie jest on zbyt pokręcony na wschodniej części i popełnia się ten sam błąd, który zrobiono przy metrze. Czy mieszkając na Wzgórzach Krzesławickich, atrakcyjny byłby dla Was tramwaj który krąży przez Kombinat (!), os. Zgody (!!) i jeszcze Dobrego Pasterza (!!!) ? Już obecnie "4" notuje mniejsze zainteresowanie niż "5". Mając taki tramwaj, i tak wolałbym jechać "5" przez Kocmyrzowską i al. Jana Pawła II bo wyszłoby szybciej. Zresztą z al. Solidarności tak samo wolałbym pojechać "4" przez al. Jana Pawła II.

Podobnie z Dobrego Pasterza. Rozumiem, że są tam zabudowania i przy okazji chce się "ugryźć" os. Oświecenia, jednak dla osób z Huty (al. gen Andersa, al. Solidarności) to dodatkowe kluczenie. Kiedyś jeździłem regularnie z Wiślickiej i zawsze polowało się na szybkie linie przez Bora-Komorowskiego, bo przez Dobrego Pasterza wychodziło parę minut dłużej i do tego czuło się, że "linia się wlecze".

Na tę chwilę, na odcinku wschodnim ten projekt wg mnie ma sens tylko do os. Oświecenia. Gdyby pociągnąć go przez Bora-Komorowskiego to byłby atrakcyjny aż do os. Zgody.

Jeszcze kwestia Rynku i I obwodnicy - obecnie trasa tylko zahacza o Basztową, nie wjeżdża "do środka". Czemu? Czy nie zakładano, że tramwaj przejedzie bliżej Rynku? Czy decyzja wynika z braku zgody któregoś z Konserwatorów Zabytków?

Obrazek Źródło: krakow.pl / OpenStreetMap / licencja ODBL

Re: Metro / premetro

: 08 cze 2021, 15:45
autor: Jaky
Autorzy studium analizowali różne warianty tras W-Z, które miały w teorii usprawnić komunikację między NH a centrum oraz dalej w kierunku Bronowic. Natomiast z tego, co zostało zaprezentowane można wnioskować, że wcale nie usprawniono podróży ze wschodu, a przynajmniej tak jak tego oczekiwaliby pasażerowie. Przebieg ten to dla mieszkańców NH tak naprawdę tylko pewna alternatywa podróży do centrum.
Z Placu Centralnego do Ronda Mogilskiego jadąc al. JPII mamy rozkładowo 18min. Natomiast "szybkim tramwajem" mamy 12 przystanków, zakładając 1,5min między każdym plus obsługa przystanku, wychodzi 18min. Czyli już sam ten fakt nie zachęca do podróży tamtędy. Ale pamiętajmy, że najczęściej ludzie podróżują według schematu optycznie najkrótszej trasy. A w tym przypadku jest nią trasa tramwajowa aleją JPII.
Zatem zgodzę się z Kaszmirem, że jednym z problemów jest tutaj to odgięcie trasy na Dobrego Pasterza, zamiast Bora-Komorowskiego, co powoduje sztuczne wydłużenie trasy. Przecież za 3 lata na Dobrego Pasterza pojawi się linia tramwajowa, która też miałaby łącznik z tunelem w stronę Mogilskiego. Można by stworzyć dzięki temu dwa odrębne szlaki komunikacyjne w tamtej okolicy. No ale niestety, prawdopodobnie kwestia szukania oszczędności finansowych...

Co do odcinka przy Kombinacie i Wzgórzach to już totalny śmiech na sali. Czemu nie pomyślano o tym, żeby np. zakończyć trasę tramwaju przy Kombinacie i zbudować tam pętlę, która mogłaby służyć nie tylko jako pętla końcowa szybkiego tramwaju.

Jeśli chodzi o odcinek w centrum to według mnie został zaprojektowany trochę po najmniejszej linii oporu. Pojawia się wątpliwość, czy za te 12 lat, gdy najprawdopodobniej zostanie oddany 1 etap prac, nie będzie konieczności od razu myśleć o rozbudowie tego tunelu np. w kierunku Ronda Grzegórzeckiego lub też wylotu w ulicę Mogilską. Może nawet budowy drugiego tunelu w innej relacji? Patrząc na obecne potrzeby trasa ta byłaby idealna już na teraz i najbliższe 10-15 lat. Natomias szybka rozbudowa Krakowa nie zwalnia i może się okazać, że już w chwili oddania tej inwestycji trzeba będzie projektować kolejne tunele.

Re: Metro / premetro

: 08 cze 2021, 16:00
autor: pjetrek
Mnie zastanawia jeszcze coś innego... Jak rozumiem wschodni odcinek (etap II) ma być naziemny i sądząc po wyrysowaniu poprowadzony śladem obecnych torowisk... Czy zatem będą to torowiska w pełni wydzielone, czy jednak na ważniejszych węzłach pozostaną światła, przejścia dla pieszych, przejazdy przez torowisko itd...

Re: Metro / premetro

: 10 cze 2021, 8:55
autor: edek3253
Dziwny ten zawijas na Wzgórza. A może ten tramwaj właśnie powinien kończyć na Luboczy przy stacji kolejowej. I czemu te premetra/metra nie uwzględniają wykorzystania linii kolejowej, może pociągiem będzie jeszcze szybciej?

Re: Metro / premetro

: 10 cze 2021, 9:30
autor: Kaszmir
edek3253 pisze: 10 cze 2021, 8:55Dziwny ten zawijas na Wzgórza. A może ten tramwaj właśnie powinien kończyć na Luboczy przy stacji kolejowej.
Lubocza pewnie lepsza niż zawijas na Wzgórza. Choć to chyba wciąż straszne krążenie, nawet dla pasażerów al. Solidarności. Zastanawiam się, czym woleliby jechać do centrum z Kombinatu czy Strugi - premetrem czy "4"? U mnie wygrywa ta druga opcja.