Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Kaszmir » 10 kwie 2020, 20:41

Dyrektor ZTP w wywiadzie przyznaje, że po ustaniu pandemii rzeczy raczej nie wrócą do stanu sprzed niej. Mówi, że tramwaje nie będą już kursować co 5 minut - pierwsze moje skojarzenie to że "50" i "52" będą pocięte w szczycie. Jednak myślę, że ta wypowiedź może dotyczyć całej siatki - i spora część linii nie wróci do częstotliwości z zimy, a przynajmniej nie od razu. Raz, że braki budżetowe, a dwa że nie wszyscy pasażerowie wrócą do km.

Jak myślicie, co to oznacza? Będą po prostu ścinane częstotliwości niektórych linii np. z co 5 do 7,5 minuty, albo z co 7,5 do 15 minut? A może w ogóle czeka nas "de-maksymalizacja" i powrót do dawnego układu z częstotliwościami co 10 i 20 minut?

“Tramwaje nie będą jeździć co 5 minut”. Przez pandemię cięcia w komunikacji i większy smog?
https://smoglab.pl/tramwaje-juz-nie-bed ... kszy-smog/
Mówiąc krótko: będą cięcia.

Nie chcemy zakładać cięć z góry. Na pewno jednak dopasujemy oferty do spodziewanego potoku pasażerów. Dlatego nie spodziewajmy się powrotu do częstotliwości sprzed pandemii. Tramwaje nie będą kursować co pięć minut. Nie będzie nas na to stać i nie będzie tylu pasażerów. Dlatego polemizowałbym, czy to będą cięcia. Dla mnie one są wtedy, kiedy mam pasażera do przewiezienia, ale nie mam dla niego oferty. Ciekaw jestem też, jak zmienią się zachowania pasażerów. Być może w Polsce będziemy kopiować mieszkańców Azji, gdzie w transporcie zbiorowym na co dzień spora część pasażerów porusza się w maskach. Możliwe też, że liczba podróży ogółem się zmniejszy. Sporo osób odkryje, że da się pracować zdalnie, co może ograniczyć koszty dla pracodawców. Pewnie zmniejszy się liczba podróży rekreacyjnych. Mimo to musimy znaleźć sposób na to, by osoby dotychczas korzystające z transportu zbiorowego nie przesiadły się do samochodu.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Kitek » 10 kwie 2020, 21:26

Trudno spekulować o przyszłości KM. Do wakacji (jeśli nie wrócą uczniowie do szkół i studenci na uczelnie) to faktycznie transport może być okrojony. Ale po powrocie do "normalności" nie wyobrażam sobie braku "50" co 5 minut (jednak na trasie są spore uczelnie, które generują olbrzymi ruch) no i sam Kurdwanów poniekąd "wisi" na tej linii.
Na Ruczaju muszą być dwie mocne linie do Centrum (czyli co 7,5 minuty), na tamtejszym Kampusie UJ dominują wydziały ścisłe i przyrodnicze, gdzie dużą część programu zajmują laboratoria, których zdalne realizowanie jest niemożliwe.
Reasumując, utrzymanie f~7,5/15 w godzinach szczytu wydaje się koniecznością. Poza szczytem może być f~10/20.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: pasazer_mobilisu » 10 kwie 2020, 21:58

Cięcia będą tym większe im większy będzie kryzys. Samo ograniczenie linii z f5 to bardzo optymistyczna wersja, może f7,5 w szczycie tam gdzie było a międzyszczyty na wszystkich f15? Ta demaksymalizacja też ciekawa - wystarczy odgrzebać rozkład z 2017 roku i już. Ciekawe jak z zakupami taboru - to są jednak ogromny koszty, które można przesunąć kilka lat do przodu. Urbino i Citaro z 2008 jeszcze kilka lat wytrzymają, E1 i 105 z pewnością też.
Ostatnio zmieniony 04 lip 2020, 11:21 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

Castaway
Pasażer
Posty: 18
Rejestracja: 24 lut 2020, 16:10

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Castaway » 11 kwie 2020, 17:41

Chyba nie zdajecie sobie sprawy jakie spustoszenie nas czeka i to niezależnie czy ten kryzys zakończy się za kilka tygodni (wersja hurraoptymistyczna) czy za kilkanaście miesięcy (wersja realistyczna). Jeśli uda się utrzymać KM w tym kształcie w którym jest obecnie (czyli tylko przewozy w szczycie) to będzie wielki sukces.

Arsents
Miłośnik
Posty: 55
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:00

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Arsents » 11 kwie 2020, 22:32

Dadzą radę
1.Nie kupią Stadlerów z drugiego przetargu
2.Nie dopłacą do Trasy Łagiewnickiej
3.Nie ruszą z budową tramwaju na GN, i budową 29-tej
Kasę skierują na KM.

NowaHutaWschód
Specjalista
Posty: 217
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:49

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: NowaHutaWschód » 12 kwie 2020, 13:42

Wy tu poruszacie sprawy co bedzie po koronie, a poki co jeszcze sie obecna sytuacja nie rozkrecila na dobre.
fuck upa!

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Cukier » 12 kwie 2020, 22:18

Może w końcu "62" pójdzie do piachu i wróci stare dobre "609". Nawet niech nie będzie więcej kursów - sam fakt wyeliminowania nocnych przesiadek wyjdzie mocno na plus.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Zieleńczanin » 12 kwie 2020, 23:59

A może warto zaproponować ZTP, aby wrócili do pomysłu przetargu na obsługę aglomeracji? Pisanie do gmin raczej niestety nie przyniesie efektów, aczkolwiek nie mam pojęcia, czy to odpowiedni czas na to.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Kaszmir » 13 kwie 2020, 9:20

Zieleńczanin pisze: 12 kwie 2020, 23:59A może warto zaproponować ZTP, aby wrócili do pomysłu przetargu na obsługę aglomeracji? Pisanie do gmin raczej niestety nie przyniesie efektów, aczkolwiek nie mam pojęcia, czy to odpowiedni czas na to.
Macie dobry pomysł - cięcia i tak będą, więc warto się zastanowić gdzie szukać oszczędności tak by jak najmniej uderzyły w pasażerów. Przetarg na obsługę aglo super, choć to raczej na dalszy dystans bo trzeba minimum półtora roku zanim by to weszło w życie. Jednak jestem za.
Cukier pisze: 12 kwie 2020, 22:18Może w końcu "62" pójdzie do piachu i wróci stare dobre "609". Nawet niech nie będzie więcej kursów - sam fakt wyeliminowania nocnych przesiadek wyjdzie mocno na plus.
Na części huckiej byłoby na pewno na plus. A jak na części południowej? Tam "62" notuje dość duże zapełnienia ze względu na studentów wracających na Ruczaj, czy autobus by wyrobił? Choć po pandemii wszystko może się zmienić...

Może też rozważyć zamianę nocnych tramwajów w autobusy również w noce czw/pt oraz (albo) ndz/pon? Nigdy tego do końca nie rozumiałem - czemu wzmocnienia na innych trasach ("611", czy dodatkowe linie peryferyjne typu "612", "643") są tylko od piątku do niedzieli, a tramwaje mają wzmocnienia również przed i po weekendzie.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Kitek » 13 kwie 2020, 18:36

pasazer_mobilisu pisze: 10 kwie 2020, 21:58Urbino i Citaro z 2008 jeszcze kilka lat wytrzymają, E1 i 105 z pewnością też.
Wytrzymają, zwłaszcza, że przyjedzie jeszcze 48 Lajkoników + są remonty GT8S przez co wykorzystanie starego taboru spadnie i to znacznie.
Arsents pisze: 11 kwie 2020, 22:32 Dadzą radę
1.Nie kupią Stadlerów z drugiego przetargu
2.Nie dopłacą do Trasy Łagiewnickiej
3.Nie ruszą z budową tramwaju na GN, i budową 29-tej
Kasę skierują na KM.
Mam tylko nadzieję, że znajdą się fundusze na najpotrzebniejsze remonty torowisk i może jakiś bieda-remont Ptaszyckiego.
Kaszmir pisze: 13 kwie 2020, 9:20Na części huckiej byłoby na pewno na plus. A jak na części południowej? Tam "62" notuje dość duże zapełnienia ze względu na studentów wracających na Ruczaj, czy autobus by wyrobił? Choć po pandemii wszystko może się zmienić..
Myślę, że na takie "atrakcje" jak nocny tramwaj nie będzie stać miasta.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: pasazer_mobilisu » 13 kwie 2020, 19:43

Kitek pisze: 13 kwie 2020, 18:36 Wytrzymają, zwłaszcza, że przyjedzie jeszcze 48 Lajkoników + są remonty GT8S przez co wykorzystanie starego taboru spadnie i to znacznie.
Ciekawe tylko kiedy przyjadą, obawiam się że do końca roku nie zdążą :roll:, ciekawe jak z tymi z drugiego przetargu - nie zaczęli ich jeszcze produkować, może będą próbowali wycofać się z tych 15? Tak samo z Solarisem umowa na elektryki jeszcze nie podpisana.

Jeśli po epidemii pasażerów i kursów będzie mniej tak jak przewiduje dyrektor ZTP to może 105N i E1 pójdą pod palnik już po dostawie 50 Stadlerów?
Ostatnio zmieniony 04 lip 2020, 11:24 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

ABC
Znawca
Posty: 107
Rejestracja: 13 kwie 2020, 20:31

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: ABC » 13 kwie 2020, 21:09

pasazer_mobilisu pisze: 13 kwie 2020, 19:43
Kitek pisze: 13 kwie 2020, 18:36 Wytrzymają, zwłaszcza, że przyjedzie jeszcze 48 Lajkoników + są remonty GT8S przez co wykorzystanie starego taboru spadnie i to znacznie.
Jeśli po epidemii pasażerów i kursów będzie mniej tak jak przewiduje dyrektor ZTP to może 105N i E1 pójdą pod palnik już po dostawie 50 Stadlerów?
Przed epidemią w szczycie było 241 brygad, teraz po zawieszeniu 5 będzie około 110. Gdyby po epidemii wróciłyby częstotliwości 10 i 20 minut, byłoby potrzebne 170 tramwajów. Ale czy warto kasować, czy być przygotowanym na stopniowy powrót do poziomu sprzed epidemii? Jeśli koszt utrzymania w sprawności i gotowości wozów nie będzie wysoki, to lepiej trzymać rezerwę na lepsze czasy.


Co do utrzymania torowisk: dzięki cięciom i sporemu spadkowi natężenia ruchu torowiska będą się wolniej zużywać, ale miejmy nadzieję, że nie będzie to pretekst do braku jakichkolwiek prac niektórych odcinkach.

A co do wsparcia finansowego komunikacji co myślicie o takim pakiecie:
- zwolnienie biletów z 8% VAT
- rozszerzenie Funduszu Rozwoju połączeń autobusowych, na już istniejące połączenia komunikacji miejskiej oraz tramwaje. Stawka wzkm autobusowego np. 1,5 zł a tramwaju 4 zł.
- obniżenie VAT z 23 do 8% na nowe autobusy i tramwaje.
- częściowy zwrot akcyzy na paliwo i prąd dla pojazdów komunikacji miejskiej. Tak samo z VAT.

Ale to już polityka i dobra wola rządu.

Arsents
Miłośnik
Posty: 55
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:00

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: Arsents » 13 kwie 2020, 23:18

Rząd zajmie się budżetem Państwa, komunikację zostawi samorządowcom i tu rola Radnych by mocno dofinansowali KM, kosztem może kultury, zieleni itp.

ABC
Znawca
Posty: 107
Rejestracja: 13 kwie 2020, 20:31

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: ABC » 14 kwie 2020, 0:05

Z drugiej strony bezrobocie lub mniejsze dochody mogą skłonić wiele osób do rezygnacji z samochodu, albo przynajmniej drugiego lub trzeciego w rodzinie. Już za marzec był spadek sprzedaży o 40% RdR, zarówno nowych, jak i sprowadzonych samochodów.

Przy kryzysie finansowym łatwiej znaleźć w budżecie domowym 69 zł na bilet miesięczny, niż kupować i utrzymywać auto. Więc utrzymanie dobrej jakości w komunikacji miejskiej może być niezbędne, stąd potrzeba szerokich działań by uchronić komunikację przed zwinięciem.

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 309
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Koronawirus COVID-19: komunikacja miejska po ustaniu pandemii

Post autor: obserwator » 14 kwie 2020, 1:09

A gdyby tak na ten okres (dajmy na to 2 lat) zlikwidować budżet obywatelski? Są to ogromne środki które przeznaczane są na "dodatkowe" sprawy w mieście.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 7 gości