Komunikacja aglomeracyjna, agloekspressy

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: fistaszek » 24 mar 2021, 18:31

mkm3 pisze: 24 mar 2021, 18:18 Ja widzę już waśnie - dlaczego ta wieś dostała linię do centrum, a nie inna. Czy zamiast dawać pieniądze na linię co 15 min do centrum nie lepiej wzmocnić istniejące do przyzwoitej częstotliwości? Co z tego jak ze Skawiny do centrum Krakowa będzie 303 co 15 min, jak reszta wsi będzie mieć autobus co 2 godziny?
Myślę, że akurat w przypadku wsi wokół Skawiny nie będzie problemu - duża część tamtejszych mieszkańców dojeżdża i tak tylko do Skawiny, a wiele kursów skróconych jest właśnie tam. Problem może wystąpić jednak w przypadków innych gmin - tam większość dojeżdża do Krakowa, co może wiązać się z kolejną, niekoniecznie potrzebną przesiadką. A co do liczby kursów - myślę, że przy ewentualnym skróceniu mogłaby się ona zwiększyć ;) .

Moim zdaniem jednak linia do centrum ma sens, ale tylko przy zachowaniu obecnego układu dla innych linii - na przykładzie Skawiny "283" do centrum, wszystkie inne linie zaś tak jak wcześniej do Maków/Borku/Skawiny.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: Kaszmir » 24 mar 2021, 19:06

Aglo expresy mają być jak kolej dla rejonów bez pociągu - szybkie, częste połączenie do centrum Krakowa, tak by sporo osób miało już dojazd do punktu docelowego. Dla mieszkańców centrów gmin będzie to podróż bez przesiadek, więc lepsza niż obecnie. Dla tych spod gmin, często dalej będzie to podróż z jedną przesiadką - tyle że zamiast na obrzeżach Krakowa, to w centrum gminy. Oczywiście, jadący spod gmin, do punktów w Krakowie nieobsługiwanych daną linią, będą mieć gorzej. Pytanie o bilans - wg mnie więcej osób zyska niż straci. Pamiętajmy też, że aglo expresy mogą zachęcić wielu nowych pasażerów, którym nie w smak było dojeżdżanie do punktu przesiadkowego, by potem wlec się tramwajem przez całe miasto.

Uwzględnijmy też, że km aglo to nie tylko połączenia Kraków - gmina. Dla wielu stanowią podstawę transportu wewnątrzgminnego (np. w Skawinie niektóre kursy czy linie w ogóle nie wjeżdżają do Krakowa). Obecnie jest z tym problem bo linie z Krakowa stoją w korkach, przez co nie da się ich użyć jako połączeń lokalnych. Linie lokalne będą bardziej punktualne, z racji krótszej trasy łatwiej też będzie wywalczyć dodatkowe kursy.

Taki system trochę już działa w Wieliczce - ok, mamy dwa-trzy porządne dalekosiężne połączenia (pociąg, "304" i ew. "204+244"), jednak reszta gminy opiera się na wielickich liniach dowozowych które nie docierają do Krakowa. Jakoś nikt na forum nie proponował, by "304" jeździło dwukrotnie rzadziej, a w zamian wcielić te linie w kursy typu "324", "334", "344" itd.
mkm3 pisze: 24 mar 2021, 18:18Ja widzę już waśnie - dlaczego ta wieś dostała linię do centrum, a nie inna.
Linie mają połączyć centra gmin z Krakowem. Jeśli dana wieś leży na głównej drodze po tej trasie, będzie mieć autobus. Jeśli nie leży, nie będzie. Trochę jak z pociągiem.
mkm3 pisze: 24 mar 2021, 18:18Czy zamiast dawać pieniądze na linię co 15 min do centrum nie lepiej wzmocnić istniejące do przyzwoitej częstotliwości?
Dla mieszkańców mniejszych wsi wokół gmin byłoby to lepsze, natomiast dla centrów gmin gorsze. Takie rozwiązanie po pierwsze oznaczałoby dużo większe problemy z punktualnością - przykładem choćby Swoszowice i "135/155/165". Niby skoordynowane, a jednak każda łapie inne opóźnienia i takt się sypie.

Do tego, często oznaczałoby to jazdę stadną - bo jeśli wieś A chce dostać się na godz. 8 do centrum Krakowa, to wieś B też pewnie będzie chciała. W efekcie na wspólnej części trasy oba autobusy będą jechać razem, a potem pół godziny przerwy na kolejną parę. Albo cztery razem, i godzinna przerwa :-) Takie problemy występują obecnie.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: mkm3 » 24 mar 2021, 19:10

Jak już to wręcz taka linia przyspieszona powinna być obsługiwana przegubami w dzien powszedni. W Skawinie powiedzmy, że sytuacja jest jasna, ale w np. Zielonkach czy Wielkiej Wsi już nie. Tam ciężko decydować o jakimś "centrum" gminy.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: Kaszmir » 24 mar 2021, 19:17

mkm3 pisze: 24 mar 2021, 19:10W Skawinie powiedzmy, że sytuacja jest jasna, ale w np. Zielonkach czy Wielkiej Wsi już nie. Tam ciężko decydować o jakimś "centrum" gminy.
Może użyłem zbyt dużego skrótu myślowego, bardziej chodziło o główną drogę. Dla Wielkiej Wsi pewnie rzeczywiście chodziłoby o jakieś przerobienie "210", już obecnie jadącego DK94. Zielonki - pewnie wzdłuż DW794, zwłaszcza gdyby linia miała być pociągnięta do Skały.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: prezes » 24 mar 2021, 19:46

mkm3 pisze: 24 mar 2021, 18:18 Ja widzę już waśnie - dlaczego ta wieś dostała linię do centrum, a nie inna. Czy zamiast dawać pieniądze na linię co 15 min do centrum nie lepiej wzmocnić istniejące do przyzwoitej częstotliwości? Co z tego jak ze Skawiny do centrum Krakowa będzie 303 co 15 min, jak reszta wsi będzie mieć autobus co 2 godziny?
Dokładnie, mam podobne odczucia. Aby poprawić funkcjonowanie komunikacji aglomeracyjnej nie należy dezorganizować kompletnie systemu przesiadkowego, lecz postawić na wzmocnienia istniejących linii przy jednoczesnej ich synchronizacji. W wielu gminach bolączką jest fatalna synchronizacja istniejących linii przez co komunikacja funkcjonuje tak jak funkcjonuje.

Według mnie jeśli już tworzyć takie "agloekspressy", nie powinny ingerować w istniejącą siatkę linii, gdyż byłaby to degradacja komunikacji miejskiej dla mniejszych miejscowości, a w takich niejednokrotnie sumarycznie mieszka więcej osób niż przy ewentualnej trasie, którą obsłużyłby ten "agloexpress".

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: Kaszmir » 24 mar 2021, 20:06

prezes pisze: 24 mar 2021, 19:46Aby poprawić funkcjonowanie komunikacji aglomeracyjnej nie należy dezorganizować kompletnie systemu przesiadkowego, lecz postawić na wzmocnienia istniejących linii przy jednoczesnej ich synchronizacji. W wielu gminach bolączką jest fatalna synchronizacja istniejących linii przez co komunikacja funkcjonuje tak jak funkcjonuje.
Przyczyny fatalnej synchronizacji wyjaśniłem cztery posty wyżej. W obecnym systemie nie ma jak tego lepiej zrobić, bo takie skoordynowane linie nie byłyby funkcjonalne dla gmin.

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: lolek-12 » 24 mar 2021, 21:59

Koncepcja ciekawa, czekamy na konkrety, szczególnie w kwestii finansowania tych linii. Gminy narzekają od lat, że MPK jest za drogie, więc trochę dziwne, że teraz chętnie chciałyby łożyć jeszcze na agloekspress. Przy okazji reform na liniach aglomeracyjnych przydałoby się również zatroszczyć o jakieś jednakowe oznakowanie przystanków. Nie wiem jak inne gminy, ale w Zabierzowie od jakiegoś czasu są różnego rodzaju wiaty, różne słupki (dawne stawiane przez MPK mieszane z tymi zwykłymi znakami drogowymi), brak tabliczek z nazwami przystanków na części przystankach itd. Może to czepianie się, ale po rozmowie z paroma osobami o dziwo jakaś estetyka i dostępność informacji w takich miejscach jak przystanek też się liczy.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: pasazer_mobilisu » 25 mar 2021, 19:26

Bardziej niż szybki pociąg to przypomina mi to "PKSa", takiego przyspieszonego z tabliczką z czerwonym napisem jadącego główną trasą z miejscowości A do B z kilkoma przystankami po drodze. Tylko to f15 nie pasuje, chociaż dawno dawno temu może były takie częstotliwości?

Na duży plus to wjazd do centrum Krakowa, linia "304" to najlepszy przykład na to że jednak bezpośrednie połączenie do centrum jest atrakcyjniejsze niż przesiadka na "szybki" tramwaj jadący całe średnio 18km/h.

Kursy co 15 minut też brzmią super, to częściej niż w wielu miejscach w Krakowie. Tylko czemu to powstaje teraz gdy ani miasto, ani gminy nie mają nadmiaru środków? Boję się że będą chcieli zrobić to tak by zmiana wzkm wyszła mniej więcej na 0, a wtedy to może się nie udać.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: kot_feliks » 25 mar 2021, 20:04

pasazer_mobilisu pisze: 25 mar 2021, 19:26 Kursy co 15 minut też brzmią super, to częściej niż w wielu miejscach w Krakowie. Tylko czemu to powstaje teraz gdy ani miasto, ani gminy nie mają nadmiaru środków? Boję się że będą chcieli zrobić to tak by zmiana wzkm wyszła mniej więcej na 0, a wtedy to może się nie udać.
W sensie taniej byłoby zbudować za kolejne setki mln PLN drogi wjazdowe dla aut i parkingi? Być może dlatego to powstaje w czasie, gdy miasto nie ma środków ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: Kaszmir » 25 mar 2021, 22:21

pasazer_mobilisu pisze: 25 mar 2021, 19:26Tylko czemu to powstaje teraz gdy ani miasto, ani gminy nie mają nadmiaru środków?
Z artykułu trochę rozumiem to tak, że gminy są w kryzysie bo wielu przewoźników prywatnych się wycofało. Trochę gminy nie mają wyjścia - ludzie do Krakowa dojechać muszą.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: mkm3 » 25 mar 2021, 22:22

Polityka Krakowa jest porąbana. Podnosimy bilety na aglomeracji o blisko 50-60 zł miesięcznie, mamy rzadko kursujące linie aglomeracyjne, jednocześnie strefa parkowania nie drożeje, a przy budowie tramwajów budujemy obok autostrady ułatwiające wjazd do miasta (patrz: Igołomska, Ruczaj, teraz Górka Narodowa, zaraz Trasa Balicka wzdłuż linii kolejowej)... ehhhh.
Kaszmir pisze: 25 mar 2021, 22:21 Trochę gminy nie mają wyjścia - ludzie do Krakowa dojechać muszą.
Mogą gminy też olać sprawę i uznać, że nie trzeba nic uruchamiać, a problem samochodów to problem Krakowa, patrząc tak egoistycznie.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: Kaszmir » 25 mar 2021, 22:29

mkm3 pisze: 25 mar 2021, 22:22Podnosimy bilety na aglomeracji o blisko 50-60 zł miesięcznie
Wręcz przeciwnie, Kraków ma tu cel. Wielokrotnie przy okazji podwyżki zaznaczano, że jak ktoś chce niższe ceny, to może płacić podatki u nas.
mkm3 pisze: 25 mar 2021, 22:22Mogą gminy też olać sprawę i uznać, że nie trzeba nic uruchamiać, a problem samochodów to problem Krakowa, patrząc tak egoistycznie.
Tu nie chodzi tylko o przesiadkę do samochodów. Wiele osób nie ma np. drugiego samochodu w domu, albo nie chce nimi jechać, zwłaszcza na trasy do Krakowa - te osoby są skazane na busy, km itd.

Można je zostawić samym sobie, acz niewątpliwie za to podziękują przy kolejnych wyborach w gminach ;)

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: pasazer_mobilisu » 26 mar 2021, 6:50

kot_feliks pisze: 25 mar 2021, 20:04 W sensie taniej byłoby zbudować za kolejne setki mln PLN drogi wjazdowe dla aut i parkingi? Być może dlatego to powstaje w czasie, gdy miasto nie ma środków
Taniej by było (jak zwykle) olać temat i nic nie zmieniać. Bez gotowości do wyłożenia dodatkowej kasy to nie może się udać, no chyba że jest tak jak napisał Kaszmir
Kaszmir pisze: 25 mar 2021, 22:21 Z artykułu trochę rozumiem to tak, że gminy są w kryzysie bo wielu przewoźników prywatnych się wycofało. Trochę gminy nie mają wyjścia - ludzie do Krakowa dojechać muszą.
Tak działa wolny rynek, gdy rdzewiejący Sprinter nie jedzie załadowany po dach to już się "nie opłaca" :lol:
Kaszmir pisze: 25 mar 2021, 22:29 Wręcz przeciwnie, Kraków ma tu cel. Wielokrotnie przy okazji podwyżki zaznaczano, że jak ktoś chce niższe ceny, to może płacić podatki u nas.
Nie jestem pewien czy rozliczenie podatku w miejscu niezgodnym z miejscem zamieszkania to dobry pomysł. Może nie jest to przestępstwo skarbowe za które grozi wiele lat odsiadki, ale nie dziwię się wcale ludziom, że wolą wspierać finansowo swoje znacznie biedniejsze od Krakowa gminy.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: Lw25 » 27 mar 2021, 12:38

Swoją drogą, imho te linie powinny być obsługiwane taborem podmiejskim i najlepiej by było na ich obsługę zrobić przetarg.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Komunikacja aglomeracyjna

Post autor: damian_krk2 » 27 mar 2021, 14:25

Według mnie niektóre z nich powinny być obsługiwane taborem przegubowym. Nie chcę sobie wyobrażać, co jak ludzie z aglomeracji za Salwatorem władują się do jednego autobusu.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości