Komunikacja miejska w 2021 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Zieleńczanin » 22 sty 2021, 19:47

Bayer2003 pisze: 22 sty 2021, 19:38 W normalnych warunkach ciąg kurdwanowski będzie miał ciężko wyrobić z 16 kursami/h,
A kto zakazał wzmocnić "50"? :P
Bayer2003 pisze: 22 sty 2021, 19:38 a jeżeli nie znajdą się pieniądze na sfinansowanie tego, z dwojga złego przy takiej ilości kursów i tak lepsza jest mnogość relacji (czyli podział na "6" i "24").
Oj nie. Poza szczytem będą "6", "13" i "24" z f~15. "6" wypadałoby zsynchronizować z "13" (relacja Wielicka-Filharmonia), z "24" (Kurdwanów), a także "13" z "24" (relacja Bronowice-Wielicka). Wszystkiego nie zsynchronizujesz...
A przy mocnej "24" rozwiązuje się problem Kurdwanowa i połączenia Bronowic z Wielicką. Z kolei "8" i "24" powinny odciążyć "13". Wypadałoby wtedy puścić "24" tuż przed "13", ale to temat na inną dyskusję :)
Dodajmy jeszcze, że szczególnie w weekendy lepsze jest "24" z f~10 niż dwa potworki.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Bayer2003 » 22 sty 2021, 20:05

Zieleńczanin pisze: 22 sty 2021, 19:47 A kto zakazał wzmocnić "50"? :P
Nikt, jednak pomyśl czy sytuacja, w której będziemy mieli na danym ciągu 20 kursów/h i dwie linie nie będzie trochę absurdalna.
Zieleńczanin pisze: 22 sty 2021, 19:47 Oj nie. Poza szczytem będą "6", "13" i "24" z f~15. "6" wypadałoby zsynchronizować z "13" (relacja Wielicka-Filharmonia), z "24" (Kurdwanów), a także "13" z "24" (relacja Bronowice-Wielicka). Wszystkiego nie zsynchronizujesz...
A przy mocnej "24" rozwiązuje się problem Kurdwanowa i połączenia Bronowic z Wielicką. Z kolei "8" i "24" powinny odciążyć "13". Wypadałoby wtedy puścić "24" tuż przed "13", ale to temat na inną dyskusję :)
Dodajmy jeszcze, że szczególnie w weekendy lepsze jest "24" z f~10 niż dwa potworki.
"13" i "24" mają tak naprawdę bardzo niewielkie wspólne odcinki i osobiście ich koordynację poza szczytem bym sobie odpuścił. W szczycie "13" to i tak f~7,5, więc problem odpada.

Co do weekendów - i tak "24" na lepszą częstotliwość niż f~20 nie ma wtedy szans. Jedyną szansą na poprawienie oferty komunikacyjnej w weekendy na ciągu kurdwanowskim jest pozostawienie "6" i po wybudowaniu ewentualnych łuków Wielicka-Nowosądecka zmiana południowego odcinka jej trasy na Prokocim - ciąg kurdwanowski - TŁ - Łagiewniki - Wadowicka - Kalwaryjska - Korona (dalej po starej trasie). Jeżeli relacja ta okaże się wystarczająco ciekawa, "6" zyska wówczas także weekendowe kursy i ciąg kurdwanowski wyjdzie na tym dodatnio ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: prezes » 22 sty 2021, 20:43

Bayer2003 pisze: 22 sty 2021, 19:16 Aż szkoda, że nawet na tym forum są użytkownicy, którzy uważają że bez niej ciąg kurdwanowski sobie poradzi. Obserwując to wszystko sądzę, że w normalnej sytuacji przydałoby się tam pewnie 20 kursów/h.
Jeszcze przed drugim lockdownem, gdy kursowała zarówno "6", jak i "24", można było zaobserwować wyraźnie większą popularność tej drugiej. W godzinach szczytu normą było, że w kierunku Kurdwanowa tłok utrzymywał się nawet do przystanku Nowosądecka. Wzmocnienie tej linii, zwłaszcza w przypadku, gdy "50" kursuje rzadziej jest potrzebne. Nie wątpię i nie przeczę, że potok na 20 kursów/h na Kurdwanowie by się znalazł, lecz tutaj dochodzą względy finansowe i także to, że niedługo może być problem z pojemnością pętli na Kurdwanowie. Nie zapominajmy, że już za rok otwarcie Trasy Łagiewnickiej, a wtedy pętla będzie musiała pomieścić kursy od strony Łagiewnik, bo przez brak rozjazdów Kurdwanów-Bieżanów nie ma możliwości by puścić którejś linii do Prokocimia/Bieżanowa.
Bayer2003 pisze: 22 sty 2021, 20:05 Nikt, jednak pomyśl czy sytuacja, w której będziemy mieli na danym ciągu 20 kursów/h i dwie linie nie będzie trochę absurdalna.
Jeśli będzie na te linie popyt to dlaczego nie? Przed początkiem pandemii, na warszawskim Tarchominie mieli do dyspozycji linię "2", która w szczycie kursowała z f~2, co daje 30 kursów na godzinę i bardzo się to u nich sprawdzało, a pasażerowie domagali się jeszcze większej ilości kursów :P
Jeśli dane połączenia mają sens, nie ma żadnych przeciwwskazań, aby były częste i stanowiły fundament komunikacji na danym ciągu.

Choć zapewne bariera 20 kursów/h na Kurdwanowie zostanie przebita wraz z oddaniem łuków Kurdwanów-Bieżanów. Wtedy z pewnością coś tamtędy pojedzie.

kucyk
Ekspert
Posty: 1822
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: kucyk » 22 sty 2021, 20:48

Zieleńczanin pisze: 22 sty 2021, 19:47
Dodajmy jeszcze, że szczególnie w weekendy lepsze jest "24" z f~10 niż dwa potworki.
Kto tak twierdzi? :shock: Ty? 8-)
Rzeczywiście jest to lepsze - nie ma co. Powiedzmy taka "twoja" mocna "24" utknie, zepsuje się powiedzmy w centrum czy na ciągu Bronowickim i mieszkańcom Kurdwanowa pozostanie tylko "50" omijająca całkowicie Centrum miasta. :x
Rzeczywiście rozwiązanie lepsze. :lol:

A tak to mają jeszcze "6" którą można dojechać do Filharmonii. ;)

Nie wmówisz mi i wielu innym, że jest to lepsze. Każdy ma inne zdanie na to czy inne zagadnienie - a ja akurat się z Twoim nie zgadzam. :)

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Kitek » 22 sty 2021, 20:56

Rozumiem argumentację, ale wtedy pisałeś coś takiego:
kucyk pisze: 12 lis 2020, 16:58 Poza tym ponoć "6" już na obecną trasę nie wróci
Coś się zmieniło w tej materii? :o
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: prezes » 22 sty 2021, 20:59

kucyk pisze: 22 sty 2021, 20:48 Rzeczywiście jest to lepsze - nie ma co. Powiedzmy taka "twoja" mocna "24" utknie, zepsuje się powiedzmy w centrum czy na ciągu Bronowickim i mieszkańcom Kurdwanowa pozostanie tylko "50" omijająca całkowicie Centrum miasta. :x
Zepsuć się może każdy tramwaj, niezależnie na jakiej linii i z jaką częstotliwością by ona kursowała. Jednak w przypadku, gdy dany tramwaj się zepsuje blokując przejazd, istnieje ktoś taki jak dyspozytor, który z reguły w takich sytuacjach wyznacza objazd dla tramwajów, aby omijały dany, nieprzejezdny odcinek. Nie powinno być zatem sytuacji, że z danej linii wypadnie kilka kursów z rzędu, a tym bardziej nie zależy to od częstotliwości, bo wypadek na trasie może spotkać każdą linię.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Zieleńczanin » 22 sty 2021, 21:32

kucyk pisze: 22 sty 2021, 20:48 Kto tak twierdzi? Ty?
Rzeczywiście jest to lepsze - nie ma co. Powiedzmy taka "twoja" mocna "24" utknie, zepsuje się powiedzmy w centrum czy na ciągu Bronowickim i mieszkańcom Kurdwanowa pozostanie tylko "50" omijająca całkowicie Centrum miasta.
Rzeczywiście zepsucie się tramwaju jest dużo, dużo częstsze niż spóźnienie się na tramwaj. Przy dwóch liniach musisz wybierać czy idziesz z np. MIM na Pl. Wolnica czy na Św. Wawrzyńca... plus koordynacja nie zawsze jest idealna.
Bayer2003 pisze: 22 sty 2021, 20:05 Nikt, jednak pomyśl czy sytuacja, w której będziemy mieli na danym ciągu 20 kursów/h i dwie linie nie będzie trochę absurdalna.
Nietypowa to nie absurdalna, a zresztą zaraz otwarcie TŁ i to się zapewne zmieni :)
Bayer2003 pisze: 22 sty 2021, 20:05 "13" i "24" mają tak naprawdę bardzo niewielkie wspólne odcinki i osobiście ich koordynację poza szczytem bym sobie odpuścił. W szczycie "13" to i tak f~7,5, więc problem odpada.
Obsługują jednak dość podobne potoki i nie oddalają się zbytnio od siebie poza końcami trasy - ot, jedna jedzie po jednej strony centrum i Kazimierza, druga po drugiej.
Bayer2003 pisze: 22 sty 2021, 20:05 Co do weekendów - i tak "24" na lepszą częstotliwość niż f~20 nie ma wtedy szans.
A to dlaczego?
Bayer2003 pisze: 22 sty 2021, 20:05 Jedyną szansą na poprawienie oferty komunikacyjnej w weekendy na ciągu kurdwanowskim jest pozostawienie "6" i po wybudowaniu ewentualnych łuków Wielicka-Nowosądecka zmiana południowego odcinka jej trasy na Prokocim - ciąg kurdwanowski - TŁ - Łagiewniki - Wadowicka - Kalwaryjska - Korona (dalej po starej trasie). Jeżeli relacja ta okaże się wystarczająco ciekawa, "6" zyska wówczas także weekendowe kursy i ciąg kurdwanowski wyjdzie na tym dodatnio ;)
Na pewno zapewni to niezabieralność "13" i być może "24" (jeżdżenie taką "6" dalej niż z Nowosądeckiej będzie mijało się z celem, a i stamtąd lepiej stanąć na przystanku w kierunku Wielickiej).

kucyk
Ekspert
Posty: 1822
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: kucyk » 22 sty 2021, 23:12

Kitek pisze: 22 sty 2021, 20:56 Rozumiem argumentację, ale wtedy pisałeś coś takiego:
kucyk pisze: 12 lis 2020, 16:58 Poza tym ponoć "6" już na obecną trasę nie wróci
Coś się zmieniło w tej materii? :o
Nic się nie zmieniło. Napisałem, że będzie "6" tyle, że prawdopodobnie za jakiś czas wyląduje ponownie na dawnej historycznej trasie do Prokocimia / Bieżanowa. A o reaktywacji "23" można spokojnie zapominać. :D

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: prezes » 26 sty 2021, 9:07

Łukasz Franek: Od lutego więcej tramwajów

– Tramwaje wracają na częstotliwości co 7,5/15 minut. Będziemy też przywracać część zawieszonych linii jak np. nr 6 – mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

Więcej osób zaczęło korzystać z komunikacji miejskiej?

Łukasz Franek, dyrektor ZTP: Tak. W poprzednim tygodniu zaobserwowaliśmy wzrost. Widzimy stały trend zwiększania się liczby pasażerów od drugiego tygodnia stycznia, co ma zapewne związek z powrotami do pracy i końcem ferii. Dodatkowo rząd zapowiada poluzowanie obostrzeń, być może zostaną otwarte galerie handlowe, dlatego podjęliśmy decyzję o wzmocnieniu komunikacji zbiorowej od 1 lutego zarówno w tramwajach jak i autobusach.

Od lutego szykujecie zmiany w komunikacji?

Naszym zadaniem jest dostosowanie oferty transportowej do zapotrzebowania. Z naszych analiz wynika, że w przyszłym tygodniu liczba pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej może coraz częściej przekraczać narzucone limity rządowe, więc jesteśmy przygotowani na poprawę oferty. Powoli będziemy wracać do standardowych rozkładów jazdy.

To oznacza, że tramwaje w szczycie komunikacyjnym będą kursować co 7,5 minuty?

Tak. Tramwaje wracają na częstotliwości 7,5/15 minut. Będziemy też przywracać część zawieszonych linii jak np. nr 6. Tutaj nowością też będzie na niektórych liniach zmiana taboru na wielkopojemny.
Źródło: https://lovekrakow.pl/aktualnosci/lukas ... pGTMr8xzZo

No to jednak zapowiada się na niespodziankę, że tramwaje już teraz wrócą do f~7,5/15, a także wróci linia "6", a przynajmniej tak mówi Łukasz Franek w wywiadzie. Pozostaje czekać na komunikat, który potwierdzi te informacje.

Jamnik
Ekspert
Posty: 1117
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Jamnik » 26 sty 2021, 9:13

"Ciepły guzik" też powinien wrócić, a o tym u nas cisza. Warszawa od 1 lutego przywraca...

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Bayer2003 » 26 sty 2021, 9:51

prezes pisze: 26 sty 2021, 9:07
Łukasz Franek: Od lutego więcej tramwajów
– Tramwaje wracają na częstotliwości co 7,5/15 minut. Będziemy też przywracać część zawieszonych linii jak np. nr 6 – mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.
Czyli wrócą dawne częstotliwości, a zawieszone w dalszym ciągu będą jedynie linie "12" oraz "17"? Jak dla mnie nieźle, chociaż mieszkańcom okolic przystanku Borsucza ma prawo to się nie spodobać (połowa wrześniowej/październikowej oferty komunikacyjnej w dalszym ciągu tam nie powróci). Generalnie jednak zmiany te (jeżeli się potwierdzą) oceniam na plus.
prezes pisze: 26 sty 2021, 9:07
Tutaj nowością też będzie na niektórych liniach zmiana taboru na wielkopojemny.
Ciekawe ile linii dostanie ten tabor wielkopojemny, bo jest go raczej ograniczona ilość. Jeżeli chodzi o 40m+ to względem stanu obecnego można połączyć jeszcze kilka trójskładów oraz wskrzesić Protrama i może kilka Krakowiaków. Wszystkie brygady wielkopojemne na liniach "4", "50" oraz "52" to (i tak mało prawdopodobne) maksimum, którego nie przeskoczymy choćbyśmy bardzo chcieli. Chyba, że o czymś nie wiem i tabor wielkopojemny to też 32m (na czym oczywiście również zyskaliby pasażerowie linii, którzy do tej pory mieli 26m), przy czym osobiście wolałbym najpierw wycofać tramwaje małopojemne (czyli E1 Solo) z linii "21", gdzie ich kursowanie nie ma logicznego uzasadnienia.

Jedno jest pewne - jeżeli słowa Łukasza Franka okażą się prawdą to od lutego wróci przynajmniej ~235 brygad tramwajowych. Będzie ciekawie :D.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

judash
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: judash » 26 sty 2021, 11:04

Ze zdania o przywracaniu zawieszonych linii np. "6" nie wynika jednoznacznie, że "12" czy "17" pozostaną nieczynne :-D.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Bayer2003 » 26 sty 2021, 11:34

judash pisze: 26 sty 2021, 11:04 Ze zdania o przywracaniu zawieszonych linii np. "6" nie wynika jednoznacznie, że "12" czy "17" pozostaną nieczynne :-D.
Jednak raczej logiczne jest, że póki w pełni nie działają szkoły i uczelnie, sieć tramwajowa nie wróci z powrotem do ~250 brygad. "12" i "17" docelowo pewnie wrócą, jednak raczej nie od lutego.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: brovar » 26 sty 2021, 12:30

Bayer2003 pisze: 26 sty 2021, 9:51 Ciekawe ile linii dostanie ten tabor wielkopojemny, bo jest go raczej ograniczona ilość. Jeżeli chodzi o 40m+ to względem stanu obecnego można połączyć jeszcze kilka trójskładów oraz wskrzesić Protrama i może kilka Krakowiaków.
Bayer2003 pisze: 22 sty 2021, 9:58 Na takim rozwiązaniu dużo linii zyska, a lekkim stratnym będzie jedynie linia "52", gdzie kilka kursów więcej będzie wysokopodłogowych (przy czym w dalszym ciągu 40m+).
Bardzo dobry pomysł, skierujmy na "24" Krakowiaki, a na "52" stozłomki.
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Kitek » 26 sty 2021, 13:36

Jest i komunikat ;)
Szanowni Pasażerowie,

Uprzejmie informujemy, że w związku ze stopniowym odwoływaniem ograniczeń związanych z pandemią COVID-19, od dnia 01.02.2021 r. (poniedziałek) Komunikacja Miejska w Krakowie będzie funkcjonować w następujący sposób:



Linie tramwajowe:

linie 12, 17 – w dalszym ciągu będą zawieszone;
linia 6 – zostanie przywrócona i będzie kursować po dotychczasowej trasie czasowo zmienionej (wynikającej z wyłączenia z użytkowania jednego z torów na pętli „Salwator”): Kurdwanów P+R - … - Filharmonia – Straszewskiego – Piłsudskiego – al. 3 Maja – Cichy Kącik. Linia będzie funkcjonować do odwołania tylko w dni powszednie w godzinach ok. 6:00 – 19:00 z częstotliwością co 15 minut;
linia 44 – zostanie utrzymanie funkcjonowanie linii w dni powszednie w godzinach szczytu. Częstotliwość kursowania zostanie zwiększona do 15 minut;
pozostałe linie tramwajowe będą funkcjonować jak przed okresem Świąt Bożego Narodzenia.



Linie autobusowe miejskie:

linie 132, 166, 429, 482 – w dalszym ciągu będą zawieszone;
linia 155 – zostanie przywrócona i będzie funkcjonować jak przed okresem Świąt Bożego Narodzenia;
linie 127 i 176 – w dalszym ciągu będą kursować wyłącznie w dni powszednie;
linia 140 – w dalszym ciągu będzie kursować w dni powszednie w godz. ok. 4:30 – 20:00 w soboty w godz. ok. 9:00 – 18:00. Linia do odwołania NIE kursuje w niedziele i dni świąteczne;
pozostałe linie autobusowe będą funkcjonować jak przed okresem Świąt Bożego Narodzenia.



Linie autobusowe aglomeracyjne:

linia 314 – w dalszym ciągu będzie zawieszona;
linia 264 – w dalszym ciągu będzie kursować według specjalnego rozkładu jazdy (odjazdy w dni powszednie będą realizowane analogicznie jak w soboty).



Linie nocne:

linie 62, 64, 69, 611, 612, 643, 903, 915, 920 – w dalszym ciągu będą zawieszone;
linie 601, 608, 610, 642, 902, 904, 910, 917, 937 – kursują bez zmian;
linia 605 – w dalszym ciągu będzie kursować we wszystkie noce według rozkładu jak w noce nd/pn – cz/pt, tylko na trasie Zajezdnia Płaszów – Teatr Słowackiego (z częstotliwością co 60 minut). Kursy wariantowe na trasie do Bielan pozostają zawieszone;
linia 637 – w dalszym ciągu będzie kursować we wszystkie noce według rozkładu jak w noce nd/pn – cz/pt (z częstotliwością co 60 minut);
linie 662, 664, 669 – w dalszym ciągu będą kursować we wszystkie noce z częstotliwością co 60 minut. Odjazdy z przystanku „Teatr Słowackiego” będą realizowane tylko o pełnych godzinach.



Zasady zachowania ważności biletów okresowych:

Bilety okresowe wykupione na linie zawieszone zachowują ważność na trasach stałych i zmienionych tych linii. Ponadto:



Bilety okresowe wykupione na linię 17 zachowują ważność:

na trasie linii 52 na odcinku Czerwone Maki P+R - Rondo Mogilskie.



Bilety okresowe wykupione na linię 132 zachowują ważność:

na trasie linii 138 na odcinku Kombinat – Szpital Jana Pawła II;
na trasie linii 172 na odcinku Kombinat – Mackiewicza.



Bilety okresowe wykupione na linię 166 zachowują ważność:

we wszystkich pojazdach na odcinku Grota-Roweckiego – Czerwone Maki P+R;
na całej trasie linii 156.



Bilety okresowe wykupione na linię 314 zachowują ważność:

na trasie linii 304 na odcinku Wieliczka Miasto – Konopnickiej.



Za utrudnienia przepraszamy!
http://kmkrakow.pl/
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 11 gości