Skawina

- Linie, trasy, rozkłady
prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Skawina

Post autor: prezes » 23 gru 2020, 23:52

pjetrek pisze: 23 gru 2020, 20:56 Ok, może centrum komunikacyjne nie jest do końca tym samym co centrum przesiadkowe. Ale jeśli miałoby to jako tak funkcjonować, to może warto skierować tam coś więcej oprócz 273 raz na 90 minut ;)
Pewnie dobrze by było jakby kursowało tam więcej autobusów, bo mieszkańcy Skawiny mieliby częstszy dojazd do swojego dworca, ale tak jak pisałem, dobrze byłoby jakby mieszkańcy większych skawińskich osiedli nie byli na tym stratni w postaci obcięcia im ilości kursów. Sądzę, że obecna pętla w Skawinie jest położona w bardziej dogodnej lokalizacji i to właśnie tam nadal powinna być kierowana większość autobusów. Jeśli chcemy koniecznie zapewnić częsty dojazd do dworca, wjazdy kieszeniowe autobusów przejeżdżających nieopodal byłyby dużo lepszą opcją niż przekierowywanie autobusów na tamtejszą pętlę.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 24 gru 2020, 0:35

Pewnie będą wjazdy kieszeniowe - gdy ruszy SKA z prawdziwego zdarzenia ;)

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Skawina

Post autor: Kitek » 25 gru 2020, 11:21

Kaszmir pisze: 22 gru 2020, 13:20 I tak linia "201", po trochu legendarna (pamiętacie jak miała nawet ~f=12?) przechodzi do historii :o
Nawet wyższą częstotliwość miała :o
Przy okazji zmian warto wspomnieć o likwidacji niemal legendarnej linii 201, która od 1975 roku łączyła Kraków ze Skawiną. Przez większość tego czasu kursowała z pętli w Borku Fałęckim, jednak w latach 1985 - 1994 docierała do Łagiewnik. Jeszcze pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego roku kursowała z częstotliwością co 10 minut.
http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... -2021-roku
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 25 gru 2020, 15:59

Nie żal mi "201" do Borku, lecz żal częstego autobusu Kraków-Skawina. Dzisiejsze "283" z f=30 to ogryzek tego, co było dawniej. Niby jest kilka innych linii jadących z Czerwonych Maków po tej trasie ("213", "223", "253", "263") jednak mają słabą ~f i brak jest koordynacji. Np. odjazdy po godz. 17:

05 ("253"), 13 ("283"), 35 ("223"), 40 ("213"), 43 ("283"), 50 ("263")

- czyli raz kilka autobusów w parę minut, a raz ponad dwadzieścia czekania. Nie dziw więc (to też opinia znajomego ze Skawiny) że kto mógł, to wrócił do busów. Wieliczka i "304" są przykładem, jak można skutecznie zawalczyć o pasażerów aglo. Skawina za to ukazała, jak tych pasażerów można stracić.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Skawina

Post autor: Zieleńczanin » 25 gru 2020, 16:17

No to są jakieś jaja... tak na już dałoby się skoordynować "253" i "283" w f~15+15+30...
Pewnie nie tylko to...

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Skawina

Post autor: mkm3 » 25 gru 2020, 16:18

Kaszmir pisze: 25 gru 2020, 15:59 Nie żal mi "201" do Borku, lecz żal częstego autobusu Kraków-Skawina.
Ponoć ZTP planuje ogólną reformę linii aglomeracyjnych tj. linie wewnątrzgminne dowożące do punktu przesiadkowego, a stamtąd jedna linia zsynchronizowana do Krakowa. Coś takiego chyba też mówił Burmistrz Skały na jakimś live. A to co robi Skawina to pewnie szukanie cięć, bo przecież komunikacja organizowana przez ZTP jest bardzo droga.

zubrzyk111
Znawca
Posty: 106
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.

Re: Skawina

Post autor: zubrzyk111 » 25 gru 2020, 17:10

Kaszmir pisze: 25 gru 2020, 15:59 Nie dziw więc (to też opinia znajomego ze Skawiny) że kto mógł, to wrócił do busów.
Tyle tylko że liczba busów na odc. Kraków - Skawina bardzo znacząco stopniała. Od ok. 2 lat nie kursują już busy do samej Skawiny, które jako jedyne posiadały wysoką f i docierały z centrum Krakowa w głąb miasta, zapewniając obsługę dużych skawińskich osiedli. Pozostały tylko linie przelotowe, z czego jedna (do Spytkowic) od stycznia zostanie zlikwidowana, druga (do Kalwarii Zeb.) to typowy dziad-trans, który nagminnie zmienia rozkład, nie publikując go nigdzie poza wnętrzem swoich pojazdów, nie dbając o aktualizacje na przystankach, a już coś takiego jak informacja pasażerska XXI wieku, czyli przez internet tam nie istnieje. Ponadto z racji uruchomienia kursów gminnych w relacji Skawina - Kalwaria (które notabene obsługuje ta sama firma, czyli pani Szczurek z Paszkówki) wariant na Kraków stracił mocno na znaczeniu, co przełożyło się na ograniczenia w rozkładzie.
Pozostają jeszcze jakieś busy do Wadowic przez Skawinę i Brzeźnicę czy do Paszkówki, w których rozkładach niezbyt się orientuję, ale to raczej też słaba oferta, w dodatku wszystkie one omijają skupiska mieszkaniowe Skawiny, kierując się od razu przez Rynek. Nie jest więc wcale tak kolorowo, by pasażerowie bez szwanku mogli wrócić do podróżowania busami.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 25 gru 2020, 20:26

mkm3 pisze: 25 gru 2020, 16:18Ponoć ZTP planuje ogólną reformę linii aglomeracyjnych tj. linie wewnątrzgminne dowożące do punktu przesiadkowego, a stamtąd jedna linia zsynchronizowana do Krakowa. Coś takiego chyba też mówił Burmistrz Skały na jakimś live. A to co robi Skawina to pewnie szukanie cięć, bo przecież komunikacja organizowana przez ZTP jest bardzo droga.
Też tak słyszałem, przy czym powiedziałbym że bardziej planuje to Skawina. No i zastanawiam się, co to miałaby być za linia Skawina - Kraków. Jeśli będzie to po prostu (wzmocnione) "283" to wg mnie średnio to wyjdzie, bo trzeba będzie najpierw przesiadać się w Skawinie, potem na Czerwonych Makach, a może i jeszcze gdzieś w centrum (np. osoby jadące na Aleje). No chyba, żeby stworzyć skawiński odpowiednik "304", czy szybką i częstą linię do centrum Krakowa - lecz to na pewno wymagałoby masy pieniędzy.

Jakby ktoś wiedział więcej, albo miał link do wspomnianego nagrania - będę wdzięczny :)
zubrzyk111 pisze: 25 gru 2020, 17:10Tyle tylko że liczba busów na odc. Kraków - Skawina bardzo znacząco stopniała. Od ok. 2 lat nie kursują już busy do samej Skawiny, które jako jedyne posiadały wysoką f i docierały z centrum Krakowa w głąb miasta, zapewniając obsługę dużych skawińskich osiedli. Pozostały tylko linie przelotowe, z czego jedna (do Spytkowic) od stycznia zostanie zlikwidowana, druga (do Kalwarii Zeb.) to typowy dziad-trans, który nagminnie zmienia rozkład, nie publikując go nigdzie poza wnętrzem swoich pojazdów, nie dbając o aktualizacje na przystankach, a już coś takiego jak informacja pasażerska XXI wieku, czyli przez internet tam nie istnieje. Ponadto z racji uruchomienia kursów gminnych w relacji Skawina - Kalwaria (które notabene obsługuje ta sama firma, czyli pani Szczurek z Paszkówki) wariant na Kraków stracił mocno na znaczeniu, co przełożyło się na ograniczenia w rozkładzie.
Pozostają jeszcze jakieś busy do Wadowic przez Skawinę i Brzeźnicę czy do Paszkówki, w których rozkładach niezbyt się orientuję, ale to raczej też słaba oferta, w dodatku wszystkie one omijają skupiska mieszkaniowe Skawiny, kierując się od razu przez Rynek. Nie jest więc wcale tak kolorowo, by pasażerowie bez szwanku mogli wrócić do podróżowania busami.
Pewnie zależy to od tego gdzie kto jedzie w Skawinie. Mimo wszystko busy mają tę przewagę, że jadą do centrum - jak już jest słaby rozkład, to lepszy dojazd bezpośredni niż czekanie trzydzieści minut na Czerwonych Makach.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Skawina

Post autor: prezes » 25 gru 2020, 23:54

mkm3 pisze: 25 gru 2020, 16:18 Ponoć ZTP planuje ogólną reformę linii aglomeracyjnych tj. linie wewnątrzgminne dowożące do punktu przesiadkowego, a stamtąd jedna linia zsynchronizowana do Krakowa. Coś takiego chyba też mówił Burmistrz Skały na jakimś live.
Nie słyszałem o czymś takim, jednak uważam taki pomysł za bardzo zły i mam nadzieję, że nie wejdzie on w życie. Dla mieszkańców mniejszych miejscowości poza centrum gminy byłoby to spore utrudnienie, gdyż musieliby tracić dodatkowy czas na przesiadkę wewnątrz gminy na autobus jadący do Krakowa. Z racji niezbyt wysokich częstotliwości autobusów aglomeracyjnych, oczekuje się, aby dowoziły one przynajmniej do Krakowa.

Moim zdaniem, jeśli koniecznie chcemy poprawić jakość komunikacji aglomeracyjnej, należy postawić na większą synchronizację linii aglomeracyjnych. Wszystkie autobusy z pomniejszych wiosek powinny dowozić do jednego punktu przesiadkowego w Krakowie, lecz nie powinno być tak, że autobusy odjeżdżają w stadzie, a potem długo nic nie jedzie. Wśród linii aglomeracyjnych ze Skawiny czy z Liszek, często można spotkać praktykę, że dwa autobusy jadące mniej więcej w tym samym kierunku odjeżdżają o tej samej porze. Zupełnie nie rozumiem co to ma na celu i moim zdaniem, gdyby zadbano bardziej o koordynacje tych linii, wpłynęłoby to pozytywnie na jakość komunikacji aglomeracyjnej.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 26 gru 2020, 0:27

prezes pisze: 25 gru 2020, 23:54Wśród linii aglomeracyjnych ze Skawiny czy z Liszek, często można spotkać praktykę, że dwa autobusy jadące mniej więcej w tym samym kierunku odjeżdżają o tej samej porze. Zupełnie nie rozumiem co to ma na celu i moim zdaniem, gdyby zadbano bardziej o koordynacje tych linii, wpłynęłoby to pozytywnie na jakość komunikacji aglomeracyjnej.
Było to kiedyś (dawno) wyjaśniane przez urzędników. Chodzi o to, że np. rano wszyscy chcą dostać się do Krakowa na tę samą porę. Czyli pasażerowie z miejscowości A (linia X) chcą dojechać do Krakowa na tę samą godzinę, co pasażerowie z miejscowości B (linia Y). Stąd te dwie linie odjadą z rejonów A i B o podobnych porach, a potem przez to spotkają się na wspólnej trasie jadąc jedna za drugą.

Druga rzecz to różne czasy przejazdu. Jeśli np. linia X robi kółko w 1h 30min, a linia Y zaczynająca na tej samej pętli robi kółko w 2h, to może być ciężko zgrać rozkłady.

Mimo wszystko wydaje mi się, że na niektórych trasach rzeczywiście dałoby się trochę poprawić koordynacje.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Skawina

Post autor: prezes » 26 gru 2020, 1:24

Kaszmir pisze: 26 gru 2020, 0:27 Było to kiedyś (dawno) wyjaśniane przez urzędników. Chodzi o to, że np. rano wszyscy chcą dostać się do Krakowa na tę samą porę. Czyli pasażerowie z miejscowości A (linia X) chcą dojechać do Krakowa na tę samą godzinę, co pasażerowie z miejscowości B (linia Y). Stąd te dwie linie odjadą z rejonów A i B o podobnych porach, a potem przez to spotkają się na wspólnej trasie jadąc jedna za drugą.
Poniekąd jest to zrozumiałe, ale nie sądzę, że wszyscy pasażerowie dojeżdżają do miasta na tę samą porę. Nawet jeśli, myślę, że można by przynajmniej odrobinę zwiększyć odstępy między kursami, bo na takim układzie tracą głównie pasażerowie ze wspólnego odcinka tych linii, którzy mimo, że mają np. 2 kursy na godzinę, to i tak muszą czekać godzinę na następny kurs. Gdy ktoś potrzebuje się dostać do miasta niezależnie od godziny, bywa to uciążliwe.
Kaszmir pisze: 26 gru 2020, 0:27 Druga rzecz to różne czasy przejazdu. Jeśli np. linia X robi kółko w 1h 30min, a linia Y zaczynająca na tej samej pętli robi kółko w 2h, to może być ciężko zgrać rozkłady.
Z tym akurat nie powinno być problemu, gdyż na aglomeracji często spotykane są łączenia między liniami. Myślę, że dałoby się ułożyć rozkład w ten sposób, aby autobusy nie odjeżdżały o tej samej porze. Zawsze można wydłużyć odrobinę postój na pętli, aby zwiększyć odstępy między kursami.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Skawina

Post autor: mkm3 » 26 gru 2020, 11:28

Kaszmir pisze: 25 gru 2020, 20:26 Jakby ktoś wiedział więcej, albo miał link do wspomnianego nagrania - będę wdzięczny :)
W temacie "Skała" są 2 takie live. Zapewne wszystko wie ZTP, tam trzeba podpytać. No chyba, że to była tylko taka gadanina, bo coś się z linią do Skały nie spieszą :)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Skawina

Post autor: Kaszmir » 26 gru 2020, 13:57

prezes pisze: 26 gru 2020, 1:24Poniekąd jest to zrozumiałe, ale nie sądzę, że wszyscy pasażerowie dojeżdżają do miasta na tę samą porę. Nawet jeśli, myślę, że można by przynajmniej odrobinę zwiększyć odstępy między kursami, bo na takim układzie tracą głównie pasażerowie ze wspólnego odcinka tych linii, którzy mimo, że mają np. 2 kursy na godzinę, to i tak muszą czekać godzinę na następny kurs. Gdy ktoś potrzebuje się dostać do miasta niezależnie od godziny, bywa to uciążliwe.
Wszyscy nie, jednak np. spora część pasażerów to uczniowie i studenci (pomijając pandemię), a ci zwykle zaczynają zajęcia w centrum miasta o 8. Można poprzesuwać kursy, i odrobinę się to robi, jednak im więcej przesuniesz, tym bardziej ktoś będzie za wcześniej / za późno na miejscu.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Skawina

Post autor: tomta1 » 31 gru 2020, 19:15

Tak w zakresie zmian na liniach skawińskich, warte jest odnotowania, iż linia „273” wraca na swoją (nową) stałą trasę po prawie 3,5 latach kursowania na trasie zmienionej (16 sierpnia 2017 – 2 stycznia 2021).

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Skawina

Post autor: Kitek » 04 sty 2021, 21:09

Autobusy powróciły pod dworzec kolejowy w Skawinie
W miejscu skweru przy ulicy Niepodległości powstała pętla, na której będą mogły zawracać autobusy dowożące mieszkańców do pociągów. Niestety, sama pętla jest zbyt mała by pomieścić wszystkie autobusy aglomeracyjne, kursujące po Skawinie. Tak więc nie będzie tu przystanku końcowego dla zbyt wielu linii. Natomiast nie ma przeszkód, by poszczególne linie zajeżdżały tu, aby umożliwić przesiadkę na pociąg.
http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... w-skawinie
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 17 gości