Komunikacja miejska w 2021 roku

- Linie, trasy, rozkłady
GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1231
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: GoMeZz391 » 02 sty 2021, 8:57

Zapraszam do merytorycznej dyskusji na temat organizacji KM w roku 2021 :D

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja miejska w 2021

Post autor: mkm3 » 02 sty 2021, 9:10

Znane są już stawki za wzkm na ten rok?

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Komunikacja miejska w 2021

Post autor: impuls » 02 sty 2021, 9:24

To może ożywię temat zbliżającym się remontem w 2021 roku. M.Wojtaszek na psmkms.krakow.pl wspomniał 30.12.20 o remoncie torowiska wzdłuż ul. Ujastek Mogilski. Chodzi o remont odtworzeniowy w ramach utrzymania torowisk. Zapewne potrwa ok. 2-3 miesięcy i wymusi szereg zmian linii w tym rejonie. Ze względu na brak pętli w rejonie Kombinatu ciekawie zapowiada się jaki układ linii tymczasowych powstanie. Obecnie kursują tutaj linie 4, 21, 22, 44. Muszą pozostać ze względu na przystanki Kombinat i Struga, minimum dwie w różnych relacjach a najlepiej co najmniej trzy.
W rejonie Kombinatu tramwaje mogą zawracać:
Na trójkącie do Walcowni – ze względu na fatalne torowisko i bardzo duży ruch wzdłuż Ujastek opcję wykluczam.
Na terenie Zajezdni są dwie możliwości przez Główną Halę – nie wyrazi zgody MPK oraz wokół po nowych torach odstawczych – nie wyrazi zgody MPK, teren budowlany, przejazdy technologiczne pojazdów budowy. Budują Halę i tory odstawcze w środku Zajezdni.
Na terenie pętli Wzgórz Krzsławickich – może zmieści się jeszcze jedna linia np. „44”, więcej na pewno nie.
Trójkątowanie można odbywać pod Kombinatem – opcja lepsza niż ta na Walcownię. Od strony Ujastek Mogilski tramwaje mogą mieć rozkładowe postoje podczas manewrów.
Mogą też wykorzystać tramwaje dwukierunkowe do obsługi którejś z linii, np. 21 czy 44 a nawet 22.
Wtedy rozwiązań jest dużo więcej.
Dwukierunkowe tramwaje mają przejazdy na sąsiedni tor zaraz za Bramą I, wzdłuż Ujastek oraz zaraz za Bramą II. I na to może wyrazić zgodę MPK. Zwłaszcza zaraz za Bramą II jest możliwość spokojnego postoju.
Bardzo dobrym rozwiązaniem byłoby zrobienie tymczasowych (a najlepiej stałych) rozjazdów na drugi tor na początku Ujastka Mogilskiego przy Kombinacie. Wtedy tramwaje nawet dwóch linii mogłyby w tym miejscu zawracać.
Kolejną sprawą jest Ptaszyckiego.
Wydaje się, że nie skierują na nią trzeciej lub czwartej linii, z tych które jadą do Kopca przez Kombinat. Fatalny stan torowiska, a sam Kopiec nie generuje potoku pasażerskiego. Wysyłanie trzeciej linii do Pleszowa to też duże koszty i nie ma potrzeby. Najwłaściwsze będzie rozwiązanie z dwoma liniami które Ptaszyckiego dotrą do Pleszowa, „10” i może „16”.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja miejska w 2021

Post autor: mkm3 » 02 sty 2021, 9:36

impuls pisze: 02 sty 2021, 9:24 Obecnie kursują tutaj linie 4, 21, 22, 44. Muszą pozostać ze względu na przystanki Kombinat i Struga, minimum dwie w różnych relacjach a najlepiej co najmniej trzy.
Ja obstawiam, że pójdą na łatwiznę np:
21,22 - zawieszenie
72 - Borek Falęcki - trasa 22 - Pl. Centralny - trasa 21 - Os. Piastów
16 - Mistrzejowice - Pleszów
44 do Wzgórz lub Zajezdni NH
722 - Pl. Centralny - Al. Solidarności - Kombinat
721 - Kombinat - Ujastek Mogilski - Ptaszyckiego - Pl. Centralny

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2021

Post autor: Bayer2003 » 02 sty 2021, 10:25

impuls pisze: 02 sty 2021, 9:24 Mogą też wykorzystać tramwaje dwukierunkowe do obsługi którejś z linii, np. 21 czy 44 a nawet 22.
Problem tutaj jest taki, że w Nowej Hucie mamy zaledwie sześć tramwajów dwukierunkowych, na dodatek mocno awaryjnych. Na "44" to trochę mało, na "21" być może starczy, ale nawet po skróceniu linia taka miałaby pewnie pięć brygad, co musiałoby dawać sprawność ponad 83%, co jest raczej na dłuższą metę ciężkie (jednak nie niemożliwe). "22" już prędzej, gdyż linia ta ma także podgórskie brygady, gdzie możliwość posłania dwukierunkowców wygląda znacznie lepiej. Osobiście widziałbym układ linii w trakcie remontu następująco:

"21" - Osiedle Piastów - Zajezdnia NH, tabor N8S/HK462
"22" - Borek Fałęcki - Zajezdnia NH, przejęcie wszystkich brygad przez Podgórze, tabor GT8x
"44" - Dworzec Towarowy - Plac Centralny, tabor dowolny
"721" - Pleszów - Igołomska - Ujastek Mogilski - aleja Solidarności - Plac Centralny - (być może) Aleja Przyjaźni, f~15, tabor 12m (raczej nie ma sensu więcej)

Wyjaśnienie: Wierzę, że mechanikom MPK uda się przywrócić N8S do pełnej sprawności, co umożliwiłoby zawracanie "21" na Zajezdni NH. Z linią "22" podobnie, przy czym tutaj konieczne byłoby przejęcie wszystkich brygad przez zajezdnie Podgórze i skierowanie tam taboru GT8x, który przy współistnieniu "12" powinien sobie poradzić. Linię "44" skierowałbym na Plac Centralny, gdyż jest tam techniczna możliwość zawracania, a dla mieszkańców Alei Solidarności jest ona najmniej ważna ze wszystkich linii tramwajowych. W zamian zapewniłbym motorniczym dłuższy postój na pętli Dworzec Towarowy (od strony Kamiennej jest to jedyna linia kończąca na tej pętli, więc jest wystarczająco luźno, żeby nie sprawiało to problemu). Linii "16" na Pleszów bym nie wydłużał - potoków na dwie linie z Pleszowa na Ptaszyckiego nie było, nie ma i nigdy nie będzie. W zamian uruchomiłbym linię "721", która od Pleszowa do Placu Centralnego zastępowałaby "21". Byłoby to rozwiązanie zdecydowanie tańsze i moim zdaniem dla pasażerów lepsze (a na pewno nie gorsze). Linia ta byłaby jednak jak na tymczasową linię autobusową dosyć długa, więc sądzę że autobusy powinny mieć postój na Alei Przyjaźni, gdyż jest tam spora pętla oraz przyzwoite warunki do postoju, czego może nie zagwarantować Plac Centralny.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2021

Post autor: Kitek » 02 sty 2021, 10:31

impuls pisze: 02 sty 2021, 9:24 To może ożywię temat zbliżającym się remontem w 2021 roku. M.Wojtaszek na psmkms.krakow.pl wspomniał 30.12.20 o remoncie torowiska wzdłuż ul. Ujastek Mogilski. Chodzi o remont odtworzeniowy w ramach utrzymania torowisk. Zapewne potrwa ok. 2-3 miesięcy i wymusi szereg zmian linii w tym rejonie.
Jest już wstępny termin rozpoczęcia prac?
impuls pisze: 02 sty 2021, 9:24Mogą też wykorzystać tramwaje dwukierunkowe do obsługi którejś z linii, np. 21 czy 44 a nawet 22.
Tramwaje dwukierunkowe na "21" to świetny pomysł. Na pozostałych liniach nie ryzykowałbym, bo mogą nie podołać z potokiem na pozostałej części trasy (zakładam stopniowy powrót pasażerów do KM).
impuls pisze: 02 sty 2021, 9:24 Wydaje się, że nie skierują na nią trzeciej lub czwartej linii, z tych które jadą do Kopca przez Kombinat. Fatalny stan torowiska, a sam Kopiec nie generuje potoku pasażerskiego. Wysyłanie trzeciej linii do Pleszowa to też duże koszty i nie ma potrzeby. Najwłaściwsze będzie rozwiązanie z dwoma liniami które Ptaszyckiego dotrą do Pleszowa, „10” i może „16”.
I do tego trzeba zapewnić relację Pleszów - Kombinat (jednak samo "211" to stanowczo za mało). Nie zdziwię się jeśli "22" wyląduje na Ptaszyckiego do Bardosa (jednak pozostałe linie jeżdżące przez Solidarności nie mają "właściwego taboru" na Ptaszyckiego).
Może też tak być, że "44" od Placu Centralnego pojedzie do Ronda Hipokratesa.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Kaszmir » 02 sty 2021, 12:53

Będzie kilka etapów, organizacja km między nimi może się mocno różnić. Póki będzie można, to pewnie będą wykorzystywać istniejące pętle - skoro obok jest Kopiec Wandy, to raczej nie będzie woli by trójkątować pod Kombinatem. Wyjątkiem jest Plac Centralny, który odpada bo jest pętlą przejazdową i nie sądzę by była realna szansa wykorzystania go.

W zatramwaje wzdłuż czynnych torowisk, w szczególności w linię autobusową "7xx" Plac Centralny - Kombinat nie uwierzę bo to byłby pustak marnujący wzkm. Wzdłuż al. Solidarności jest sporo autobusów i raczej one będą użyte jako zastępstwo. Ew. będą tymczasowo lekko zmodyfikowane, np. do rozważenia jest wydłużenie "501" do Kombinatu, i/albo skierowanie "172" przez Plac Centralny, i/albo wydłużenie w kier. al. Solidarności "152" czy nawet "502".

Dwukierunkowce to też interesujący pomysł. Ich mała liczba w Hucie nie jest problemem, zawsze można zrobić łączenia albo przenieść je "prowizorycznie" na te parę miesięcy między zajezdniami.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: impuls » 02 sty 2021, 13:10

Już była raz sytuacja, że linia typowo hucka wewnątrz tej dzielnicy obsługiwana była przez Podgórze. I to kilkanaście miesięcy temu. Z jakiej okazji nie pamiętam. Remont Ujastku Mogilskiego rozpocznie się w lutym lub w marcu.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Bayer2003 » 02 sty 2021, 13:19

Kaszmir pisze: 02 sty 2021, 12:53 Wyjątkiem jest Plac Centralny, który odpada bo jest pętlą przejazdową i nie sądzę by była realna szansa wykorzystania go.
Czemu? Niezbyt długie linie, takie jak "44" mogą tam moim zdaniem spokojnie zawracać bez zatrzymywania się.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5735
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Kaszmir » 02 sty 2021, 13:31

Bayer2003 pisze: 02 sty 2021, 13:19Czemu? Niezbyt długie linie, takie jak "44" mogą tam moim zdaniem spokojnie zawracać bez zatrzymywania się.
Było pismo bodajże od ZTP gdzie wyjaśniali, że nie chcą takich rozwiązań bo wtedy linia nie ma żadnej możliwości nadrobienia spóźnienia, nawet parominutowego.

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Adrian14 » 02 sty 2021, 13:37

Myślę, że będzie dużo prościej:
22 Borek - Plac Centralny - Mistrzejowice (wieczorami i w weekendy Hipokrates)
21 - przez Ptaszyckiego
4,10 - bez zmian
44 - Ptaszyckiego lub Plac Centralny lub zawiasy
(Zakładając że każda brygada robi 2 kółka to pierwsze będzie od Placu i ostatnie skrócone do Placu i tylko na 1 kółko potrzebuje gdzieś się obrócić).

Z Placem Centralnym główny problem polega na braku przystanku przed Placem. Linia wysadza pasażerów i może się schować na Placu, ewentualnie objechać w kółko. Niestety ze względu na brak przystanku musi od razu podstawić się na przystanek.

Co do 7xx myślę, że tak jak ktoś wyżej napisał najlepsze będzie wydłużenie 152 lub 502 do Kombinatu.
Ostatnio zmieniony 02 sty 2021, 13:45 przez Adrian14, łącznie zmieniany 3 razy.

Dragon
Miłośnik
Posty: 85
Rejestracja: 16 wrz 2020, 13:28

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Dragon » 02 sty 2021, 13:39

impuls pisze: 02 sty 2021, 13:10 Już była raz sytuacja, że linia typowo hucka wewnątrz tej dzielnicy obsługiwana była przez Podgórze. I to kilkanaście miesięcy temu. Z jakiej okazji nie pamiętam. Remont Ujastku Mogilskiego rozpocznie się w lutym lub w marcu.
Remont pętli w Pleszowie, wtedy 70 i 21 były obsługiwane przez obie zajezdnie.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Kitek » 02 sty 2021, 14:09

Adrian14 pisze: 02 sty 2021, 13:37 21 - przez Ptaszyckiego
"21" notuje niezłe zapełnienia na Alei Solidarności i powinna tam zostać (duża wymiana pasażerska na Struga). Oczywiście należy też utrzymać dojazd między Os. Piastów a Kombinatem. Potok z Pleszowa do Huty może przejąć "16" + oczywiście powinna być linia "7xx" z Pleszowa przynajmniej do Kombinatu.
Adrian14 pisze: 02 sty 2021, 13:3744 - Ptaszyckiego lub Plac Centralny lub zawiasy
"44" na Ptaszyckiego mogłoby być jak będą wolne E1+c3.

Osobiście typuję:
"16" do Pleszowa
"21" tabor dwukierunkowy i kończenie "gdzieś pod Kombinatem"
"22" do Wzgórz
"44" do Bardosa
"721" Pleszów - Kombinat (przynajmniej w godzinach zmian na Kombinacie)
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: impuls » 02 sty 2021, 14:17

Kitek pisze: 02 sty 2021, 14:09

Osobiście typuję:
"16" do Pleszowa
"21" tabor dwukierunkowy i kończenie "gdzieś pod Kombinatem"
"22" do Wzgórz
"44" do Bardosa
"721" Pleszów - Kombinat (przynajmniej w godzinach zmian na Kombinacie)
Bardzo dobre rozwiązanie problemu.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Komunikacja miejska w 2021 roku

Post autor: Zieleńczanin » 02 sty 2021, 14:38

Adrian14 pisze: 02 sty 2021, 13:37 Myślę, że będzie dużo prościej:
22 Borek - Plac Centralny - Mistrzejowice (wieczorami i w weekendy Hipokrates)
21 - przez Ptaszyckiego
4,10 - bez zmian
44 - Ptaszyckiego lub Plac Centralny lub zawiasy
(Zakładając że każda brygada robi 2 kółka to pierwsze będzie od Placu i ostatnie skrócone do Placu i tylko na 1 kółko potrzebuje gdzieś się obrócić).
"16" zawieszasz?
"44" musi pojechać na Wzgórza wg mnie... albo chociaż na Kombinat. Skierowanie jej na Ptaszyckiego lub PC oznacza zrobienie z niej pustaka - w końcu jest "10".
Kitek pisze: 02 sty 2021, 14:09 Osobiście typuję:
"16" do Pleszowa
"21" tabor dwukierunkowy i kończenie "gdzieś pod Kombinatem"
"22" do Wzgórz
"44" do Bardosa
"721" Pleszów - Kombinat (przynajmniej w godzinach zmian na Kombinacie)
No, "44" wysłałbym pod Kombinat ;) albo nawet na Wzgórza, z wyjazdami/wjazdami do Kombinatu.
Według mnie "721" powinna jeździć cały tydzień nawet kosztem braku "16" na Pleszowie, aby były tam jakiekolwiek niskacze.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 11 gości