Rozdział taboru - tramwaje

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: pasazer_mobilisu » 28 sie 2021, 13:29

damian_krk2 pisze: 28 sie 2021, 12:39 STL/NGT8 według nich nie ma sensu marnować na rezerwę
Coś w tym jest. Nawet jeśli zostawimy tabor 32m na rezerwę to nie ma pewności, że akurat on będzie bliżej miejsca podmiany niż inny pociąg rezerwowy w postaci EU8N/GT8N/NGT6. Zmiana wszystkich rezerw na NGT8/STL to już kilka mniej dłuższych wagonów kursujących liniowo.
Kitek pisze: 28 sie 2021, 12:31 jesienią GT8N na "52" przy ~f=7,5 sobie naprawdę nie wyobrażam
Na pewno będzie tłok, możliwe że nie wszyscy wsiąda ale to i tak lepsza sytuacja niż dziura na 15 minut gdyby nic nie pojechało.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 28 sie 2021, 16:20

Kitek pisze: 28 sie 2021, 12:31 W takim razie najlepiej byłoby skierować na "52" 14 Krakowiaków by były po 2 uffoki z każdej Zajezdni na podmiankę.
Tylko wtedy na "52" będzie 14 Krakowiaków, na "4" 10 (remont na Ujastek kiedyś się skończy) i dla "50" zostanie niewiele, przez co będzie musiało tam jeździć sporo brygad 32m, które z kolei nie trafią z tego powodu na inne linie ("9", "14"?, "22"?). Ponadto dwa trójskłady z jednej zajezdni padają jednak dosyć rzadko, a po jednym na podmianę i tak będzie (na szczęście zrezygnowano z kierowania wszystkich czterech ufoków z Nowej Huty na "52").
Kitek pisze: 28 sie 2021, 12:31 Albo przygotować przynajmniej jedną rezerwę o długości 32m, ponieważ jesienią GT8N na "52" przy ~f=7,5 sobie naprawdę nie wyobrażam.
Popieram, wykorzystanie składów E1+c3 jest niewielkie (zwłaszcza w Nowej Hucie), więc spokojnie jedna taka rezerwa mogłaby na Wieczystej (pętla stosunkowo blisko środka trasy "52") stać. Żeby jednak tak się stało, muszą wrócić linie "12" i "17", bo bez powrotu chociażby jednej z nich wykorzystanie GT8N będzie małe i MPK na pewno będzie wtedy kierować te tramwaje na rezerwy.
damian_krk2 pisze: 28 sie 2021, 12:39 Stanowisko ZTP nie przewiduje takiej rezerwy. Według nich E1+C3 nie może być na rezerwie ze względu na tunel (wcześniej wcaaaale nie było takiej rezerwy z zakazem w tunelu)
Dawniej na rezerwie zawsze był jeden skład E1+c3 i jeden dwuskład Konstali. Wszystkich rezerw mamy pięć, więc myślę że jedna wysokopodłogowa nie powinna sprawiać dużego problemu.
pasazer_mobilisu pisze: 28 sie 2021, 13:29 Na pewno będzie tłok, możliwe że nie wszyscy wsiąda ale to i tak lepsza sytuacja niż dziura na 15 minut gdyby nic nie pojechało.
Lepsza, ale jeszcze lepsza była rezerwa 32m (najlepsza oczywiście 40m+, ale jest to tabor zbyt deficytowy żeby marnować go na rezerwę) ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: damian_krk2 » 28 sie 2021, 16:27

Bayer2003 pisze: 28 sie 2021, 16:20
damian_krk2 pisze: 28 sie 2021, 12:39 Stanowisko ZTP nie przewiduje takiej rezerwy. Według nich E1+C3 nie może być na rezerwie ze względu na tunel (wcześniej wcaaaale nie było takiej rezerwy z zakazem w tunelu)
Dawniej na rezerwie zawsze był jeden skład E1+c3 i jeden dwuskład Konstali. Wszystkich rezerw mamy pięć, więc myślę że jedna wysokopodłogowa nie powinna sprawiać dużego problemu.
Ja wiem ale takie jest stanowisko ZTP., że rezerwa w postaci jest zła bo są zakazy taborowe na wiedeńce. Spokojnie można R-53 (które przed wakacjami było obsadzane 2x105Na) obsadzić na E1+c3.

es.em
Znawca
Posty: 124
Rejestracja: 02 cze 2021, 9:43

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: es.em » 28 sie 2021, 16:34

damian_krk2 pisze: 28 sie 2021, 12:39a STL/NGT8 według nich nie ma sensu marnować na rezerwę
Ale to nie jest marnowanie, te wozy będą wówczas jeździć na liniach, której zwykle nie mają dostępu do takich tramwajów.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: damian_krk2 » 28 sie 2021, 16:47

es.em pisze: 28 sie 2021, 16:34
damian_krk2 pisze: 28 sie 2021, 12:39a STL/NGT8 według nich nie ma sensu marnować na rezerwę
Ale to nie jest marnowanie, te wozy będą wówczas jeździć na liniach, której zwykle nie mają dostępu do takich tramwajów.
Ja wiem, ale ZTP uważa inaczej

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: brovar » 28 sie 2021, 17:18

impuls pisze: 22 sie 2021, 0:42 Na "4" i "52" potrzebnych jest 29 brygad (4x10, 19X52). Jeśli linia "50" powróci do częstotliwości co 5 min to może w całości zostać obsłużona taborem 32 metrowym. Krakowiaki powędrują na "52" i zniknie problem z małą ilości taboru ponad 40 metrowego. Rozpięte ufoki można wykorzystać na "44". Tym bardziej, że jedna z linii do Kopca może wchłonąć "16" przez połączenie.
Bardzo dobry pomysł z tą linią "50" w f~5. Turyści będą mieli częstą linię, a pasażerowie przestaną codziennie grać w rosyjską ruletkę, czy dojadą do celu czy też zakończą podróż przystanek dalej.
Nikomu nic nie trzeba zabierać, jak pokazałem poniżej.
Obrazek

Jedynie dopuszczenia na liniach:
"13" - 2x105Na
"21" - 2x105Na
"52" - 3x105Na.
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Bayer2003 » 28 sie 2021, 17:34

brovar pisze: 28 sie 2021, 17:18 Bardzo dobry pomysł z tą linią "50" w f~5. Turyści będą mieli częstą linię, a pasażerowie przestaną codziennie grać w rosyjską ruletkę, czy dojadą do celu czy też zakończą podróż przystanek dalej.
Nikomu nic nie trzeba zabierać, jak pokazałem poniżej.
Obrazek
Pomysł może i dobry, ale na rozdział taboru przy ogólnie pociętej komunikacji tramwajowej, czego chyba nikt nie chce. Po powrocie "12", "17" i "44" dochodzi dodatkowe 19 brygad (wcześniej EU8N i GT8N), których w takim układzie nie będzie czym obsłużyć. Oczywiście jeżeli wymienione linie miałyby nie wrócić to Twoja propozycja bardzo mi się podoba, jednak pasażerowie raczej oczekują bardziej powrotów zawieszonych linii niż roszad taborowych (przy zmniejszeniu taboru f~5 dla pasażerów "50" to realnie też zysk niewielki).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 28 sie 2021, 19:24

pasazer_mobilisu pisze: 28 sie 2021, 13:29 Na pewno będzie tłok, możliwe że nie wszyscy wsiąda ale to i tak lepsza sytuacja niż dziura na 15 minut gdyby nic nie pojechało.
Jeśli uffok nie zablokuje ruchu na długi czas i szybko będzie ogarnięta rezerwa to jest to znośne. Awarie tych wagonów niestety zdarzają się praktycznie codziennie i to, o zgrozo, w godzinach największego szczytu na "52". Awarie są każdego taboru (nawet NGT6/NGT8), ale w przypadku 3x105Na są one nagminne i przewoźnik powinien starać się minimalizować te zdarzenia.
Bayer2003 pisze: 28 sie 2021, 16:20 Ponadto dwa trójskłady z jednej zajezdni padają jednak dosyć rzadko, a po jednym na podmianę i tak będzie (na szczęście zrezygnowano z kierowania wszystkich czterech ufoków z Nowej Huty na "52").
Liczba uffoków nie jest narzucona i można je kierować w przedziale <0,9>. Czy to będzie 5/9, 6/9 czy 7/9 to już jest potem niezrozumiała zabawa w "aptekarskie" liczenie każdego tramwaju...
brovar pisze: 28 sie 2021, 17:18 Bardzo dobry pomysł z tą linią "50" w f~5. Turyści będą mieli częstą linię, a pasażerowie przestaną codziennie grać w rosyjską ruletkę, czy dojadą do celu czy też zakończą podróż przystanek dalej.
Nikomu nic nie trzeba zabierać, jak pokazałem poniżej.
Bardzo konkretny i realny projekt :)
Bayer2003 pisze: 28 sie 2021, 17:34 jednak pasażerowie raczej oczekują bardziej powrotów zawieszonych linii niż roszad taborowych
Możesz pokazać konkretne wypowiedzi konkretnych osób czy tylko rzucasz slogany?
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: fistaszek » 28 sie 2021, 19:49

Jeśli chodzi o zawieszone linie, moim zdaniem największy priorytet powinna mieć "17" - "19" i "11" notują naprawdę niezłe napełnienia, a do tego za niedługo wrócą studenci i pracownicy biurowców, więc wsparcie Tunelu i Ruczaju może się okazać niezbędne.

"12" to właściwie taki dodatek - niby spoko, zawsze się przyda (dość często z niej korzystałem jako połączenie między rondami Grunwaldzkim i Grzegórzeckim, był tramwaj co 7,5 minuty, co nieraz ratowało mi tylną część ciała), ale z drugiej strony po napełnieniach widać, że nie cieszy się sporym zainteresowaniem. Mimo że sam chętnie bym tą linię zostawił, to obiektywnie muszę stwierdzić, że "12" nie jest konieczna w obecnym układzie i obecnych czasach.

W kwestii "44" chciałbym powiedzieć, że podczas remontu Ptaszyckiego linia ta jest niepotrzebna - jej rolę przejmie w pełni "10". A jako że remont Ptaszyckiego zbliża się wielkimi krokami, wątpię, żeby był sens przywracania tej linii - już lepiej te EU8N skierować na "21".

Moim zdaniem "17" powinna wrócić, "12" w zależności od liczby dostępnych wagonów, "44" wcale.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 28 sie 2021, 21:04

Układ linii a zarazem przydział taboru zostanie w połowie września ukształtowany na wiele miesięcy. Raczej pewniakiem jest skierowanie "10" przez Solidarności i powrót "17". Linia "12" ten numer ma pecha i od wielu lat nie może się wstrzelić na stałe w tkankę miasta. A w latach 80-ch, na "12" były nawet ufoki 105Na na trasie Rakowice - Widok. W ubiegłym roku ponownie "12" powstała za skrócenie "184". Nie cieszyła się zbytnim zainteresowaniem a teraz jeszcze przywrócono częściowo do Centrum "184". "12" może nie wrócić, chociaż mogłaby kiedyś zostać skierowana do Kurdwanowa czy Mistrzejowic po wybudowaniu nowych tras. Zgadzam się z fistaszkiem, że jeśli mieliby przywrócić "44" po trasie Kopiec - Dworzec T. to jest to bez sensu. Chyba zepną ją razem z "16". Odnośnie taboru. MPK lubi zaskakiwać i na pewno to zrobi. W piątek był przedsmak, że potrafią wysłać 44 Stadlery. Choroby wieku niemowlęcego tych wagonów mamy za sobą. Wagony dają już dużą pewność eksploatacyjną. Ich wykorzystanie będzie na poziomie ostatniego piątku a nie wcześniejszych dni. Chciałbym, aby chociaż kilka brygad Stadlerów pojawiło się na linii "10". Czy rozepną Ufoki wszystkie, część czy pozostanie tak jak jest to trudno przewidzieć. Raczej powinny pozostać. Jeśli zawieszą "16" kilka E1 solo tych bez modernizacji może skasują. Najwyższy czas na to.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 29 sie 2021, 11:11

fistaszek pisze: 28 sie 2021, 19:49 Moim zdaniem "17" powinna wrócić, "12" w zależności od liczby dostępnych wagonów, "44" wcale.
Bardzo racjonalne i wyważone stanowisko. Akurat na "12" znalazłoby się "jakieś" wagony, tylko najpierw środki a potem tabor.
impuls pisze: 28 sie 2021, 21:04 W ubiegłym roku ponownie "12" powstała za skrócenie "184".
Powstała też by wzmocnić linię "52" na której wtedy było jeszcze kilka Wiedni i próbowano kierować Lajkoniki.
impuls pisze: 28 sie 2021, 21:04Zgadzam się z fistaszkiem, że jeśli mieliby przywrócić "44" po trasie Kopiec - Dworzec T. to jest to bez sensu. Chyba zepną ją razem z "16".
Taka opcja wydaje się najlepsza, bez zabierania nikomu linii całotygodniowej.
impuls pisze: 28 sie 2021, 21:04Chciałbym, aby chociaż kilka brygad Stadlerów pojawiło się na linii "10".
Czy to będzie "10" czy "22" to już kwestia drugorzędna. Ważne by nie stały w Zajezdniach.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 29 sie 2021, 13:43

Od połowy września po zamknięciu Ptaszyckiego powinni wprowadzić na stałych liniach z wysoką podłogą co najmniej jedną brygadę na godzinę z niską. To jest plan minimum. Opcjonalnie co pół godziny z niską w dzień powszedni a w wolny co 40 min. Wtedy jakość poruszania się uległaby znacznej poprawie. Za wyjątkiem linii wspomagających typu 44, 49, które mogą mieć w całości wysoką podłogę.

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Adrian14 » 29 sie 2021, 13:59

Na remont Ptaszyckiego planuje się połączenie 16 z 44 jako 74 (Mistrzejowice - plac Centralny - Dworzec Towarowy), 10 przez Solidarności i tyle zmian. Skoro 12 nie wróci to może lepiej wykorzystać i wzmocnić 52 w szczycie do 5min i zrobić np kursy skrócone do Hipokratesa albo chociaż do Wieczystej.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: impuls » 29 sie 2021, 17:14

Obecnie "18" i "52" w dni powszednie mają identyczną częstotliwość i są idealnie na przemian poukładane w obie strony na trasie od Stradom do Czerwonych M.. I to bardzo dobrze funkcjonuje, tramwaje się nie zajeżdżają. Jeśli przywróci się częstotliwość "52" co 5 min. to w wielu sytuacjach tramwaje "18" i "52" będą pojawiać się w parze lub odstępstwie minutowym. Interwały 5 i 7,5 nie da się dobrze poukładać. Zdecydowanie częściej będą się na Stradomiu zajeżdżać a na Makach nie ma tego jak wyrównać. Zwłaszcza jak powróci "17". Tak też przedtem było, jak były takie częstotliwości tych linii. "52" odjeżdżały często z Maków kilka minut po "18" na opóźnieniu a za nim drugie "52". Cofanie na żeberko jest bardzo czasochłonne i tylko w przypadku dużej różnicy stosowane dla wyrównania czasu. Jeśli różnica jest do 3 min. to nie stosuje się tego rozwiązania.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Rozdział taboru - tramwaje

Post autor: Kitek » 30 sie 2021, 10:42

impuls pisze: 29 sie 2021, 13:43 Od połowy września po zamknięciu Ptaszyckiego powinni wprowadzić na stałych liniach z wysoką podłogą co najmniej jedną brygadę na godzinę z niską. To jest plan minimum. Opcjonalnie co pół godziny z niską w dzień powszedni a w wolny co 40 min.
Co godzinę jednak za rzadko, to już loteria czy trafi się na niską podłogę czy nie. Co 30 minut trochę lepiej to wygląda, ale najlepiej byłoby pozostałe wagony skierować na jedną linię.
impuls pisze: 29 sie 2021, 17:14 Jeśli przywróci się częstotliwość "52" co 5 min. to w wielu sytuacjach tramwaje "18" i "52" będą pojawiać się w parze lub odstępstwie minutowym.
Bardziej chodzi o potoki między Centrum a Hutą, tam te potoki są bardzo duże i pozostaje pytanie czy ~f=7,5 wystarczy na "52".

P.S. na "21" dziś wyłącznie tabor 26m! :o
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości