Generalnie zgadzam się z przedmówcami - linia, która została zaproponowana, jest bez sensu i wiele rejonów ma większe potrzeby niż rejon Rynku.
Moim zdaniem jednak, linia wokół Rynku miałaby sens, gdyby:
1. Oprócz mieszkańcom, służyłaby również turystom (mnie się nasuwa pomysł przedłużenia tej linii do centrum Kazimierza, Dworca Głównego, Nowej Huty... do wymyślenia
)
2. Tabor nie byłby spalinowy, lecz elektryczny (skoro zabraniamy samochodom spalinowym wjazdu do centrum, dlaczego mamy pozwalać wjeżdżać autobusom spalinowym?)
Oczywiście, pomijam fakt, że inne rejony potrzebują bardziej autobusu niż rejony Rynku, mówimy o sytuacji, gdy największym priorytetem jest obsłużenie Rynku, bo inne, większe rejony mają już potrzebną dla nich komunikację.
Jeśli chodzi o punkt drugi, akurat nie ma problemu - wydaje mi się, że idealnym taborem na taką linię byłyby Solarisy Urbino 8.9 Electric wraz z ładowarką przy DGZ - akurat nie mamy idealnej linii na te autobusy ("155" pominę, bo ta linia istnieć nie powinna), "154" już nie wróci, a Solarisy nie byłyby ani za długie, ani za krótkie, a jeszcze w dodatku są elektryczne
.
Jeśli chodzi o punkt pierwszy, myślę, że oprócz pętli przy DGZ (obowiązkowo, bo tam mamy ładowarkę dla 8.9 Electric) można by przedłużyć taką linię od drugiej strony do centrum Kazimierza (na przykład na Plac Nowy). Cztery brygady Solarisów Urbino 8.9 Electric powinny w sam raz wystarczyć.
Proponuję następującą trasę:
Dworzec Główny Zachód - Pawia - Szlak - Pędzichów - Słowiańska - Krowoderska - św. Teresy - Łobzowska - Garbarska - Basztowa - Sławkowska - Pijarska - św. Jana - św. Marka - Szpitalna - Mikołajska - Westerplatte - Starowiślna - Miodowa - Jakuba - Warszauera -
Plac Nowy
Powrót:
Plac Nowy - Estery - Miodowa - Starowiślna - Dietla - Wielopole - Sienna - św. Krzyża - pl. św. Ducha - Szpitalna - Basztowa - Krowoderska - Szlak - Warszawska -
Dworzec Główny Zachód
Ewentualnie można by skrócić trasę, kierując ową linię od Szpitalnej przez Plac Matejki do Dworca Głównego Zachód, lecz nie jestem przekonany, czy byłoby wtedy lepiej.
Ponadto zalecałbym stosowanie numeru "1xx" w jedną stronę oraz "4xx" w drugą, gdyż trasy w dwie strony znacząco się różnią.
Jeśli chodzi o przystanki na trasie mojej linii (oczywiście przykładowo i orientacyjnie):
1. Dworzec Główny Zachód - oczywiste, wiadomo gdzie, wiadomo jak;
2. Politechnika - para przystanków na ul. Szlak, za skrzyżowaniem z Warszawską (gdzieś się powinny zmieścić);
3. Szlak - przed skrzyżowaniem z Pędzichowem, z jednej strony jest zatoczka samochodowa (można ją przerobić na autobusową), z drugiej strony autobus zatrzymywałby się na ulicy;
4. Pędzichów - na ul. Słowiańskiej, tuż za skrzyżowaniem z ul. Długą;
5. Krowoderska - gdzieś na ul. Krowoderskiej (jeden przystanek w obie strony);
6. Biskupia - tak jak "704" podczas remontu Królewskiej;
7. Stary Kleparz - tak jak tramwaje w kierunku Ronda Mogilskiego;
8. Pijarska/św. Jana - na skrzyżowaniu Pijarskiej ze św. Jana;
9. św. Marka - na początku ul. św. Marka, tuż za skrętem w lewo;
10. Floriańska - na ul. św. Marka, tuż za skrzyżowaniem z ul. Floriańską;
11. Szpitalna - gdzieś na ul. Szpitalnej, bliżej św. Marka niż Małego Rynku;
12. Mały Rynek - na Małym Rynku
;
13. Mikołajska - na ul. Mikołajskiej, przy Plantach;
14. Poczta Główna - peron tramwajowy w stronę Czerwonych Maków;
15. Starowiślna - nowy peron na ulicy lub peron tramwajowy dla "3", "24" i "52" w stronę Maków/Bieżanowa/Kurdwanowa;
16. Miodowa - peron tramwajowy w stronę PBG;
17. Plac Nowy - na ul. Estery, tuż za Placem Nowym.
Z powrotem:
1. Plac Nowy - jak wyżej;
2. Miodowa - nowy peron przed skrzyżowaniem Miodowej ze Starowiślną;
3. Starowiślna - jak niegdyś "184";
4. Poczta Główna - jak linie nocne;
5. św. Krzyża - gdzieś na ul. św. Krzyża, najlepiej pomiędzy Sienną a Mikołajską;
6. pl. św. Ducha - na placu św. Ducha;
7. Stary Kleparz - peron tramwajowy w kierunku Bronowic;
8. Krowoderska - jak wyżej;
9. Długa - na ul. Szlak, przed skrzyżowaniem z ul. Długą;
10. Szlak - jak wyżej;
11. Politechnika - jak wyżej;
12. Dworzec Główny Zachód - jak wyżej.
Wiem, że przystanki w rejonie Rynku są mocno zagęszczone, ale chyba na tym polega idea tej linii
.
Co sądzicie o moim pomyśle?