Kobierzyn, Kliny, Pod Fortem

- Linie, trasy, rozkłady
Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kitek » 22 kwie 2021, 21:09

Kaszmir pisze: 21 kwie 2021, 13:57 Tak, w zeszłym tygodniu poprosiłem ZTP o zmianę częstotliwości "121" w weekendy, właśnie by skoordynować je ze "151/451". Dzięki, ZTP!
Niestety, Twój entuzjazm nie jest podzielany na psmkms :(

Korekty rozkładów jazdy na Klinach
Opisywana zmiana ma niestety też pewną wadę. Linie 151 i 451 pojadą bowiem rzadziej niż obecnie. Jednocześnie należy pamiętać, że autobusy te obsługują przystanki, do których nie dociera linia 121. W rezultacie mieszkańcy osiedla Pod Fortem czy ulicy Żywieckiej w dni wolne dłużej poczekają na autobus do Borku Fałęckiego.
http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... na-klinach
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 24 kwie 2021, 11:11

Proponowaliśmy jedno, ZTP zrobił drugie. Propozycja wysłana ZTP kilkanaście dni temu zakładała rozkład "151/451" bez zmian (takt 40/60) i lekkie dogęszczenie kursów "121" (+3 w sob, +3/4 w św), tak by wstrzelało się między "151/451" - grafika poniżej. Rocznie wyszłoby ok. 25-30 tys. zł czyli 0.005% budżetu km.

Dobrze, że ZTP postanowiło ujednolicić takt "151/451". Tylko czemu ~f=50? W efekcie ze "151/451" ubyły 3 kursy w sob i 3 w św. W zamian na "121" doszły odpowiednio 3 i 2. Podwójne oszczędności - nie dość, że kursy przeszły na linię o krótszej trasie (kółko "121" ma ok. 9 km, a "151/451" ok. 11,5), to ucięto jeden kurs w święta. Pod Fortem ma przynajmniej "194" i "136" (do których łatwiej teraz podjechać z Borku dzięki taktowi), za to pasażerom z Żywieckiej, którzy i tak mają ciężko z powodu jednokierunkowego autobusu, jeszcze pogorszono warunki.

Nie rozumiem, czemu ZTP nie dało ~f=45. Na "151/451" zostałoby dokładnie tyle samo kursów ile było wcześniej (miało średnio ~f=45), a na "121" wystarczyło dołożyć te kilka kursów wyliczone wyżej. W efekcie wszyscy by chwalili zmiany - Kliny dostałyby synchronizację, a Pod Fortem i Żywiecka regularny takt.

Kółko "151/451" to 29 minut, więc kierowcy i tak mieliby 16 minut przerwy. Na "121" nawet 21 minut przerwy. Może się wydawać, że "121" miałoby wtedy lepsze ~f w weekendy niż w tygodniu, jednak przeliczyłem i to drugie wynosi średnio ~f=46. Zatem ~f=45 w weekendy to to samo (zresztą "173", "184" itd. przez wiele lat miały lepsze ~f w sob/św niż w tygodniu w międzyszczycie, nie wspominając o "134" w sezonie). Zresztą "121" i tak miałoby mniej kursów w sob/św niż w tygodniu ze względu na krótsze godziny funkcjonowania.

A tu propozycja, którą wysłałem ZTP kilkanaście dni temu:

Obrazek

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 28 kwie 2021, 10:19

Jeszcze co do weekendowego ~f "151/451". Linia miała przez większość dnia ~f=40 ze względu na koordynację - z takim taktem, dało się włożyć jej kursy między co drugie "114". Jedynie czasami jakiś wypadał bo robiło się ~f=60 by zapewnić kierowcy kwadrans przerwy.

Gdy zamieniono końcówkami "114" i "194", chyba o tym zapomniano. Wprawdzie skoordynowano połowicznie "136" ze "194", jednak pominięto "151/451". A szkoda, bo w takim układzie dało się zrobić w weekendy ~f=20 od Fortecznej do Pod Fortem, w obie strony (nawet uwzględniając że "151/451" nie ma postoju na Klinach i od razu wraca do Borku). Zawsze komuś by pomogło przy dojeździe do sklepu, albo przesiadce z autobusów na Zawiłej.

Zatem wg mnie powinno się:
- albo potrzeby Żywieckiej wyżej i dać ~f=45 na "151/451" (oraz "121"),
- albo pójść na kompromis między Żywiecką i Pod Fortem, przywrócić na "151/451" mix ~f=40/60, skoordynować ze "136+194", i do tego dostosować "121".

Obecnie zrobione przez ZTP ~f=50 wydaje się być najgorszą opcją, niedobrą ani dla Żywieckiej, ani dla Pod Fortem.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 28 cze 2021, 14:21

Poprosiliśmy ZTP by w weekend "151" i "121" kursowały co 45 minut, zamiast co 50. Dzięki temu "151" odzyska te parę zabranych kursów (dawniej miało średnio ~f=45), na czym zyska Żywiecka czy Pod Fortem. Do tego łączna częstotliwość "121+151" od Borku do Klin wyniesie niezłe f=22.

Jest wstępna akceptacja ze strony urzędników, prawdopodobnie będzie to niebawem wprowadzone.

(Jednocześnie ~f=45 jest najwyższym jakim się da przy jednej brygadzie na "151", bo kółko na tej linii trwa blisko 30 minut, a kierowca musi mieć co jakiś czas 15 minut przerwy.)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 13 lip 2021, 12:54

ZTP przystał na naszą propozycję, co potwierdza jakdojade - od soboty "121" i "151/451" dostają każda ~f=45 w weekendy (zamiast ~f=50), łącznie dając ~f=22,5. Na "151/451" przybędą po dwa kursy w każdą stronę w sobotę oraz w święta, na "121" liczba kursów bez zmian - będzie po prostu lekkie zagęszczenie.

Teraz wreszcie będzie to działać, a pasażerowie "151" odzyskali zabrane kursy :)

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kitek » 06 wrz 2021, 22:07

"194" mimo ~f=7,5 jeździ świetnie napełniona z/do Pod Fortem. Przy tym tempie rozwoju Klin trzeba będzie szybko myśleć o kolejnych wzmocnieniach.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 25 paź 2021, 17:26

Odpisuję tutaj na post yosujiro bo w dużej mierze odnosi się do Klin.
yosujiro pisze: 25 paź 2021, 11:54Może trzeba przekierować do Kurdwanowa 136, może pod nowym numerem? Nie pamiętam układu ulic, ale może dałoby się ją wtedy z Pod Fortu puścić uliczkami osiedli i przez Komuny Paryskiej, gdzie nie ma autobusu? Ostatnio bardzo dużo nią jeździłem i jeździ praktycznie w parze ze 194, więc jej napełnienie nie robi szału. Jedynie w weekendy, kiedy jest synchro, to jeździ z w miarę stałym napełnieniem 50%+, więc może trzeba by pomyśleć o jakimś wzmocnieniu weekendowym 194? Np do f-15? Albo zrobić tej 136 wtedy częstotliwość jak obecne 204, a wtedy za oszczędzone wzkm (o ile będą, wy się lepiej znacie na liczeniu tego) przeznaczyć na przywrócenie 166, aby Kobierzyńska aż tak nie ucierpiała.
"136" to właściwie wariant "106". Przed rozdziałem, to połączenie było nawet jednokierunkowe ("478") bo z Pod Fortem wracało już oznaczone jako bazowa linia ze Skotnik (wtedy "178"). Zatem ew. zmiany częstotliwości "136" wymuszają również zmiany na "106" ze względu na takt.

Też mam odczucie, że "136" na Klinach nie jest popularne. Historycznie, chyba chodziło o to że skoro na Kobierzyńskiej i tak musi być drugie mocne połączenie ("106+136"), to lepiej połowę kursów skierować do wciąż rozbudowujących się Klin, niż wszystkie do Skotnik. Nawet jeśli "136" ma niskie f, zawsze może podbierze kilku pasażerów którzy inaczej jechaliby "194".

Acz zgodzę się, że przydałaby się reorganizacja km w całym rejonie Klin i Skotnik. Przy czym "136" wg mnie mogłoby się kwalifikować do ponownego scalenia w "106". Za to z tego co pamiętam, podczas uruchamiania "121" ZTP przyznawało, że docelowo linia będzie mieć inną trasę, przez Dr Judyma i chyba nawet do Czerwonych Maków?

Co do Komuny Paryskiej, tam chyba główna część ulicy jest dostępna dla km, tylko nie ma gdzie skręcić na końcu, nie ma jak przejechać na Kliny (?)

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: yosujiro » 25 paź 2021, 18:17

Scalenie ze 106 też raczej nie wchodzi w grę, bo linia ta wyludnia się najdalej na Skośnej i dalej jedzie kilka, w porywach kilkanaście osób, do Skotnik to już w ogóle pustawe.

Patrząc po streetview, to autobus z Komuny Paryskiej mógłby przejechać przez Krymską i Wichierkiewicza, ale wiązałoby się to z koniecznością wprowadzenia zakazu zatrzymywania na całym tym ciągu, co spotka się z oporem społecznym jak na Avii, więc odpada. Ewidentnie brakuje tu przedłużenia ulicy Małysiaka do stacji Opatkowice, gdzie po zmianie trasy 136 byłoby niezłą dowozówka...

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 26 paź 2021, 9:17

yosujiro pisze: 25 paź 2021, 18:17Scalenie ze 106 też raczej nie wchodzi w grę, bo linia ta wyludnia się najdalej na Skośnej i dalej jedzie kilka, w porywach kilkanaście osób, do Skotnik to już w ogóle pustawe.
Ok, przekonałeś ;) No tak, czasy świetności "106" w Skotnikach mogły minąć bo pasażerów przejęło "116" - szybciej dowozi do tramwaju i nie stoi w korkach. Z rejonów przystanku "Skotnicka" są też "156", "283" i inne aglo.

Może zatem warto rozważyć odwrotność: wcielenie "106" w "136" (np. łącznie z f15/20, tak by mogła być koordynacja z co drugim kursem "194"?) i w zamian dalszy rozwój "116" i "156"? Natomiast z tego co kojarzę, jest potok od strony Kobierzyńskiej do skotnickiej szkoły (dlatego swego czasu wywalczyliśmy dodatkowe warianty "166"), więc pewnie jakieś "szkolne" kursy po trasie "106" w godzinach zajęć trzeba byłoby utrzymać.

outofrange
Pasażer
Posty: 38
Rejestracja: 18 lip 2020, 10:59

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: outofrange » 27 paź 2021, 7:14

Jak otworzą TŁ to 136 mogłoby jechać od Rostworowskiego do Kurdwanowa albo dalej, do Powst. Wlkp..

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: yosujiro » 12 gru 2021, 10:42

Pod Fortem w końcu powstaje budynek socjalny, już jest na ukończeniu, pojawia się umeblowanie ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Kaszmir » 12 gru 2021, 11:08

To pytanie czy to przymiarki do jakichś zmian tras? Obie linie kończące na Pod Fortem mają punkty socjalne na drugich pętlach ("136" - Łagiewniki, "194" - Krowodrza Górka). Przetrasowanie "194" po otwarciu tramwaju do Górki Narodowej? Albo "136" po oddaniu Trasy Łagiewnickiej? Czy może po prostu uzupełniają sieć punktów socjalnych?

Swoją drogą zastanawia mnie ile kosztuje budowa takiego punktu i potem jego utrzymanie. Ile razy trzeba było dostosowywać trasę linii do lokalizacji punktów socjalnych, nieraz niepotrzebnie je przedłużając.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1015
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: yosujiro » 12 gru 2021, 12:43

Raczej obstawiam zlitowanie się nad kierowcami 194, którzy jednak jadą przez całe miasto, przez spore korki, więc socjalny tylko na KG to wg mnie trochę mało. Ale faktem jest, że mnie też zastanowiło czy to pociągnie jakieś zmiany w liniach.

Jorg
Miłośnik
Posty: 58
Rejestracja: 03 paź 2021, 19:58

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: Jorg » 12 gru 2021, 15:48

Tę pętlę należałoby przebudować generalnie, bo jak się zjeżdżają opóźnione 194 w ilości 4 sztuk, 2x 151 i jeszcze 136 to bywa wesoło :D

konrad
Pasażer
Posty: 5
Rejestracja: 10 mar 2022, 19:56

Re: Kliny, Pod Fortem

Post autor: konrad » 12 mar 2022, 14:59

Mysle, ze na obecna chwile uzasadnione jest wzmocnienie linii 194 w soboty do 15 minut.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 10 gości