Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Jaky » 12 lip 2021, 12:51

Bayer2003 pisze: 12 lip 2021, 11:01 Obecnie liczba pociągów tramwajowych wynosi już 306 (byłoby 307, jednak dopisek o Newagu Nevelo niestety zniknął :(),
Możliwe, że Nevag Nevelo jest obecnie dostosowywany do kolejnych etapów projektu autonomicznej jazdy. Bo ten projekt ogólnie jest zaplanowany na kilka lat, a ten przejazd testowy do Cichego Kącika to tylko jeden z kilku etapów.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Lw25 » 12 lip 2021, 15:43

Mam wrażenie, że wypadałoby się pozbyć jednych i drugich. Pytanie tylko czy są jakieś używki, które mogą nas wspomóc w tym temacie. GT8N zaczynają lecieć niedługo u Niemców, np. w naszej zaprzyjaźnionej Norymberdze.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1396
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 12 lip 2021, 16:26

Lw25 pisze: 12 lip 2021, 15:43 GT8N zaczynają lecieć niedługo u Niemców, np. w naszej zaprzyjaźnionej Norymberdze.
Chodzi Ci o te produkcji ADtranz o długości ponad 36m? Jeżeli tak to przyznam, że wyglądają ciekawie i mogłyby się u nas sprawdzić, jednak jakoś do tej decyzji nie przekonuje mnie czas eksploatacji w Krakowie poprzednich tramwajów z Norymbergi. Wagony T4 były eksploatowane zaledwie przez 13 lat (1989-2002). GT6 niewiele dłużej - 17 lat (1995-2012). Pierwsze tramwaje N8S sprowadzono w 2006 roku. Minęło 15 lat i te niezmodernizowane nie nadają się już zbytnio do eksploatacji w tym stanie (z 5 posiadanych sztuk zwykle wyjeżdża tylko jedna, na dodatek na linię "21", kursującą stosunkowo blisko zajezdni). W związku z tym wszystkim pozostaje pytanie czy warto kupować od Norymbergi używane GT8N na kilkanaście lat, czy może lepiej pomęczyć się jeszcze trochę z Konstalami, a następnie kupić fabrycznie nowe tramwaje, które mogą posłużyć nawet ponad 40 lat? Moim zdaniem o wiele lepsza jest druga opcja, zwłaszcza że po dostawie Stadlerów Tina i tak ponad 90% taboru będzie niskopodłogowa i Konstale pozostaną już tylko na jednej-dwóch liniach.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Lw25 » 12 lip 2021, 18:00

Bayer2003 pisze: 12 lip 2021, 16:26
Lw25 pisze: 12 lip 2021, 15:43 GT8N zaczynają lecieć niedługo u Niemców, np. w naszej zaprzyjaźnionej Norymberdze.
Chodzi Ci o te produkcji ADtranz o długości ponad 36m? Jeżeli tak to przyznam, że wyglądają ciekawie i mogłyby się u nas sprawdzić, jednak jakoś do tej decyzji nie przekonuje mnie czas eksploatacji w Krakowie poprzednich tramwajów z Norymbergi. Wagony T4 były eksploatowane zaledwie przez 13 lat (1989-2002). GT6 niewiele dłużej - 17 lat (1995-2012). Pierwsze tramwaje N8S sprowadzono w 2006 roku. Minęło 15 lat i te niezmodernizowane nie nadają się już zbytnio do eksploatacji w tym stanie (z 5 posiadanych sztuk zwykle wyjeżdża tylko jedna, na dodatek na linię "21", kursującą stosunkowo blisko zajezdni). W związku z tym wszystkim pozostaje pytanie czy warto kupować od Norymbergi używane GT8N na kilkanaście lat, czy może lepiej pomęczyć się jeszcze trochę z Konstalami, a następnie kupić fabrycznie nowe tramwaje, które mogą posłużyć nawet ponad 40 lat? Moim zdaniem o wiele lepsza jest druga opcja, zwłaszcza że po dostawie Stadlerów Tina i tak ponad 90% taboru będzie niskopodłogowa i Konstale pozostaną już tylko na jednej-dwóch liniach.
T4 i GT6 zostały bardziej zastąpione przez E1 niż nówki. A my musimy powoli myśleć też nad właśnie tymi N8, które trochę wypadły z obiegu, czy EU8N, których pierwsze sztuki już trochę mają od remontu. No i używki pozwoliłyby nam uniknąć sytuacji, że wszystkiemu wyjdzie NG w tym samym czasie, tak jak wypadły na raz NG NGT8 i Krakowiaków.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1396
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 13 lip 2021, 11:22

Lw25 pisze: 12 lip 2021, 18:00 T4 i GT6 zostały bardziej zastąpione przez E1 niż nówki.
T4 masowo były wycofywane w latach 1998-2002, co pokrywa się z dostawami Bombardierów NGT6/1 oraz NGT6/2. O E1 nie było wtedy jeszcze mowy. Ostatnie GT6 wycofane zostały w 2012 roku - wtedy w Krakowie witaliśmy Bombardiery NGT8. Może niektóre składy GT6+B4 zostały zastąpione przez E1+c3, jednak dotyczy to może połowy wiedeńców. Druga połowa zastąpiła Konstale 105Na i miała je przeżyć, jednak czas pokazał coś innego i jest to kolejny argument za tym, że nie warto kupować używanych tramwajów.
Lw25 pisze: 12 lip 2021, 18:00 A my musimy powoli myśleć też nad właśnie tymi N8, które trochę wypadły z obiegu
Tramwajom N8S z przedziału HK457-HK461 przydałaby się modernizacja, jednak obecnie nie da się jej wykonać, ponieważ trwają jeszcze prace nad ostatnimi trzema sztukami GT8N (RF304 wczoraj ani dziś nie wyjechał, więc niezmodernizowanego GT8S już pewnie nigdy nie zobaczymy). Modernizacja N8S z pewnością jest tańsza niż miało to miejsce w przypadku GT8S - niskopodłogowy człon już mamy, a i wymianę ścian czołowych można sobie odpuścić - nie kojarzą się już one z pierwszą połową lat 70 i tramwaj wygląda jeszcze akceptowalnie (zresztą tramwaj ma jeździć i być sprawny, a wygląd to sprawa drugorzędna). Nie jest to oczywiście temat na teraz, ale mam nadzieję, że za ~rok modernizacja tych N8 nastąpi (oczywiście przy zachowaniu dwukierunkowości).
Lw25 pisze: 12 lip 2021, 18:00 czy EU8N, których pierwsze sztuki już trochę mają od remontu.
Naprawy EU8N cały czas trwają i najgorsze/najmniej sprawne egzemplarze będą powoli remontowane - tabor ten spokojnie powinien posłużyć jeszcze kilkanaście lat ;).
Lw25 pisze: 12 lip 2021, 18:00 No i używki pozwoliłyby nam uniknąć sytuacji, że wszystkiemu wyjdzie NG w tym samym czasie, tak jak wypadły na raz NG NGT8 i Krakowiaków.
Mimo tych NG był dzień, kiedy NGT8 wyjechały w liczbie 23/24 ;). Zresztą podczas NG nieczynne jednocześnie są maksymalnie dwa egzemplarze danego typu, więc nałożenie się NG dwóch rodzajów taboru raczej nie powinno stanowić problemu.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Lw25 » 13 lip 2021, 14:17

Bayer2003 pisze: 13 lip 2021, 11:22 T4 masowo były wycofywane w latach 1998-2002, co pokrywa się z dostawami Bombardierów NGT6/1 oraz NGT6/2. O E1 nie było wtedy jeszcze mowy. Ostatnie GT6 wycofane zostały w 2012 roku - wtedy w Krakowie witaliśmy Bombardiery NGT8. Może niektóre składy GT6+B4 zostały zastąpione przez E1+c3, jednak dotyczy to może połowy wiedeńców. Druga połowa zastąpiła Konstale 105Na i miała je przeżyć, jednak czas pokazał coś innego i jest to kolejny argument za tym, że nie warto kupować używanych tramwajów.
Postanowiłem wypisać sobie za KMK tabor MPK od 1989 (już po wycofaniu N, pierwsza dostawa T4 i szczyt 105N) do końca 2020 roku. W okolicy lat 1999-2000 wchodzą NGT6 i spada liczba T4, ale też wylatują 102Na oraz rośnie liczba GT6. GT6 wypadają po 2012 i dostawie NGT8, ale ich stan spadał już wcześniej, wraz ze wzrostem E1. Jednocześnie, po 1989 (poza 1992) cały czas spadał stan 105Na. I moim zdaniem warto rozważyć szybkie wycofanie 105Na, nawet kosztem używek. Jedyna opcja, w której użycie rodziny 105N miałoby nadal sens, to podmiana naszych 105Na na wycofywane za Hyundaie warszawskie, które przeszły znacznie większy zakres NG niż nasze i mają nowe napędy drzwiowe. Zresztą, mówisz o awaryjności E1 tak, jakby 105N nie miał tych problemów dużo, dużo dłużej. Zresztą, czy nasze 105N nie mają wstrzymanych NG gdzieś od 10 lat? One się przecież zaraz rozlecą.
Bayer2003 pisze: 13 lip 2021, 11:22 Tramwajom N8S z przedziału HK457-HK461 przydałaby się modernizacja, jednak obecnie nie da się jej wykonać, ponieważ trwają jeszcze prace nad ostatnimi trzema sztukami GT8N (RF304 wczoraj ani dziś nie wyjechał, więc niezmodernizowanego GT8S już pewnie nigdy nie zobaczymy). Modernizacja N8S z pewnością jest tańsza niż miało to miejsce w przypadku GT8S - niskopodłogowy człon już mamy, a i wymianę ścian czołowych można sobie odpuścić - nie kojarzą się już one z pierwszą połową lat 70 i tramwaj wygląda jeszcze akceptowalnie (zresztą tramwaj ma jeździć i być sprawny, a wygląd to sprawa drugorzędna). Nie jest to oczywiście temat na teraz, ale mam nadzieję, że za ~rok modernizacja tych N8 nastąpi (oczywiście przy zachowaniu dwukierunkowości).
N8 mają przy naprawach wymienianą aparaturę i ich remont bez jej wymiany nic nie da, bo będą dalej stać w krzakach.
Bayer2003 pisze: 13 lip 2021, 11:22 Naprawy EU8N cały czas trwają i najgorsze/najmniej sprawne egzemplarze będą powoli remontowane - tabor ten spokojnie powinien posłużyć jeszcze kilkanaście lat ;).
Jeśli EU8N mogą posłużyć jeszcze długo, to tak samo może każdy inny używany tabor, który byśmy ściągnęli, żeby dobić Konstale.
Bayer2003 pisze: 13 lip 2021, 11:22 Mimo tych NG był dzień, kiedy NGT8 wyjechały w liczbie 23/24 ;). Zresztą podczas NG nieczynne jednocześnie są maksymalnie dwa egzemplarze danego typu, więc nałożenie się NG dwóch rodzajów taboru raczej nie powinno stanowić problemu.
Bardziej mi chodziło o sytuację, że tramwaj wyjeździ założenia DSU, zanim poprzednie opuszczą hale, ale znając dozór techniczny w Polsce, nie jestem pewien czy ktokolwiek to sprawdza czy też wszystko zależy od uznania przewoźnika.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1396
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 13 lip 2021, 15:53

Lw25 pisze: 13 lip 2021, 14:17 Jednocześnie, po 1989 (poza 1992) cały czas spadał stan 105Na. I moim zdaniem warto rozważyć szybkie wycofanie 105Na, nawet kosztem używek. Jedyna opcja, w której użycie rodziny 105N miałoby nadal sens, to podmiana naszych 105Na na wycofywane za Hyundaie warszawskie, które przeszły znacznie większy zakres NG niż nasze i mają nowe napędy drzwiowe. Zresztą, mówisz o awaryjności E1 tak, jakby 105N nie miał tych problemów dużo, dużo dłużej. Zresztą, czy nasze 105N nie mają wstrzymanych NG gdzieś od 10 lat? One się przecież zaraz rozlecą.
105Na według niektórych miały się rozlecieć już dawno, a tymczasem:
Obrazek
Tak, to zrzut ekranu z TTSS z dzisiaj. Wszystkie podgórskie 2x105Na wyjechały i w ostatnim czasie taką sytuację widać coraz częściej. Czy warto je wycofywać kosztem używek - nie sądzę, ponieważ sprawdzają się one całkiem dobrze. Jak sam piszesz, ilostan 105Na od 1989 cały czas spadał. Spośród ponad 400 wagonów pozostało już zaledwie 62 (61?). Z pewnością wagony te zostały pozostawione jako najlepsze i jeszcze kilka lat pojeździć powinny. Podczas dostaw Tin prawdopodobnie dojdzie zresztądo kolejnej redukcji i pozostanie pewnie coś ~40 wagonów (polecą składy najstarsze i te wagony, które powodują awarie trójskładów). Spośród ponad 400 wagonów da się chyba wybrać 10% egzemplarzy trochę lepszych, które mogą posłużyć dłużej ;). Co do NG - faktycznie, są one od dłuższego czasu wstrzymane, jednak mimo tego przy Konstalach coś się robi - pamiętam tragiczny stan wagonu RZ220 (obecnie najstarszy eksploatowany wagon) jeszcze rok temu, a obecnie wygląda on o wiele lepiej (usunięto m.in. wszechobecną rdzę). Kilka składów z Nowej Huty dostało też w ostatnim roku wyświetlacze, więc raczej planuje się je eksploatować przez pewien czas. Co do 105Na z Warszawy - zapewne są w lepszym stanie od naszych, jednak Warszawa nie da nam ich przecież za darmo. Kupowanie używanych Konstali już całkowicie mija się z celem i jeżeli w ogóle jakieś używki mają być kupione (czego jestem przeciwnikiem) to powinny być to jakieś dwukierunkowe niskacze z Niemiec (byle tylko nie były one z serii M/NGTx).
Lw25 pisze: 13 lip 2021, 14:17 N8 mają przy naprawach wymienianą aparaturę i ich remont bez jej wymiany nic nie da, bo będą dalej stać w krzakach.
To tylko pięć egzemplarzy, więc z zakupem nowej aparatury dla nich nie powinno być problemów (jeżeli tylko ktokolwiek zechce ją wykonać w tak małej ilości).
Lw25 pisze: 13 lip 2021, 14:17 Jeśli EU8N mogą posłużyć jeszcze długo, to tak samo może każdy inny używany tabor, który byśmy ściągnęli, żeby dobić Konstale.
Konstale posłużą jeszcze kilka lat, używki kilkanaście, a nowe tramwaje kilkadziesiąt. Najbardziej opłaci się pomęczyć z tymi stopiątkami jeszcze przez kilka lat, po czym kupić tramwaje fabrycznie nowe, pomijając środkowy etap.
Lw25 pisze: 13 lip 2021, 14:17 Bardziej mi chodziło o sytuację, że tramwaj wyjeździ założenia DSU, zanim poprzednie opuszczą hale, ale znając dozór techniczny w Polsce, nie jestem pewien czy ktokolwiek to sprawdza czy też wszystko zależy od uznania przewoźnika.
Raczej zależy od przewoźnika - wszystkie NGT8 jeździły raczej podobnie, więc jednocześnie w hali remontowane teoretycznie powinny być znacznie więcej niż dwie sztuki (przynajmniej z 4-5). Skoro tak się nie dzieje to takiej sytuacji raczej nie będzie ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Lw25 » 13 lip 2021, 16:15

Bayer2003 pisze: 13 lip 2021, 15:53 105Na według niektórych miały się rozlecieć już dawno, a tymczasem:
Obrazek
Tak, to zrzut ekranu z TTSS z dzisiaj. Wszystkie podgórskie 2x105Na wyjechały i w ostatnim czasie taką sytuację widać coraz częściej. Czy warto je wycofywać kosztem używek - nie sądzę, ponieważ sprawdzają się one całkiem dobrze. Jak sam piszesz, ilostan 105Na od 1989 cały czas spadał. Spośród ponad 400 wagonów pozostało już zaledwie 62 (61?). Z pewnością wagony te zostały pozostawione jako najlepsze i jeszcze kilka lat pojeździć powinny. Podczas dostaw Tin prawdopodobnie dojdzie zresztądo kolejnej redukcji i pozostanie pewnie coś ~40 wagonów (polecą składy najstarsze i te wagony, które powodują awarie trójskładów). Spośród ponad 400 wagonów da się chyba wybrać 10% egzemplarzy trochę lepszych, które mogą posłużyć dłużej ;). Co do NG - faktycznie, są one od dłuższego czasu wstrzymane, jednak mimo tego przy Konstalach coś się robi - pamiętam tragiczny stan wagonu RZ220 (obecnie najstarszy eksploatowany wagon) jeszcze rok temu, a obecnie wygląda on o wiele lepiej (usunięto m.in. wszechobecną rdzę). Kilka składów z Nowej Huty dostało też w ostatnim roku wyświetlacze, więc raczej planuje się je eksploatować przez pewien czas. Co do 105Na z Warszawy - zapewne są w lepszym stanie od naszych, jednak Warszawa nie da nam ich przecież za darmo. Kupowanie używanych Konstali już całkowicie mija się z celem i jeżeli w ogóle jakieś używki mają być kupione (czego jestem przeciwnikiem) to powinny być to jakieś dwukierunkowe niskacze z Niemiec (byle tylko nie były one z serii M/NGTx).
MGTx nam nie grożą, są wąskotorowe i wszystkie najpewniej wessie Łódź. Normalnotorowe chyba nie miały tego problemu co metrowe a sporo jest ZR. Z innych ZR są GT10 z Duisburga, częściowo niskie, których nikt nie chce oraz GT6NZR z Berlina. R z Frankfurtu bierze Budapeszt na linie Ganzowe.
Bayer2003 pisze: 13 lip 2021, 15:53 To tylko pięć egzemplarzy, więc z zakupem nowej aparatury dla nich nie powinno być problemów (jeżeli tylko ktokolwiek zechce ją wykonać w tak małej ilości).
Taka aparatura to sprzęt z półki. Identyczne wyposażenie Medcomu do naszych Lajkoników, włącznie z akumulatorami mają S700 Siemensa dla Charlotte w Karolinie Północnej.
Bayer2003 pisze: 13 lip 2021, 15:53
Konstale posłużą jeszcze kilka lat, używki kilkanaście, a nowe tramwaje kilkadziesiąt. Najbardziej opłaci się pomęczyć z tymi stopiątkami jeszcze przez kilka lat, po czym kupić tramwaje fabrycznie nowe, pomijając środkowy etap.
Za kilka lat do dopiero wszystkie Tiny będą, o których sam mówisz, że jest ich za mało na wymianę Konstali.

Dr2
Specjalista
Posty: 419
Rejestracja: 01 maja 2021, 18:15

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Dr2 » 13 lip 2021, 17:53

Na "21" dzisiaj święto. Wszystkie 6 brygad widocznych na ttssie :shock:

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1396
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 13 lip 2021, 20:33

Lw25 pisze: 13 lip 2021, 16:15 MGTx nam nie grożą, są wąskotorowe i wszystkie najpewniej wessie Łódź. Normalnotorowe chyba nie miały tego problemu co metrowe a sporo jest ZR. Z innych ZR są GT10 z Duisburga, częściowo niskie, których nikt nie chce oraz GT6NZR z Berlina. R z Frankfurtu bierze Budapeszt na linie Ganzowe.
GT10 z Duisburga to chyba jedne z najdziwniejszych tramwajów jakie kiedykolwiek powstały. Szerokość 2,2m oraz jeden niskopodłogowy człon raczej dyskwalifikują je całkowicie jeżeli chodzi o zakup przez Kraków. Ponadto z tego co widzę, dwa egzemplarze w 2020 roku zmieniły swój status na "verschrottet" (zezłomowany :lol:), więc ich kupno może już nie być możliwe (zresztą jak sam wspomniałeś, nikt czegoś takiego nie chce).

GT6NZR z Berlina to tabor 26m, co raczej z góry go dyskwalifikuje - trzeba szukać dalej, sieci tramwajowych w Niemczech jest całkiem sporo ;).
Lw25 pisze: 13 lip 2021, 16:15 Taka aparatura to sprzęt z półki. Identyczne wyposażenie Medcomu do naszych Lajkoników, włącznie z akumulatorami mają S700 Siemensa dla Charlotte w Karolinie Północnej.
Jeżeli naprawdę tak jest to nic, tylko modernizować ;).
Lw25 pisze: 13 lip 2021, 16:15 Za kilka lat do dopiero wszystkie Tiny będą, o których sam mówisz, że jest ich za mało na wymianę Konstali.
Wszystkie Tiny to prawdopodobnie początek 2024 (może uda się pod koniec 2023, ale wątpię). Do tego czasu na pewno będzie przynajmniej ogłoszony kolejny przetarg, pozwalający zastąpić Konstale. Gdyby nie pandemia to być może ten już dawno by się ukazał, jednak obecnie zarówno z budżetem krucho, jak i następuje pewna zmiana w potokach pasażerskich - trzeba wiedzieć co konkretnie zamówić. Myślę jednak, że w okolicach roku 2026 pojawienie się nowego taboru, który zastąpi ostatnie Konstale może być realne ;).
Dr2 pisze: 13 lip 2021, 17:53 Na "21" dzisiaj święto. Wszystkie 6 brygad widocznych na ttssie :shock:
Przypadek. Akurat dziś na "21" trafiły dwie solówki z nadajnikami, a na trzeciej wysokiej brygadzie zagościł Konstal. Szansa na to jest niewielka i prawdopodobnie w najbliższym czasie już się to nie powtórzy (chyba, że solówki zostaną skasowane i wylecą z "21", na co po cichu liczę).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1323
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 13 lip 2021, 21:13

MPK na razie nie określiło, nie ma takiej deklaracji, że pozostawi sobie po dostawach Stadlerów część 105-ek a wszystkie Wiednie skasuje. Lub też odwrotnie zostaną Wiednie a 105-i polecą. Więcej Wiedni kasowano po dostawie Stadlerów, ale głównie te które nie miały przeprowadzonej modernizacji lub w gorszym stanie. Część E1+c3 też ostatnio dostało drobne prace blacharskie i zostały odmalowane. Czyli podpicowano nie tylko 105-ki.
O sprowadzaniu wagonów wysokopodłogowych do Krakowa np. z Warszawy nie ma mowy. Obecnie MPK nie jest zainteresowane sprowadzaniem czegokolwiek. Jest tak dynamiczna wymiana taboru na nowy i nie ma teraz takiej potrzeby ani też kasy. Bardziej na pewno myślą o kolejnym przetargu na nowe tramwaje. Póki co nie mają zapewnionego dofinansowania na dostawę Stadlerów II serii tylko otworzoną linię kredytową.
Jeden N8S jest w TR HK459 i zobaczymy czy poza naprawą powypadkową zrobią coś więcej. Ale jest to sygnał, że na razie nie chcą tych wagonów kasować. I kolejną sprawą jest poważny ubytek pasażerów po pandemii, który nie może się coś odrodzić. Miasto od dwóch lat bardzo nierównomiernie zamawia ilość wozokilometrów. Obecnie Kraków próbuje zachęcić do powrotu do komunikacji. Ale na dłuższą metą jeśli pasażerowie nie powrócą w ilości przed pandemią nie utrzyma tak wysokiego dofinansowania. Tutaj wszystko okaże się w jesieni tego roku. MPK nie ma długotrwałej stabilizacji zleceń ze strony Miasta. Dlatego też widać, że MPK dostosowuje się krótkoterminowo do nadchodzących potrzeb.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 1001
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: mkm3 » 13 lip 2021, 21:25

A MPK nie powinno się szykować na obsługę Azorów poprzez pozyskanie dwukierunkowego taboru, skoro tam ma być końcówka z przejazdówką?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1396
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 13 lip 2021, 21:42

impuls pisze: 13 lip 2021, 21:13 MPK na razie nie określiło, nie ma takiej deklaracji, że pozostawi sobie po dostawach Stadlerów część 105-ek a wszystkie Wiednie skasuje. Lub też odwrotnie zostaną Wiednie a 105-i polecą. Więcej Wiedni kasowano po dostawie Stadlerów, ale głównie te które nie miały przeprowadzonej modernizacji lub w gorszym stanie. Część E1+c3 też ostatnio dostało drobne prace blacharskie i zostały odmalowane. Czyli podpicowano nie tylko 105-ki.
Trochę podpicowano wszystko, co ma przejeździć następny sezon - kasacje z okazji dostaw STL już się kończą i jeżeli coś jeszcze poleci to będą to prawdopodobnie niezmodernizowane solówki E1. Plany wyraźnie jednak widać było w sierpniu/wrześniu ubiegłego roku, kiedy zarówno kilka składów wiedeńskich, jak i Konstali (głównie z Podgórza) stało już na betonie. Te wiedeńskie nie powróciły już/powróciły na kilka tygodni, a Konstale ściągnięto i jeżdżą do dzisiaj. Kolejną przesłanką, że E1+c3 mają pierwszeństwo kasacji jest linia "52" i trójskłady, które zastąpiły na niej E1+c3. Obydwa te wydarzenia były bardzo głośne i przedstawiane w pozytywnym świetle (z "52" znika wybuchający szrot, a następnie trafiają tam odtworzone po latach nieobecności pojemne tramwaje). Gdyby plany dotyczące szybkiej kasacji 105Na były, nikt nie uważałaby powrotu ufoków za coś dobrego i weszłyby one na "52" po cichu.
impuls pisze: 13 lip 2021, 21:13 O sprowadzaniu wagonów wysokopodłogowych do Krakowa np. z Warszawy nie ma mowy. Obecnie MPK nie jest zainteresowane sprowadzaniem czegokolwiek. Jest tak dynamiczna wymiana taboru na nowy i nie ma teraz takiej potrzeby ani też kasy. Bardziej na pewno myślą o kolejnym przetargu na nowe tramwaje. Póki co nie mają zapewnionego dofinansowania na dostawę Stadlerów II serii tylko otworzoną linię kredytową.
Mam nadzieję, że szybko dofinansowanie zostanie zapewnione (z tego co wiem ma to związek z Igrzyskami Europejskimi 2023) i może wtedy będzie można już ogłosić kolejny przetarg?
impuls pisze: 13 lip 2021, 21:13 Jeden N8S jest w TR HK459 i zobaczymy czy poza naprawą powypadkową zrobią coś więcej. Ale jest to sygnał, że na razie nie chcą tych wagonów kasować.
Że nie chcą ich kasować to dobrze, ale ciekawie w jakiej formie wyjedzie po naprawie. Zasadniczo opcje są trzy:
1. Wyjazd pod postacią obecną, ewentualnie wymiana czoła na inne.
2. Wyjazd z nową aparaturą, jednak pozostawienie przy tym dwukierunkowości tramwaju.
3. Wyjazd pod postacią taką, jak obecnie HK451-HK456.

Najlepsza opcja druga, a najgorsza trzecia. Jak się stanie - nie wiadomo.
impuls pisze: 13 lip 2021, 21:13 I kolejną sprawą jest poważny ubytek pasażerów po pandemii, który nie może się coś odrodzić. Miasto od dwóch lat bardzo nierównomiernie zamawia ilość wozokilometrów. Obecnie Kraków próbuje zachęcić do powrotu do komunikacji. Ale na dłuższą metą jeśli pasażerowie nie powrócą w ilości przed pandemią nie utrzyma tak wysokiego dofinansowania. Tutaj wszystko okaże się w jesieni tego roku. MPK nie ma długotrwałej stabilizacji zleceń ze strony Miasta. Dlatego też widać, że MPK dostosowuje się krótkoterminowo do nadchodzących potrzeb.
Jak napisałeś - sporo zależy od tego co przyniesie jesień. Jeżeli będzie normalna i pasażerowie powrócą, komunikacja może otrzymać nawet pewne wzmocnienia, a tabor zostanie szybciej zmodernizowany. Jeżeli rząd znowu wymyśli lockdown - będzie to oznaczało długotrwałe cięcia i niestety prawdopodobnie zastój pod względem taborowym, czego chyba nikt by nie chciał.
mkm3 pisze: 13 lip 2021, 21:25 A MPK nie powinno się szykować na obsługę Azorów poprzez pozyskanie dwukierunkowego taboru, skoro tam ma być końcówka z przejazdówką?
Obecnie mamy 34 wagony dwukierunkowe 26m - nie jest to może tabor idealny dla Azorów, jednak jeżeli będzie sprawny to powinien wystarczyć (zwłaszcza, że przejazdówka nie będzie tam rozwiązaniem docelowym, ponieważ w planach jest połączenie Azorów z ciągiem bronowickim). Grunt to tylko doprowadzić wszystkie te wagony do sprawności, ponieważ obecny stan techniczny N8S raczej nie pozwoli na wiele.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Lw25 » 13 lip 2021, 22:03

impuls pisze: 13 lip 2021, 21:13MPK na razie nie określiło, nie ma takiej deklaracji, że pozostawi sobie po dostawach Stadlerów część 105-ek a wszystkie Wiednie skasuje. Lub też odwrotnie zostaną Wiednie a 105-i polecą. Więcej Wiedni kasowano po dostawie Stadlerów, ale głównie te które nie miały przeprowadzonej modernizacji lub w gorszym stanie. Część E1+c3 też ostatnio dostało drobne prace blacharskie i zostały odmalowane. Czyli podpicowano nie tylko 105-ki.
O sprowadzaniu wagonów wysokopodłogowych do Krakowa np. z Warszawy nie ma mowy. Obecnie MPK nie jest zainteresowane sprowadzaniem czegokolwiek. Jest tak dynamiczna wymiana taboru na nowy i nie ma teraz takiej potrzeby ani też kasy. Bardziej na pewno myślą o kolejnym przetargu na nowe tramwaje. Póki co nie mają zapewnionego dofinansowania na dostawę Stadlerów II serii tylko otworzoną linię kredytową.
Jeden N8S jest w TR HK459 i zobaczymy czy poza naprawą powypadkową zrobią coś więcej. Ale jest to sygnał, że na razie nie chcą tych wagonów kasować. I kolejną sprawą jest poważny ubytek pasażerów po pandemii, który nie może się coś odrodzić. Miasto od dwóch lat bardzo nierównomiernie zamawia ilość wozokilometrów. Obecnie Kraków próbuje zachęcić do powrotu do komunikacji. Ale na dłuższą metą jeśli pasażerowie nie powrócą w ilości przed pandemią nie utrzyma tak wysokiego dofinansowania. Tutaj wszystko okaże się w jesieni tego roku. MPK nie ma długotrwałej stabilizacji zleceń ze strony Miasta. Dlatego też widać, że MPK dostosowuje się krótkoterminowo do nadchodzących potrzeb.
To bardziej miało pokazać jakim bezsensem jest dalsza eksploatacja 105N w obecnej formie. Szczerze, jakby nie było kasy na kolejny przetarg, ja bym się pokusił na GT6N i GT8N. Monachium, Berlin i Norymberga mają tego tyle, że spokojnie wytniemy E1+c3, 105Na, E1 solo, EU8N, N8 i GT8. A to tramwaje praktycznie w wieku naszych NGT6, więc ich wycofanie byłoby zbliżone czasowo do wycofania pierwszych Bombardierów.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5791
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kaszmir » 14 lip 2021, 8:51

Nie po to MPK zamawia (do) 110 nowych wagonów i modernizuje GT8 na niskowejściowe, by ściągać kolejne używańce. Zgadzam się z impulsem, zdziwiłbym się gdyby MPK rozważało jeszcze sprowadzanie starych wagonów.

Co do Azorów - z tego co kojarzę, zmieniono plany i mają od razu budować całość trasy do Chełmońskiego. Dwukierunkowce raczej nie będą potrzebne.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości