Trasa linii "12"

- Linie, trasy, rozkłady
Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Trasa linii "12"

Post autor: Jaky » 06 lip 2021, 14:16

Kaszmir pisze: 06 lip 2021, 14:07 Z tego co się dowiedziałem, "12" miała nawet nie tyle zapełnić lukę po "184" na odcinku Mogilskie - Grunwaldzkie, co też... odciążyć "52", na którym przed pandemią występowały przepełnienia.
Dlatego na pewno interesującym eksperymentem byłaby obserwacja "12" w okresie niepandemicznym i na tej podstawie wyciągnięcie wniosków o jej przyszłej trasie. Tak jak to było z "17". Natomiast z drugiej strony, jeśli miała odciążyć "52" a jej trasa wygląda tak jak wygląda, to chyba liczono, że odciąży ją z przypadkowych pasażerów...

Radek_D
Pomiarowiec
Posty: 75
Rejestracja: 24 lut 2020, 15:27
Lokalizacja: Skarżysko-Kamienna/ Kraków

Re: Trasa linii "12"

Post autor: Radek_D » 06 lip 2021, 14:22

Dla mnie osobiście, powrót 12 w chwili obecnej nie ma jakiejkolwiek sensowniej podstawy. To tylko wyrzucenie pieniędzy w błoto. Dopóki nie ruszy TŁ, nie ma potrzeby przywracać czegoś, co jeździło praktycznie puste. Już bym wolał, by 52 wróciła z f-5. Jak to nie da rady, to wtedy po obserwacjach taką 12 dać, lecz i tak bym jej nie widział.
Przepraszam, takie moje zdanie i raczej w tym temacie się nie zmieni.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Trasa linii "12"

Post autor: Bayer2003 » 06 lip 2021, 14:37

Kitek pisze: 06 lip 2021, 13:54 I dokąd dalej? :o
Najlepszy byłby Plac Centralny, jednak tam niezbyt da się zawracać. Pozostają więc albo Kopiec Wandy (jeżeli jest tam miejsce), albo Bardosa. Ewentualnie Walcownia, ale obecnie nie wiadomo czy w ogóle tramwaje jeszcze tam wrócą.
Jaky pisze: 06 lip 2021, 13:55 Tego to jeszcze nie grali, według mnie totalnie bez sensu. Pasażerowie w dojeździe pod Halę i tak pewnie wybiorą linie 1 i 22. A okolice os. Zgody mają szybkie 502, które jechałoby dokładnie tyle samo czasu do Mogilskiego i dalej do centrum, więc nawet zysk czasowy z 12 byłby zerowy.
"502" nie jedzie przez Mogilską, więc taka "12" zapewniłaby jednak trochę inną relację. Ponadto pasażerowie zwykle mając do wyboru autobus i tramwaj wybierają tramwaj, więc nawet w dojeździe do Ronda Mogilskiego linia "12" nie byłaby bez szans. Moja propozycja była dosyć luźna, jednak chodziło mi o to, żeby pasażerowie z okolic przystanku Osiedle Zgody mieli możliwość dojazdu tramwajem także w inne rejony miasta niż dzielnice nowohuckie.
Jaky pisze: 06 lip 2021, 13:55 Na pętlę TAKW trafiła dlatego, że gdzieś musiała zawracać. Nie wybrano Dworca Towarowego ze względu na duże obłożenie liniami 17, 19 i 44. A na Mogilskim to oczywiste, że nie zawróci ;)
Oprócz TAKW i DT (gdzie w pełni rozumiem, że "12" już by się nie zmieściła) jest jeszcze Cmentarz Rakowicki, gdzie dwie linie f~15 z tego co wiem się mieszczą. Z Ronda Mogilskiego na pętlę TAKW są ponad 2 kilometry. Na CR zaledwie 1,6 kilometra. Jakiś powód wybrania droższej i dłuższej opcji musiał jednak być ;).
Jaky pisze: 06 lip 2021, 13:55 Naprawdę nie brakuje linii, które można wzmocnić. Można wymieniać bez końca. "52" i "50" co 5min, "44" do Bronowic, powrót "17", nie wspominając o kilku liniach autobusowych, których finansowanie przecież też idzie z tej samej puli pieniędzy.
"52" co 5 minut jest mocno kontrowersyjna z powodu niewielkiej pętli na Czerwonych Makach, co już było tu wspominane.
"50" co 5 minut - byłbym na tak, jednak pytanie czy znajdzie się tabor 32m do obsłużenia jej brygad szczytowych. Jeżeli nie to powrót tam NGT6 (w tym NGT6/1) może także spowodować więcej szkody niż pożytku. Po przedłużeniu "50" na Górkę Narodową i dostawie 60 Tin - z pewnością tak. Obecnie niezbyt jest jak to zrobić niestety :(.
"44" do Bronowic - po pierwsze pytanie czy w razie czego nie lepiej przedłużyć "14" na Widok i skierować tam tabor wyłącznie 32m? Poza tym tramwaje na tym ciągu nie byłyby nigdy przeciążone gdyby były dobrze skoordynowane - niestety przy dwóch pętlach na ciągu z tym ciężko.
"17" od 16 sierpnia i tak wróci, co zostało już zapowiedziane.
Linie autobusowe mogą być sfinansowane z tej samej puli pieniędzy tylko częściowo - tabor tramwajowy nie zamieni się w autobusy, a motorniczowie w kierowców. Zresztą najpierw poczekajmy na zmiany autobusowe, które częściowo już się zaczęły i mają trwać w najbliższym czasie ;).
Jaky pisze: 06 lip 2021, 13:55 Gdyby zapytać pasażerów, co by woleli, pozostawienie linii "12" czy likwidacja "12" i "184" z Grunwaldzkiego na Prądnik może nawet nie co 15min, a np co 10 lub 12min, jak myślisz co by wybrali?
Pasażerowie z Prądnika pewnie i "184". Pasażerowie z Kapelanki/Łagiewnik/Mogilskiej na pewno "12". Których jest więcej - nie wiem, moim zdaniem i jednym i drugim należy się przyzwoita oferta komunikacji miejskiej.
Jaky pisze: 06 lip 2021, 14:16 Dlatego na pewno interesującym eksperymentem byłaby obserwacja "12" w okresie niepandemicznym i na tej podstawie wyciągnięcie wniosków o jej przyszłej trasie.
Niestety polski rząd skutecznie tą obserwację uniemożliwił i trzeba ją będzie przeprowadzić w tym roku.
Kaszmir pisze: 06 lip 2021, 14:07 Z tego co się dowiedziałem, "12" miała nawet nie tyle zapełnić lukę po "184" na odcinku Mogilskie - Grunwaldzkie, co też... odciążyć "52", na którym przed pandemią występowały przepełnienia.
Jaky pisze: 06 lip 2021, 14:16 Natomiast z drugiej strony, jeśli miała odciążyć "52" a jej trasa wygląda tak jak wygląda, to chyba liczono, że odciąży ją z przypadkowych pasażerów...
Odciążyła co drugi kurs "52" z części pasażerów przemieszczających się chociażby z Kapelanki na Mogilską. Ilu ich było - nie wiem, ale raczej o wiele za mało.
Radek_D pisze: 06 lip 2021, 14:22 Dopóki nie ruszy TŁ, nie ma potrzeby przywracać czegoś, co jeździło praktycznie puste.
Do oddania TŁ już jednak coraz bliżej, więc może warto przyzwyczaić przynajmniej niektórych pasażerów do linii takiej jak "12" ;)?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Trasa linii "12"

Post autor: Tramwajolog14 » 06 lip 2021, 14:55

Bayer2003 pisze:Z Ronda Mogilskiego na pętlę TAKW są ponad 2 kilometry. Na CR zaledwie 1,6 kilometra. Jakiś powód wybrania droższej i dłuższej opcji musiał jednak być ;).
I był:
Kaszmir pisze: 06 lip 2021, 14:07 "12" miała [...] odciążyć "52", na którym przed pandemią występowały przepełnienia.

Bayer2003 pisze:Do oddania TŁ już jednak coraz bliżej, więc może warto przyzwyczaić przynajmniej niektórych pasażerów do linii takiej jak "12" ;)?
Chyba nas na to nie stać...

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Trasa linii "12"

Post autor: Bayer2003 » 06 lip 2021, 15:10

Tramwajolog14 pisze: 06 lip 2021, 14:55 Chyba nas na to nie stać...
Skoro stać na f~7,5/15 przez połowę wakacji to na "12" tym bardziej powinno być stać. Pytanie tylko czy obecna forma tej linii jest dla niej najlepsza, czy może da się ją zorganizować lepiej (np. według pomysłu użytkownika Kitek)?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Trasa linii "12"

Post autor: Kaszmir » 06 lip 2021, 15:39

Na Cmentarzu Rakowickim jest jeden tor. Jak było już wspominane na forum, kierowanie tam dwóch linii całodziennych raczej nie wchodzi w grę. To tak obok kwestii odciążenia "52".

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Trasa linii "12"

Post autor: Bayer2003 » 06 lip 2021, 15:48

Kaszmir pisze: 06 lip 2021, 15:39 Na Cmentarzu Rakowickim jest jeden tor. Jak było już wspominane na forum, kierowanie tam dwóch linii całodziennych raczej nie wchodzi w grę.
Wiem, że to pętla jednotorowa, ale dwie linie f~15, na dodatek o niezbyt długiej trasie i w taborze 26m spokojnie by się tam zmieściły. Nie mówię oczywiście że to dobre rozwiązanie, bo na tyle potoków tam nie ma, jednak nie jest to niewykonalne ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Trasa linii "12"

Post autor: Kitek » 06 lip 2021, 18:46

Kaszmir pisze: 06 lip 2021, 14:07 Z tego co się dowiedziałem, "12" miała nawet nie tyle zapełnić lukę po "184" na odcinku Mogilskie - Grunwaldzkie, co też... odciążyć "52", na którym przed pandemią występowały przepełnienia.
Czyli wracamy do początku dyskusji i mojego pomysłu ;) "52" miało też odciążyć "578".
Bayer2003 pisze: 06 lip 2021, 15:48 Wiem, że to pętla jednotorowa, ale dwie linie f~15, na dodatek o niezbyt długiej trasie i w taborze 26m spokojnie by się tam zmieściły. Nie mówię oczywiście że to dobre rozwiązanie, bo na tyle potoków tam nie ma, jednak nie jest to niewykonalne ;).
Tak, tylko na drugiej końcówce "2" też jest obecnie jeden tor :/
Bayer2003 pisze: 06 lip 2021, 14:37 Pozostają więc albo Kopiec Wandy (jeżeli jest tam miejsce), albo Bardosa.
BTW, to jest ta sama pętla :P
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

NowaHutaWschód
Specjalista
Posty: 217
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:49

Re: Trasa linii "12"

Post autor: NowaHutaWschód » 06 lip 2021, 19:31

Kitek pisze: 06 lip 2021, 18:46
Kaszmir pisze: 06 lip 2021, 14:07 Z tego co się dowiedziałem, "12" miała nawet nie tyle zapełnić lukę po "184" na odcinku Mogilskie - Grunwaldzkie, co też... odciążyć "52", na którym przed pandemią występowały przepełnienia.
Czyli wracamy do początku dyskusji i mojego pomysłu ;) "52" miało też odciążyć "578".
Bayer2003 pisze: 06 lip 2021, 15:48 Wiem, że to pętla jednotorowa, ale dwie linie f~15, na dodatek o niezbyt długiej trasie i w taborze 26m spokojnie by się tam zmieściły. Nie mówię oczywiście że to dobre rozwiązanie, bo na tyle potoków tam nie ma, jednak nie jest to niewykonalne ;).
Tak, tylko na drugiej końcówce "2" też jest obecnie jeden tor :/
Bayer2003 pisze: 06 lip 2021, 14:37 Pozostają więc albo Kopiec Wandy (jeżeli jest tam miejsce), albo Bardosa.
BTW, to jest ta sama pętla :P
Kopiec i Bardosa niby to samo, ale jednak z rozmieszczeniem tramwajów są większe możliwości, można powiedzieć że są jakoby trzy tory na pętli, dwa w stronę Kombinatu i jeden w stronę Placu Centralnego.
fuck upa!

zubrzyk111
Znawca
Posty: 106
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.

Re: Trasa linii "12"

Post autor: zubrzyk111 » 06 lip 2021, 20:16

Kaszmir pisze: 06 lip 2021, 15:39 Na Cmentarzu Rakowickim jest jeden tor. Jak było już wspominane na forum, kierowanie tam dwóch linii całodziennych raczej nie wchodzi w grę. To tak obok kwestii odciążenia "52".
Przez lata docierały tam dwie linie (2+11), a w porywach nawet trzy (jeszcze 12), a w latach 90-tych tramwaje kursowały właśnie z f-15.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Trasa linii "12"

Post autor: Lw25 » 07 lip 2021, 12:08

Nie wiem czy właśnie nie lepiej "12" poświęcić na wzmocnienia dla "52" i już.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Trasa linii "12"

Post autor: Kaszmir » 07 lip 2021, 12:44

Kitek pisze: 06 lip 2021, 18:46 "52" miało też odciążyć "578".
"578" przede wszystkim powstało by wstrzelić się w politykę Miasta co do tworzenia międzydzielnicowych linii przyspieszonych. Nie zdziwiłbym się gdyby w przyszłości powstało więcej połączeń jak "578" czy "572", choć nie wiem w jakich relacjach mogłyby kursować ;)
zubrzyk111 pisze: 06 lip 2021, 20:16Przez lata docierały tam dwie linie (2+11), a w porywach nawet trzy (jeszcze 12), a w latach 90-tych tramwaje kursowały właśnie z f-15.
Jestem ostrożny z argumentem że coś działało dawniej. Dawniej na "502" były krótkie autobusy i świat się nie zawalił, więc po co przegubowce? Przez lata Ruczaj nie miał tramwajów, więc po co była budowa trasy? Itd.

Dawniej aż tak nie przejmowano się koordynacją tramwajów, dziś jest to priorytet. Z tego co wiem raczej unika się teraz kierowania dwóch całodziennych linii na pętle jednotorowe. Zgaduję, że powodem mogą być:
1) problemy z rozkładowym zajeżdżaniem się brygad (np. co gdyby ze względu na koordynacje z innymi liniami, "2" potrzebowałaby 10 minut postoju, a "12" przyjeżdżałaby po niej i potrzebowałaby wyjechać wcześniej?),
2) "spontaniczne" zajeżdżania się brygad (co jeśli "2" utknie w korku i przyjedzie rozkładowo po "12", mimo że miała być przed nią?),
3) no i jeszcze kwestia wymaganych przerw dla motorniczych.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Trasa linii "12"

Post autor: Kitek » 12 lip 2021, 13:53

Kaszmir pisze: 07 lip 2021, 12:44
Kitek pisze: 06 lip 2021, 18:46 "52" miało też odciążyć "578".
"578" przede wszystkim powstało by wstrzelić się w politykę Miasta co do tworzenia międzydzielnicowych linii przyspieszonych.
I linia się świetnie przyjęła ;) Sądzę, że są osoby, które wcześniej korzystały z "52" a teraz jeżdżą "578" (chociażby na Stella-Sawickiego).
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

zubrzyk111
Znawca
Posty: 106
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.

Re: Trasa linii "12"

Post autor: zubrzyk111 » 12 lip 2021, 14:46

Kitek pisze: 12 lip 2021, 13:53
Kaszmir pisze: 07 lip 2021, 12:44
Kitek pisze: 06 lip 2021, 18:46 "52" miało też odciążyć "578".
"578" przede wszystkim powstało by wstrzelić się w politykę Miasta co do tworzenia międzydzielnicowych linii przyspieszonych.
I linia się świetnie przyjęła ;) Sądzę, że są osoby, które wcześniej korzystały z "52" a teraz jeżdżą "578" (chociażby na Stella-Sawickiego).
Masz rację. Od czasu do czasu sam wjeżdżam do Krakowa przez Czerwone Maki, by następnie udać się do Nowej Huty i jeżeli "578" w niedługim czasie odjeżdża, to wsiadam i jadę nim na rondo D308 lub Stella, gdzie przeskakuję na tramwaj, co daje wyraźnie szybszy czas przejazdu od podróży linią "52".

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Trasa linii "12"

Post autor: Lw25 » 12 lip 2021, 15:34

Kaszmir pisze: 07 lip 2021, 12:44
zubrzyk111 pisze: 06 lip 2021, 20:16Przez lata docierały tam dwie linie (2+11), a w porywach nawet trzy (jeszcze 12), a w latach 90-tych tramwaje kursowały właśnie z f-15.
Jestem ostrożny z argumentem że coś działało dawniej. Dawniej na "502" były krótkie autobusy i świat się nie zawalił, więc po co przegubowce? Przez lata Ruczaj nie miał tramwajów, więc po co była budowa trasy? Itd.

Dawniej aż tak nie przejmowano się koordynacją tramwajów, dziś jest to priorytet. Z tego co wiem raczej unika się teraz kierowania dwóch całodziennych linii na pętle jednotorowe. Zgaduję, że powodem mogą być:
1) problemy z rozkładowym zajeżdżaniem się brygad (np. co gdyby ze względu na koordynacje z innymi liniami, "2" potrzebowałaby 10 minut postoju, a "12" przyjeżdżałaby po niej i potrzebowałaby wyjechać wcześniej?),
2) "spontaniczne" zajeżdżania się brygad (co jeśli "2" utknie w korku i przyjedzie rozkładowo po "12", mimo że miała być przed nią?),
3) no i jeszcze kwestia wymaganych przerw dla motorniczych.
Przypomniałem sobie jeszcze jedno, czego teraz nie uwzględniliście, a co też ma znaczenie. Za czasów dwóch linii Cmentarz Rakowicki miał żeberko.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości