Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Kaszmir » 04 maja 2020, 13:35

Nie jestem pewny, czy komukolwiek by zależało na liczeniu pasażerów. ZTP, podobnie jak organizatorzy km w innych miastach, powiedziało że limity wyznaczone przez Rząd są zbyt surowe i niebawem mogą być (albo już są) niemożliwe do utrzymania. ZTP sugerował, że wg nich limit powinien wynosić nie połowę miejsc siedzących, tylko np. 30% wszystkich miejsc (inne miasta proponowały nawet 50%).

Miastu i ZTP raczej zatem nie będzie zależało na liczeniu pasażerów, bo raz że to olbrzymie koszty (jak podliczone wyżej), a dwa że mogłoby się okazać iż mnóstwo kursów - dziesiątki, może setki dziennie - jest przepełnionych. I wtedy - mając "oficjalnie" liczby i ludzi odpowiedzialnych za utrzymanie norm - w każdym z tych przypadków trzeba by wypraszać pasażerów i organizować im zastępczy kurs. Do SU12 wchodzi teraz jakieś 15 osób. Przekroczenie tej liczby nawet o jedną osobę - nawet mimo że w pojeździe jest pusto - wymuszałoby uruchamianie kolejnego autobusu.

Pasażerom też raczej nie będzie na tym zależeć - z tych samych powodów. Jest szansa, że to oni byliby tą nadmiarową osobą i nie mogliby jechać. A co, gdyby ktoś nie zgodził się opuścić pojazd? Zatrzymanie w ruchu, i ludzie tracą czas. Oczywiście, limity są po to by zmniejszyć ryzyko zachorować jednak znów - wydaje się, że obecnie są zbyt drastyczne i sporo pasażerów też to odczuwa. Trudno uznać, że 15 osób w 12-metrowcu to tłok.

ABC
Znawca
Posty: 107
Rejestracja: 13 kwie 2020, 20:31

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: ABC » 29 maja 2020, 14:32

Podesłałem ZTP projekt siatki z częstotliwością tramwajów w szczycie co 5 lub 10 minut od września. Poza szczytem odpowiednio co 10 lub 20 minut.

Projekt zakłada ponad 270 brygad w szczycie.
Na Mogilskiej i Krowodrzy 36 kursów/h w szczycie.

Można powiedzieć, że przesunięte zostałyby środki z międzyszczytu i weekendów na szczyt.

1. Linie 3,18,20,50,52. Kursowanie w szczycie co 5 minut, poza szczytem co 10 minut, wieczorem w dni powszednie oraz w weekendy co 20 minut.
2. Linie 1,2,4,5,6,8,9,10,11,13,14,19,21,22,24. Kursowanie co 10 minut w szczycie, co 20 poza szczytem, wieczorami w dni powszednie oraz w weekendy.
3. Linie 16,17,49 likwidacja.
4. Linia 20 zamiana z 14, bo kursy co 5 minut na Cichy są niepotrzebne.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: pasazer_mobilisu » 29 maja 2020, 14:52

ABC pisze: 29 maja 2020, 14:32 Projekt zakłada ponad 270 brygad w szczycie.
Szaleństwo, przed epidemią było 240 ile?
Ostatnio zmieniony 04 lip 2020, 11:47 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

ABC
Znawca
Posty: 107
Rejestracja: 13 kwie 2020, 20:31

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: ABC » 29 maja 2020, 15:08

pasazer_mobilisu pisze: 29 maja 2020, 14:52
ABC pisze: 29 maja 2020, 14:32 Projekt zakłada ponad 270 brygad w szczycie.
Szaleństwo, przed epidemią było 240 ile?
Było 239. Czy 270 w szczycie by było niemożliwe? W trakcie dostaw Lajkoników z tygodnia na tydzień rezerwa taboru będzie się zwiększać, jeśli nie będzie kasacji 1/1.

Sam Franek mówił, że na Mogilskiej podaż wynosiła 6500 miejsc/h, z czego było wykorzystywane 4500, czyli 70%.

Nie wiadomo jakie będą ograniczenia pojemności od września, ale wg mojej propozycji dajemy ok. 8400 miejsc na godzinę. Przy 4500 pas/h jest ponad 50% zajętości. By było 30% potrzeba spadku do 2500 pas/h.

Z tego wynika, że wypuszczenie maksymalnej możliwej ilości taboru w szczycie raczej będzie konieczne. Szczególnie, że zwężane są ulice i Mogilska też będzie, co może zniechęcić po jakimś czasie niektórych kierowców.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: obserwator » 29 maja 2020, 15:22

Zbyt piękne aby było prawdziwe ;)
Na Krowodrzy Górce coś nie do końca dobrze przeliczyłeś, bo byłoby 42 p/h (linie 3, 18 i 50 z f~5 i linia 5 z f~10).
Nawet jeśli budżet by się zgadzał (przesunięcie mocy przewozowej z międzyszczytu na szczyt) i znalazłyby się dodatkowe pojazdy (w końcu ma do nas przyjechać 85 nowoczesnych pojazdów) to niestety mógłby być problem z pozyskaniem dodatkowych motorniczych.
Na Lubicz proponujesz aż 48 p/h (20 i 52 z f~5; 2, 4, 10, 14 z f~ 10).

PS przeliczyłeś czy cięcia w międzyszczycie z f~7,5/15 na f~10/20 pozwolą sfinansować te dodatkowe brygady w szczycie?

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: pasazer_mobilisu » 29 maja 2020, 15:40

ABC pisze: 29 maja 2020, 15:08 Czy 270 w szczycie by było niemożliwe?
Dokładnie tak.
ABC pisze: 29 maja 2020, 15:08 W trakcie dostaw Lajkoników z tygodnia na tydzień rezerwa taboru będzie się zwiększać
Na razie dostawy są w tempie 1 Lajkonik na 2 miesiące, czy dostawy przyspieszą? Pewnie tak ale czy będzie ich 30 za 3 miesiące :?: Właściwie nawet więcej musiałoby być, bo nigdy 100% typu taboru nie wyjeżdża.
ABC pisze: 29 maja 2020, 15:08 jeśli nie będzie kasacji 1/1
Doniesienia o pierwszych składach wiedeńskich przeznaczonych do kasacji już się pojawiły, dodatkowo ten taboru ostatnio lubuje się w aktach samozapłonu.
ABC pisze: 29 maja 2020, 15:08 Nie wiadomo jakie będą ograniczenia pojemności od września
Ale wiadomo, że podobnie jak przez ostatnie 2 miesiące ludzie będą mieć je w du*ie :P Mniej osób w KMK to nie efekt limitów, a jedynie braku konieczności dojazdu (do szkoły/pracy), możliwości korzystania z handlu i usług oraz zastosowania się do zalecenia "zostań w domu", tam gdzie ludzie musieli jeździć do pracy (np. linia 125) były kursy z zapełnieniem jak dawniej.
Ostatnio zmieniony 04 lip 2020, 11:47 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Kitek » 29 maja 2020, 16:37

ABC pisze: 29 maja 2020, 15:08Było 239. Czy 270 w szczycie by było niemożliwe?
Na początku maksymalizacji były 242 wagony (238 w ruchu + 4 rezerwy).
ABC pisze: 29 maja 2020, 14:32W trakcie dostaw Lajkoników z tygodnia na tydzień rezerwa taboru będzie się zwiększać, jeśli nie będzie kasacji 1/1.
A gdzie te wagony miałyby stacjonować? W Podgórzu musi być kasacja, bo się wagony w Zajezdni nie mieszczą. W Hucie jest na szczęście teraz więcej miejsca, ale też bez przesady.
ABC pisze: 29 maja 2020, 14:32Sam Franek mówił, że na Mogilskiej podaż wynosiła 6500 miejsc/h, z czego było wykorzystywane 4500, czyli 70%.
Na Mogilskiej podaż była ponad 7000 miejsc/h (w końcu dyrektor Franek podał liczbę bez brygad szczytowych "52").
pasazer_mobilisu pisze: 29 maja 2020, 15:40Na razie dostawy są w tempie 1 Lajkonik na 2 miesiące, czy dostawy przyspieszą? Pewnie tak ale czy będzie ich 30 za 3 miesiące :?: Właściwie nawet więcej musiałoby być, bo nigdy 100% typu taboru nie wyjeżdża.
Jak przyjedzie 35 do końca roku to będzie bardzo dobrze. Wyjeżdża około 80%, reszta albo ma modernizacje albo naprawy bieżące (generalne) lub inne usterki.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

ABC
Znawca
Posty: 107
Rejestracja: 13 kwie 2020, 20:31

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: ABC » 08 cze 2020, 13:05

ZTP odpisał, że wezmą po uwagę i dziękują za sugestie, ale siatka od września zależy od kilku czynników:
- budżetu
- sytuacji epidemicznej
- zainteresowania pasażerów

Mimo okazji nie odnieśli się do braku możliwości wysłania takiej ilości taboru czy przepustowości ciągów.

A nawet jeśli nie od września to po otwarciu Górki Narodowej, Mistrzejowice - Wieczysta oraz trasy na Azory i tak potrzeba będzie miejsca na zajezdniach dla zwiększonej ilości taboru.

W mojej propozycji sam widzę kilka miejsc do zmian. Na Krowodrzy trzy linie z f-5 nie dałyby rady i co drugi kurs w szczycie 3 i 18 można skrócić do DT, tak samo połowa kursów 10 i 21 do Kopca Wandy i co drugi kurs 4 jako 44 do Kopca Wandy. Tak f -5 na 20 może się pojawić dopiero przy zapotrzebowaniu.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1014
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: yosujiro » 09 cze 2020, 15:22

W sobotę wraca tunel
Szanowni Pasażerowie,

            Uprzejmie informujemy, że od dnia 13.06.2020 r. (sobota) zostanie przywrócony ruch tramwajowy w tunelu pod dworcem kolejowym. W związku z powyższym, zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu linii tramwajowych:

linie 5, 6, 10, 16, 17, 71, 76, 78 – pozostaną zawieszone;

linia 19 – zostanie przywrócona na stałą trasę i będzie kursować we wszystkie dni tygodnia, przez cały dzień;

linia 50 – zostanie przywrócona na stałą trasę;

częstotliwość kursowania linii tramwajowych w soboty do ok. godz. 18:00 – 20:00 zostanie zwiększona do 20 minut. W godzinach wieczornych i w pozostałe dni tygodnia pozostanie bez zmian.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Kaszmir » 04 paź 2020, 21:11

Dwie ciekawe informacje o liniach "MED", z artykułu na PSMKMS:
1) Okazuje się, że wskrzeszenie części MED-ów w maju miało miejsce dzięki pomocy Urzędu Wojewózkiego:
Gdy wydawało się, że projekt całkowicie zaniknie, w jego funkcjonowanie włączył się Urząd Wojewódzki. Dzięki temu podjęto decyzję o rozwoju dotychczasowej sieci. Od dnia 4 maja 2020 roku przywrócono funkcjonowanie zawieszonych linii, część z nich przedłużając, a także uruchomiono dodatkową linię MED9.
2) Ostatnie MED-y kursował do 31 maja:
Niestety, od 13 maja 2020 roku krakowskie autobusy przestały obsługiwać najciekawsze połączenia do Myślenic, Olkusza czy Sułkowic. Ich obsługę miało przejąć wojsko. Tak się jednak nie stało. Linia MED1 kursowała do 24 maja. Pozostałe linie po raz ostatni zrealizowały kursy w dniu 31 maja.
http://psmkms.krakow.pl/index.php/cieka ... -linie-med

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Kaszmir » 24 lut 2021, 13:47

Odpływ pasażerów komunikacji miejskiej na poziomie 30 proc.? "Wszyscy się nie pomieścimy"
https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,444 ... rects=true
Niewątpliwie wyzwaniem dla komunikacji miejskiej będzie także niechęć pasażerów („skaza po pandemii”) do podróżowania w tłoku, jaki – niezależnie od aglomeracji – panował zwłaszcza w godzinach szczytu. Rozwiązania? Niewykluczone, że potrzebne będą rozmowy z największymi pracodawcami czy uczelniami, by rozłożyć w czasie godziny, gdy zaczynają dzień pracy. To jednak pieśń przyszłości, bo dziś nadal wiele firm deklaruje co najwyżej pracę hybrydową, a spora część biznesów zastanawia się, czy w ogóle pandemię przetrwa. Innym rozwiązaniem może być zwiększenie pracy przewozowej autobusów i tramwajów, ale na to z kolei potrzeba więcej środków.
Wg badań na które powołuje się artykuł, wśród krakusów którzy przed pandemią regularnie korzystali z km:
- 70,5% deklaruje chęć powrotu do km i korzystania z niej regularnie,
- 25,9% deklaruje chęć powrotu do km od czasu do czasu,
- 3,6% nie zamierza wracać do km.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Kitek » 12 kwie 2021, 12:51

Nie sądzicie, że po ustaniu pandemii siatka połączeń (zarówno tramwajowa jak i autobusowa) będzie wymagała optymalizacji/reorganizacji (zwłaszcza pod względem taboru, tras i częstotliwości)?
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Kaszmir » 12 kwie 2021, 13:48

Kitek pisze: 12 kwie 2021, 12:51Nie sądzicie, że po ustaniu pandemii siatka połączeń (zarówno tramwajowa jak i autobusowa) będzie wymagała optymalizacji/reorganizacji (zwłaszcza pod względem taboru, tras i częstotliwości)?
W tramwajach chyba nie trzeba - kwestia uporządkowania "12", no i zmian w ramach otwarcia Trasy Łagiewnickiej.

Co do autobusów - tu pełna zgoda. Raz, że pandemia, a dwa że w ostatnich latach ZTP trochę popsuło koordynacje.

Przykłady? "121" w tygodniu ma inną ~f niż "151/451", choć są skoordynowane przynajmniej połowicznie. W weekendy natomiast nawet tego nie ma, mimo że drobne zmiany (lekkie zagęszczenie kursów) wystarczyłyby na dobrą koordynację.

Albo "138" i "172" - dubel w funkcjonalności, a poza różne częstotliwości i przez to jazda stadna. No i jeszcze kwestia co ze "132".

"152", "192", "252" na Woli - różne częstotliwości.

Itd.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości