Autobusy wodorowe

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 2312
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Autobusy wodorowe

Post autor: Kaszmir » 28 maja 2020, 21:47

Kraków zainteresowany pojazdami zasilanymi wodorem
http://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci ... dorem.html
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie oraz Krakowski Holding Komunalny SA podpisały list intencyjny z PKN ORLEN zakładający współpracę na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w Krakowie oraz zasilanych wodorem pojazdów używanych do wykonywania zadań własnych gminy.

W ramach współpracy zostaną podjęte działania związane z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury oraz logistyki dostaw, w tym zorganizowanie miejsc tankowania autobusów zasilanych wodorem.
Współpraca z PKN ORLEN umożliwi powstanie na terenie Małopolski miejsc do tankowania autobusów zasilanych wodorem i pozwoli przetestować krakowskiemu przewoźnikowi to rozwiązanie w regularnym ruchu. List intencyjny zakłada również promocję rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego oraz nowego rodzaju napędu autobusów w Krakowie.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1018
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: pasazer_mobilisu » 28 maja 2020, 23:33

Ostatnio zmieniony 04 lip 2020, 11:47 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1018
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: pasazer_mobilisu » 30 maja 2020, 21:45

Widzieliście ile te wodorowe wynalazki kosztują? Pierwsze sprzedane przez Solarisa dwunastki poszły za około 1 milion euro :shock: czyli za elektryki płaci się razy 2, za "wodorki" razy 4. A zwykły diesel w kontekście całego miasta produkuje tyle zanieczyszczeń co nic. Może koronakryzys zahamuje nieco eko zapędy (a zwłaszcza dofinansowania)?
Ostatnio zmieniony 04 lip 2020, 11:47 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: Cukier » 30 maja 2020, 22:51

Porównanie trochę z czapy. Raz, że rozwiązania raczkujące i niemal jednostkowe z reguły są droższe niż te masowo klepane od lat. Dwa, że na zachodzie mają dużo bardziej wyświrowane wymagania co do autobusów i tam zwykły diesel solarisa nie idzie za 250 tys. euro jak u nas, bo tyle kosztuje bieda wersja na Polskę, która jest misiem na miarę możliwości naszych MPKów, PKMów, ZKMów i innych MZA.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1018
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: pasazer_mobilisu » 30 maja 2020, 23:00

Cukier pisze: 30 maja 2020, 22:51 Raz, że rozwiązania raczkujące i niemal jednostkowe z reguły są droższe niż te masowo klepane od lat.
Elektryki nie są już raczkujące, a ceny dalej są razy 2, chyba że wcześniej były jeszcze wyższe?
Cukier pisze: 30 maja 2020, 22:51 Dwa, że na zachodzie mają dużo bardziej wyświrowane wymagania co do autobusów i tam zwykły diesel solarisa nie idzie za 250 tys. euro jak u nas, bo tyle kosztuje bieda wersja na Polskę
No mają, wodorowe Solarisy dostały też bardzo długą gwarancję, która na pewno miała wpływ na cenę. Tylko bez niej obawiam się że nowości dalej będą sporo droższe od i tak już nie tanich autobusów elektrycznych.
Ostatnio zmieniony 04 lip 2020, 11:47 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: Cukier » 31 maja 2020, 11:15

Ja bym się spodziewał, że w polskich warunkach udałoby się, przy przetargu na nieco więcej niż 3 sztuki, zejść z ceną do poziomu elektryków. Wciąż drugie tyle co diesel, ale w porównaniu do elektryków szereg zalet - choćby że za 5 lat nie odezwie się problem z baterią, zapewne masa własna jest mniejsza co sprzyja zasięgowi i możliwości wysyłania w trudny teren.

A cena eksploatacji zależy tylko od dogadania się z gigantami chemicznymi, a takowych mamy szczęście mieć rodzimych w kraju.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1018
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: pasazer_mobilisu » 31 maja 2020, 11:44

Cukier pisze: 31 maja 2020, 11:15 Ja bym się spodziewał, że w polskich warunkach udałoby się, przy przetargu na nieco więcej niż 3 sztuki, zejść z ceną do poziomu elektryków.
Aż o tyle? Solaris sprzedaje elektryki za granicę 2 razy drożej niż w Polsce?

Co do zasięgu - deklarowane jest 350km, więc znacznie lepiej niż to co potrafią aktualnie elektryki.

kucyk
Ekspert
Posty: 695
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Autobusy zaislane wodorem

Post autor: kucyk » 28 sty 2021, 13:13

Pierwszy raz w Krakowie zaprezentowano pojazd wodorowy:

http://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci ... kowie.html


Post przyniesiony do właściwego tematu, gdyż temat o autobusach wodorowych już istnieje.
Mod. Gz391

damian_krk2
Ekspert
Posty: 613
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: damian_krk2 » 07 lip 2021, 9:44


Jamnik
Ekspert
Posty: 558
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: Jamnik » 07 lip 2021, 10:30

damian_krk2 pisze: 07 lip 2021, 9:44 https://www.facebook.com/11843936483580 ... 365116325/
MPK chce kupić 40 wodorowców
Wreszcie jakaś mądra decyzja.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 2312
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: Kaszmir » 07 lip 2021, 10:55

Jamnik pisze: 07 lip 2021, 10:30Wreszcie jakaś mądra decyzja.
Zapytam jako laik - czemu to dobra decyzja? Czy takie autobusy są tańsze w eksploatacji? Bardziej opłacalne do kupna? Czy po prostu chodzi o to, że nie wymagają ciągłego ładowania?

Jamnik
Ekspert
Posty: 558
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: Jamnik » 07 lip 2021, 11:14

Kaszmir pisze: 07 lip 2021, 10:55 Zapytam jako laik - czemu to dobra decyzja? Czy takie autobusy są tańsze w eksploatacji? Bardziej opłacalne do kupna? Czy po prostu chodzi o to, że nie wymagają ciągłego ładowania?
Według mnie każdy napęd inny niż elektryczny jest lepszy. Gdy mieliśmy elektryków dwadzieścia kilka sztuk to może nie było tego tak widać. Po dostawie nowych 50 chyba nawet samo MPK przejrzało na oczy, bo coś cisza o planowanym zakupie kolejnych 40 elektrycznych przegubowców. Widać to też po tym, ile wozów odstawiono. Chcieli wymieniać 1:1, a odstawili mniej niż 10 sztuk, z czego się bardzo cieszę.

Ostatnio ładowarki pod dworcem też sprawiały (albo nad sprawiają) problemy, przez co te elektryczne cudeńka zjeżdżały/zjeżdżają z Kurdwanowa na zajezdnię żeby się posilić...

Przejazdy "144" z Rżąki na Bieżanów też uważam za kuriozum, choć tu ok, bo to do czasu powrotu tej linii na Prądnik Biały, choć mam wątpliwości czy ta jedna ładowarka wystarczy dla linii, która kursuje tak często.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 613
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: damian_krk2 » 07 lip 2021, 13:52

Jamnik pisze: 07 lip 2021, 11:14 Według mnie każdy napęd inny niż elektryczny jest lepszy. Gdy mieliśmy elektryków dwadzieścia kilka sztuk to może nie było tego tak widać. Po dostawie nowych 50 chyba nawet samo MPK przejrzało na oczy, bo coś cisza o planowanym zakupie kolejnych 40 elektrycznych przegubowców. Widać to też po tym, ile wozów odstawiono. Chcieli wymieniać 1:1, a odstawili mniej niż 10 sztuk, z czego się bardzo cieszę.

Ostatnio ładowarki pod dworcem też sprawiały (albo nad sprawiają) problemy, przez co te elektryczne cudeńka zjeżdżały/zjeżdżają z Kurdwanowa na zajezdnię żeby się posilić...

Przejazdy "144" z Rżąki na Bieżanów też uważam za kuriozum, choć tu ok, bo to do czasu powrotu tej linii na Prądnik Biały, choć mam wątpliwości czy ta jedna ładowarka wystarczy dla linii, która kursuje tak często.
Było jakieś tam pismo z lutego że ustalili że zostanie 30 przegubów więcej.

Jamnik
Ekspert
Posty: 558
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: Jamnik » 07 lip 2021, 14:39

damian_krk2 pisze: 07 lip 2021, 13:52 Było jakieś tam pismo z lutego że ustalili że zostanie 30 przegubów więcej.
A w marcu na prezentacji pierwszej dziesiątki podobno mówili, że chcą wymieniać 1:1.

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 620
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Autobusy wodorowe

Post autor: GoMeZz391 » 09 lip 2021, 20:11

Kaszmir pisze: 07 lip 2021, 10:55 Zapytam jako laik - czemu to dobra decyzja? Czy takie autobusy są tańsze w eksploatacji? Bardziej opłacalne do kupna? Czy po prostu chodzi o to, że nie wymagają ciągłego ładowania?
Jak na razie eksploatacja w Polsce wodorowców jest droga i nieopłacalna, gdyż nie ma rozbudowanej sieci stacji tankowania wodoru H35 lub H70. Liczy się, że śrdenio ok. 30 kg/dobę powinien żużywać autobus miejski.
Kolejnym aspektem za wodorowcem jest niższe zanieczyszczenie powietrza, tak jak w Polsce, gdzie głównie energia pochodzi ze spalania węgla
Tadeusz Uhl, Akademia Górniczo-Hutnicza, HydrogenTech sp. z o.o. pisze:Obecnie jest prowadzonych wiele badań związanych z oceną wpływu poszczególnych typów
paliw dla autobusów miejskich na zanieczyszczenie powietrza [2]. Z badań tych wynika, że
największy wpływ na zanieczyszczenie powietrza ma paliwo oparte na etanolu. Mniejszy, ale
stanowiący 80% paliwa opartego na etanolu ma biodiesel, LPG 30%, diesel 25%, elektryczność
ok. 15% w zależności od struktury elektrycznej produkcji energii, CNG 5% oraz
wodór z 3% wpływem w stosunku do paliw opartych na etanolu.
Dla osób zainteresowanych mogę podlinkiować opracowanie pn. "Czy wodór jest przyszłością transportu miejskiego? Stacje tankowania
wodoru - część 1" przygotowane przez T. Uhl.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 2 gości