Strona 1 z 2

Autobusy wodorowe

: 28 maja 2020, 21:47
autor: Kaszmir
Kraków zainteresowany pojazdami zasilanymi wodorem
http://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci ... dorem.html
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie oraz Krakowski Holding Komunalny SA podpisały list intencyjny z PKN ORLEN zakładający współpracę na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w Krakowie oraz zasilanych wodorem pojazdów używanych do wykonywania zadań własnych gminy.

W ramach współpracy zostaną podjęte działania związane z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury oraz logistyki dostaw, w tym zorganizowanie miejsc tankowania autobusów zasilanych wodorem.
Współpraca z PKN ORLEN umożliwi powstanie na terenie Małopolski miejsc do tankowania autobusów zasilanych wodorem i pozwoli przetestować krakowskiemu przewoźnikowi to rozwiązanie w regularnym ruchu. List intencyjny zakłada również promocję rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego oraz nowego rodzaju napędu autobusów w Krakowie.

Re: Autobusy wodorowe

: 28 maja 2020, 23:33
autor: pasazer_mobilisu

Re: Autobusy wodorowe

: 30 maja 2020, 21:45
autor: pasazer_mobilisu
Widzieliście ile te wodorowe wynalazki kosztują? Pierwsze sprzedane przez Solarisa dwunastki poszły za około 1 milion euro :shock: czyli za elektryki płaci się razy 2, za "wodorki" razy 4. A zwykły diesel w kontekście całego miasta produkuje tyle zanieczyszczeń co nic. Może koronakryzys zahamuje nieco eko zapędy (a zwłaszcza dofinansowania)?

Re: Autobusy wodorowe

: 30 maja 2020, 22:51
autor: Cukier
Porównanie trochę z czapy. Raz, że rozwiązania raczkujące i niemal jednostkowe z reguły są droższe niż te masowo klepane od lat. Dwa, że na zachodzie mają dużo bardziej wyświrowane wymagania co do autobusów i tam zwykły diesel solarisa nie idzie za 250 tys. euro jak u nas, bo tyle kosztuje bieda wersja na Polskę, która jest misiem na miarę możliwości naszych MPKów, PKMów, ZKMów i innych MZA.

Re: Autobusy wodorowe

: 30 maja 2020, 23:00
autor: pasazer_mobilisu
Cukier pisze: 30 maja 2020, 22:51 Raz, że rozwiązania raczkujące i niemal jednostkowe z reguły są droższe niż te masowo klepane od lat.
Elektryki nie są już raczkujące, a ceny dalej są razy 2, chyba że wcześniej były jeszcze wyższe?
Cukier pisze: 30 maja 2020, 22:51 Dwa, że na zachodzie mają dużo bardziej wyświrowane wymagania co do autobusów i tam zwykły diesel solarisa nie idzie za 250 tys. euro jak u nas, bo tyle kosztuje bieda wersja na Polskę
No mają, wodorowe Solarisy dostały też bardzo długą gwarancję, która na pewno miała wpływ na cenę. Tylko bez niej obawiam się że nowości dalej będą sporo droższe od i tak już nie tanich autobusów elektrycznych.

Re: Autobusy wodorowe

: 31 maja 2020, 11:15
autor: Cukier
Ja bym się spodziewał, że w polskich warunkach udałoby się, przy przetargu na nieco więcej niż 3 sztuki, zejść z ceną do poziomu elektryków. Wciąż drugie tyle co diesel, ale w porównaniu do elektryków szereg zalet - choćby że za 5 lat nie odezwie się problem z baterią, zapewne masa własna jest mniejsza co sprzyja zasięgowi i możliwości wysyłania w trudny teren.

A cena eksploatacji zależy tylko od dogadania się z gigantami chemicznymi, a takowych mamy szczęście mieć rodzimych w kraju.

Re: Autobusy wodorowe

: 31 maja 2020, 11:44
autor: pasazer_mobilisu
Cukier pisze: 31 maja 2020, 11:15 Ja bym się spodziewał, że w polskich warunkach udałoby się, przy przetargu na nieco więcej niż 3 sztuki, zejść z ceną do poziomu elektryków.
Aż o tyle? Solaris sprzedaje elektryki za granicę 2 razy drożej niż w Polsce?

Co do zasięgu - deklarowane jest 350km, więc znacznie lepiej niż to co potrafią aktualnie elektryki.

Autobusy zaislane wodorem

: 28 sty 2021, 13:13
autor: kucyk
Pierwszy raz w Krakowie zaprezentowano pojazd wodorowy:

http://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci ... kowie.html


Post przyniesiony do właściwego tematu, gdyż temat o autobusach wodorowych już istnieje.
Mod. Gz391

Re: Autobusy wodorowe

: 07 lip 2021, 9:44
autor: damian_krk2

Re: Autobusy wodorowe

: 07 lip 2021, 10:30
autor: Jamnik
damian_krk2 pisze: 07 lip 2021, 9:44 https://www.facebook.com/11843936483580 ... 365116325/
MPK chce kupić 40 wodorowców
Wreszcie jakaś mądra decyzja.

Re: Autobusy wodorowe

: 07 lip 2021, 10:55
autor: Kaszmir
Jamnik pisze: 07 lip 2021, 10:30Wreszcie jakaś mądra decyzja.
Zapytam jako laik - czemu to dobra decyzja? Czy takie autobusy są tańsze w eksploatacji? Bardziej opłacalne do kupna? Czy po prostu chodzi o to, że nie wymagają ciągłego ładowania?

Re: Autobusy wodorowe

: 07 lip 2021, 11:14
autor: Jamnik
Kaszmir pisze: 07 lip 2021, 10:55 Zapytam jako laik - czemu to dobra decyzja? Czy takie autobusy są tańsze w eksploatacji? Bardziej opłacalne do kupna? Czy po prostu chodzi o to, że nie wymagają ciągłego ładowania?
Według mnie każdy napęd inny niż elektryczny jest lepszy. Gdy mieliśmy elektryków dwadzieścia kilka sztuk to może nie było tego tak widać. Po dostawie nowych 50 chyba nawet samo MPK przejrzało na oczy, bo coś cisza o planowanym zakupie kolejnych 40 elektrycznych przegubowców. Widać to też po tym, ile wozów odstawiono. Chcieli wymieniać 1:1, a odstawili mniej niż 10 sztuk, z czego się bardzo cieszę.

Ostatnio ładowarki pod dworcem też sprawiały (albo nad sprawiają) problemy, przez co te elektryczne cudeńka zjeżdżały/zjeżdżają z Kurdwanowa na zajezdnię żeby się posilić...

Przejazdy "144" z Rżąki na Bieżanów też uważam za kuriozum, choć tu ok, bo to do czasu powrotu tej linii na Prądnik Biały, choć mam wątpliwości czy ta jedna ładowarka wystarczy dla linii, która kursuje tak często.

Re: Autobusy wodorowe

: 07 lip 2021, 13:52
autor: damian_krk2
Jamnik pisze: 07 lip 2021, 11:14 Według mnie każdy napęd inny niż elektryczny jest lepszy. Gdy mieliśmy elektryków dwadzieścia kilka sztuk to może nie było tego tak widać. Po dostawie nowych 50 chyba nawet samo MPK przejrzało na oczy, bo coś cisza o planowanym zakupie kolejnych 40 elektrycznych przegubowców. Widać to też po tym, ile wozów odstawiono. Chcieli wymieniać 1:1, a odstawili mniej niż 10 sztuk, z czego się bardzo cieszę.

Ostatnio ładowarki pod dworcem też sprawiały (albo nad sprawiają) problemy, przez co te elektryczne cudeńka zjeżdżały/zjeżdżają z Kurdwanowa na zajezdnię żeby się posilić...

Przejazdy "144" z Rżąki na Bieżanów też uważam za kuriozum, choć tu ok, bo to do czasu powrotu tej linii na Prądnik Biały, choć mam wątpliwości czy ta jedna ładowarka wystarczy dla linii, która kursuje tak często.
Było jakieś tam pismo z lutego że ustalili że zostanie 30 przegubów więcej.

Re: Autobusy wodorowe

: 07 lip 2021, 14:39
autor: Jamnik
damian_krk2 pisze: 07 lip 2021, 13:52 Było jakieś tam pismo z lutego że ustalili że zostanie 30 przegubów więcej.
A w marcu na prezentacji pierwszej dziesiątki podobno mówili, że chcą wymieniać 1:1.

Re: Autobusy wodorowe

: 09 lip 2021, 20:11
autor: GoMeZz391
Kaszmir pisze: 07 lip 2021, 10:55 Zapytam jako laik - czemu to dobra decyzja? Czy takie autobusy są tańsze w eksploatacji? Bardziej opłacalne do kupna? Czy po prostu chodzi o to, że nie wymagają ciągłego ładowania?
Jak na razie eksploatacja w Polsce wodorowców jest droga i nieopłacalna, gdyż nie ma rozbudowanej sieci stacji tankowania wodoru H35 lub H70. Liczy się, że śrdenio ok. 30 kg/dobę powinien żużywać autobus miejski.
Kolejnym aspektem za wodorowcem jest niższe zanieczyszczenie powietrza, tak jak w Polsce, gdzie głównie energia pochodzi ze spalania węgla
Tadeusz Uhl, Akademia Górniczo-Hutnicza, HydrogenTech sp. z o.o. pisze:Obecnie jest prowadzonych wiele badań związanych z oceną wpływu poszczególnych typów
paliw dla autobusów miejskich na zanieczyszczenie powietrza [2]. Z badań tych wynika, że
największy wpływ na zanieczyszczenie powietrza ma paliwo oparte na etanolu. Mniejszy, ale
stanowiący 80% paliwa opartego na etanolu ma biodiesel, LPG 30%, diesel 25%, elektryczność
ok. 15% w zależności od struktury elektrycznej produkcji energii, CNG 5% oraz
wodór z 3% wpływem w stosunku do paliw opartych na etanolu.
Dla osób zainteresowanych mogę podlinkiować opracowanie pn. "Czy wodór jest przyszłością transportu miejskiego? Stacje tankowania
wodoru - część 1" przygotowane przez T. Uhl.