Dyskusja o "4" i "44"

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 15 lut 2021, 14:48

pasazer_mobilisu pisze: 12 lut 2021, 15:03Jeszcze raz napiszę: jeśli za Placem Centralnym wozi powietrze to może być tak samo skrócona jak było "44" i będzie to ok.
Wg mnie to trochę skakanie z jednej skrajności w drugą. "4" na Wzgórzach ma swoich pasażerów, lecz nie tyle by uzasadnić wzmocnienie. Nawet po 30-40 osób na kurs to nie jest bardzo dużo, lecz nie jest to też potok który można zignorować.

Część z tych pasażerów używa "4" do podróży wewnątrzhuckich. Gdyby skrócić "4" do Kopca Wandy, i tak trzeba byłoby zapewnić zastępstwo tramwajowe na części huckiej, co wyszłoby drożej. A że przy okazji linia jedzie do Krakowa - tym lepiej bo wieczorem czy w weekendy, gdy "1" i "5" kursują rzadziej, każdy kurs się przyda. A zapewne jest kilka osób, które przy okazji mają bezpośredni tramwaj do np. Teatru Bagatela czy Pl. Inwalidów.

Rozumiem Twój argument - skoro "44" i tak kończy niedaleko, to czemu go nie przedłużyć do Wzgórz? Ja po prostu uważam, że gdyby znalazło się te kilkaset tysięcy rocznie na przedłużenie "44", można je lepiej spożytkować dla tego rejonu - choćby wydłużając część "482" jako "182" do Stoków gdy ta linia wróci (pomijam tu pojemność pętli). To przykład na szybko, pewnie znalazłyby się inne.

A co do samej "4", wg mnie przydatna byłaby też zmiana ~f na "142". Linie te mają trochę wspólnych potoków bo na Stokach / Wzgórzach jest sporo bloków które znajdują się w zasięgu obu, nawet jeśli z różnych przystanków (sam tak mieszkałem). Po skończeniu pandemii, zamiast dawnego ~f=12/20, można by dać "142" całodzienne ~f=15 i koordynację z "4". Przy okazji, możliwy byłby też synchron ze "172".

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: prezes » 15 lut 2021, 16:07

Kaszmir pisze: 15 lut 2021, 14:48 Wg mnie to trochę skakanie z jednej skrajności w drugą. "4" na Wzgórzach ma swoich pasażerów, lecz nie tyle by uzasadnić wzmocnienie. Nawet po 30-40 osób na kurs to nie jest bardzo dużo, lecz nie jest to też potok który można zignorować.
A czy w tej wypowiedzi nie chodziło o to, żeby skrócić w ten sposób jedynie połowę kursów "4"? Tak to przynajmniej zrozumiałem i uważam, że jeśli funkcjonowałoby to podobnie jak na "3", gdzie część kursów jest skrócona do Dworca Towarowego to byłoby to akceptowalne. Mocniejsza "4" najbardziej jest potrzebna właśnie na ciągu bronowickim, bo to ten rejon stracił na tym, że zabrano "44". Skracanie wszystkich kursów do Kopca Wandy oczywiście nie wchodziłoby w grę, bo coś jednak musi kursować na odcinku Kombinat-Wiadukty.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 15 lut 2021, 16:21

Nie rozumiem - chcecie "4" na Wzgórza co 30 minut?

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: prezes » 15 lut 2021, 16:49

Kaszmir pisze: 15 lut 2021, 16:21 Nie rozumiem - chcecie "4" na Wzgórza co 30 minut?
Nie, chcemy "4" z f~7,5. Gdyby co drugi kurs był skrócony do Kopca Wandy, na Wzgórzach byłoby f~15, jak obecnie.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 15 lut 2021, 17:43

prezes pisze: 15 lut 2021, 16:49
Kaszmir pisze: 15 lut 2021, 16:21 Nie rozumiem - chcecie "4" na Wzgórza co 30 minut?
Nie, chcemy "4" z f~7,5. Gdyby co drugi kurs był skrócony do Kopca Wandy, na Wzgórzach byłoby f~15, jak obecnie.
Dokładnie to miałem na myśli. A zaczęło się od tego co mamy w tytule wątku czyli "rozdział taboru" i możliwości uwolnienia w ten sposób najbardziej pojemnego taboru potrzebnego na "50" i "52".

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 17 lut 2021, 14:42

Ja odnosiłem się do poniższych fragmentów, które brzmiały jak chęć dania "4" ~f-7,5 na całej trasie, do Wzgórz.
pasazer_mobilisu pisze: 11 lut 2021, 13:10Właściwie to czy "4" teraz i w przyszłości musi kursować tylko co kwadrans? Czy przy uczciwym f7,5 a nie zabawach z różnymi wariantami jeżdżącego tylko w szczycie "44" nie wystarczyłyby na tej linii pojazdy 32m?
pasazer_mobilisu pisze: 11 lut 2021, 16:54Tak samo jak marnotrawstwem jest jazda na tym odcinku garstki pasażerów w najdłuższym taborze, który jest potrzebny na innych liniach. Jakimś rozwiązaniem byłby skrócony co drugi kurs, ale do Kopca też jest kawałek, pętli pod Kombinatem nie ma, na Placu Centralnym się nie da, a w zajezdni nie wolno zawracać :D
Wychodzi jednak, że zgadzamy się co do Wzgórz - tam "4" wystarczy co 15 minut. Na reszcie trasy (Huta - Bronowice Małe) ~f=7,5 byłoby super. Pewnie nie dostała takiej częstotliwości bo jest kilka linii które robią za swoiste "44" - choć każda z problemami.

Np. "10", która dubluje "czwórkę" od Pl. Centralnego do T. Słowackiego - gdyby była koordynacja, dawałoby to ~f=7,5 od Huty do I obwodnicy. Niestety "4" i "10" jadą stadnie: w kier. Huty takt nawet 1+14, do centrum 4+11. Do tego wracając z T. Słowackiego, obie mają przystanki w różnych miejscach.

Jest też "14" która dubluje "czwórkę" od R. Mogilskiego do Bronowic, a w latach 2018-2020 nawet do Br. Małych. Po maksymalizacji była skoordynowana z "4", dając wysoką częstotliwość nawet wieczorami i w weekendy - wyższą niż typowe linie z ~f=7,5 które mają wtedy ~f=20. Niestety "14" została skrócona, a ZTP zrobił łączne ~f=5 na "4+14+24" w obie strony. Na głównej części (Bronowice - T. Słowackiego) jest dobrze, jednak na pozostałych (do Bronowic Małych, do R. Mogilskiego) daje to już takt 5+10.

"44" jeździło stadnie z "14" bo obie były skoordynowane z "czwórką" - czy zatem ta pierwsza była aż tak potrzebna w Bronowicach? Jeśli dzięki kursowaniu "44" do Dw. Towarowego są oszczędności które można przeznaczyć na częściowe sfinansowanie "49", może to dobry wybór. A gdyby znalazło się więcej środków, wolałbym powrót "14" do Br. Małych, albo międzyszczytowe kursy "44", nawet jeśli na trasie do Dw. Towarowego.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: prezes » 17 lut 2021, 15:39

Kaszmir pisze: 17 lut 2021, 14:42 Np. "10", która dubluje "czwórkę" od Pl. Centralnego do T. Słowackiego - gdyby była koordynacja, dawałoby to ~f=7,5 od Huty do I obwodnicy. Niestety "4" i "10" jadą stadnie: w kier. Huty takt nawet 1+14, do centrum 4+11. Do tego wracając z T. Słowackiego, obie mają przystanki w różnych miejscach.

Jest też "14" która dubluje "czwórkę" od R. Mogilskiego do Bronowic, a w latach 2018-2020 nawet do Br. Małych. Po maksymalizacji była skoordynowana z "4", dając wysoką częstotliwość nawet wieczorami i w weekendy - wyższą niż typowe linie z ~f=7,5 które mają wtedy ~f=20. Niestety "14" została skrócona, a ZTP zrobił łączne ~f=5 na "4+14+24" w obie strony. Na głównej części (Bronowice - T. Słowackiego) jest dobrze, jednak na pozostałych (do Bronowic Małych, do R. Mogilskiego) daje to już takt 5+10.
Według mnie ani "10", ani "14" nie stanowią realnej alternatywy dla "4", więc nic dziwnego, że ta ostatnia ma największe potoki z tych linii. Na odcinku do Ronda Mogilskiego, "14" jest jakąś formą wsparcia, lecz linia ta jedzie do Huty inną trasą, obsługując inne rejony niż "4", więc nic dziwnego, że pasażerowie z Bronowic czy z I Obwodnicy chcąc dojechać dalej niż Rondo Mogilskie wybierają właśnie "4". Jeśli chodzi o "10", obsługuje ona inną część I Obwodnicy i nie zapewnia dojazdu pod Bagatelę, gdzie "4" cieszy się dużą popularnością i nieraz można było zaobserwować tam spore napełnienia w niej.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 17 lut 2021, 15:58

Kaszmir pisze: 17 lut 2021, 14:42 Np. "10", która dubluje "czwórkę" od Pl. Centralnego do T. Słowackiego - gdyby była koordynacja, dawałoby to ~f=7,5 od Huty do I obwodnicy. Niestety "4" i "10" jadą stadnie: w kier. Huty takt nawet 1+14, do centrum 4+11. Do tego wracając z T. Słowackiego, obie mają przystanki w różnych miejscach.
Wolałbym jednak większe scalenie "4" z "10", czyli skrócić "10" (choćby i do Dworca Towarowego). Wtedy do dyspozycji z jednego peronu na Teatrze Słowackiego byłaby para linii w kierunku Placu Centralnego o wysokiej częstotliwości przez cały tydzień (a z Westerplatte w kierunku Huty jest mocne "52", tu przydałoby się też i f~10 w niedzielę). Obecnie i tak jest problem z koordynacją między "10" i "52" w weekendy, co powoduje, że nie wiadomo gdzie oczekiwać na tramwaj.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 17 lut 2021, 19:23

Kitek pisze: 15 lut 2021, 11:34 Spróbuję jeszcze inaczej, na Alei Solidarności są również linie autobusowe jadące do Centrum ("139", "501"). W godzinach pozaszczytowych "139" ma tylko ~f=15. To niech chociaż będzie linia tramwajowa o wysokiej częstotliwości skoro praktycznie całe miasto takową posiada ;)
W Starej Hucie jest tak dużo ciągów tramwajowych, że gdyby na każdy z nich chcieć skierować całodzienną linię z f~7,5 to miasto by chyba zbankrutowało. Nie wiem czemu tak bardzo chcesz tam całodzienną linię o wysokiej częstotliwości, skoro całą tą dzielnicę zamieszkuje mniej osób niż okolice ciągu kurdwanowskiego, a największy tamtejszy zakład pracy (huta ArcelorMittal) już ledwo zipie. Na więcej niż obecnie po prostu nie ma tam potoków pasażerskich i w najbliższych latach na pewno nie będzie.
prezes pisze: 15 lut 2021, 13:16 Wysyłanie taboru 40m+ na "24" przy jego obecnym ilostanie byłoby marnotrawstwem, gdyż linie "4", "50", "52" o których wspomniałeś musiałyby być obsługiwane krótszym taborem, co biorąc pod uwagę ich niejednokrotnie spore zapełnienia nie byłoby dobre dla pasażerów.
To akurat prawda, priorytet jest właśnie taki jak piszesz. Moją poprzednią wypowiedzią chciałem po prostu odeprzeć zarzuty, mówiące o tym, że rzekomo chcę skierować więcej trójskładów na "52", ponieważ linia ta nie kursuje w okolicach mojego miejsca zamieszkania. Będąc użytkownikiem na forum komunikacyjnym chciałbym jak najlepszą komunikację miejską dla wszystkich obszarów miasta (oczywiście w miarę możliwości) i nikomu na złość zrobić nie chcę. Co do samej "24" - chciałem po prostu przypomnieć, że pomysł dotyczący wysłania tam trójskładów w poprzednie wakacje się pojawił ;).
prezes pisze: 15 lut 2021, 13:16 Trasa tramwaju na Górkę Narodową będzie przebiegać głównie w sąsiedztwie bloków, w których mieszka dużo mieszkańców. Właściwie jedynie końcowy odcinek trasy nie jest jeszcze zabudowany, lecz to kwestia czasu, bo pobliskie osiedle już się rozrasta. Po otwarciu linii, niewątpliwie blokowiska te jeszcze bardziej się rozbudują, bo nowe linie tramwajowe niejednokrotnie odgrywają rolę miastotwórczą. 16 kursów/h może nie wystarczyć i będzie konieczne skierowanie jeszcze jakiejś linii na Górkę Narodową.
Zgadzam się ze wszystkim co napisałeś, jednak biorąc pod uwagę stan obecny, na początek nie powinno być wymagane skierowanie tam większej ilości niż 16 kursów/h. Jeżeli naprawdę tramwaje jeździłyby tam przepełnione, a teren dookoła linii tramwajowej się rozbuduje, jak najbardziej jestem za skierowaniem tam chociażby "19". Po prostu nie uważam, żeby na dobry początek było to potrzebne (dużo ciągów powstałych w przeszłości zaczynało jednak od dwóch linii).
prezes pisze: 15 lut 2021, 13:16 Dlatego napisałem, że zakładając brak zakupu nowych tramwajów wzrośnie zapotrzebowanie na tabor 32-metrowy. Obecnie ilość taboru 40m+ jest ograniczona i ciężko, aby bez jakiegokolwiek przetargu znacząco zwiększyć jego ilość. Możliwości tworzenia kolejnych trójskładów kiedyś się skończą, więc nie będzie można już w ten sposób powiększać ilostanu najdłuższego taboru. Jako, że w najbliższym czasie będzie przybywać taboru 32-metrowego, właśnie taki trafi na te bardziej popularne linie, na które tabor 40m+ to za dużo lub go nie wystarczy.
To co piszesz nie wynika jednak z zapotrzebowania, a z braków taborowych. Na obecnym przykładzie - zapotrzebowanie na tabor 40m+ wynosi 42 brygady. Że taboru 40m+ jest jednak w ilostanie na chwilę obecną zaledwie 46, na niektóre brygady linii "50" wysyła się tabor 32m zamiast niego. Czy to oznacza, że zapotrzebowanie na tabor 40m+ zmalało, a na 32m wzrosło? Nie, po prostu z powodu braków taborowych na niektóre brygady "50" trzeba było wysłać tabor nieadekwatny do zapotrzebowania. Że możliwości łączenia trójskładów kiedyś się skończą, niestety wiem, jednak na obecną chwilę nie został wykorzystany jeszcze cały potencjał ;).
prezes pisze: 15 lut 2021, 13:16 W takim wypadku nie ulega wątpliwości, że część brygad "50" będzie musiała być obsługiwana taborem 32-metrowym, więc jeśli któraś linia będzie potrzebować awansu do tej długości, 32-metrowych niskopodłogowców może nie wystarczyć i trzeba będzie albo zostawić część Wiedeńców albo posyłać na którąś linię tabor 26-metrowy i niejednokrotnie wymuszać na pasażerach podróżowanie w tłoku. Według mnie lepsza jest ta pierwsza opcja.
Rozumiem, że rozmawiamy o czasach po dostawie STL2? Tutaj pojawia się pytanie - czy lepiej połączyć możliwie maksymalnie 3x105Na, a skasować wszystkie E1 oraz c3, czy może skasować dwuskłady, a wybuchowe wiedeńczyki pozostawić? Moim zdaniem dla pasażerów zdecydowanie lepsza jest pierwsza opcja - ogólna pojemność tramwajów wówczas się zwiększy, a najstarszy i (przynajmniej wśród osób które znam) najbardziej nielubiany tabor na zawsze zniknie z miejskich torowisk. Utrzymywanie E1+c3 do następnego przetargu, który będzie nie wiadomo kiedy jest moim zdaniem niedopuszczalną opcją.
prezes pisze: 15 lut 2021, 16:49
Kaszmir pisze: 15 lut 2021, 16:21 Nie rozumiem - chcecie "4" na Wzgórza co 30 minut?
Nie, chcemy "4" z f~7,5. Gdyby co drugi kurs był skrócony do Kopca Wandy, na Wzgórzach byłoby f~15, jak obecnie.
Dyskusja na ten temat skomplikowała się do tego poziomu, że nawet nie jest już wiadomo o co dokładnie komu chodzi. Moim zdaniem linia "4" nie powinna ani spaść na żadnym odcinku do f~30, ani awansować do całodziennego f~7,5. Obecny układ funkcjonuje idealnie i od maksymalizacji dawał sobie w tej części miasta radę. Obecnie niestety z powodu remontu torowiska przy ulicy Ujastek Mogilski, Stara Huta komunikacyjnie znacząco straciła (nie mówię tu tylko o zawieszeniu "44", ale również o dziwnym kółku na "21", które z pewnością nie zadowala wszystkich jej pasażerów), jednak za kilka miesiecy prawdopodobnie sytuacja ta wróci do normy (przynajmniej na Alei Solidarności).
Kaszmir pisze: 17 lut 2021, 14:42 Np. "10", która dubluje "czwórkę" od Pl. Centralnego do T. Słowackiego - gdyby była koordynacja, dawałoby to ~f=7,5 od Huty do I obwodnicy. Niestety "4" i "10" jadą stadnie: w kier. Huty takt nawet 1+14, do centrum 4+11. Do tego wracając z T. Słowackiego, obie mają przystanki w różnych miejscach.

Jest też "14" która dubluje "czwórkę" od R. Mogilskiego do Bronowic, a w latach 2018-2020 nawet do Br. Małych. Po maksymalizacji była skoordynowana z "4", dając wysoką częstotliwość nawet wieczorami i w weekendy - wyższą niż typowe linie z ~f=7,5 które mają wtedy ~f=20. Niestety "14" została skrócona, a ZTP zrobił łączne ~f=5 na "4+14+24" w obie strony. Na głównej części (Bronowice - T. Słowackiego) jest dobrze, jednak na pozostałych (do Bronowic Małych, do R. Mogilskiego) daje to już takt 5+10.
Czyli problem mamy w zasadzie wyłącznie z koordynacją poszczególnych linii. Przed epidemią na forum trwała akcja "Wielki Synchron", którą chyba nawet Ty zapoczątkowałeś :). Potem przyszedł COVID i jakoś o wszystkim zapomniano. Szkoda, ponieważ akcja ta była głośna i naprawdę dzięki niej dałoby się poprawić sytuację - może jednak da się do tego tematu powrócić?
prezes pisze: 17 lut 2021, 15:39 Według mnie ani "10", ani "14" nie stanowią realnej alternatywy dla "4", więc nic dziwnego, że ta ostatnia ma największe potoki z tych linii. Na odcinku do Ronda Mogilskiego, "14" jest jakąś formą wsparcia, lecz linia ta jedzie do Huty inną trasą, obsługując inne rejony niż "4", więc nic dziwnego, że pasażerowie z Bronowic czy z I Obwodnicy chcąc dojechać dalej niż Rondo Mogilskie wybierają właśnie "4". Jeśli chodzi o "10", obsługuje ona inną część I Obwodnicy i nie zapewnia dojazdu pod Bagatelę, gdzie "4" cieszy się dużą popularnością i nieraz można było zaobserwować tam spore napełnienia w niej.
Dlatego właśnie na "4" jeżdżą tylko najdłuższe Krakowiaki, które w pełni są w stanie te potoki obsłużyć ;).

Co do wsparcia:
"10" wspiera "4" od Placu Centralnego do Teatru Słowackiego.
"14" wspiera "4" od Bronowic do Ronda Mogilskiego, ewentualnie jeżeli chodzi o dojazd między ciągiem bronowickim a Rondem Czyżyńskim

Alternatywy więc są, tylko nie dla pasażerów chcących przejechać prawie całą trasę "4". Bezpośrednio z ciągu bronowickiego do Starej Huty potoki pasażerskie raczej nie są aż takie duże.
Kitek pisze: 17 lut 2021, 15:58 Wolałbym jednak większe scalenie "4" z "10", czyli skrócić "10" (choćby i do Dworca Towarowego). Wtedy do dyspozycji z jednego peronu na Teatrze Słowackiego byłaby para linii w kierunku Placu Centralnego o wysokiej częstotliwości przez cały tydzień (a z Westerplatte w kierunku Huty jest mocne "52", tu przydałoby się też i f~10 w niedzielę). Obecnie i tak jest problem z koordynacją między "10" i "52" w weekendy, co powoduje, że nie wiadomo gdzie oczekiwać na tramwaj.
Skrócenie "10" do Dworca Towarowego byłoby mocnym cięciem i likwidacją (jednak potrzebnej) relacji Nowa Huta - Podgórze. Dla tej linii jest zresztą prawdopodobnie przygotowywane miejsce na powstającej Trasie Łagiewnickiej.

Co do odjazdu różnych linii z jednego peronu - nie przesadzajmy. Jeżeli widzisz, że Twój tramwaj przyjedzie za kilkanaście minut, chyba logiczne, że pierwszą Twoją czynnością będzie pójście na inny peron/sprawdzenie w aplikacji rozkładu na nim ;). Jeżeli chodzi o koordynację - może warto powrócić do zapomnianej już trochę akcji Wielki Synchron :D.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » 18 lut 2021, 10:05

Kitek pisze: 17 lut 2021, 15:58Wolałbym jednak większe scalenie "4" z "10", czyli skrócić "10" (choćby i do Dworca Towarowego). Wtedy do dyspozycji z jednego peronu na Teatrze Słowackiego byłaby para linii w kierunku Placu Centralnego o wysokiej częstotliwości przez cały tydzień (a z Westerplatte w kierunku Huty jest mocne "52", tu przydałoby się też i f~10 w niedzielę). Obecnie i tak jest problem z koordynacją między "10" i "52" w weekendy, co powoduje, że nie wiadomo gdzie oczekiwać na tramwaj.
Była już o tym dyskusja kiedyś ;) I chyba najbardziej optymalną opcją dla huckiej części '10' byłby Salwator (zamiast '2'). Wtedy masz i koordynację do f7,5 i częsty tramwaj na Mogilską / JPII / pl. Centralny nie tylko ze Starego Kleparza, ale również spod Bagateli :)

Obecnie '4' jeździ w stadzie z '10', a znowuż w weekendy '10' w stadzie z '52' :) Zresztą w weekend w kierunku NH masz w ogóle wszystkie 3 linie w ciągu 7 min, a potem 13 minutowe dziury. Skoro mamy aż tak bogate miasto, to nie wiem po co były te podwyżki cen biletów? :)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 18 lut 2021, 12:18

prezes pisze: 17 lut 2021, 15:39Na odcinku do Ronda Mogilskiego, "14" jest jakąś formą wsparcia, lecz linia ta jedzie do Huty inną trasą, obsługując inne rejony niż "4", więc nic dziwnego, że pasażerowie z Bronowic czy z I Obwodnicy chcąc dojechać dalej niż Rondo Mogilskie wybierają właśnie "4". Jeśli chodzi o "10", obsługuje ona inną część I Obwodnicy i nie zapewnia dojazdu pod Bagatelę, gdzie "4" cieszy się dużą popularnością i nieraz można było zaobserwować tam spore napełnienia w niej.
Wiele osób po prostu jedzie z Rynku i nie muszą iść na konkretny przystanek - wybiorą ten na I obwodnicy, gdzie mają najlepszą ofertę. Podejrzewam, że jadący w rejony Czyżyn i tak wybierają zestaw "10"+"52" (Poczta Gł. albo T. Słowackiego) bo te mają więcej kursów.
Kitek pisze: 17 lut 2021, 15:58Wolałbym jednak większe scalenie "4" z "10", czyli skrócić "10" (choćby i do Dworca Towarowego).
A ja dalej jestem przeciwnikiem wycinania "10" z Podgórza :) Była o tym długa dyskusja tu na forum i nie doszliśmy do konsensusu, więc myślę że nie ma co wałkować tematu.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: prezes » 18 lut 2021, 13:20

Kaszmir pisze: 18 lut 2021, 12:18 Wiele osób po prostu jedzie z Rynku i nie muszą iść na konkretny przystanek - wybiorą ten na I obwodnicy, gdzie mają najlepszą ofertę. Podejrzewam, że jadący w rejony Czyżyn i tak wybierają zestaw "10"+"52" (Poczta Gł. albo T. Słowackiego) bo te mają więcej kursów.
Często to też zależy od tego w jakiej części rynku się znajdują i do jakiego przystanku im najbliżej. Duża część osób nie chce przechodzić całego Rynku wzdłuż i wszerz, jeśli z najbliższego przystanku także mają bezpośrednią linię. W okolicy Bagateli znajduje się też sporo szkół średnich, więc to one są głównym generatorem potoków w "4" i nie tylko.
Kaszmir pisze: 18 lut 2021, 12:18 A ja dalej jestem przeciwnikiem wycinania "10" z Podgórza :) Była o tym długa dyskusja tu na forum i nie doszliśmy do konsensusu, więc myślę że nie ma co wałkować tematu.
Też uważam, że relacja Huta-Podgórze jest istotna i nie powinno się jej wycinać, jednak zgadzam się, że gdyby zamiast "10" funkcjonowała linia w rodzaju dawnej "15", która łączyła Pleszów m. in. z Bagatelą wspierając na dużym odcinku "4", a w zamian coś innego obsłużyłoby relację Podgórze-Huta, to nie byłoby to złe rozwiązanie. Gdyby taka "15" istniała i była skoordynowana z "4", to mogłaby przejąć rolę "44" i wspierać "4" na odcinku do Bagateli.

PS. Ta dyskusja chyba ma już niewiele wspólnego z rozdziałem taboru. Może pasowałoby ją przenieść do jakiegoś innego wątku?

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 18 lut 2021, 13:21

Bayer2003 pisze: 17 lut 2021, 19:23 W Starej Hucie jest tak dużo ciągów tramwajowych, że gdyby na każdy z nich chcieć skierować całodzienną linię z f~7,5 to miasto by chyba zbankrutowało.
Ja tylko wspominałem o Alei Solidarności z przyczyn opisanych wcześniej ;) Konsensusem może być linia "44" jeżdżąca w godzinach 6-19.
Bayer2003 pisze: 17 lut 2021, 19:23 Skrócenie "10" do Dworca Towarowego byłoby mocnym cięciem i likwidacją (jednak potrzebnej) relacji Nowa Huta - Podgórze.
Akurat potoki "10" z Podgórza kończą się na Wieczystej. Może taka zamiana między "44" a "10", czyli "10" do DT a "44" do Łagiewnik (gdyby jeździło cały dzień)?
Bayer2003 pisze: 17 lut 2021, 19:23 Co do odjazdu różnych linii z jednego peronu - nie przesadzajmy. Jeżeli widzisz, że Twój tramwaj przyjedzie za kilkanaście minut, chyba logiczne, że pierwszą Twoją czynnością będzie pójście na inny peron/sprawdzenie w aplikacji rozkładu na nim ;).
Żeby jeszcze te wszystkie aplikacje działały prawidłowo i wszystkie wagony w nich się pojawiały to bym się zgodził ;)
Bayer2003 pisze: 17 lut 2021, 19:23 Jeżeli chodzi o koordynację - może warto powrócić do zapomnianej już trochę akcji Wielki Synchron :D.
Popieram, choć wiem, że nie wszystko da się skoordynować :(
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: fistaszek » 18 lut 2021, 14:52

Pozwolę się wtrącić do dyskusji.
Uważam, że sprawę dałoby się rozwiązać w następujący, być może nieco kontrowersyjny, sposób [w nawiasach kwadratowych podaję trasy po ukończeniu TŁ]:
"2": Cmentarz Rakowicki - Lubicz - Teatr Słowackiego - Starowiślna (ewentualnie Stradomska) - Dietla - Kapelanka - Łagiewniki - Borek Fałęcki
"10": Pleszów - ... - Rondo Mogilskie - Teatr Słowackiego - Stary Kleparz - Teatr Bagatela - Salwator
"22" - [Kurdwanów P+R -] Łagiewniki - Rondo Matecznego - Korona - Krakowska - Dietla - Grzegórzecka - ... - Kopiec Wandy
Jest to taka swego rodzaju wymiana tras między "2" a "10", i "10" a "22" :) .
Oczywiście numerki są umowne, można dokonać pewnych roszad ;) .

Argumenty:
1. Koniec z "2" w obecnym kształcie - wreszcie pozbywamy się pustaka na 1. Obwodnicy. W zamian za to Cmentarz Rakowicki uzyskuje nowe połączenie (nie dublujące się z "124"/"424"), zapewniające bezpośredni dostęp do Cmentarza Rakowickiego mieszkańcom wielu innych rejonów, a Salwator uzyskuje sensowne połączenie z Bagatelą w postaci "10".
2. Wsparcie dla "4" na odcinku Teatr Bagatela - Plac Centralny zapewni nowa "10".
3. Podgórze nie traci połączenia z Hutą - w zamian za obecną "10" otrzymuje "22", a na Kapelance zamiast "22" pojawia się "2". Kapelanka nie traci połączenia z Hutą (dalej ma "52").
4. "52" otrzymuje wsparcie na odcinku Kobierzyńska - Lubicz. Jest to fragment, gdzie "52" ma jedne z największych zapełnień na swojej trasie (oczywiście w niepandemicznych czasach), więc może udałoby się choć trochę odciążyć "dwójką". Oczywiście, wiadomo - "2" do Mogilskiego nie dojeżdża, jednak mimo to myślę, że zapewni ona wsparcie dla "52" :) .
5. Wsparcie z Borku Fałęckiego do centrum dla "8" zostaje utrzymane przez "2", a od Łagiewnik do Stradomia - przez "22". Jeśli i to by było za mało, można pomyśleć o "6" przez Kalwaryjską (oczywiście po wybudowaniu TŁ) kosztem "17" przez Kapelankę bądź likwidacji "siedemnastki" :) . Oczywiście dla mnie marzeniem byłaby likwidacja "19", "17" jako linia całotygodniowa i "50" przez TŁ do Borku, ale wielu spośród Was ma duże obiekcje (nierzadko słuszne) co do takiego rozwiązania :( .

Co sądzicie o takim rozwiązaniu? Chętnie posłucham krytycznych uwag :D .

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Tramwajolog14 » 18 lut 2021, 15:05

fistaszek pisze:Pozwolę się wtrącić do dyskusji.
Uważam, że sprawę dałoby się rozwiązać w następujący, być może nieco kontrowersyjny, sposób [w nawiasach kwadratowych podaję trasy po ukończeniu TŁ]:
"2": Cmentarz Rakowicki - Lubicz - Teatr Słowackiego - Starowiślna (ewentualnie Stradomska) - Dietla - Kapelanka - Łagiewniki - Borek Fałęcki
"10": Pleszów - ... - Rondo Mogilskie - Teatr Słowackiego - Stary Kleparz - Teatr Bagatela - Salwator
"22" - [Kurdwanów P+R -] Łagiewniki - Rondo Matecznego - Korona - Krakowska - Dietla - Grzegórzecka - ... - Kopiec Wandy
Jest to taka swego rodzaju wymiana tras między "2" a "10", i "10" a "22" :) .
Oczywiście numerki są umowne, można dokonać pewnych roszad ;) .

Argumenty:
[...]

Co sądzicie o takim rozwiązaniu? Chętnie posłucham krytycznych uwag :D .
Mnie się twoja propozycja podoba, ale z wariantem "2" przez Stradomską - imho połączenie Wawelu z Dworcem Głównym (czyli Teatrem Słowackiego) powinno zostać, nawet kosztem lekkiego odbiegnięcia dwójki od "52".

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 14 gości