Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 10 lip 2021, 12:25

Lw25 pisze: 09 lip 2021, 17:21 Czemu zawsze i widać to też wyżej, jest 8 Krakowiaków na zajezdniach. Czasem jest to 4+4, czasem 3+5, czasem 2+6, ale zawsze 8 stoi.
2 są w TR, więc tych gotowych do wyjazdu jest mniej.
Lw25 pisze: 09 lip 2021, 17:21NGT6 chyba maksymalne użycie miały 44/50 i pewnie z Lajkonikami będzie podobne.
NGT6 wszystkie są po NG a STL to nowe wagony, więc te ~90% wykorzystania należy się spodziewać.
Lw25 pisze: 09 lip 2021, 17:21EU8N chyba max to 32/40
Ja pamiętam i 36/40.
Lw25 pisze: 09 lip 2021, 17:21GT8 21/27 (może da się 22/28, skoro jeden doszedł?).
Bywało i 25 na mieście (łącznie z rezerwami).
Adrian14 pisze: 09 lip 2021, 21:38 Ale myślę, że spokojnie można by pospinać więcej 3x105
Tylko nie bardzo wiem gdzie zamierzasz kierować te dodatkowe 3x105 a jednak niestety jest to bardzo awaryjny tabor :(
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Lw25 » 10 lip 2021, 12:50

Bayer2003 pisze: 10 lip 2021, 10:50 26m w Krakowie jest aż nadmiar i moim zdaniem ich ilość zdecydowanie przekracza zapotrzebowanie (32m przydałyby się m.in. na "8", "13", czy resztę brygad "14", gdzie obecnie jeździ krótszy tabor). Co do solówek - po co? Byłyby one za małe na wszystkie linie tramwajowe (no może poza "16", gdzie zresztą też nie byłbym zwolennikiem ich kierowania). Solówki Konstali są idealne w mniejszych miastach - w Elblągu czy niektórych miastach GOP. Do Krakowa nie nadają się one w ogóle i nawet brak zakazu by tego nie zmienił.
Jeszcze "2". :P
Bayer2003 pisze: 10 lip 2021, 10:50 Niestety, jednoprzestrzenność stała się pewnym dogmatem, przysłaniającym rozsądne myślenie. Nie oszukujmy się, Konstale 105Na nie zostaną zastąpione ani przez Lajkoniki, ani przez Tiny (mają otworzyć się nowe odcinki sieci, a więc ilość brygad trzeba będzie zwiększyć). Wyeliminuje je dopiero następny przetarg, który na razie nawet nie został ogłoszony i nie wiadomo w ogóle kiedy nastąpi (obecnie mamy jednak czasy kryzysu, więc może trochę to potrwać). Mam nadzieję, że zostanie w nim zamówiony jakiś inny tabor niż kolejne niskacze 32m. Najlepszym rozwiązaniem (z myślą o Azorach) byłyby dwukierunkowe wagony 20-22m, które dałoby się łączyć podwójnie w składy 40m+, jednak czy osoby decyzyjne pójdą tą drogą - osobiście wątpię.
To zdecyduj się, czy mamy nadmiar 26 metrowców czy 70 kolejnych tramwajów to za mało na wycofanie 105Na? Musiałoby dojść 50 brygad do tego. I jak wrzucałem wyżej, ten problem jednoprzestrzenności da się obejść.
Kitek pisze: 10 lip 2021, 12:25 2 są w TR, więc tych gotowych do wyjazdu jest mniej.
Wiesz, klikałem randomowo w brygadny za dni powszednie z KMK z 3-4 ostatnich lat i za każdym razem było 8. Może NG to poprawi.
Kitek pisze: 10 lip 2021, 12:25 NGT6 wszystkie są po NG a STL to nowe wagony, więc te ~90% wykorzystania należy się spodziewać.
Kitek pisze: 10 lip 2021, 12:25 Ja pamiętam i 36/40.
Kitek pisze: 10 lip 2021, 12:25 Bywało i 25 na mieście (łącznie z rezerwami).
Dzięki, no to z tego by wynikało, że z dostawami Stadlerów oraz tym co stoi za zajezdni czy TR spokojnie z 30 wozów obecnie wolnych mamy. Stozłomów wyjeżdża 19 wg Impulsa. Gdyby nie NG 2014N i NGT8 to spokojnie już by chyba mogły 105Na polecieć na śmietnik.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 10 lip 2021, 23:23

Lw25 pisze: 10 lip 2021, 12:50 Jeszcze "2". :P
"2" to linia z małymi napełnieniami, jednak nie przesadzajmy - solówka 105Na tam jednak nie wyrobi.
Lw25 pisze: 10 lip 2021, 12:50 To zdecyduj się, czy mamy nadmiar 26 metrowców czy 70 kolejnych tramwajów to za mało na wycofanie 105Na? Musiałoby dojść 50 brygad do tego.
Nadmiar 26 metrowców to jedno, a brak możliwości wycofania 105Na w najbliższym czasie to drugie. Obecnie ilostan taboru wynosi 307 pociągów. Po kasacji wszystkich E1 (które jednak mają pierwszeństwo) oraz 105Na i dostawach Tin pozostanie zaledwie 302. Biorąc pod uwagę, że powstaną jeszcze nowe odcinki sieci, zmniejszenie ilostanu jest nierealne (chyba, że chcemy spore cięcia). Prawdopodobnie nawet kilkanaście składów 105Na będzie musiało zostać, pytanie tylko czy mają to być składy podwójne, czy potrójne?
Lw25 pisze: 10 lip 2021, 12:50 I jak wrzucałem wyżej, ten problem jednoprzestrzenności da się obejść.
Może i się da, jednak mi osobiście to rozwiązanie z Hanoweru się wizualnie nie podoba (tramwaj wygląda jakby był ucięty).
Lw25 pisze: 10 lip 2021, 12:50 Dzięki, no to z tego by wynikało, że z dostawami Stadlerów oraz tym co stoi za zajezdni czy TR spokojnie z 30 wozów obecnie wolnych mamy. Stozłomów wyjeżdża 19 wg Impulsa. Gdyby nie NG 2014N i NGT8 to spokojnie już by chyba mogły 105Na polecieć na śmietnik.
Gdyby nie NG 2014N i NGT8 to prawdopodobnie kilka wiedeńców więcej byłoby już na złomowisku. Wśród tego taboru również nie ma dnia, żeby coś nie padło, więc 105Na są raczej brane pod uwagę w drugiej kolejności jeżeli chodzi o kasacje (względem wiedeńców mają jednak pewne zalety, m.in. wiek). Zresztą Konstale są (i za kilka lat prawdopodobnie będą) dalej eksploatowane w większości polskich miast z tramwajami, więc raczej przy ilostanie znacząco przekraczającym 300 nie ma się czego wstydzić jeżeli będzie się posiadać kilkanaście składów stopiątek i całą resztę niskaczy ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Lw25 » 11 lip 2021, 11:18

Bayer2003 pisze: 10 lip 2021, 23:23 "2" to linia z małymi napełnieniami, jednak nie przesadzajmy - solówka 105Na tam jednak nie wyrobi.
Nigdy w życiu nie widziałem na niej dużych napełnień. Poza Wszystkich Świętych.
Bayer2003 pisze: 10 lip 2021, 23:23 Nadmiar 26 metrowców to jedno, a brak możliwości wycofania 105Na w najbliższym czasie to drugie. Obecnie ilostan taboru wynosi 307 pociągów. Po kasacji wszystkich E1 (które jednak mają pierwszeństwo) oraz 105Na i dostawach Tin pozostanie zaledwie 302. Biorąc pod uwagę, że powstaną jeszcze nowe odcinki sieci, zmniejszenie ilostanu jest nierealne (chyba, że chcemy spore cięcia). Prawdopodobnie nawet kilkanaście składów 105Na będzie musiało zostać, pytanie tylko czy mają to być składy podwójne, czy potrójne?

Gdyby nie NG 2014N i NGT8 to prawdopodobnie kilka wiedeńców więcej byłoby już na złomowisku. Wśród tego taboru również nie ma dnia, żeby coś nie padło, więc 105Na są raczej brane pod uwagę w drugiej kolejności jeżeli chodzi o kasacje (względem wiedeńców mają jednak pewne zalety, m.in. wiek). Zresztą Konstale są (i za kilka lat prawdopodobnie będą) dalej eksploatowane w większości polskich miast z tramwajami, więc raczej przy ilostanie znacząco przekraczającym 300 nie ma się czego wstydzić jeżeli będzie się posiadać kilkanaście składów stopiątek i całą resztę niskaczy ;).
105Na to jednak gorszy złom od E1. Plus niebezpieczniejszy.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Tramwajolog14 » 11 lip 2021, 11:39

Lw25 pisze:Nigdy w życiu nie widziałem na niej dużych napełnień.
To ja widziałem przed pandemią. Nie był to tłok, ale 105Na solo na pewno by był niezabieralny.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 11 lip 2021, 15:29

Lw25 pisze: 11 lip 2021, 11:18 105Na to jednak gorszy złom od E1. Plus niebezpieczniejszy.
W takim razie dlaczego zarówno Kraków jak i GOP postanowiły najpierw wycofać E1? Obecnie eksploatowane 105Na są od nich dużo młodsze, co już daje im pewną przewagę, a co do bezpieczeństwa - w ostatnim czasie jakoś nie słyszałem żeby któraś stopiątka wybuchła, co stanowi chyba dla pasażerów największe zagrożenie. Nie twierdzę oczywiście, że 105Na powinny jeździć wiecznie, ale jednak obecnie są inne priorytety.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 11 lip 2021, 15:58

Bayer2003 pisze: 11 lip 2021, 15:29 w ostatnim czasie jakoś nie słyszałem żeby któraś stopiątka wybuchła, co stanowi chyba dla pasażerów największe zagrożenie
Ale na pewno słyszałeś, że ruszały z przytrzaśniętą ręką pasażera i kończyło się to nieciekawie.

Co do rozdziału taboru - dajmy sobie czas do końca wakacji aż zakończą się dostawy Lajkoników i włączą wszystkie do ruchu (również przywrócą te które już jeździły) + pojawią się komunikaty o liniach typu 12/17/44.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 11 lip 2021, 16:35

pasazer_mobilisu pisze: 11 lip 2021, 15:58 Ale na pewno słyszałeś, że ruszały z przytrzaśniętą ręką pasażera i kończyło się to nieciekawie.
Ręką, nogą, wiele takich sytuacji niestety było, jednak większość z nich dotyczyła pasażerów, którzy wbiegli do tramwaju już po sygnale odjazdu. Nie obwiniajmy tramwajów za nieodpowiedzialne zachowania, z których potem wynikają wypadki. Pewnym problemem mogą faktycznie być ostatnie drzwi w trzecich wagonów ufoków, jednak nie wierzę, że po tylu latach eksploatacji nagle stanowi to taką przeszkodę. W ostateczności można zastosować rozwiązanie z Gdańska, czyli ostatnie drzwi ufoka po prostu zablokować (chociaż osobiście nie uważam tego za konieczne).
pasazer_mobilisu pisze: 11 lip 2021, 15:58 Co do rozdziału taboru - dajmy sobie czas do końca wakacji aż zakończą się dostawy Lajkoników i włączą wszystkie do ruchu (również przywrócą te które już jeździły) + pojawią się komunikaty o liniach typu 12/17/44.
Jeżeli linie "12", "17" i "44" wrócą to wróci ~250 brygad. Ostatnio tyle mieliśmy w październiku, jednak wówczas mieliśmy zaledwie kilkanaście Lajkoników, a o wiele więcej składów E1+c3. Tabor w ciągu ostatnich kilku miesięcy zmienił się na tyle, że prawdopodobnie jego rozdział trzeba będzie wymyślić w wielu przypadkach od nowa.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Jaky » 12 lip 2021, 0:45

Bayer2003 pisze: 11 lip 2021, 16:35 Ręką, nogą, wiele takich sytuacji niestety było, jednak większość z nich dotyczyła pasażerów, którzy wbiegli do tramwaju już po sygnale odjazdu. Nie obwiniajmy tramwajów za nieodpowiedzialne zachowania, z których potem wynikają wypadki. Pewnym problemem mogą faktycznie być ostatnie drzwi w trzecich wagonów ufoków, jednak nie wierzę, że po tylu latach eksploatacji nagle stanowi to taką przeszkodę. W ostateczności można zastosować rozwiązanie z Gdańska, czyli ostatnie drzwi ufoka po prostu zablokować (chociaż osobiście nie uważam tego za konieczne).
No i co z tego, że pasażer wbiega po sygnale odjazdu? Oczywiście to jest sytuacja, której powinno się unikać, ale jednak ZAWSZE znajdą się ludzie wbiegający po sygnale. Dlaczego? Bo czasami w sytuacji, gdy odjeżdża nam ostatni tramwaj, którym się nie spóźnimy do pracy/szkoły, część ludzi wyłącza myślenie i działa instynktownie. Jest w stanie przebiec na czerwonym między pędzącymi samochodami lub właśnie wbiec po sygnale odjazdu. Ale czy to oznacza, że takiego pasażera należy "karać" przygniecioną ręką lub nogą? Nie. Zwłaszcza, że nieprzygniatające drzwi są standardem i nie ma nic nadzwyczajnego w tym, że mechanizm drzwi po wyczuciu przeszkody automatycznie otwiera je z powrotem.
Bayer2003 pisze: 11 lip 2021, 16:35 Jeżeli linie "12", "17" i "44" wrócą to wróci ~250 brygad. Ostatnio tyle mieliśmy w październiku, jednak wówczas mieliśmy zaledwie kilkanaście Lajkoników, a o wiele więcej składów E1+c3. Tabor w ciągu ostatnich kilku miesięcy zmienił się na tyle, że prawdopodobnie jego rozdział trzeba będzie wymyślić w wielu przypadkach od nowa.
Ja bym powiedział, że od nowa to tylko w kilku przypadkach. Natomiast w większości na pewno mogą nastąpić drobne zmiany kosmetyczne, jak choćby inne ilościowe rozłożenie między liniami EU8N, NGT6 i GT8N. Albo zmieniona liczba Krakowiaków na 50, 52.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 12 lip 2021, 8:24

Bayer2003 pisze: 11 lip 2021, 15:29W takim razie dlaczego zarówno Kraków jak i GOP postanowiły najpierw wycofać E1?
Przez zeszłoroczny wybuch w wiedeńczyku na al. Pokoju. Wcześniej planowano że wiednie pojeżdżą dłużej bo są dużo lepsze technicznie. Po tym zdarzeniu dostały jednak złą prasę.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 12 lip 2021, 10:21

Jaky pisze: 12 lip 2021, 0:45 Dlaczego? Bo czasami w sytuacji, gdy odjeżdża nam ostatni tramwaj, którym się nie spóźnimy do pracy/szkoły, część ludzi wyłącza myślenie i działa instynktownie. Jest w stanie przebiec na czerwonym między pędzącymi samochodami lub właśnie wbiec po sygnale odjazdu.
Nie uważam, żeby bezmyślne zachowanie pojedynczych pasażerów powinno być powodem do zezłomowania Konstali w pierwszej kolejności. Zagrożenie dla ruchu (drogowego, tramwajowego, itp.) stanowi właśnie taki pasażer, a nie konkretny model tramwaju, do którego zresztą po ponad 40 latach eksploatacji większość pasażerów powinna się była przyzwyczaić.
Jaky pisze: 12 lip 2021, 0:45 Ja bym powiedział, że od nowa to tylko w kilku przypadkach. Natomiast w większości na pewno mogą nastąpić drobne zmiany kosmetyczne, jak choćby inne ilościowe rozłożenie między liniami EU8N, NGT6 i GT8N. Albo zmieniona liczba Krakowiaków na 50, 52.
Wbrew pozorom te zmiany kosmetyczne mogą być dosyć ważne - jest spora różnica w pojemności między EU8N a GT8N. Kluczowe będzie też ile Lajkoników debiutuje do czasu powrotu ~250 brygad, chociaż jak na razie wygląda to całkiem dobrze ;).
Kaszmir pisze: 12 lip 2021, 8:24 Przez zeszłoroczny wybuch w wiedeńczyku na al. Pokoju. Wcześniej planowano że wiednie pojeżdżą dłużej bo są dużo lepsze technicznie. Po tym zdarzeniu dostały jednak złą prasę.
Czy do końca tak jest to nie wiem. Na bliźniaczym forum (FTŚ) można znaleźć wątek o skasowanych E1 w GOP. Wynika z niego, że aż cztery sztuki zostały skasowane przed naszym wybuchem (w latach 2017-2019) właśnie z powodu awarii elektryki czy silników. Spokojnie można więc odnieść wrażenie, że wybuch był tylko gwoździem do trumny dla tego taboru, ale prawdopodobnie w Krakowie kasacje i tak tych tramwajów by nie ominęły, tylko być może zamiast kilku z nich poleciałyby najgorsze i najstarsze wagony Konstali.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 12 lip 2021, 10:38

Bayer2003 pisze: 12 lip 2021, 10:21Czy do końca tak jest to nie wiem. Na bliźniaczym forum (FTŚ) można znaleźć wątek o skasowanych E1 w GOP. Wynika z niego, że aż cztery sztuki zostały skasowane przed naszym wybuchem (w latach 2017-2019) właśnie z powodu awarii elektryki czy silników.
Jak jest w GOPie - nie śledzę sytuacji. Pisałem jak jest w Krakowie. Gdyby nie wybuch, E1 przeżyłyby dłużej niż 105tki.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 12 lip 2021, 10:42

pasazer_mobilisu pisze: 11 lip 2021, 15:58 Co do rozdziału taboru - dajmy sobie czas do końca wakacji aż zakończą się dostawy Lajkoników i włączą wszystkie do ruchu (również przywrócą te które już jeździły) + pojawią się komunikaty o liniach typu 12/17/44.
Myślę, że dłużej jakby wróciło ~f=5.
Bayer2003 pisze: 11 lip 2021, 16:35 Tabor w ciągu ostatnich kilku miesięcy zmienił się na tyle, że prawdopodobnie jego rozdział trzeba będzie wymyślić w wielu przypadkach od nowa.
To co mamy obecnie lekko zmodyfikowane, nic nowego nie odkryjesz.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

krakus
Znawca
Posty: 113
Rejestracja: 26 sie 2020, 22:14

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: krakus » 12 lip 2021, 10:56

Kaszmir pisze: 12 lip 2021, 8:24
Bayer2003 pisze: 11 lip 2021, 15:29W takim razie dlaczego zarówno Kraków jak i GOP postanowiły najpierw wycofać E1?
Przez zeszłoroczny wybuch w wiedeńczyku na al. Pokoju. Wcześniej planowano że wiednie pojeżdżą dłużej bo są dużo lepsze technicznie. Po tym zdarzeniu dostały jednak złą prasę.
Nie tylko, trzeba wspomnieć o zwarciu instalacji elektrycznej w wagonach RW154 czy HW117.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 12 lip 2021, 11:01

Kaszmir pisze: 12 lip 2021, 10:38 Jak jest w GOPie - nie śledzę sytuacji. Pisałem jak jest w Krakowie. Gdyby nie wybuch, E1 przeżyłyby dłużej niż 105tki.
Przedsiębiorstwa komunikacyjne raczej wymieniają się między sobą doświadczeniami z eksploatacji tego samego typu taboru (zwłaszcza, że nasze MPK od zawsze miało dobre kontakty z Tramwajami Śląskimi). Nie twierdzę że na pewno tak było, ale sądzę, że wymiana wzajemnych doświadczeń mogła przyczynić się do szybszego końca E1 zarówno w Krakowie, jak i w GOP, gdyż w obydwóch tych miejscach tabor ten stwarzał spore problemy.
Kitek pisze: 12 lip 2021, 10:42 Myślę, że dłużej jakby wróciło ~f=5.
Patrząc na ilostan taboru można odnieść wrażenie, że powrót f~5 nie jest wykluczony. Obecnie liczba pociągów tramwajowych wynosi już 306 (byłoby 307, jednak dopisek o Newagu Nevelo niestety zniknął :(), co w porównaniu do września 2020 (296) stanowi spory przyrost. Zobaczymy jak będzie to wyglądać w wakacje, chociaż na razie wszystko wskazuje na to, że ilostan może się w dalszym ciągu powiększać (świadczy o tym chociażby fakt, że niezmodernizowany HW163 otrzymał nową czcionkę, której raczej nie dostałby gdyby miał polecieć za miesiąc). Jedno jest pewne - najbliższy czas będzie bardzo ciekawy ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 6 gości