Rozkłady powakacyjne 2021

- Linie, trasy, rozkłady
Krakowianin
Pomiarowiec
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:08

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Krakowianin » 13 wrz 2021, 12:30

Kaszmir pisze: 13 wrz 2021, 12:23Ja Was nie rozumiem. Tabor ma być dostosowany do potoków. Na "50" jest tłoczno i wagony 32-metrowe to minimum, zatem obstawiam właśnie NGT8 albo Lajkoniki. Wysłanie krótszych wagonów spowoduje tłok / zostawanie ludzi na przystankach / zajeżdżanie się brygad.
Mam rozumieć, że nowoczesne tramwaje zamiast jeździć cały dzień mają kursować wyłącznie w szczycie? Tym sposobem nigdy nie poprawi się sytuacja i lepiej dać te NGT6 a wolne Lajkoniki na 10 a jest dobra okazja do tego.

Dr2
Specjalista
Posty: 418
Rejestracja: 01 maja 2021, 18:15

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Dr2 » 13 wrz 2021, 12:40

Ale co w tym dziwnego? Tak samo jest z autobusami, że część nowoczesnych-niskoemisyjnych jeździ tylko w szczycie. Doszła "9" na której od rana do późnego wieczora kursują praktycznie wszystkie wagony. Na "10" będzie podobnie- brygady od rana praktycznie do nocy. A wagony też potrzebują mieć dłuższe okienko serwisowe, bo cały czas prowadzone są przy nich mniejsze poprawki. Co też zauważył Impuls, w niektóre dni jest spora rotacja wozów na liniach. Przy niektórych wagonach praca się przedłuża do późnego rana i jeśli nie są gotowe do porannej ekspedycji dostępne mogą być dopiero na popołudniowe wyjazdy.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Kaszmir » 13 wrz 2021, 12:59

Kitek pisze: 13 wrz 2021, 12:29Gdyby tak było to na "8' też zagościłyby wagony 32m i ludzie rano w Łagiewnikach (na tych najbardziej przeładowanych, powszechnie wiadomych kursach) nie zostawaliby na przystanku.
Jasne, różnica jest jednak taka że linii "8" zwiększono częstotliwość podczas maksymalizacji (czyli w czasie ostatnich dużych zmian) więc podaż wzrosła. Tymczasem częstotliwość "50" nie była zwiększana od blisko dziewięciu lat.
Dr2 pisze: 13 wrz 2021, 12:40Ale co w tym dziwnego? Tak samo jest z autobusami, że część nowoczesnych-niskoemisyjnych jeździ tylko w szczycie.
Dokładnie. Rozumiem, że fajnie żeby najnowsze wagony jeździły jak najwięcej, jednak ważniejsze jest mieszczenie się ludzi do tramwajów. I tak jak wspomniałeś, bardzo możliwe że zjazdy międzyszczytowe są/będą wykorzystywane do drobnych prac, które w innej sytuacji wymagałyby w ogóle niewypuszczania wagonu na miasto. Chyba lepiej, by jeździł parę godzin niż w ogóle ;)
Dr2 pisze: 13 wrz 2021, 12:40Doszła "9" na której od rana do późnego wieczora kursują praktycznie wszystkie wagony. Na "10" będzie podobnie- brygady od rana praktycznie do nocy.
O, coś wiadomo o "10"? Będą Stadlery? Czy może chodziło Ci o "14"?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Bayer2003 » 13 wrz 2021, 16:11

linie 12 i 44 – w dalszym ciągu będą zawieszone;
linia 50 – częstotliwość kursowania w dni powszednie w godzinach szczytu zostanie zwiększona do 5 minut;
Na te dwa punkty komunikatu patrzę z niesmakiem. Dobrze oczywiście, że mają miejsce jakieś wzmocnienia, jednak pasażerowie z Brożka, Kapelanki czy Hali Targowej z pewnością nie będą zadowoleni z faktu, że zawieszono im linię tramwajową, żeby wzmocnić Krowodrzę Górkę (32 p/h, wcześniej 28 p/h) oraz Kurdwanów (20 p/h, wcześniej 16 p/h), które to ciągi ofertę już obecnie mają bardzo dobrą i różnorodną. Wzmocnień oczywiście nie krytykuję, jednak jeżeli nie ma pieniędzy na przywrócenie wszystkiego to chyba większy priorytet powinna mieć "12" niż f~5 na "50". Wzmocnienie takie rodzi dodatkowo problemy natury taborowej (co już zauważyli niektórzy użytkownicy). Jeżeli na linię tą trafią Lajkoniki, nie trafią one np. na "10", która potrzebuje nowszego taboru już od dłuższego czasu. Jeżeli będą to NGT6, pasażerowie "50" nie dostaną realnej poprawy względem stanu obecnego. Dodatkowo f~5 na "50" to dokładanie kursów na Kablu, co na pewno zwiększy opóźnienia "3", "6", "9", "13", "24" oraz "49" (pozostaje tylko mieć nadzieję, że na tą ostatnią nie powrócą powolne składy E1+c3). Wzmocnienia tego nie krytykuję (każde wzmocnienie lepsze niż żadne), jednak ogólnie przyniesie ono niestety niewiele korzyści i tutaj jest właśnie ten niesmak.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Kaszmir » 13 wrz 2021, 16:46

Bayer2003 pisze: 13 wrz 2021, 16:11Na te dwa punkty komunikatu patrzę z niesmakiem. Dobrze oczywiście, że mają miejsce jakieś wzmocnienia, jednak pasażerowie z Brożka, Kapelanki czy Hali Targowej z pewnością nie będą zadowoleni z faktu, że zawieszono im linię tramwajową, żeby wzmocnić Krowodrzę Górkę (32 p/h, wcześniej 28 p/h) oraz Kurdwanów (20 p/h, wcześniej 16 p/h), które to ciągi ofertę już obecnie mają bardzo dobrą i różnorodną.
Czyli wg Ciebie zamiast wzmacniać relację "50" gdzie już obecnie pasażerowie ledwo się mieszczą (albo nie mieszczą) do tramwajów, lepiej przywrócić pustaka który się po prostu nie przyjął?

Brożka? Właśnie odzyskuje "17" do centrum, a w zeszłym roku zwiększyła się tu liczba kursów autobusowych.
Kapelanka? Tu jest tyle kursów że to nie robi dużej różnicy czy ta "12" jest czy nie. I tak odjazdy są co 2-3 minuty ("18", "22", "52", "194").
Hala Targowa? Podobnie, do tego odzyskała niedawno "184", a teraz odzyska "17".

Znów zaznaczę: początkowo nie planowano jeszcze wzmacniać "50" do f5. Zrobiono to zapewne dlatego, że linia po prostu już pęka w szwach.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Bayer2003 » 13 wrz 2021, 17:34

Kaszmir pisze: 13 wrz 2021, 16:46 Czyli wg Ciebie zamiast wzmacniać relację "50" gdzie już obecnie pasażerowie ledwo się mieszczą (albo nie mieszczą) do tramwajów, lepiej przywrócić pustaka który się po prostu nie przyjął?
Pasażerowie nie mieszczą się do niektórych kursów "50", ponieważ kursuje tam głównie tabor 32m (dziś aż na dziewięciu brygadach). O wiele lepszym pomysłem niż f~5 byłoby skierowanie na tą linię wyłącznie taboru 40m+, jednak jako że tego w Krakowie niestety brakuje to trzeba zapychać ciągi linią f~5, być może nawet z taborem 26m (mam nadzieję, że nie). Linia "12" się nie przyjęła, jednak nie należy jej demonizować - przed zawieszeniem wspomagała ona "22" i w pewnym stopniu "52", a w dzisiejszych realiach kursowałby na niej tabor wyłącznie niskowejściowy (czego nie mają linie, które "12" miała wspomagać). Dla niektórych pasażerów zysk jednak większy niż f~5 na "50" (zobaczymy zresztą czy od 20.09 naprawdę będzie f~5, czy tylko 12 kursów na godzinę, w tym niektóre stadnie).
Kaszmir pisze: 13 wrz 2021, 16:46 Brożka? Właśnie odzyskuje "17" do centrum, a w zeszłym roku zwiększyła się tu liczba kursów autobusowych.
Ok - jestem w stanie to jeszcze zrozumieć - zwiększyła się liczba kursów autobusowych, ale usunięto jedną linię tramwajową - załóżmy, że tu faktycznie wychodzi na jedno.
Kaszmir pisze: 13 wrz 2021, 16:46 Kapelanka? Tu jest tyle kursów że to nie robi dużej różnicy czy ta "12" jest czy nie. I tak odjazdy są co 2-3 minuty ("18", "22", "52", "194").
"194" to faktycznie linia częsta, jednak w większości przypadków nie zatrzymuje się ona na przystankach wspólnych z tramwajami, co powoduje że niektórzy pasażerowie i tak do niej nie wsiądą. Tramwajów jest 20 p/h - nie jest to może zły wynik, jednak jeżeli bierzemy pod uwagę stan pełnej oferty tramwajowej (suma ofert z 2018 oraz października 2020) to ciąg ten ma obecnie aż 8 p/h mniej niż dawniej, co już jest stratą sporą (na dodatek z trzech tamtejszych linii tramwajowych tylko jedna jest w pełni niskopodłogowa).
Kaszmir pisze: 13 wrz 2021, 16:46 Hala Targowa? Podobnie, do tego odzyskała niedawno "184", a teraz odzyska "17".
Przywrócono co zabrano, i to nie w pełni - "184" zostało przedłużone zaledwie o dwa przystanki, co zapewnia wprawdzie dojazd do Hali Targowej, ale w zasadzie tylko od jednej strony. Do Ronda Grunwaldzkiego i na Kapelankę nadal mamy tylko "22" z f~15 i to wyłącznie w składach wiedeńskich. W porównaniu do Krowodrzy Górki jest to jednak oferta średnio zachęcająca.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Kaszmir » 13 wrz 2021, 18:59

Na Kapelance, przy takiej liczbie kursów, obecność pustej "12" nie robi dużej różnicy. Mało kto ją odczuje. "194" w kier. centrum w większości ma przystanki tuż obok torowiska. Z centrum w ogóle ma wspólny przystanek na r. Grunwaldzkim. Już bardziej cieszyłbym się z przywrócenia f5 na "52".

Hala Targowa znajduje się 350 m od węzła "Starowiślna". Jeśli komuś oferta z kursami co 2-3 minuty ("1", "17/19", "22", "184") to mało, zawsze może przejść. To dystans taki jaki nieraz przechodzi się na r. Mogilskim w ramach przesiadki.

A co do "12", linia po prostu się nie przyjęła. Pandemia to raz, jednak nawet w czasie pandemii były linie które miały wzięcie. Bardziej wg mnie to problem słabej marszruty, z obu stron skończonej w połowie trasy - nie dojeżdżała ani do Huty, ani do Borku Fałęckiego. Na tę chwilę nie ma wg mnie potrzeby przywracania linii - jest wiele bardziej pilnych potrzeb. "12" przywróciłbym na końcu, a może w ogóle poczekał na otwarcie TŁ albo linii na Meissnera.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Kitek » 13 wrz 2021, 20:12

Kaszmir pisze: 13 wrz 2021, 12:59 Jasne, różnica jest jednak taka że linii "8" zwiększono częstotliwość podczas maksymalizacji (czyli w czasie ostatnich dużych zmian) więc podaż wzrosła. Tymczasem częstotliwość "50" nie była zwiększana od blisko dziewięciu lat.
Kwestię "8" na odcinku podgórskim można w miarę łatwo rozwiązać puszczając "10" przed "8" a nie odwrotnie ;)
Kaszmir pisze: 13 wrz 2021, 12:59 O, coś wiadomo o "10"? Będą Stadlery? Czy może chodziło Ci o "14"?
Wszyscy powinniśmy trzymać kciuki za niskopodłogowce na "10" :D

Odnośnie "12": wszyscy znają moją opinię na temat tej linii, ale ona nie obsługuje dwóch niezwykle ważnych ciągów, którymi jeździ "52": Czerwone Maki oraz I obwodnicy, gdzie jest bardzo duża wymiana pasażerska.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Kaszmir » 13 wrz 2021, 20:35

Kitek pisze: 13 wrz 2021, 20:12Kwestię "8" na odcinku podgórskim można w miarę łatwo rozwiązać puszczając "10" przed "8" a nie odwrotnie ;)
"10" jest skoordynowana z innymi liniami, m.in. "21" :P

maszynista
Pasażer
Posty: 24
Rejestracja: 16 lis 2020, 15:40

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: maszynista » 13 wrz 2021, 20:37

Teraz gdy "50" będzie w szczycie co 5 minut, to istnienie "49" nie ma sensu, będzie dopychać węzeł przy kablu i jeździć pusta na większości swej trasy.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Kitek » 13 wrz 2021, 20:44

Kaszmir pisze: 13 wrz 2021, 20:35
Kitek pisze: 13 wrz 2021, 20:12Kwestię "8" na odcinku podgórskim można w miarę łatwo rozwiązać puszczając "10" przed "8" a nie odwrotnie ;)
"10" jest skoordynowana z innymi liniami, m.in. "21" :P
Jest, ale pamiętam czasy (wcale nie tak odległe), gdy w dzień powszedni "10" jeździła przed "8" i mam nadzieję, że to zostanie zmienione ;)
maszynista pisze: 13 wrz 2021, 20:37 Teraz gdy "50" będzie w szczycie co 5 minut, to istnienie "49" nie ma sensu, będzie dopychać węzeł przy kablu i jeździć pusta na większości swej trasy.
Otwieranie puszki Pandory.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Kaszmir » 13 wrz 2021, 20:45

maszynista pisze: 13 wrz 2021, 20:37Teraz gdy "50" będzie w szczycie co 5 minut, to istnienie "49" nie ma sensu, będzie dopychać węzeł przy kablu i jeździć pusta na większości swej trasy.
Badania potoków (jeszcze przed uruchomieniem "49") wykazały, że z tramwajów bieżanowskich najbardziej przepełniona była "9". Wynikało to m.in. z dojazdu do szpitala w Prokocimiu, gdzie "50" nie dojeżdża. Zresztą wtedy "50" kursowała co 5 minut, a jednak "9" była niezabieralna.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Kitek » 14 wrz 2021, 21:21

Chyba mamy wskazówkę co zdecyduje o kolejnych wzmocnieniach ;)
PSMKMS pisze: Druga połowa września co roku jest czasem wprowadzania wzmocnień w ofercie Komunikacji Miejskiej w Krakowie w związku ze zbliżającym się powrotem studentów na uczelnie wyższe. Nie inaczej będzie w tym roku, chociaż pewną niewiadomą wciąż stanowi, ile tak naprawdę będzie zajęć stacjonarnych, a ile prowadzonych zdalnie. Od tego zależeć będzie ostateczna frekwencja w krakowskich tramwajach i autobusach, która jeszcze przed dwóch laty właśnie w październiku bywała największa.
http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... -2021-roku
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: Kaszmir » 16 wrz 2021, 9:31

Są już rozkłady od 18/20 września: https://rozklady.mpk.krakow.pl/?lang=PL ... d=20210920

Ogólnie jest ~ok, jednak tak jak przewidywaliście, rozkład "182/482" rozczarowuje i chyba te linie możemy uznać za wielkich przegranych wrześniowych zmian. W weekendy f20 na "182" kończy się o 19, potem jest f30 i bez "482", więc w autobusach może dalej być przytulnie, nawet mimo przegubowców. Dawniej było f15 do godz. 21, czyli tak naprawdę zmniejszenie liczby miejsc. W dni powszednie szczytowe "482" ma krótsze te szczyty niż dawne całodniowe "482" - np. z Dworca było f15 do godz. 20, teraz "482" z f20 kończy kursowanie o 19:25.

Ogólnie czuć, że budżet się nie spina i ZTP-owcy szukają mikro oszczędności gdzie tylko się da. Tu skrócą szczyt o pół godziny, przytną weekendy, tu zabiorą dwa kursy itd. W autobusach, bo w tramwajach jest na bogato. Jakby były dwa inne światy.

Awatar użytkownika
pawel200020
Specjalista
Posty: 213
Rejestracja: 26 sie 2020, 0:08

Re: Rozkłady powakacyjne 2021

Post autor: pawel200020 » 16 wrz 2021, 11:35

Jedyne czego brakuje w rozkładach tramwajowych to f5 na 52, lub jeśli nie mają takiego zamiaru to przemianowanie jej na linię zwykłą 7/15/25 itp.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości