STADLER Tina Kraków

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: Bayer2003 » 05 cze 2021, 13:38

PKPfan pisze: 05 cze 2021, 13:31 Skąd ta pewność? Były już wyliczenia, że po zakończeniu dostaw z drugiego przetargu nie uda się w 100% wycofać wiedeńców i 105Na - a w międzyczasie zostanie otwarta Trasa Łagiewnicka i linia na Górkę Narodową. Ponadto w budowie będzie tramwaj na Meisnera a to wszystko spowoduje wzrost liczby brygad. A o kolejnych przetargach na nowe wagony nic nie słychać...
W Krakowie mamy obecnie 62 wagony 105Na, na co składa się 9 trójskładów, 17 dwuskładów oraz jedna solówka nieliniowa. W zupełności powinno to (a może i nawet trochę mniej) wystarczyć do obsługi wymienionych przez Ciebie tras. Żadnych wiedeńców po dostawie STL2 zostawiać nie trzeba będzie, żeby zapewnić obsługę odpowiedniej ilości brygad ;).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: Zieleńczanin » 05 cze 2021, 14:27

Przede wszystkim, to powinien zostać rozpisany kolejny przetarg na około 40 tramwajów. Według mnie 32-metrowych, "50" i "52" powinny docelowo wrócić do f~5, na co potrzeba 45 brygad. Pesy wtedy można by było posłać na "4" i co bardziej obciążone kursy "5x".

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: Tramwajolog14 » 05 cze 2021, 14:40


Zieleńczanin pisze:Przede wszystkim, to powinien zostać rozpisany kolejny przetarg na około 40 tramwajów. Według mnie 32-metrowych, "50" i "52" powinny docelowo wrócić do f~5, na co potrzeba 45 brygad. Pesy wtedy można by było posłać na "4" i co bardziej obciążone kursy "5x".
Według mnie przydałyby się kolejne 40-metrowe tramwaje. Po wydłużeniu "50" do Górki Narodowej może mieć ona duże napełnienia nawet przy ~f=5, tak samo "52" po powrocie studentów. Obie linie miałyby ok. 51 brygad (zakładam 6 dodatkowych brygad na "50" do GN), więc dodając 10 brygad "czwórki" mamy 61 ponad 40-metrowych tramwajów w użyciu. Zatem taki przetarg, o którym wspominasz warto, aby był na dłuższe tramwaje.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: Zieleńczanin » 05 cze 2021, 15:14

"50" w NGT8 była przy f~5 napełniona idealnie. Dojdzie Górka Narodowa, ale ogólnie ludzi będzie raczej mniej. Z kolei "52" to także biurowce wzdłuż trasy, nie tylko studenci - więc również straci trochę potoków.
Zresztą - wciąż na bardziej obciążone kursy mamy Pesy :)

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: Tramwajolog14 » 05 cze 2021, 17:13

Zieleńczanin pisze:"50" w NGT8 była przy f~5 napełniona idealnie. Dojdzie Górka Narodowa, ale ogólnie ludzi będzie raczej mniej. Z kolei "52" to także biurowce wzdłuż trasy, nie tylko studenci - więc również straci trochę potoków.
Zresztą - wciąż na bardziej obciążone kursy mamy Pesy :)
Nie wiem jaki odcinek trasy "50" masz na myśli, bo na odcinku od tunelu do Zabłocia (nie wiem jak dalej) w godzinach szczytu nawet Krakowiaki lubiały być pełne. Uwzględniając mniejszą liczbę pasażerów i Górkę Narodową napełnienia będą prawdopodobnie podobne, ale na pewno nie mniejsze. Poza tym lepiej wysłać ciut większy tabor niż jest potrzeba, niż ciut mniejszy i mieć niezabieralność. Dlatego uważam, że następny przetarg powinien być na tramwaje 40-metrowe.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: Lw25 » 05 cze 2021, 18:16

PKPfan pisze: 05 cze 2021, 13:31
Bayer2003 pisze: 05 cze 2021, 10:46 Zapewne Hx7xx oraz Rx7xx. Wszystkie pozostałe zakresy niestety są już zajęte, a ostatnie E1 oraz c3 zostaną skasowane zapewne dopiero po połowie dostaw STL2/Tina.
Skąd ta pewność? Były już wyliczenia, że po zakończeniu dostaw z drugiego przetargu nie uda się w 100% wycofać wiedeńców i 105Na - a w międzyczasie zostanie otwarta Trasa Łagiewnicka i linia na Górkę Narodową. Ponadto w budowie będzie tramwaj na Meisnera a to wszystko spowoduje wzrost liczby brygad. A o kolejnych przetargach na nowe wagony nic nie słychać...
Sprawność Stadlerów będzie jednak wyższa od E1, a i teraz sporo tramwajów całkiem w porządku stoi i nie wyjeżdża, wykorzystanie EU8N jest słabe oidp, trwają remonty NGT8 i GT8.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: impuls » 05 cze 2021, 21:05

A ja stawiam kontrowersyjną tezę, że taboru po dostawie Stadler Tina wystarczy i nie potrzeba będzie 105-ek ani Wiedni.
Koronawirus i pandemia wywróciły Świat do góry nogami. W dziedzinie transportu miejskiego ubyło pasażerów od 40-60%. Tak jest też w Krakowie, nadal pasażerowie w połowie nie wrócili do komunikacji miejskiej. W jakimś jeszcze procencie powrócą ale ubytek spory pozostanie na następne lata. Dlaczego?
- praca zdalna, nauka zdalna część ludzi przy niej pozostanie, nawet gdy pandemię uda się zwalczyć.
- boję się zarazić jadąc w tłoku bezpośrednio. Jest grupa ludzi która wszelkimi sposobami unika teraz komunikacji zbiorowej. Epidemia, strach jeszcze długo pozostanie.
- wzrost poruszania się jednośladami, rowerami, hulajnogami innymi oraz piesze wędrówki
- szukanie pracy bliżej zamieszkania, przez ogólne kłopoty komunikacyjne
- tanie taksówki i wzrost ceny biletów jednorazowych. (przy jeździe razem dwóch, trzech osób, tańszy jest czasem przejazd taksówką)
- ograniczenia komunikacji zbiorowej, pogorszenie oferty. Przez pewien czas ludzie musieli szukać innej komunikacji bo zostali pozbawieni publicznej i czasem znaleźli. Do zbiorowej już nie wrócą.
- wzrost komunikacji samochodowej. Trudno w korku ale bezpiecznie.
Jest olbrzymi deficyt, bo mało pieniędzy wpływa z biletów. Jedyną zachętą do zbiorowej komunikacji jest to, jak utrudnić poruszanie się samochodem po mieście. ZTP nie kwapi się do powrotu linii tramwajowych co 5 min. i tych zawieszonych tramwajowych i autobusowych. Nie ma na to pieniędzy. Budowa P&R się ślimaczy. Brak wspólnego biletu komunikacji + PKP. Jesień obnaży na ile ludzie powrócili do zbiorkomu. Kolejną sprawą są długotrwałe wyłączenia kilku odcinków tramwajowych w zbliżających się kilku latach 2022-23. Krowodrza G, Wiadukty i Wzgórza K., Ptaszyckiego, Solidarności, Zwierzyniecka, Kościuszki, Starowiślna i inne. To wszystko sprawi, że do rekordowego poziomu 251 brygad tramwajowych w dni powszednie prędko nie powrócimy, nie mówiąc już o przekroczeniu. Środki pozwolą na utrzymanie na obecnym poziomie 220-230 brygad w dni powszednie i ilostanie 300 pociągów przez najbliższe lata.

PKPfan
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: PKPfan » 06 cze 2021, 8:52

Bayer2003 pisze: 05 cze 2021, 13:38 W Krakowie mamy obecnie 62 wagony 105Na, na co składa się 9 trójskładów, 17 dwuskładów oraz jedna solówka nieliniowa. W zupełności powinno to (a może i nawet trochę mniej) wystarczyć do obsługi wymienionych przez Ciebie tras. Żadnych wiedeńców po dostawie STL2 zostawiać nie trzeba będzie, żeby zapewnić obsługę odpowiedniej ilości brygad ;).
No właśnie o to mi chodziło (chociaż może trochę nieprecyzyjnie się wyraziłem), że po zakończeniu dostaw Stadlerów z drugiego przetargu, albo wiedeńce albo 105Na z nami jeszcze dość długo pozostaną. Jeśli Kraków nie ogłosi szybko kolejnego przetargu na nowe wagony to kiedy to zrobi? Po zakończeniu dostaw Stadlerów z drugiego przetargu planowanych na 2022-2023? Czyli następny przetarg w latach 2024-2025 i dostawy w latach 2026-2027 albo jeszcze później.. Jeśli tak, to nawet nie chcę myśleć jak wtedy będą wyglądały 105Na/wiedeńce (w zależności który typ pozostanie) i EU8N z pierwszych modernizacji... A wtedy być może będziemy mieli już też gotową trasę na Azory, czyli kolejny wzrost zapotrzebowania na brygady.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: Jaky » 06 cze 2021, 10:38

PKPfan pisze: 06 cze 2021, 8:52 No właśnie o to mi chodziło (chociaż może trochę nieprecyzyjnie się wyraziłem), że po zakończeniu dostaw Stadlerów z drugiego przetargu, albo wiedeńce albo 105Na z nami jeszcze dość długo pozostaną. Jeśli Kraków nie ogłosi szybko kolejnego przetargu na nowe wagony to kiedy to zrobi? Po zakończeniu dostaw Stadlerów z drugiego przetargu planowanych na 2022-2023? Czyli następny przetarg w latach 2024-2025 i dostawy w latach 2026-2027 albo jeszcze później.. Jeśli tak, to nawet nie chcę myśleć jak wtedy będą wyglądały 105Na/wiedeńce (w zależności który typ pozostanie) i EU8N z pierwszych modernizacji... A wtedy być może będziemy mieli już też gotową trasę na Azory, czyli kolejny wzrost zapotrzebowania na brygady.
Ale właśnie kilka osób wyżej wyliczało dokładnie, że nie zostaną ani wiednie ani konstale.
Po dostawie tej partii 50 Lajkoników zostanie:
-10 brygad E1+C3 na 22
-10 brygad E1+C3 na 10
-(z tym że na którąś z nich zostanie wysłane około 5 Lajkoników jeszcze)
-około 10 brygad solówek E1
-do tego 9 trójskładów Konstali i 17 dwuskładów
Więc 15+9+17=41 -> tyle Lajkoników II będzie potrzeba do zastąpienia całego złomu. Przy czym zakładam w tych obliczeniach, że 10 solówek zostanie zastąpione przez EU8N lub GT8N, których są rezerwy oraz przez jeszcze kilka Lajkoników II, które zostaną skierowane np. na 8 lub 13, zwalniając przy tym NGT6 czy GT8N.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: tomta1 » 06 cze 2021, 11:17

Dolicz tramwaj na Trasie Łagiewnickiej i Górkę Narodową, które się budują (i do czasu dostaw Lajkoników II/Tinów(? Tin?) będą już uruchomione), oraz tramwaj na Azory, Mistrzejowice, Piastowskiej, które się projektują. Pomijam już Rżąkę, Ciepłowniczą, Nowobagrową, Pychowicką, bo to plany bardzo odległe, łącznik Wielicka <-> Nowosądecka też może parę brygad wygenerować.

Nie chce mi się wierzyć, że po dostarczeniu wszystkich 110 tramwajów Stadlera skasujemy wszystkie stopiątki i wiedeńczyki. O ile wiedeńczyki faktycznie mogą pójść na żyletki, o tyle jestem przekonany, że kilkanaście stopiątek się ostanie. Chyba że zakładamy zmniejszenie pracy przewozowej na istniejącej sieci lub niepuszczenie tramwajów na nowe odcinki.

Imho dodatkowy przetarg jest możliwy, ale po sfinalizowaniu obecnego na 50 wagonów. MPK będzie chciało się pozbyć prądożernych stopiątek oraz awaryjnych N8S – tych jest mało, więc jednostkowy koszt naprawy jest spory, a niektóre wagony więcej stoją jak jeżdżą.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: pasazer_mobilisu » 06 cze 2021, 11:40

tomta1 pisze: 06 cze 2021, 11:17 Chyba że zakładamy zmniejszenie pracy przewozowej na istniejącej sieci lub niepuszczenie tramwajów na nowe odcinki.
Puszczą na nowe odcinki tnąc połączenia w innym miejscu, tak już przecież robiono. Obsługa Górki Narodowej czy Trasy Łagiewnikiej to będzie wydłużenie istniejących linii (i skierowanie większej ilości brygad), ale już tramwaj do Mistrzejowic przez Meissnera to będą prawdopodobnie przekierowane "9" albo "52". Wątpie by w zamian za to wzmocnili inne linie, bo nie zmieszczą się na odcinku Mogilskie - TAKW.

Azory i Piastowska to bliżej nieokreślona przyszłość, projektuje się dużo i ciągnie się to latami.
tomta1 pisze: 06 cze 2021, 11:17 Imho dodatkowy przetarg jest możliwy, ale po sfinalizowaniu obecnego na 50 wagonów.
A pieniądze na to skąd? Bez dużego dofinansowania będzie ciężko. Cytując klasyka "pieniędzy po prostu nie ma" o czym wspomniano już wyżej.
impuls pisze: 05 cze 2021, 21:05 A ja stawiam kontrowersyjną tezę, że taboru po dostawie Stadler Tina wystarczy i nie potrzeba będzie 105-ek ani Wiedni.
Koronawirus i pandemia wywróciły Świat do góry nogami. W dziedzinie transportu miejskiego ubyło pasażerów od 40-60%.
Dla mnie to nie jest ani trochę kontrowersyjne, widać to od ponad roku. Z wygodnych dojazdów autem czy pracy zdalnej nikt nie będzie chciał zrezygnować.
impuls pisze: 05 cze 2021, 21:05 Jest olbrzymi deficyt, bo mało pieniędzy wpływa z biletów.
Może nie będzie tak źle bo w modelu "pracy hybrydowej" pasażer będzie płacił za cały miesiąc (jednorazowe są na tyle drogie że i tak wyjdzie go to taniej), a korzystać będzie przez 2-3 dni zamiast 5 w tygodniu.
impuls pisze: 05 cze 2021, 21:05 ZTP nie kwapi się do powrotu linii tramwajowych co 5 min.
I może właśnie dobrze robi? To była dobra zachęta gdy pozostałe linie jeździły co 10/20 minut. Teraz przy takcie f7,5 nie jest to już tak znacząca różnica (średni czas oczekiwania: 2,5 minuty vs 3-4 minuty). Pożytku z tego często nie było bo przy małym opóźnieniu tramwaje jechały parami i pierwszy wiózł sardynki, a drugi powietrze. OIDP f5 było już zagrożone przy okazji remarszrutyzacji z 2018 roku, ale jednak wycofano się z tego.

DaroKRK
Pasażer
Posty: 24
Rejestracja: 20 lut 2020, 0:32

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: DaroKRK » 06 cze 2021, 14:35

Dzięki Igrzyskom Europejskim miał być jakiś przetarg/jakieś dofinansowanie na nowy tabor, ale w sumie nie było doprecyzowane czy będzie to dofinansowanie do II przetargu na 60 sztuk, czy kolejny przetarg na 60 sztuk.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: Jaky » 06 cze 2021, 14:43

Nawet gdyby miało to być dofinansowanie do drugiego przetargu to może dzięki zaoszczędzonym pieniądzom uda się rozpisać w 2022/2023 nowy przetarg choćby na 30 nowych tramwajów. Zobaczymy. W najbliższym czasie według mnie i tak nie ma co się spodziewać nowego przetargu, przynajmniej do czasu aż nie zakończą tego na 50 Lajkoników.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: Kitek » 06 cze 2021, 22:56

impuls pisze: 05 cze 2021, 21:05 Środki pozwolą na utrzymanie na obecnym poziomie 220-230 brygad w dni powszednie i ilostanie 300 pociągów przez najbliższe lata.
Chyba nawet wiem jakie linie można byłoby usunąć by tę liczbę osiągnąć ;)
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: STADLER Tina Kraków

Post autor: Kaszmir » 07 cze 2021, 9:01

Info z ZTP: jeśli będą potoki, to ~f=5 wróci na 50 i 52.
impuls pisze: 05 cze 2021, 21:05To wszystko sprawi, że do rekordowego poziomu 251 brygad tramwajowych w dni powszednie prędko nie powrócimy, nie mówiąc już o przekroczeniu. Środki pozwolą na utrzymanie na obecnym poziomie 220-230 brygad w dni powszednie i ilostanie 300 pociągów przez najbliższe lata.
Wg mnie będzie odwrotnie. Otwarcie Trasy Łagiewnickiej, potem Górki Narodowej, potem trasy do Mistrzejowic, sprawi że zapotrzebowanie taborowe wzrośnie. Nawet jeśli będą cięcia w innych porach (oby nie), to w samym szczycie brygad może przybyć. Zresztą po coś MPK rozbudowuje zajezdnie. A mimo pandemii, jesienią na miasto wyjechała wręcz rekordowa liczba brygad.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości