Tramwaje techniczne

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Awatar użytkownika
Jopek36
Administrator
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2020, 11:12

Tramwaje techniczne

Post autor: Jopek36 » 09 lut 2021, 16:59

Konstal 105Na #RT001+002 - odladzanie sieci trakcyjnej
Konstal N #RT003 - pług wirnikowy do odśnieżania śniegu >40 cm

Awatar użytkownika
Jopek36
Administrator
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2020, 11:12

Re: Tramwaje techniczne

Post autor: Jopek36 » 09 lut 2021, 16:59

Czy można było uniknąć dzisiejszego armagedonu na torach tramwajowych - 4 wykolejenia, 29 zapchanych zwrotnic?
TAK, ale do tego potrzebny jest sprawny tramwaj techniczny z lemieszem, a najlepiej z pługiem wirnikowym, którego oczywiście nie ma w naszym mieście 😃 Dlatego apelujemy do Rada Miasta Krakowa - Strona Oficjalna, aby ponad podziałami przyjęła uchwałę, która przeznaczy około 10-15 mln zł na zakup tramwaju technicznego-szlifierki Windhoff SF50 wraz z osprzętem (lemiesz, pług wirnikowy i inne) dla Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie. Ten tramwaj oprócz osprzętu do odśnieżania i czyszczenia zwrotnic przyda się w Krakowie na co dzień do regularnego szlifowania torowisk, co zmniejszy hałas i wydłuży ich żywotność. W Warszawie takim pojazdem szlifuje się rocznie około 600 km torowisk (długość toru pojedynczego ~270 km), a w Krakowie szlifuje się wypożyczanym sprzętem... 14 km rocznie (długość toru pojedynczego ~200 km). Do dzieła!
https://www.facebook.com/PKKinfo/posts/4059551370763030
Chcielibyśmy, aby miasto kupiło Windhoffa SF50 wraz z osprzętem dodatkowym (lemiesz, szczotki etc.) i przekazało go do MPK, może nawet udałoby się uzyskać dofinansowanie z UE. Obecna umowa na utrzymanie torowisk z ZUE trwa do 2022 roku, więc od następnej można byłoby już wykreślić szlifowanie, a w zamian zawrzeć nową umowę bądź aneks do obecnej z MPK Kraków. Rozliczenie w postaci ryczałtu albo wliczanie do ceny pockm z określeniem konkretnej długości torowisk do przeszlifowania w ciągu roku, minimum 200 km. Wtedy MPK Kraków wzięłoby pełną odpowiedzialność za szlifowanie torowisk oraz jego odśnieżanie i odladzanie sieci trakcyjnej. Reszta dalej zostałaby w ZUE.

Ciekawostki
-> #RT001+002 do odladzania sieci trakcyjnej jeździ na zlecenie ZUE, a nie jako dobra wola MPK.
-> Zielona eNka pług #RT003 jest podobno sprawna, tuż po remoncie, niemniej jednak jej wirnik nadaje się odśnieżania śniegu o grubości >40 cm, a nie precyzyjnego czyszczenia rowka szyn i zwrotnic.
-> Windhoff SF 50 oprócz szlifowania torowisk, odśnieżania pługiem/szczotkami, czyszczenia zwrotnic może podlewać zielone torowiska - więcej informacji tutaj: http://tramwar.pl/tw-windhoff.html ;)

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Tramwaje techniczne

Post autor: kot_feliks » 09 lut 2021, 21:19

Tutaj pewnie tradycyjne od lat pytanie, czy w takim razie zasadnym nie byłoby oddanie w utrzymanie MPK torowisk, tak, jak ma to miejsce np. w Waw. Przy czym mam wrażenie, że przy dobrej ekipie od strony miasta, jednak obecny model (infra - miasto, tabor / przewoźnik - mpk) jest LEPSZY, bo pozwala o wiele łatwiej łączyć w całość inwestycje / remonty drogowe / torowe. Z drugiej strony przewoźnik ma umowę wieloletnią, więc może z powodzeniem pozyskiwać nowy tabor.

No tylko tutaj dochodzimy do pytania (bo sam pomysł z zakupem windhoffa przez miasto uważam za świetny), czy oddawać go... mpk, skoro infrastruktura jednak imho powinna pozostać po stronie miasta?

Awatar użytkownika
Jopek36
Administrator
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2020, 11:12

Re: Tramwaje techniczne

Post autor: Jopek36 » 10 lut 2021, 9:20

kot_feliks pisze: 09 lut 2021, 21:19Przy czym mam wrażenie, że przy dobrej ekipie od strony miasta, jednak obecny model (infra - miasto, tabor / przewoźnik - mpk) jest LEPSZY
Nie zgodzę się. Obecna sytuacja prowadzi do nagminnej spychologii między jednostkami i rozmywaniu odpowiedzialności oraz zwiększa liczbę pośredników, co podnosi koszty, np. szlifowanie: ZDMK -> ZUE -> TOR-KRAK. Kolejny przykład to głębokierowki czy prędkość 10km/h na rozjazdach płytkorowkowych jako "mityczne" wewnętrzne rozporządzenie, którego nikt nie jest w stanie przytoczyć. Ostatnia sytuacja z odśnieżeniem torowisk, kto defacto powinien to zrobić? MPO nie mając pojazdów do jazdy po torowiskach niezabudowanych w jezdni czy może jednak ZUE, które zleciłoby to firmie zewnętrznej?
kot_feliks pisze: 09 lut 2021, 21:19No tylko tutaj dochodzimy do pytania (bo sam pomysł z zakupem windhoffa przez miasto uważam za świetny), czy oddawać go... mpk, skoro infrastruktura jednak imho powinna pozostać po stronie miasta?
Wydaje mi się, że oddanie Windhoffa MPK jest jedynym racjonalnym wyborem, bo ma zaplecze do jego utrzymania jako tramwaju, zasoby ludzkie, co zmniejszy koszty eksploatacji. Gdyby oddać go firmie zewnętrznej na czas określony w użytkowanie, obawiałbym się o jego "szanowanie" no i taka firma musiałaby wynajmować miejsce na postój w zajezdni i zlecać obsługę techniczną, czyli być na łasce MPK.

Osobiście najbardziej podoba mi się model warszawski, gdzie torowiska są pod opieką przewoźnika i to dobrze działa. Niedawno Wrocław zrobił podobny krok. Z tego względu oddanie MPK Kraków Windhoffa, które wzięłoby pełną odpowiedzialność za szlifowanie i odśnieżanie torowisk oraz odladzanie sieci trakcyjnej jest w mojej ocenie dobrym, stopniowym posunięciem, bo reszta utrzymania dalej zostałaby w ZUE. Byłoby to coś pomiędzy obecną sytuacją w Krakowie, a modelem Warszawskim - jeśli MPK dobrze radziłoby sobie z powierzonymi zadaniami, można w przyszłości pomyśleć o całkowitym przekazaniu utrzymania :) Teoretycznie jeszcze byłaby opcja powołania nowej miejskiej spółki zajmującej się utrzymaniem torowisk, ale z drugiej strony potrzebne zaplecze do obsługi technicznej oraz zasoby ludzkie dalej są w MPK, więc raczej lepiej ogarnąć to w obrębie przewoźnika, bo będzie taniej niż pensje dla prezesów kolejnej spółki :P

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Tramwaje techniczne

Post autor: pasazer_mobilisu » 11 lut 2021, 13:20

Jopek36 pisze: 10 lut 2021, 9:20 Osobiście najbardziej podoba mi się model warszawski, gdzie torowiska są pod opieką przewoźnika i to dobrze działa. Niedawno Wrocław zrobił podobny krok.
Zobaczymy czy to się sprawdzi (gorzej już u nich chyba być nie może), ale będąc we Wrocławiu 2,5 roku temu miałem wrażenie że zwłaszcza na łukach/rozjazdach jeździ się tam znacznie szybciej.
Jopek36 pisze: 10 lut 2021, 9:20 oddanie Windhoffa MPK jest jedynym racjonalnym wyborem
Gdyby tylko było to tak medialne jak nowe Pesy/Lajkoniki to pewnie zostałoby zrobione już lata temu. Niestety Windhoff swoje kosztuje, a nie da się zamontować w nim automatu biletowego i zrobić w nim foteczki do lokalnych gazet :lol: Te kilkanaście baniek musiałoby być z budżetu, bo pewnie nie ma szans na dofinansowanie do takiego zakupu? :(

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Tramwaje techniczne

Post autor: kot_feliks » 11 lut 2021, 13:54

Możesz sobie zrobić selfie przed windhoffem i wrzucić na fb :)

Awatar użytkownika
Jopek36
Administrator
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2020, 11:12

Re: Tramwaje techniczne

Post autor: Jopek36 » 12 lut 2021, 23:02

Kraków: Czy na ulice wyjedzie tramwaj działający jak pług? Tego chcą aktywiści
https://www.eska.pl/krakow/krakow-czy-n ... -FDj7.html

Z innych ciekawostek, pod koniec tamtego roku ZDMK ogłosił przetarg na szlifowanie 8 450 m torowisk. Zamówienie wygrała firma SPAW-TOR z ceną 514 520,50 zł, czyli 60,89 zł za 1 metr bieżący.
https://zdmk.krakow.pl/informacje/przet ... 2-xi-2020/

Stan torowisk jest fatalny
https://investmap.pl/artykul/artykuly,k ... lny,129451
Na podstawie tego artykułu z 2017 roku ówczesny ZIKiT podawał cenę 47,00 zł brutto za 1 metr bieżący za szlifowanie torowisk zlecanego firmie zewnętrznej, co oznacza, że cena poszła w górę o prawie 30% przez te 3-4 lata, sporo.

Awatar użytkownika
Jopek36
Administrator
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2020, 11:12

Re: Tramwaje techniczne

Post autor: Jopek36 » 25 lut 2021, 21:22

Dyskusja o tramwaju technicznym znajdzie się na najbliższej sesji Rady Miasta Krakowa - trzymajcie kciuki, aby Radni pozostałych klubów poparli pomysł ;)
TRAMWAJ TECHNICZNY do szlifowania i odśnieżania torowisk – jest już projekt uchwały!

Bardzo nas cieszy i dziękujemy za zainteresowanie tematem, a przede wszystkim za przygotowanie i złożenie projektu uchwały przez Klub Radnych Kraków dla Mieszkańców. Apelujemy do pozostałych Klubów w Rada Miasta Krakowa - Strona Oficjalna o poparcie tego pomysłu, bo ten tramwaj jest naprawdę potrzebny do codziennej konserwacji krakowskich torowisk. Remonty i budowa nowych tras tramwajowych jest istotna, ale potem należy właściwie je utrzymywać. Dzięki regularnemu szlifowaniu zmniejszy się hałas wydawany przez przejeżdżające tramwaje, co poprawi komfort podróżowania, a eksploatacja torowisk będzie mniej uciążliwa dla okolicznych mieszkańców.

LINK do projektu uchwały wraz z uzasadnieniem: https://www.bip.krakow.pl/_inc/rada/pos ... ?id=117641

https://www.facebook.com/PKKinfo/posts/4110675785650588

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości