Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1811
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: Kaszmir » 28 gru 2020, 15:16

Kraków zamawia analizę dla tramwaju Pl. Inwalidów – Nowy Kleparz
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 67049.html
Kraków rozpisał przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej w ciągu Alei Trzech Wieszczy, łączącej Nowy Kleparz i plac Inwalidów. Analizie podlegać będzie pięć wariantów trasowania z licznymi podwariantami. Zamawiający nie wyklucza tunelu z podziemnymi przystankami, który – w skrajnym wariancie – będzie pozbawiony sieci trakcyjnej.
Warianty:

1) torowisko w pasie zieleni, autobusy albo na torowisku albo pozostają na zewnątrz,

2) torowisko na jezdni:
--> albo całe torowisko na północnej jezdni, a wtedy ruch samochodowy w pełni przeniesiony na południową,
--> albo torowisko wraz z buspasami na środkowych pasach obu jezdni, a zewnętrzne wtedy jako droga rowerowa,
--> albo całe torowisko na północnej jezdni, a buspas dalej na obu (północny wraz z torowiskiem, południowy jak obecnie), obecny północny buspas jako dwukierunkowa ścieżka rowerowa,

3) tunel tramwajowy pod północną jezdnią, z trzema wariantami różniącymi się układem ramp zjazdowych (możliwy brak sieci trakcyjnej w tunelu jeśli nie będzie jak zaprojektować odpowiednich ramp),

4) i 5) warianty autorskie, do przygotowania przez wykonawcę.

Termin składania ofert to 29 stycznia. Kryteria: cena (55%), doświadczenie (45%). Na wykonanie jest 70 tygodni, czyli jakieś 16 miesięcy.

impuls
Specjalista
Posty: 335
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: impuls » 28 gru 2020, 23:40

Sporo tych koncepcji w ostatnich latach powstaje.
Spróbuję to podsumować
Fizycznie budują się dwie linie a trzecia umowa jest podpisana
1. Krowodrza G - Górka N
2. Trasa Łagiewnicka
3. Mistrzejowice - Wieczysta podpisana umowa na prace projektowe i budowlane.
4. Kolejną inwestycją która będzie w budowie to Krowodrza G - Azory (były już wstępne przetargi dotyczące przygotowania inwestycji i planowane są kolejne w 2021).
Inne nowe inwestycje to na razie prace koncepcyjne, na które wydawane są środki na przygotowanie.
5. Cichy Kącik - Azory
6. Prokocim - Rżąka
7. Czerwone Maki - Skotniki
8. ul. Lema
9. Mały Płaszów - Złocień
10. Kleparz - Plac Inwalidów
plany związane z inwestycjami innymi
11. przedłużenie z Salwatora do Przegorzał - Trasa Pychowicka
12. przedłużenie z Piastów do Batowic - węzeł przesiadkowy z PKP
13. reaktywacja Walcowni i przedłużenie do Luboczy - przystanek przesiadkowy z PKP
14. przedłużenie z Azorów do Bonowic (Chełmońskiego)
15. koncepcja metra lub szybkich bezkolizyjnych podziemnych linii tramwajowych.
Pomijam pomysły tramwaj które też się pojawiały pod Wawelem, wzdłuż Stella Sawickiego, do Bieżanowa Starego itd.
Strasznie dużo planów - ile będą w stanie wybudować?

kucyk
Specjalista
Posty: 497
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: kucyk » 29 gru 2020, 7:48

Odpowiadam na Twoje pytanie. Prawie nic. Na planach się w większości skończy. Kasę z budżetu na te plany się wyda i to będzie tyle. :)

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: obserwator » 29 gru 2020, 11:05

Ja chyba pierwszy raz jestem sceptyczny wobec jakiejś linii tramwajowej i jest nią właśnie ten odcinek. Nie potrafię sobie wyobrazić żadnej sensownej linii na tym odcinku z wyjątkiem "4" z f~7,5 (i dalej przez Tunel). Niektórzy mieszkańcy zyskaliby połączenie tramwajowe na Nowy Kleparz, ale czy jest ono takie ważne?

Jedynie cieszy fakt że chcą jakoś udrożnić pierwszą obwodnicę, jednak można to zrobić tworząc na odcinkach Teatr Bagatela - Rondo Mogilskie i może Teatr Słowackiego - Starowiślna przystanki podwójne. Dzięki temu dałoby się przyjąć ruch z nowych odcinków, które zostały wyżej wymienione.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 586
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: prezes » 29 gru 2020, 12:27

obserwator pisze:
29 gru 2020, 11:05
Ja chyba pierwszy raz jestem sceptyczny wobec jakiejś linii tramwajowej i jest nią właśnie ten odcinek. Nie potrafię sobie wyobrazić żadnej sensownej linii na tym odcinku z wyjątkiem "4" z f~7,5 (i dalej przez Tunel). Niektórzy mieszkańcy zyskaliby połączenie tramwajowe na Nowy Kleparz, ale czy jest ono takie ważne?
Mam podobne obawy. Odcinek ten bez istnienia trasy przez całe Aleje Trzech Wieszczów nie miałby dużo sensu. Rzeczywiście, może pasażerowie z ciągu bronowickiego mogliby zyskać połączenie na Nowy Kleparz, ale nie wiem czy wpłynęłoby to pozytywnie na zapełnienia takiej "4", zwłaszcza, że większość potoków generuje dojazd do I Obwodnicy. Poza tym, obawiam się, że tak jak to jest w zwyczaju, otwarcie tego odcinka spowodowałoby spore cięcia w liniach autobusowych kursujących przez Aleje. W rezultacie większość pasażerów by straciła, bo tramwajem szybciej byłoby tylko dla nielicznych.

Lw25
Moderator globalny
Posty: 158
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: Lw25 » 29 gru 2020, 12:45

obserwator pisze:
29 gru 2020, 11:05
Ja chyba pierwszy raz jestem sceptyczny wobec jakiejś linii tramwajowej i jest nią właśnie ten odcinek. Nie potrafię sobie wyobrazić żadnej sensownej linii na tym odcinku z wyjątkiem "4" z f~7,5 (i dalej przez Tunel). Niektórzy mieszkańcy zyskaliby połączenie tramwajowe na Nowy Kleparz, ale czy jest ono takie ważne?

Jedynie cieszy fakt że chcą jakoś udrożnić pierwszą obwodnicę, jednak można to zrobić tworząc na odcinkach Teatr Bagatela - Rondo Mogilskie i może Teatr Słowackiego - Starowiślna przystanki podwójne. Dzięki temu dałoby się przyjąć ruch z nowych odcinków, które zostały wyżej wymienione.
No właśnie chyba te nowe odcinki są raczej tutaj kluczowe. A jak już będzie tramwaj w ATW, to będzie można go wydłużyć dalej.

fysztof
Znawca
Posty: 161
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: fysztof » 29 gru 2020, 15:13

Mi to się od dawna marzy rzetelne i kompleksowe podejście do tematu ATW... Gdy plus minus sto lat temu ten ciąg powstawał, miał być przede wszystkim reprezentacyjny. Już na samym początku niestety coś poszło nie tak, bo wybrano najmniejszą z rozważanych szerokości. Co ciekawe, w efekcie tego ulica Dietla (a niegdyś przecież Planty Dietlowskie, też czekające na przywrócenie świetności) pozostała szersza w przekroju. Niemniej, w okresie międzywojennym lokowano przy obecnych ATW wiele reprezentacyjnych w charakterze budynków, zwłaszcza przy Mickiewicza. Idea była realizowana.
Niestety, ostatnie kilkadziesiąt lat to kompletne zapuszczenie tego regionu... Chodniki minimalnej szerokości, ściek komunikacyjny, bród, hałas, zaniedbana infrastruktura i psi sralnik między jezdniami gdzie nawet nie ma ciągłości resztek alejek... Nędza i rozpacz. Nie tak to powinno wyglądać.
Według mnie już dawno miasto powinno zadbać o ten jakże zapomniany ciąg, przede wszystkim zapraszając kompetentne grono do właściwego zaprojektowania całej tej przestrzeni. Tramwaj powinien być tylko i aż elementem większej całości. Najgorsze będzie, gdy powstanie koncepcja tramwaju oderwana właśnie od pozostałej części i innych funkcji tego obszaru.
Przykład takiego działania i jego zgubnych efektów mamy właśnie na Dietla. Przeorano ją tramwajem pośrodku i z reprezentacyjnej idei plant pozostały wspomnienia i zdjęcia... Oby tego samego błędu 50 lat później nie powtórzono na Alejach. Tramwaj może i powinien tam być, ale w zgodzie z całością przestrzeni.

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 165
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: fistaszek » 29 gru 2020, 15:57

fysztof pisze:
29 gru 2020, 15:13
Mi to się od dawna marzy rzetelne i kompleksowe podejście do tematu ATW... Gdy plus minus sto lat temu ten ciąg powstawał, miał być przede wszystkim reprezentacyjny. Już na samym początku niestety coś poszło nie tak, bo wybrano najmniejszą z rozważanych szerokości. Co ciekawe, w efekcie tego ulica Dietla (a niegdyś przecież Planty Dietlowskie, też czekające na przywrócenie świetności) pozostała szersza w przekroju. Niemniej, w okresie międzywojennym lokowano przy obecnych ATW wiele reprezentacyjnych w charakterze budynków, zwłaszcza przy Mickiewicza. Idea była realizowana.
Niestety, ostatnie kilkadziesiąt lat to kompletne zapuszczenie tego regionu... Chodniki minimalnej szerokości, ściek komunikacyjny, bród, hałas, zaniedbana infrastruktura i psi sralnik między jezdniami gdzie nawet nie ma ciągłości resztek alejek... Nędza i rozpacz. Nie tak to powinno wyglądać.
Według mnie już dawno miasto powinno zadbać o ten jakże zapomniany ciąg, przede wszystkim zapraszając kompetentne grono do właściwego zaprojektowania całej tej przestrzeni. Tramwaj powinien być tylko i aż elementem większej całości. Najgorsze będzie, gdy powstanie koncepcja tramwaju oderwana właśnie od pozostałej części i innych funkcji tego obszaru.
Przykład takiego działania i jego zgubnych efektów mamy właśnie na Dietla. Przeorano ją tramwajem pośrodku i z reprezentacyjnej idei plant pozostały wspomnienia i zdjęcia... Oby tego samego błędu 50 lat później nie powtórzono na Alejach. Tramwaj może i powinien tam być, ale w zgodzie z całością przestrzeni.
Generalnie masz rację, ale mam kilka uwag:
1) ATW z biegiem czasu będzie i tak coraz mniej reprezentacyjna jako ulica - mniej samochodów spoza miasta będzie nią przejeżdżać, ponieważ ruch samochodowy przeniesie się na powstające w tej chwili III i IV Obwodnicę, jako miejsce dla turystów zaś nigdy reprezentacyjna nie była, więc nic się pod tym względem nie zmieni ;) .
2) Skoro ATW są tak zapuszczone, czemu nie odmienić tej przestrzeni poprzez budowę tramwaju i - jeżeli będą już zbudowane odpowiednie trasy (mam na myśli głównie III Obwodnicę) - na przykład zostawić tylko jedną jezdnię (i zmienić ją na dwukierunkową), drugą jezdnię wyposażając w torowisko? Byłby to równocześnie buspas w obie strony. Czasy się zmieniają, za niedługo Aleje to będzie ścisłe centrum miasta, dlaczego tego nie wykorzystać?
3) Według mnie ulica Dietla wcale nie została oszpecona przez tramwaj w środku, co więcej - jest to jedyny w swoim rodzaju odcinek pośrodku zieleni (no, może jeszcze Ujastek Mogilski). Jeżeli chodzi o głośność generowaną przez tramwaj - moim zdaniem nie jest ona większa od ruchu samochodowego odbywającego się aktualnie na ATW, czy na Dietla przed zwężeniem do jednego pasa. Uważam, że przy dobrym projekcie (mam nadzieję, że tylko taki zostanie wzięty pod uwagę przy budowie) tramwaj pośrodku zieleni może wyglądać bardzo ładnie i wcale nie szpecić zieleni ;) .

Moim zdaniem tramwaj na ATW musi powstać, jednak, tak jak wspomniał @prezes, sam odcinek Pl. Inwalidów - Nowy Kleparz nie miałby dużo sensu bez trasy wzdłuż całych Alej, bo taki krótki odcinek niewiele zmieni przy odciążeniu 1. obwodnicy, niewiele linii mogłoby omijać wtedy trasę wokół Plant. Jeżeli powstaną kolejne trasy tramwajowe, to każdy będzie chciał połączenie do centrum, a tego nie uda się zapewnić mając do dyspozycji jedynie 1. obwodnicę. Potrzebny jest równoległy ciąg w centrum, i taki mógłby być tramwaj wzdłuż Alej. Co więcej, mogłaby wtedy powstać 2. obwodnica tramwajowa, o ile uda się połączyć Salwator z Kapelanką. Z tego co wiem, tramwaj wzdłuż planowanej kładki na Dębnikach nie może powstać (chyba chodzi o konserwatora zabytków), ale może by przebudować most Zwierzyniecki i puścić tramwaj wzdłuż Zielińskiego? Tam jest sporo miejsca, a i przy budowie tramwaju do Przegorzał zapewniłoby to ciekawe połączenia. Można by też stworzyć obwodnicę, gdyby powstało torowisko pod Wawelem, czy ktoś wie, czy ten plan jest aktualny?
obserwator pisze:
29 gru 2020, 11:05
Ja chyba pierwszy raz jestem sceptyczny wobec jakiejś linii tramwajowej i jest nią właśnie ten odcinek. Nie potrafię sobie wyobrazić żadnej sensownej linii na tym odcinku z wyjątkiem "4" z f~7,5 (i dalej przez Tunel). Niektórzy mieszkańcy zyskaliby połączenie tramwajowe na Nowy Kleparz, ale czy jest ono takie ważne?
Zakładam, że zanim ten odcinek powstanie, trasy linii tramwajowych zdążą już się kilka razy zmienić, jednak masz rację, na razie nie ma to zbytniego sensu.

fysztof
Znawca
Posty: 161
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: fysztof » 29 gru 2020, 16:21

fistaszek pisze:
29 gru 2020, 15:57
1) ATW z biegiem czasu będzie i tak coraz mniej reprezentacyjna jako ulica - mniej samochodów spoza miasta będzie nią przejeżdżać, ponieważ ruch samochodowy przeniesie się na powstające w tej chwili III i IV Obwodnicę, jako miejsce dla turystów zaś nigdy reprezentacyjna nie była, więc nic się pod tym względem nie zmieni ;) .
Dla mnie mniej samochodów wcale nie oznacza, że ulica będzie mniej reprezentacyjna;-) Wręcz przeciwnie. Mniej samochodów może ułatwić i na pewno ułatwi "ureprezentacyjnienie" tego ciągu. Bo on potencjał już ma, tu i teraz!
fistaszek pisze:
29 gru 2020, 15:57
2) Skoro ATW są tak zapuszczone, czemu nie odmienić tej przestrzeni poprzez budowę tramwaju i - jeżeli będą już zbudowane odpowiednie trasy (mam na myśli głównie III Obwodnicę) - na przykład zostawić tylko jedną jezdnię (i zmienić ją na dwukierunkową), drugą jezdnię wyposażając w torowisko? Byłby to równocześnie buspas w obie strony. Czasy się zmieniają, za niedługo Aleje to będzie ścisłe centrum miasta, dlaczego tego nie wykorzystać?
Absolutnie tu zgadzam się z Tobą. To jest okazja. Jest też dobra okazja do podjęcia szerszej dyskusji całej przestrzeni. I jeśli tak będzie jak mówisz, to też ok - ale najlepiej zrobić raz, a dobrze. Żeby dwa razy nie płacić. Bo jednym z wymaganych do przygotowania wariantów jest poprowadzenie tramwaju środkiem bez zmian w pozostałym przekroju ulicy. Dla mnie sam fakt rozważania takiego wariantu jest niepokojący...
fistaszek pisze:
29 gru 2020, 15:57
3) Według mnie ulica Dietla wcale nie została oszpecona przez tramwaj w środku, co więcej - jest to jedyny w swoim rodzaju odcinek pośrodku zieleni (no, może jeszcze Ujastek Mogilski). Jeżeli chodzi o głośność generowaną przez tramwaj - moim zdaniem nie jest ona większa od ruchu samochodowego odbywającego się aktualnie na ATW, czy na Dietla przed zwężeniem do jednego pasa. Uważam, że przy dobrym projekcie (mam nadzieję, że tylko taki zostanie wzięty pod uwagę przy budowie) tramwaj pośrodku zieleni może wyglądać bardzo ładnie i wcale nie szpecić zieleni ;) .
To dyskusja na inny wątek. Dla mnie problem nie leży w głośności, a przede wszystkim w tym, że torowisko fizycznie przecina aleję na pół (bo dodatkowo jest obarykadowane płotkami), z zielonym torem wspólnego niewiele ma (jest wysypane tłuczniem z pomysłem wyasfaltowania, chyba już na szczęście nieaktualnym). O ile inaczej i przyjemniej by było, gdyby tory przesunąć na zewnątrz, wzorem wiedeńskiego ringu, a pośrodku zrobić szerokie planty z czymś więcej niż przerośniętymi niepielęgnowanymi od lat drzewami i bylejakimi trawnikami oraz prostolinijnymi asfaltowymi alejkami.
fistaszek pisze:
29 gru 2020, 15:57
Moim zdaniem tramwaj na ATW musi powstać, jednak, tak jak wspomniał @prezes, sam odcinek Pl. Inwalidów - Nowy Kleparz nie miałby dużo sensu bez trasy wzdłuż całych Alej, bo taki krótki odcinek niewiele zmieni przy odciążeniu 1. obwodnicy, niewiele linii mogłoby omijać wtedy trasę wokół Plant. Jeżeli powstaną kolejne trasy tramwajowe, to każdy będzie chciał połączenie do centrum, a tego nie uda się zapewnić mając do dyspozycji jedynie 1. obwodnicę. Potrzebny jest równoległy ciąg w centrum, i taki mógłby być tramwaj wzdłuż Alej. Co więcej, mogłaby wtedy powstać 2. obwodnica tramwajowa, o ile uda się połączyć Salwator z Kapelanką.
Pełna zgoda.
fistaszek pisze:
29 gru 2020, 15:57
Z tego co wiem, tramwaj wzdłuż planowanej kładki na Dębnikach nie może powstać (chyba chodzi o konserwatora zabytków), ale może by przebudować most Zwierzyniecki i puścić tramwaj wzdłuż Zielińskiego? Tam jest sporo miejsca, a i przy budowie tramwaju do Przegorzał zapewniłoby to ciekawe połączenia. Można by też stworzyć obwodnicę, gdyby powstało torowisko pod Wawelem, czy ktoś wie, czy ten plan jest aktualny?
A ja bym nawet wolał, by tramwaj przebiegał prosto, przez most Dębnicki, Konopnickiej, Kamieńskiego do Wielickiej. Zresztą w jakiejś z wieloletnich wizji jest taka nitka. Dzięki temu powstanie z pewnością popularny ciąg, a pozostawienie jednego pasa ruchu ogólnego przy daniu w zamian tramwaju, jest dla mnie jak najbardziej ok.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 586
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: prezes » 29 gru 2020, 19:28

fistaszek pisze:
29 gru 2020, 15:57
jeżeli będą już zbudowane odpowiednie trasy (mam na myśli głównie III Obwodnicę) - na przykład zostawić tylko jedną jezdnię (i zmienić ją na dwukierunkową), drugą jezdnię wyposażając w torowisko? Byłby to równocześnie buspas w obie strony.
Tak naprawdę, jeśli już budować tramwaj przez Aleje, jest to według mnie jedyna sensowna opcja. Na jednej z jezdni powinien powstać pas autobusowo-tramwajowy, dzięki któremu także przesiadka byłaby wygodniejsza, bo nie trzeba by pokonywać całego skrzyżowania, a wystarczyłoby jedynie przejść na drugą stronę tego buspasa. Takie rozwiązanie funkcjonowało do niedawna na Grzegórzeckiej, przed wycofaniem stamtąd linii autobusowych. Zapewne taki pas autobusowo-tramwajowy nie zająłby całej szerokości istniejącej jezdni, więc w takiej sytuacji moim zdaniem należałoby przesunąć pas zieleni i poszerzyć drugą jezdnię, aby można było zostawić dla samochodów po 2 pasy w obu kierunkach. Oczywiście wymagałoby to niemałej przebudowy Alej, ale jeśli chcemy budować tam tramwaj, należy zrobić to porządnie.

Pozostałe warianty są według mnie mało akceptowalne. Zostawienie istniejącego układu Alej przy budowie linii tramwajowej nie przejdzie. Pomysł przebiegu tramwaju środkiem, przez istniejący pas zieleni wiązałby się z koniecznością wycinki dużej ilości drzew i mielibyśmy kolejną betonową arterię. Przesiadka byłaby także niezbyt wygodna, gdyż trzeba by biegać pomiędzy przystankami autobusowymi i tramwajowymi położonymi zarówno na skrajach jak i wewnątrz alej. W przypadku pasu autobusowo-tramwajowego przesiadka byłaby możliwa drzwi w drzwi. Nie podoba mi się także wariant zakładający zbudowanie po jednym torze na obu jezdniach. Tak samo jak w poprzednim wariancie, przesiadka byłaby niewygodna i wymagałaby dużej ilości biegania i przechodzenia przez jezdnie. Poza tym takie torowisko byłoby po prostu nieestetyczne.

pjetrek
Pasażer
Posty: 33
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: pjetrek » 29 gru 2020, 21:05

Nie zapominajmy, że miesiąc temu całe Aleje zostały wpisane do rejestru zabytków. Chronione są zarówno jezdnie, pas zieleni jak i linia zabudowy... Pytanie zatem na ile możliwe będą ingerencja w zieleniec i przeprowadzenie tamtędy torowiska, a także przesuwanie zieleńca i regulacja szerokości jezdni...

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 165
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: fistaszek » 29 gru 2020, 21:24

fysztof pisze:
29 gru 2020, 16:21
A ja bym nawet wolał, by tramwaj przebiegał prosto, przez most Dębnicki, Konopnickiej, Kamieńskiego do Wielickiej. Z resztą w jakiejś z wieloletnich wizji jest taka nitka. Dzięki temu powstanie z pewnością popularny ciąg, a pozostawienie jednego pasa ruchu ogólnego przy daniu w zamian tramwaju, jest dla mnie jak najbardziej ok.
Mam (standardowo) kilka spraw do przemyślenia:

Obawiam się, że problem mógłby być na dwupoziomowym skrzyżowaniu na Rondzie Grunwaldzkim. Jak byś to chciał rozegrać? Jeżeli tramwaje/autobusy dalej by jechały jednym pasem, to co z tunelem, który znajduje się pod skrzyżowaniem? Czy może dwupoziomowe skrzyżowanie tramwajowe (tory zarówno pod tunelem, jak i wyjeżdżające na górę, aby móc skręcić na skrzyżowaniu, coś na rodzaj Kopca Wandy, tylko odwrotnie i z przystankiem pod tunelem)? Jednak nie wiem, ile by to kosztowało - wymagałoby to przebudowy całego ronda.

Podobne wątpliwości mam ze skrzyżowaniem przy Bonarce, ale tam akurat jest sporo miejsca, a także estakada, więc tramwaje mogłyby nawet jechać obok jezdni czy nad Bonarką. Inna sprawa, jak rozwiązać wtedy problem potoków samochodowych do Bonarki.

Inny newralgiczny punkt to Rondo Matecznego - jak tam miałby ten ruch wyglądać? Nie do końca sobie to wyobrażam, którędy by tam miały jechać tramwaje i autobusy, chyba że przekształcić rondo w skrzyżowanie?

Jeszcze jedną wątpliwość mam przy samym skrzyżowaniu z Wielicką: jak tam byś chciał puścić tramwaj? Dojeżdżając od razu do torowiska zakorkujemy ten fragment, który już teraz jest najbardziej obciążonym fragmentem na krakowskich torowiskach. Natomiast nie do końca wyobrażam sobie "podwójny" odcinek torowiska: wprowadziłoby to taką dezinformację pasażerów...

Natomiast pomysł sam w sobie jest bardzo interesujący, i pomimo kilku newralgicznych miejsc mało ingerujący w infrastrukturę jak na projekt dotyczący rozbudowanego centrum. Od siebie mogę jeszcze dodać, że taki ciąg można by przedłużyć również w drugą stronę - od Nowego Kleparza przez Al. 29 Listopada (nie będzie to już wylotówka na Warszawę, bo przecież będzie S7 ;) ) do pętli Górka Narodowa Zachód. Przy jednoczesnym przedłużeniu tramwaju z GNZ przez Prądnik Czerwony do Ronda Barei (gdzie już będzie tramwaj ;) ) będzie to stanowiło bardzo ciekawe połączenie. Od siebie mogę dodać, że podobnie jak nie mogę sobie wyobrazić ronda Matecznego, tak nie mogę sobie wyobrazić ruchu na skrzyżowaniu al. 29. Listopada z Opolską. Prawdopodobnie jednak w tym przypadku wystarczyłaby tylko reorganizacja ruchu ;) . Od skrzyżowania z Powstańców zaś wydaje mi się, że tramwaj będzie można poprowadzić bokiem, nie ingerując w jezdnię (obecnie jednopasmową).

Co sądzicie o takim pomyśle?
pjetrek pisze:
29 gru 2020, 21:05
Nie zapominajmy, że miesiąc temu całe Aleje zostały wpisane do rejestru zabytków. Chronione są zarówno jezdnie, pas zieleni jak i linia zabudowy... Pytanie zatem na ile możliwe będą ingerencja w zieleniec i przeprowadzenie tamtędy torowiska, a także przesuwanie zieleńca i regulacja szerokości jezdni...
Jeżeli jest faktycznie tak, jak mówisz, to każdy projekt będzie się nadawał do śmieci bo "będzie ingerował w zabytek", zatem wątpię, że nie da się z tym nic zrobić, inaczej miasto by nie szukało projektu - a przynajmniej mam taką nadzieję ;) .

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 661
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Podgórze-Kabel

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: Bayer2003 » 29 gru 2020, 21:41

fistaszek pisze:
29 gru 2020, 21:24
Jeszcze jedną wątpliwość mam przy samym skrzyżowaniu z Wielicką: jak tam byś chciał puścić tramwaj? Dojeżdżając od razu do torowiska zakorkujemy ten fragment, który już teraz jest najbardziej obciążonym fragmentem na krakowskich torowiskach. Natomiast nie do końca wyobrażam sobie "podwójny" odcinek torowiska: wprowadziłoby to taką dezinformację pasażerów...
Głupie pytanie - czy dokładnie w tym miejscu: https://www.google.com/maps/@50.0239954 ... 352,20.25z nie dałoby się zrobić po prostu skrzyżowania torowisk z czterech kierunków o filozofii podobnej jak na Rondzie Grzegórzeckim, Kocmyrzowskim lub Czyżyńskim, tylko o nieco innym kształcie? Wymagałoby to wprawdzie pewnej przebudowy, jednak miejsca tam jest stosunkowo dużo.
Odpowiedni rozdział taboru podstawą optymalnego funkcjonowania komunikacji miejskiej.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 586
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: prezes » 30 gru 2020, 0:26

pjetrek pisze:
29 gru 2020, 21:05
Nie zapominajmy, że miesiąc temu całe Aleje zostały wpisane do rejestru zabytków. Chronione są zarówno jezdnie, pas zieleni jak i linia zabudowy... Pytanie zatem na ile możliwe będą ingerencja w zieleniec i przeprowadzenie tamtędy torowiska, a także przesuwanie zieleńca i regulacja szerokości jezdni...
Słuszna uwaga. Nie oznacza to co prawda, że przebudowa Alej Trzech Wieszczów jest niemożliwa, jednak zgodę na nią musi wydać konserwator zabytków, a ta wydaje się nie być entuzjastycznie nastawiona do wszelakich inwestycji tramwajowych, o czym mogliśmy się przekonać w przypadku pomysłu tramwaju przez Podzamcze. Moim zdaniem bez wspomnianej przebudowy, inwestycja ta nie ma sensu, bo po co mamy wydawać pieniądze na coś co będzie źle działać. W przypadku negatywnej decyzji w sprawie zezwolenia na przebudowę, pozostaje czekać na lepsze czasy, kiedyś konserwator zabytków się zmieni. Mam nadzieję, że nie będzie się za wszelką cenę próbować doprowadzić do inwestycji wybierając zły projekt, bo będzie to tylko niekorzystne dla mieszkańców. Na razie pozostaje uzbroić się w cierpliwość i poczekać na to, aż zostaną opracowane możliwe warianty.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Tramwaj Nowy Kleparz - Plac Inwalidów

Post autor: obserwator » 30 gru 2020, 2:35

Moim zdaniem największą wadą obecnych ATW są opóźnienia autobusów w szczycie. Poza tym, oferta jest tam bardzo dobra (nie wiem czy mamy ciąg w mieście na którym częściej pojawia się jakiś pojazd). Nawet późnym wieczorem korzystając z tego ciągu nie potrzebuję sprawdzać rozkładu jazdy.

Aby tramwaj na ATW jakoś funkcjonował, konieczne będzie zapewnienie dużej ilości kursów. Do czasu jego uruchomienia zapewne powstanie jeszcze kilka pętli tramwajowych, jednak warto zauważyć że na wielu naszych dwutorowych pętlach już dzisiaj brakuje miejsca, więc chcąc dać połączenie tramwajowe na Aleje inne połączenie będzie trzeba zabrać.

Do tego znaczna przebudowa Ronda Grunwaldzkiego, Ronda Matecznego i układu pod Bonarką byłaby dość kosztowna (jeśli oczywiście chcemy dalej poprowadzić tramwaj).

Podsumowując, o wiele bardziej bym wolał zobaczyć buspas na odcinkach Bieżanowska - Jubilat i Opolska Estakada - Górka Narodowa Zachód, niż wydane pieniądze na ekspertyzy i opracowywanie wariantów budowy.
Resztę pieniędzy, zamiast budowy tramwaju i jego późniejszego utrzymywania, wolałbym przeznaczyć na przejście autobusów Alejowych na system częstotliwości f~7,5/15 (oczywiście z korzyścią dla pasażerów). Mogłoby to wyglądać przykładowo tak:
144 f~15
164 f~7,5
169 f~15
173 f~7,5
179 f~7,5
304 f~7,5
314 likwidacja

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 1 gość