Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

- Linie, trasy, rozkłady
MichalTyniec
Ekspert
Posty: 651
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Wielka Wieś, Modlnica

Post autor: MichalTyniec » 11 paź 2021, 21:52

ant_sm pisze: 11 paź 2021, 21:48 Wiem, że trochę offtop, ale...

Im dłużej się zastanawiam nad sensem tych całych agloekspresów tym bardziej dostrzegam chaotyczność działania ZTP, a przecież dyr. Franek jest nieprzerwanie na swoim stanowisku już kilka lat. Tymczasem teraz działanie wygląda tak, że "zachęcając" mieszkańców aglomeracji tworzy się linie 3xx jadące praktycznie do Centrum, natomiast mieszkańcy Krakowa (!): Tyniec, Swoszowice, Soboniowice, Stary Bieżanów, Złocień, Pleszów i wiele innych są zmuszeni wykonywać przesiadki bo dla nich są tylko linie dowozowe. Przełom był kiedy Swoszowice dostały 484, ale ostatecznie autobus ten zniknął a w jego miejsce pojawił się twór dojeżdżający tylko do Grunwaldzkiego. Nie wiem jak wy, ale dla mnie w tym wszystkim brak logiki i pewien paradoks, gdzie mieszkańcy Krakowa są traktowani po macoszemu. A przecież takie np. 169 mogłoby pojechać do Soboniowic i nawet jeśli byłyby to wszystkie kursy bez dzielenia na 169/469 to i tak pewnie wyszłoby to porównywalnie do obecnej 169+107. Tak samo mamy linie kończące w "centrum" 124 czy 114, które można by połączyć z 112/162 czy 165 zapewniając lepszy dojazd z obszarów peryferyjnych. Jasne będą wtedy bardziej narażone na korki, ale przecież już obecnie nawet takie 107 na Tuchowską przyjeżdża opóźnione z racji na korki na Trybuny Ludów, co więcej 307 czy 337 do punktualnych również nie należą, chociaż tutaj z wiadomych powodów.
Dokładnie tak jest, pełna zgoda🙂🙂🙂

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: mkm3 » 11 paź 2021, 22:25

Ja uważam, że agloexpressy dla wielu gmin to droga zabawka i zaraz się to zwinie. Za te same pieniądze można byłoby dla wielu linii 2xx dać już minimum f=60 lub częściej. Na to, że ludzie nie chcą korzystać z km wpływa wiele czynników, wśród nich m.in. przebudowy na północy Krakowa, które mimo wszystko zachęcają do samochodu niż czekania na przystanku na opóźniony ekspres. Ponadto jest powszechne przekonanie, że komunikacja miejska jest za droga dla pasażera, a tym bardziej dla pasażera aglomeracji, który jak miał bilet na 1 linię to po podwyżce płaci średnio 50zł więcej w przypadku jazdy po I i II strefie. Ciekawe czy ZTP ma w swoich tabelkach informacje ile ludzi z tego powodu zrezygnowało z km. Są też ludzie, których nigdy się nie przekona do km, bo muszą np. pokonać trasy, których nie obsługuje 1 linia komunikacyjna lub korzystanie z niej za długo by trwało - mam na myśli przejazdy typu: dziecko do szkoły, tu do sklepu i od razu do pracy.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 12 paź 2021, 9:28

Tak jak było wspominane, agloekspressy mają doprowadzić do ograniczenia liczby busów wjeżdżających do centrum, i jako tako dojeżdżają tam gdzie jest spora oferta busowa. Podobnie "304" wyeliminowało znaczną część busów dawniej kursujących między Krakowem a Wieliczką.

Celują też w główne potoki. Nie będzie zatem raczej agloekspressu do Krzyszkowic, Lusiny czy Ujazdu.

Agloekspressy zapewniają dojazd do II obwodnicy i z Krakowem ZTP postępuje podobnie - wszak kilka większych potoków zyskało w ostatnich latach dojazd tamże. Np. Kliny ("194"), Chełmońskiego ("114", "501"), Piaski Wielkie ("169/469") czy Górka Narodowa Wschód ("503").

Co do Złocienia, przecież osiedle to ma dojazd do II obwodnicy - rond Grzegórzeckiego i Mogilskiego ("125"). Z wymienionych rejonów jeszcze piszą się Swoszowice, które go miały ("184/484") jednak się nie sprawdził, również pod względem napełnień. A że "155" i "165" nie działają? Przy takim rozwiązaniu upierała się Rada Dzielnicy. Tu zgodzę się, że układ jest do poprawy. Chyba było rozważane jakieś szybkie połączenie z centrum przez Turowicza z Kurdwanowem i może ze Swoszowicami, jednak nie jestem pewny czy to aktualne.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: damian_krk2 » 12 paź 2021, 9:37

Mimo wszystko Złocień - do czasu budowy tramwaju tamże powinien mieć linię autobusową do ścisłego centrum. Dlaczego mieszkańcy np. Michałowic mają pierwszeństwo przed tymi ze Złocenia?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 12 paź 2021, 9:52

No ale właśnie wg mnie nie mają pierwszeństwa - oba rejony dostały dojazd do II obwodnicy, nie dalej.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: damian_krk2 » 12 paź 2021, 10:12

Ale mieszkańcy Michałowic przesiadać się nie muszą, a Złocień musi. Ja nie mówię o tym, że Michałowice nie zasługują - bo zasługują. Ale Złocień powinien mieć linię przyspieszoną, choćby szczytową prosto do II obwodnicy

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 12 paź 2021, 10:19

"125" jedzie bezpośrednio ze Złocienia do II obwodnicy.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: damian_krk2 » 12 paź 2021, 10:51

Bardziej chodzi o odcinek Nowy Kleparz - Jubilat. Wiem że koszta utworzenia nowej linii są bardzo duże więc jeśli już przesiadka być musi, uważam że dobrą i tańszą opcją jest zwiększenie częstotliwości w szczycie linii 125 która jest przeladowana. Niby mierzyli, ale wiadomo że bramki zliczające w autobusach nie są zbyt dokładne

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 12 paź 2021, 11:09

Za to Michałowice nie mają dojazdu do ronda Mogilskiego (i Grzegórzeckiego), które też generuje bardzo duże potoki i chyba w ogóle jest największym węzłem przesiadkowym w Krakowie.

Na "125" skierowano przegubowce i dołożono kurs-dwa rano, zawsze coś. Można zwiększyć f, acz zepsuje to koordynację ze "128". Wg mnie tańszym rozwiązaniem jest właśnie wydłużenie do Złocienia "128" - dzięki taktowi, byłby autobus dwa razy częściej niż obecnie :)

Urbino18
Pasażer
Posty: 43
Rejestracja: 21 cze 2020, 0:36

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Urbino18 » 12 paź 2021, 11:39

W przypadku "125" i jakichkolwiek zmian w tym rejonie, należałoby rozwiązać kwestię wjazdów tejże linii przez Nad Drwiną - bo zwłaszcza w godzinach popołudniowych, tworzą się tam korki, w których przez wspomniane wjazdy autobusy utykają dwukrotnie i nierzadko zjeżdżają się z kolejnym kursem, jeśli ten pomija wjazdy kieszeniowe. Zdarza się nawet, że autobus wykonujący kurs na trasie podstawowej, wyprzedza ten wariantowy. Rozumiem też, że w tej porze główne potoki na "125" układają się w kierunku Złocienia jako powrót mieszkańców z centrum miasta, jednakże spora liczba pasażerów, która chciałaby udać się w przeciwnym kierunku, zazwyczaj wybiera wtedy "183" (ten oczywiście jest zsynchronizowany ze "163", jednak w praktyce mało kto z mieszkańców Złocienia zwraca uwagę na tą linię popołudniami, ze względu na jej opóźnienia) i przesiadkę na Bieżanowie na tramwaj - jest to jednak dłuższa opcja, niż gdyby "125" jechało po wyprostowanej trasie

Vanilos
Specjalista
Posty: 242
Rejestracja: 27 sie 2020, 18:24

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Vanilos » 12 paź 2021, 13:10

Może to głupie ale 183 obecnie kończy na Złocieniu a gdyby 183 przejął te kursy w tych godzinach co 125 jeździ przez "Nad Drwinę" i tam wariantowo kończył a 125 jechał prosto ale z drugiej strony to ludzie którzy tam pracują musieliby wracać na Złocień żeby się przesiąść na autobus na Rybitwy 😏

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: mkm3 » 12 paź 2021, 13:16

W przypadku Złocienia wielką pomocą będzie SKA, ale tu również miasto pokazało swoją klasę, bo nie zbudowano równolegle porządnej drogi i końcówki dla autobusów bezpośrednio przy przystanku SKA. A co do aglobusów - mimo wszystko uważam, że to droga zabawka dla gmin, przyciągnie może ludzi bezpośrednio mieszkających na trasie 3xx, ale nic dalej. Ludzie są coraz bardziej wygodni, szczególnie przybywający z miasta na wieś. Oni wolą samochód niż wychodzić na daną godzinę na autobus.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 12 paź 2021, 13:57

Vanilos pisze: 12 paź 2021, 13:10Może to głupie ale 183 obecnie kończy na Złocieniu a gdyby 183 przejął te kursy w tych godzinach co 125 jeździ przez "Nad Drwinę" i tam wariantowo kończył a 125 jechał prosto ale z drugiej strony to ludzie którzy tam pracują musieliby wracać na Złocień żeby się przesiąść na autobus na Rybitwy 😏
Z "Nad Drwiną" jest już autobus w kierunku Złocienia, "163". Natomiast "125" wykonuje tam wjazdy właśnie po to by połączyć rejon z Płaszowem.
mkm3 pisze: 12 paź 2021, 13:16W przypadku Złocienia wielką pomocą będzie SKA, ale tu również miasto pokazało swoją klasę, bo nie zbudowano równolegle porządnej drogi i końcówki dla autobusów bezpośrednio przy przystanku SKA. A co do aglobusów - mimo wszystko uważam, że to droga zabawka dla gmin, przyciągnie może ludzi bezpośrednio mieszkających na trasie 3xx, ale nic dalej. Ludzie są coraz bardziej wygodni, szczególnie przybywający z miasta na wieś. Oni wolą samochód niż wychodzić na daną godzinę na autobus.
To już trzeba spytać np. pasażerów z Wieliczki, czy są osoby które podjeżdżają do "304". Nie zdziwiłbym się gdyby były. Wg mnie nowe agloekspressy mają szansę na sukces, tak samo jak odniósł go pierwszy agloekspress, czyli właśnie "304". Jednak tak jak w tym przypadku, mogą być potrzebne korekty tras i/albo przystanków.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kitek » 13 paź 2021, 11:59

Wiadomo coś w kwestii uruchomienia agloekspresu do gmin Liszki/Czernichów?
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

Post autor: Kaszmir » 13 paź 2021, 12:40

Kitek pisze: 13 paź 2021, 11:59Wiadomo coś w kwestii uruchomienia agloekspresu do gmin Liszki/Czernichów?
Z tego co wiem (info jednak jest sprzed paru tygodni), ta linia jest raczej dalsza realizacji, choć jakieś tam prace i rozmowy trwają. Może gdzieś w 2022. Najbliższe realizacji są "301" i "310".

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] i 6 gości