KONSTAL 105N/Na

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 30 gru 2020, 21:50

Sprawa dotyczy remontu technicznego wagonu TT021 sprowadzonego w ramach wymiany z Gop-u do holowania pojazdów. Podobnie jak wcześniej na remont RT001+RT002 znalazły się teraz środki na kolejny remont technicznego wagonu 105NT (tyrystorowego). Wagon tyrystorowy może przetaczać wagony, gdyż układ pozwala na prowadzenie pojazdu bardzo powoli i o tej samej prędkości. Obecnie MPK posiada akumulatorowy wózek sterowany z pulpitu ręcznego, którym przetacza wagony, np. Stadlery z lawety. Ale na łukach gdzie jest opór lub gdy torowisko jest szorstkie, zabrudzone wózek ma mało mocy. Pod tym pretekstem potrzeby przywrócenia Tyrystora, będzie robiony remont. W przyszłości Kraków będzie mieć zabytkowy tyrystorowy 105NT, podobnie 105N RT001+RT002. Wagony zostaną za kilka lat przeznaczone na zabytki w bardzo dobrym stanie technicznym. I o to chodzi.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 30 gru 2020, 22:15

@impuls, bardzo dziękuję Ci za jasne wyjaśnienie sytuacji ;).
impuls pisze: 30 gru 2020, 21:50 Sprawa dotyczy remontu technicznego wagonu TT021 sprowadzonego w ramach wymiany z Gop-u do holowania pojazdów. Podobnie jak wcześniej na remont RT001+RT002 znalazły się teraz środki na kolejny remont technicznego wagonu 105NT (tyrystorowego).
Czyli (co szczególnie nie dziwi) w przetargu jest błąd (zamiast 105NT napisano 105Na). Dziękuję za wyjaśnienie i jednocześnie zastanawiam się, kiedy MPK przestanie robić błędy w przetargach. W ostatnim czasie jest to z tego co zauważyłem niestety bardzo częste.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: kucyk » 31 gru 2020, 8:41

A pisałem, że będzie to jeden egzemplarz i w dodatku zabytkowy. ;)

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Lw25 » 31 gru 2020, 19:07

Uff, już myślałem, że się zainspirowali Czechami i Ukrainą.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Łukasz » 01 sty 2021, 21:02

Krakowskie MPK szuka dostawcy chopperowego układu sterowania do wagonu 105Na
http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... gonu-105na
Prawdopodobnie chodzi o modernizację wozu 105NT, noszącego obecnie oznaczenie RT011. Pojazd ten trafił do Krakowa w 2007 roku z Będzina, gdzie nosił numer 789. Jest to ostatni oryginalny tramwaj tego typu z serii tyrystorowych pojazdów wyprodukowanych przez chorzowski Konstal w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. W Krakowie przez ostatnie lata nie był wykorzystywany. Wydawało się, że czeka go tylko złomowanie. Tymczasem niedawno trafił do Stacji Obsługi i Remontów. Najpewniej właśnie on zostanie zmodernizowany, aby dalej pełnić funkcję holownika.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: prezes » 04 sty 2021, 16:54

Jechałem dzisiaj składem HZ290+HZ291 i moją uwagę zwróciły znacznie spowolnione otwieranie i zamykanie drzwi oraz dodatkowy sygnał dźwiękowy przy ich zamykaniu. Czy ktoś wie ile jest takich składów w Krakowie i po co właściwie modernizuje się w taki sposób drzwi w Konstalach?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 04 sty 2021, 18:25

prezes pisze: 04 sty 2021, 16:54 Jechałem dzisiaj składem HZ290+HZ291 i moją uwagę zwróciły znacznie spowolnione otwieranie i zamykanie drzwi oraz dodatkowy sygnał dźwiękowy przy ich zamykaniu. Czy ktoś wie ile jest takich składów w Krakowie i po co właściwie modernizuje się w taki sposób drzwi w Konstalach?
Skład którym jechałeś jako jedyny wyróżnia się na tle pozostałych, ponieważ (w przeciwieństwie do wszystkich innych składów) nie jest to skład 2x105Na (105NaD to też w zasadzie 105Na bez kabiny motorniczego), ale 105Nb+105Na. Pierwszy wagon tego składu jest prototypem i różni się od całej reszty taboru tego typu jeszcze kilkoma drobnymi rzeczami, niezauważalnymi dla większości pasażerów (m.in. mniejsze klapy dachowe oraz dwa okna ewakuacyjne). Jako że jest to prototyp, swego czasu MPK testowało w tym składzie kilka nietypowych dla Konstali rozwiązań, o których piszesz. Jak widać nie sprawdziły się one zbytnio (przynajmniej według MPK) i nigdy nie znalazły zastosowania w innych składach.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

zubrzyk111
Znawca
Posty: 106
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: zubrzyk111 » 04 sty 2021, 19:07

prezes pisze: 04 sty 2021, 16:54 Jechałem dzisiaj składem HZ290+HZ291 i moją uwagę zwróciły znacznie spowolnione otwieranie i zamykanie drzwi oraz dodatkowy sygnał dźwiękowy przy ich zamykaniu. Czy ktoś wie ile jest takich składów w Krakowie i po co właściwie modernizuje się w taki sposób drzwi w Konstalach?
Pamiętam że skład o takiej specyfice kursował już ok. 20 lat temu, nie jestem pewny numerów taborowych, ale na pewno stacjonował w Hucie bo często go wtedy wysyłali na linię 14.

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: prezes » 04 sty 2021, 20:00

Bayer2003 pisze: 04 sty 2021, 18:25 Skład którym jechałeś jako jedyny wyróżnia się na tle pozostałych, ponieważ (w przeciwieństwie do wszystkich innych składów) nie jest to skład 2x105Na (105NaD to też w zasadzie 105Na bez kabiny motorniczego), ale 105Nb+105Na. Pierwszy wagon tego składu jest prototypem i różni się od całej reszty taboru tego typu jeszcze kilkoma drobnymi rzeczami, niezauważalnymi dla większości pasażerów (m.in. mniejsze klapy dachowe oraz dwa okna ewakuacyjne). Jako że jest to prototyp, swego czasu MPK testowało w tym składzie kilka nietypowych dla Konstali rozwiązań, o których piszesz. Jak widać nie sprawdziły się one zbytnio (przynajmniej według MPK) i nigdy nie znalazły zastosowania w innych składach.
Dzięki za wyjaśnienie. Fajnie, że mamy w Krakowie taką perełkę, ale równocześnie cieszę się, że nie zastosowano tego rozwiązania w większej ilości Konstali. Mimo wszystko szybkie zamykanie/otwieranie drzwi to duży atut stopiątek, który usprawnia wymianę pasażerską.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 04 sty 2021, 20:15

prezes pisze: 04 sty 2021, 20:00 Dzięki za wyjaśnienie. Fajnie, że mamy w Krakowie taką perełkę, ale równocześnie cieszę się, że nie zastosowano tego rozwiązania w większej ilości Konstali. Mimo wszystko szybkie zamykanie/otwieranie drzwi to duży atut stopiątek, który usprawnia wymianę pasażerską.
O ile spowolnienie działania drzwi faktycznie oceniam na spory minus, o tyle nad dźwiękowymi sygnałami ich zamykania bym jednak pomyślał. Każdy z nas chyba zna kogoś przytrzaśniętego przez Konstala z powodu braku odpowiedniej sygnalizacji zamykania drzwi. Dodatkowy dźwięk z pewnością zmniejszyłby trochę liczbę takich przypadków, jednak nie jestem pewien jak duże efekty by to dało.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: prezes » 04 sty 2021, 21:19

Bayer2003 pisze: 04 sty 2021, 20:15 O ile spowolnienie działania drzwi faktycznie oceniam na spory minus, o tyle nad dźwiękowymi sygnałami ich zamykania bym jednak pomyślał. Każdy z nas chyba zna kogoś przytrzaśniętego przez Konstala z powodu braku odpowiedniej sygnalizacji zamykania drzwi. Dodatkowy dźwięk z pewnością zmniejszyłby trochę liczbę takich przypadków, jednak nie jestem pewien jak duże efekty by to dało.
Nie jestem pewien czy dodatkowy dźwięk w trakcie zamykania drzwi zmniejszyłby ilość przypadków przytrzaśnięcia. W Konstalach już jest sygnał ostrzegawczy chwilę przed zamknięciem drzwi i jeśli mimo tego występują takie przypadki, myślę, że sygnał w trakcie zamykania drzwi niewiele by zmienił, wszakże odtwarza się on już po rozpoczęciu zamykania. Do tego w obecnych, zwykłych Konstalach drzwi zamykają się szybko, więc czasu na reakcję nie byłoby wiele więcej. Jedyne co by się zmieniło, to dodatkowy, irytujący dźwięk podczas wymiany pasażerskiej. Jeśli miałbym wybierać między szybszą wymianą pasażerską, a większym bezpieczeństwem drzwi, wybrałbym to pierwsze, wszakże to drugie jest już wystarczające. Wystarczy stosować się do zasady "Po sygnale odjazdu, nie wsiadać" ;)

krakus
Znawca
Posty: 113
Rejestracja: 26 sie 2020, 22:14

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: krakus » 09 sty 2021, 22:26

prezes pisze: 04 sty 2021, 16:54 Jechałem dzisiaj składem HZ290+HZ291 i moją uwagę zwróciły znacznie spowolnione otwieranie i zamykanie drzwi oraz dodatkowy sygnał dźwiękowy przy ich zamykaniu. Czy ktoś wie ile jest takich składów w Krakowie i po co właściwie modernizuje się w taki sposób drzwi w Konstalach?
Jest jeszcze chyba drugi taki skład HZ250-251.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 09 sty 2021, 22:44

krakus pisze: 09 sty 2021, 22:26 Jest jeszcze chyba drugi taki skład HZ250-251.
Nie wydaje mi się. Na huckich Konstalach wprawdzie znam się mało, ponieważ rzadko na nie trafiam, jednak wpisując w YouTube frazę "HZ250+HZ251" i wchodząc w pierwszy lepszy filmik nie widać tych "udoskonaleń". Niedawno dowiedziałem się, że miał je wagon HZ274, ale jego żywot już niestety się skończył.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: prezes » 09 sty 2021, 23:02

krakus pisze: 09 sty 2021, 22:26 Jest jeszcze chyba drugi taki skład HZ250-251.
Trochę zainteresował mnie ten skład, którym jechałem, więc poszukałem trochę w internecie i rzeczywiście tak jak niektórzy wyżej wspominali i jak podaje kmk.krakow.pl, skład HZ290+HZ291 jest jedynym w Krakowie prototypem 105Nb+105Na. Co ciekawe, w wagonie HZ291 pomimo oznaczenia 105Na także występują wspomniane smaczki jak alarm przy zamykaniu drzwi oraz powolny mechanizm ich otwierania/zamykania.
Wspomniany przez ciebie skład HZ250+HZ251 jest zwykłym składem 105Na+105NaD, czyli wagon HZ251 jest pozbawiony kabiny motorniczego.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Kitek » 17 sty 2021, 21:15

Z ciekawostek: według psmkms skład 270+271 trafił do TR. Czyżby rozpoczęły się grubsze naprawy składów by jeszcze trochę wytrzymały?
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 8 gości