Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Radek_D
Pomiarowiec
Posty: 66
Rejestracja: 24 lut 2020, 15:27
Lokalizacja: Skarżysko-Kamienna/ Kraków

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Radek_D » 10 lut 2021, 22:17

impuls pisze:
10 lut 2021, 21:58
(...) Ze dwa mogłyby kursować na "4".
Pytanie moje brzmi: po co?
Na 4 tabor powinien zostać taki jak jest teraz, bez żadnych zmian. Nie dość, że zabrane jest po raz kolejny 44 to jeszcze tabor zmieniać na gorszy? Nie tędy droga :!:

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 110
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: fistaszek » 10 lut 2021, 22:27

impuls pisze:
10 lut 2021, 21:58
52-11 to jest brygada Protrama. Skoro się spitolił to na nią kierowana jest PESA lub ufok. W poniedziałek trzeci ufok z Huty poza stałymi brygadami 01,15 był na 52-09 a na 52-11 była Pesa. Ponadto dwie Pesy z Huty są w TR remonty. Małe jest wykorzystanie składów 105Na i nie zdziwię się, że powstaną kolejne ufoki. Ze dwa mogłyby kursować na "4".
Jeśli już więcej Uffoków, to tylko na "52". Wówczas (przy odpowiednim rozłożeniu trójskładów, na co bym liczył) i tak co 15min byłby tramwaj niskopodłogowy. Na "4" nie byłoby aż tak kolorowo - co pół godziny. Myślę, że docelowo powinniśmy właśnie dążyć do taboru 100% 2014N na "4" i "50", na "52" zaś - przeplatany miks Uffoków i PES w proporcjach 50/50.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 624
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Podgórze-Kabel

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 10 lut 2021, 22:53

maszynista pisze:
10 lut 2021, 20:00
Powód tych zmian jest oczywisty, potrzeba skierowania taboru NGT8/Stadler na "24", ściągnięto je z "50", na "50" ściągnięto PESY z "52".
Kierunek zmian dobry, jednak sposób ich realizacji pozostawia wiele do życzenia. Zwłaszcza, że:
Radek_D pisze:
10 lut 2021, 22:17
zabrane jest po raz kolejny 44
"44" przed zawieszeniem miało 7 brygad (2x105Na). Daje to 14 wagonów, czyli 4 trójskłady (jeden dwuskład by został). Z takim ich ilostanem dałoby się już przeprowadzić pewną rewolucję taborową i nie dopuścić do sytuacji, że tramwaj z zepsutymi drzwiami jeździ przez dwa dni, bo w zajezdni nie ma innego, sprawnego egzemplarza.
kot_feliks pisze:
10 lut 2021, 21:50
Kurde, na '52' jest 19 brygad. Naprawdę trzeba wysyłać 3x pod rząd tabor i robić dla osób niepełnosprawnych 30 min dziurę? :evil: :evil: :evil:
Ułożenie brygad jest tragiczne i póki liczba ufoków na tej linii nie przekroczy dziewięciu, żadne dwa nie powinny nigdy jechać pod rząd.
impuls pisze:
10 lut 2021, 21:58
52-11 to jest brygada Protrama. Skoro się spitolił to na nią kierowana jest PESA lub ufok.
Może uda się go w najbliższym czasie jednak do życia przywrócić? Bo bez niego to mamy same problemy z tego, co widzę ...
impuls pisze:
10 lut 2021, 21:58
Małe jest wykorzystanie składów 105Na i nie zdziwię się, że powstaną kolejne ufoki.
Nowohuckie 105Na kursują (przynajmniej dziś kursowały) na pięciu brygadach "49" (na jednej był skład E1+c3) i niestety na jednej brygadzie "11". Daje to wykorzystanie 6/15 - 40%, czyli bardzo mało. Ufoki jak najbardziej dałoby się z tego zrobić (zwłaszcza, że uważam, że docelowo dla "44" po powrocie lepszy byłby tabor E1+c3, który jest obecnie również mało wykorzystywany). Zobaczymy, jak sytuacja rozwinie się w najbliższych tygodniach.
impuls pisze:
10 lut 2021, 21:58
Ze dwa mogłyby kursować na "4".
Najpierw dwa, a potem okaże się, że Krakowiaki przeniesiemy na "52", a na "4" trafią wyłącznie ufoki. Podczas dostaw Krakowiaków pojawiały się wprawdzie wśród pasażerów "4" głosy, że 3x105Na były bardziej pojemne (nie wiem, czy da się to zweryfikować) i 2014N to dla tej linii degradacja, jednak osobiście uważam, że linię f~15 lepiej zostawić w 100% niskopodłogową i niech zostanie jak jest.
fistaszek pisze:
10 lut 2021, 22:27
Jeśli już więcej Uffoków, to tylko na "52". Wówczas (przy odpowiednim rozłożeniu trójskładów, na co bym liczył) i tak co 15min byłby tramwaj niskopodłogowy. Na "4" nie byłoby aż tak kolorowo - co pół godziny. Myślę, że docelowo powinniśmy właśnie dążyć do taboru 100% 2014N na "4" i "50", na "52" zaś - przeplatany miks Uffoków i PES w proporcjach 50/50.
Zasadniczo się zgadzam, jednak proponowany przez Ciebie rozdział taboru jest nierealny. Spójrzmy na Twoją propozycję, przeliczając ją na pociągi tramwajowe:
"4" - 10 brygad 2014N
"50" - 13 brygad 2014N
"52" - 9 brygad 2014N, 1 brygada 405N, 9 brygad 3x105Na

Wykorzystanie Krakowiaków na poziomie 32/36 jest nierealne i spowoduje problemy. Niestety, obawiam się, że przy chęci skierowania wyłącznie taboru 40m+ na "4", "50" i "52" ufoków musi wyjechać więcej niż dziewięć. Jeżeli nie przekroczymy jednak dwunastu (wykorzystanie Krakowiaków wówczas 29/36), w dalszym ciągu tramwaj niskopodłogowy będzie przynajmniej co 22,5 minuty. Lepiej to niż co 30 minut (w przypadku wysłania 3x105Na na "4"), dlatego tutaj w pełni się z Tobą zgodzę - jeżeli nowe trójskłady to tylko na "52".

PS. Za takim rozwiązaniem przemawia jeszcze jeden argument - nie mieszamy wówczas tak bardzo taboru tramwajowego, więc zarządzanie nim powinno być trochę łatwiejsze.
Odpowiedni rozdział taboru podstawą optymalnego funkcjonowania komunikacji miejskiej.

kot_feliks
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: kot_feliks » 10 lut 2021, 22:55

Tylko wiesz, że w wydaniu MPK będziesz miał np.:
- 09: 00, 07, 15, 22, 30, 37, 45, 52
- 10: 00, 07, 15, 22, 30, 37, 45, 52
- pesa
- uffok
:mrgreen:

Tramwajolog14
Pasażer
Posty: 30
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Tramwajolog14 » 11 lut 2021, 8:37


Bayer2003 pisze: (...)
"50" - 13 brygad 2014N
(...)
Wydaje mi się, że na 50 z f=7,5 jest 12 brygad. Wtedy mielibyśmy wykorzystanie Krakowiaków 31/36 co podobno już miało kiedyś miejsce, czyli powinno być możliwe do zrobienia.

fkolasa
Pasażer
Posty: 18
Rejestracja: 23 kwie 2020, 22:03

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: fkolasa » 11 lut 2021, 9:07

No jakdojade.pl jak się otworzy rozkład 52 widać, że te uffoki są jednak dobrze rozmieszczone. Nie ma ani jednej sytuacji, żeby dwa uffoki jechały obok siebie. Pojawiają się co ok. 3 kursy. Nie wiem więc skąd tutaj takie oburzenie. Jeśli faktycznie gdzieś padła pesa no to jest to sytuacja awaryjna i dobrze, że w zamian wyjechał uffok a nie np. GT8. Wychodzi więc, że na 19 brygad jest chyba tylko 6 uffoków i to dobrze rozłożonych.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 624
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Podgórze-Kabel

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 11 lut 2021, 9:26

Tramwajolog14 pisze:
11 lut 2021, 8:37
Wydaje mi się, że na 50 z f=7,5 jest 12 brygad.
Brygad "50" przy f~7,5 jest 13. Było tak od zawsze i tak jest nadal, w tym przypadku nie zaszły żadne zmiany.
fkolasa pisze:
11 lut 2021, 9:07
No jakdojade.pl jak się otworzy rozkład 52 widać, że te uffoki są jednak dobrze rozmieszczone. Nie ma ani jednej sytuacji, żeby dwa uffoki jechały obok siebie. Pojawiają się co ok. 3 kursy.
Jadojade.pl nie jest w 100% wiarygodne jeżeli chodzi o brygady niskopodłogowe i wysokopodłogowe. Przy częstotliwości f~10 spotkałem się z sytuacją, że na linii tej miał przyjechać ufok (według jakdojade.pl), a przyjechał Krakowiak. Ufok jeździł prawdopodobnie gdzieś indziej. Warto dodać, że na stronie MPK, ani w rozkładach na przystankach niskopodłogowe kursy nie są oznaczone, więc nic w tej kwestii nie jest z góry ustalone i prawdopodobnie często na którejś linii z mieszanym taborem jakieś przestawienia się zdarzają.

PS. Na "49" kursowały dziś rano dwie brygady E1+c3. Wykorzystanie nowohuckich 2x105Na wynosi więc dziś 5/15. Tak mało nigdy nie było, więc być może szykuje się coś ciekawego :).
Odpowiedni rozdział taboru podstawą optymalnego funkcjonowania komunikacji miejskiej.

impuls
Specjalista
Posty: 264
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 11 lut 2021, 12:10

Jeszcze odnośnie ufoków na linii "4".
W Bronowicach zdjęto z linii "24" E1+c3 pomału też linia "14" będzie wzbogacana Lajkonikami. Linie te w połowie dublują linię "4". Ciąg Bronowicki ma teraz bardzo duży komfort taboru. Problemem jest też torowisko na ul. Ujastek oraz Solidarności na którym doszło w ostatnich kilku latach do wykolejenia Krakowiaków i tego było sporo. Następnym problemem jest bardzo słaby potok pasażerski na linii "4" na odcinku Wzgórza K- Struga na najdłuższe tramwaje.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 466
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: prezes » 11 lut 2021, 12:50

impuls pisze:
11 lut 2021, 12:10
Jeszcze odnośnie ufoków na linii "4".
W Bronowicach zdjęto z linii "24" E1+c3 pomału też linia "14" będzie wzbogacana Lajkonikami. Linie te w połowie dublują linię "4". Ciąg Bronowicki ma teraz bardzo duży komfort taboru.
W taborze niskopodłogowym na "4" nie chodzi tylko o komfort pasażerów z Bronowic, lecz także tych dojeżdżających z Huty czy z Mogilskiej do centrum, dla których "4" jest w zasadzie główną linią. Tak jak napisali niektórzy moi przedmówcy, lepiej wszystkie trójskłady wysłać na "52", gdyż w tym przypadku pasażerowie będą mieli mniej oczekiwania na niskopodłogowy tramwaj niż gdyby wysłać je na "4". Gdyby linia "4" cała kursowała z f~7,5, wtedy trójskłady na części brygad nie byłyby takim złym rozwiązaniem.
impuls pisze:
11 lut 2021, 12:10
Problemem jest też torowisko na ul. Ujastek oraz Solidarności na którym doszło w ostatnich kilku latach do wykolejenia Krakowiaków i tego było sporo. Następnym problemem jest bardzo słaby potok pasażerski na linii "4" na odcinku Wzgórza K- Struga na najdłuższe tramwaje.
Oczywiście nikt nie ukrywa, że "4" największy potok ma raczej maksymalnie do Placu Centralnego, lecz według mnie tabor 40m+ jest na tej linii uzasadniony. Fakt, że "4" kończy trochę dalej implikuje, że resztą trasy też musi jechać taki sam tabor, jak jechał wcześniej. Nikt nie opracował jeszcze elastycznych tramwajów, które dostosowują swoją długość do potoków.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 11 lut 2021, 13:10

prezes pisze:
11 lut 2021, 12:50
Gdyby linia "4" cała kursowała z f~7,5, wtedy trójskłady na części brygad nie byłyby takim złym rozwiązaniem.
Właściwie to czy "4" teraz i w przyszłości musi kursować tylko co kwadrans? Czy przy uczciwym f7,5 a nie zabawach z różnymi wariantami jeżdżącego tylko w szczycie "44" nie wystarczyłyby na tej linii pojazdy 32m? Ktoś zaraz powie, że nie ma wolnego taboru tej długości (zwłaszcza niskopodłogowego), ale wiemy że w perspektywie najbliższych lat się on pojawi. Zysk z takiej zamiany jest spory - zwalniamy 10 najdłuższych tramwajów, które zastępują wszystkie Ufoki na "52" i częściowo NGT8/STL na "50". No chyba że o czymś nie wiemy i planowany jest przetarg na zakup taboru 40m+?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 624
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Podgórze-Kabel

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 11 lut 2021, 14:36

impuls pisze:
11 lut 2021, 12:10
Następnym problemem jest bardzo słaby potok pasażerski na linii "4" na odcinku Wzgórza K- Struga na najdłuższe tramwaje.
Prawie każda linia ma na jednym swoim końcu mniejsze napełnienia niż na drugim. Tabor dobieramy według napełnień największych, a nie najmniejszych i 40m+ na linii "4" jest moim zdaniem koniecznością.
prezes pisze:
11 lut 2021, 12:50
Gdyby linia "4" cała kursowała z f~7,5, wtedy trójskłady na części brygad nie byłyby takim złym rozwiązaniem.
Gdyby linia "4" kursowała z f~7,5 to tabor 40m+ nie byłby na niej potrzebny. Nie jestem jednak pewien, czy na Wzgórzach Krzesławickich na pewno taki przesyt kursów w stronę Kombinatu jest potrzebny. Na odcinku Kombinat - Mały Kleparz linia "4" ma w szczytach wsparcie "44". Z kolei od Małego Kleparza do Bronowic Małych mamy "14" oraz "24", czyli tramwaj z ciągu bronowickiego w stronę Dworca co 5 minut (żeby to tylko odpowiednio skoordynować ...).
pasazer_mobilisu pisze:
11 lut 2021, 13:10
Właściwie to czy "4" teraz i w przyszłości musi kursować tylko co kwadrans? Czy przy uczciwym f7,5 a nie zabawach z różnymi wariantami jeżdżącego tylko w szczycie "44" nie wystarczyłyby na tej linii pojazdy 32m?
Może by i wystarczyły, jednak czy to "44" naprawdę aż tak bardzo przeszkadza? Na środkowym odcinku swojej trasy "4" w szczycie ma wsparcie, a poza szczytem, kiedy f~7,5 nie jest potrzebne, wspierające tą linię brygady "44" zjeżdżają do zajezdni. Rozwiązanie to byłoby moim zdaniem niewspółmiernie kosztowne w stosunku do korzyści (19-20 brygad całodziennych zamiast 10 całodziennych i 7 szczytowych to jednak całkiem spora różnica). Co do samego taboru 32m, którego w przyszłości będzie więcej - może jednak lepiej skierować go wówczas na "8" i "13", a z kasacją ufoków wstrzymać się do następnego przetargu (po dostawie STL2 jakieś wysokopodłogowce i tak mają zostać), który być może będzie znowu na tabor 40m+. Obawiam się, że gdyby Wasza propozycja weszła w życie, NGT6 na wszystkich brygadach "8" oraz większości "13" pozostałyby na wieki wieków.

PS. Czy trochę tą dyskusją o "4" nie odeszliśmy przypadkiem od tematu rozdziału taboru?
Odpowiedni rozdział taboru podstawą optymalnego funkcjonowania komunikacji miejskiej.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 1665
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 19 lut 2021, 19:32

Część postów wydzielona do osobnego wątku - Dyskusja o "4" i "44".

Awatar użytkownika
mkm3
Specjalista
Posty: 239
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: mkm3 » 23 lut 2021, 11:33

Po remoncie na Ujastku może pełne niskopodłogowce na "22"?

Kamil89
Pasażer
Posty: 6
Rejestracja: 03 paź 2020, 17:32

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kamil89 » wczoraj, 0:30

Wybieram się do Krakowa pojeździć trochę tramwajami i mam do Was pytanie: na jakich liniach w dni powszednie/soboty/niedziele spotkam 2x105, 3x105 i wiedeńczyki. Będę wdzięczny za informacje.

Jamnik
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Jamnik » wczoraj, 1:17

Kamil89 pisze:
wczoraj, 0:30
Wybieram się do Krakowa pojeździć trochę tramwajami i mam do Was pytanie: na jakich liniach w dni powszednie/soboty/niedziele spotkam 2x105, 3x105 i wiedeńczyki. Będę wdzięczny za informacje.
2x105: "9", "11", "13", "49"
3x105 tylko "52" i tylko w dzień powszedni
wiedeńczyki z doczepą: "9", "10", "22", "49"
wiedeńczyki solo: "16", "21"

Ich rozdział przez cały tydzień wygląda podobnie. Linie "16" i "49" jeżdżą tylko w dzień powszedni, natomiast w weekendy na "9" nie spotkasz wiedeńca, ale jakieś składy 2x105 się pojawiają. Mam nadzieję, że niczego nie schrzaniłem, ewentualnie niech mnie ktoś poprawi ;)

Ogólnie polecam stronkę: https://mpk.jacekk.net/vehicles/vehicles_T.html
Po kliknięciu w numer pojazdu pojawia się jego lokalizacja na mapie (niestety są wozy, których brakuje w systemie). Numery HW1**/RW1** to wiedeńczyki, HZ2**/RZ2** - Konstale. Tylko poczekaj do rana, bo teraz nic na mapie nie ma (tramwajowe linie nocne są zawieszone) ;)

PS. Trójskłady to: RZ204, RZ213, RZ226, RZ231, RZ234 + kilka bez GPSa, których na mapie nie widać.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość