Zrównoważony transport

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zrównoważony transport

Post autor: Kaszmir » 25 wrz 2020, 14:00

Mini-rewolucja w sposobie myślenia Polaków? A może kwestia zmian pokoleniowych?

Ponad 60 proc. Polaków deklaruje gotowość rzadszego korzystania z samochodów
https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/ak ... ow/n0zwnjl
Jak powiedział na konferencji prasowej minister klimatu Michał Kurtyka, z przeprowadzonych badań wynika, że w czasie trwania pandemii jazdę samochodem ograniczyło 25 proc. Polaków, natomiast aż 63 proc. zadeklarowało gotowość do rzadszego korzystania z samochodu po jej ustaniu. Jednocześnie - jak wskazał - 52 proc. mieszkańców Polski uważa, że limitowanie jazdy samochodem w wysokim stopniu przyczynia się do zapobiegania zmianom klimatu. "Wydaje się, że po doświadczeniach pandemii jesteśmy gotowi rzadziej korzystać z samochodów i widzimy w tym dobry sposób na walkę ze zmianami klimatu” – wskazał minister.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Zrównoważony transport

Post autor: pasazer_mobilisu » 27 wrz 2020, 15:34

Kaszmir pisze: 25 wrz 2020, 12:23 Tam są widełki, np. w przypadku Mobilis jest to bodajże +/- 5%. Myślę, że urzędnicy woleli zużyć większość tych "widełek" w czasie ogólnej kwarantanny, niż teraz gdy ruch staje się coraz większy.
Wygląda na to że w przypadku MPK takich widełek oficjalnie nie ma, ale w praktyce wzkm muszą się zgadzać i teraz to jest odbijane.
Kaszmir pisze: 25 wrz 2020, 12:23 Potem wydłużono jego długość do 20 i wtedy okazało się, że zebrał bardzo dużo osób które wcześniej kupowały droższe bilety jednoprzejazdowe czy 40/50-minutowe.
Czyli istnieje sporo osób którym te 20 minut wystarcza, więc może krakowskim targiem wypada się spotkać gdzieś w połowie na tych powiedzmy 30 minutach a nie zmuszać do kupowania drogiego 60 minutowego?
Kaszmir pisze: 25 wrz 2020, 12:23 Zatem Kraków chce być wyjątkowy
Wyjątkowo zniechęcić potencjalnych pasażerów ;)
mkm3 pisze: 25 wrz 2020, 13:03 Najprostszą taryfę zrobić 15 / 45 / 90, z wyjątkiem 45min biletu jako jednorazowy + KMŁ.
Na pewno to lepsze niż aktualna propozycja.
kot_feliks pisze: 25 wrz 2020, 13:50 Co jest najprostszego w taryfie, w której zazwyczaj nie wiesz, jaki bilet masz kupić i nie wiesz, ile pojedziesz?
A w obecnej sytuacji Kraków mógłby zaproponować coś lepszego?
Bilet przystankowy byłby uczciwszy, chociaż ktoś mógłby zarzucić że ten sam odcinek linią przyspieszoną wyjdzie wtedy taniej niż zwykłą. No to może bilet kilometrowy? Znów ktoś powie ze on jedzie przecież mało, ale akurat trasa autobusu jest mocno pokręcona. No to może bilet liczący odległość między początkiem a końcem podróży w linii prostej? Wariactwo, ale technicznie do zrobienia :D wszystko to jednak dopiero wtedy gdy zapowiadany bilet elektroniczny wejdzie w życie.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Zrównoważony transport

Post autor: kot_feliks » 27 wrz 2020, 16:06

No najprostsza taryfa (w obecnej sytuacji) to bilet "na przejazd" + bilet na podjechanie jednego-dwóch przystanków. Plus tania sieciówka. Tylko w propozycji ZTP ceny za te bilety były z księżyca ;)

A docelowo imho taryfa w oparciu o KM (jak w NL) albo przystanki (vide PEKA w Poznaniu).

PiotrDeda
Pomiarowiec
Posty: 106
Rejestracja: 31 mar 2020, 21:20

Re: Zrównoważony transport

Post autor: PiotrDeda » 27 wrz 2020, 19:05

pasazer_mobilisu pisze: 27 wrz 2020, 15:34 Bilet przystankowy byłby uczciwszy, chociaż ktoś mógłby zarzucić że ten sam odcinek linią przyspieszoną wyjdzie wtedy taniej niż zwykłą.
To chyba nie wada? Wzrasta atrakcyjność i sens linii przyspieszonych ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zrównoważony transport

Post autor: Kaszmir » 28 wrz 2020, 9:51

pasazer_mobilisu pisze: 27 wrz 2020, 15:34Wygląda na to że w przypadku MPK takich widełek oficjalnie nie ma, ale w praktyce wzkm muszą się zgadzać i teraz to jest odbijane.
A nie jestem pewny, czy w umowie z MPK też nie było widełek - a przynajmniej "dolnej" granicy cięć. W każdym razie jak to już tu podnoszono, za taką oddolną granicę robią umowy na zakup taboru.
pasazer_mobilisu pisze: 27 wrz 2020, 15:34Czyli istnieje sporo osób którym te 20 minut wystarcza, więc może krakowskim targiem wypada się spotkać gdzieś w połowie na tych powiedzmy 30 minutach a nie zmuszać do kupowania drogiego 60 minutowego?
Uważam podobnie. Osobiście zresztą jestem zwolennikiem pozostawienia 20-minutowego a tylko podwyższenia mu ceny.
pasazer_mobilisu pisze: 27 wrz 2020, 15:34Bilet przystankowy byłby uczciwszy, chociaż ktoś mógłby zarzucić że ten sam odcinek linią przyspieszoną wyjdzie wtedy taniej niż zwykłą. No to może bilet kilometrowy? Znów ktoś powie ze on jedzie przecież mało, ale akurat trasa autobusu jest mocno pokręcona. No to może bilet liczący odległość między początkiem a końcem podróży w linii prostej? Wariactwo, ale technicznie do zrobienia :D wszystko to jednak dopiero wtedy gdy zapowiadany bilet elektroniczny wejdzie w życie.
Dokładnie, nie ma taryfy która jest 100% fair dla wszystkich. Nawet tania sieciówka nie jest bo czemu ktoś jeżdżący tylko parę przystanków po osiedlu ma płacić tyle, co osoba przemierzająca cały Kraków?

Natomiast w mojej opinii bilet przystankowy jest chyba najlepszy. Co do linii przyspieszonych - a wtedy nie liczyłyby się "fizyczne" przystanki które mija? Inaczej ktoś może argumentować, że nawet przystanek "n/ż" się nie liczy jeśli autobus się nie zatrzymał.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zrównoważony transport

Post autor: Kaszmir » 30 wrz 2020, 15:19

Co do przyszłości Grzegórzeckiej:
[Łukasz Franek] Pojawiają się sporadycznie zdjęcia, że ulica jest zakorkowana, głównie przy wyjeździe z ulicy Rzeźniczej. Mamy dane z komputerów pokładowych w tramwajach i jeden czy dwa tramwaje utykają w korku na dobę. Należy dodać, że wyłączenie sygnalizacji przy Daszyńskiego usprawniło przejazd tramwajów, co nie byłoby możliwe bez właśnie tych zmian. Jeśli konsekwentnie chcemy promować alternatywne rozwiązania w tym np. ruch rowerowy, to musimy mieć ten brakujący łącznik od strony Nowej Huty. Trzeba poczekać na październik, jak wtedy będzie wyglądać sytuacja. To wszystko może zmienić również pełne otwarcie ulicy Dietla. Wiadomo, że nie ma zgody, aby samochody blokowały na torach tramwaje. Jednak nie przekreślałbym definitywnie drogi dla rowerów, bo infrastruktura potrzebuje pół a nawet roku, aby się zapełniła i zaczęła spełniać swoją rolę.
[Łukasz Gryga] Ulica Grzegórzecka w jakimś wariancie mogłaby być jednokierunkowa, ale to, jak już mówiłem, temat na osobną dyskusję.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/jak-c ... 37746.html

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Zrównoważony transport

Post autor: kucyk » 19 paź 2020, 10:20

Kolejne pomysły odnośnie "poprawy przejazdu" na newralgicznych skrzyżowaniach w Podgórzu:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/dwa-n ... 38040.html

Patrząc na wiele ostatnich pomysłów urzędników osobiście uważam, że skutki mogą być odwrotne do tych zamierzonych. :(

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Zrównoważony transport

Post autor: fysztof » 19 paź 2020, 15:40

Być może nie wnikałeś w szczegóły, być może z definicji jesteś na nie... bo dla mnie w dużej mierze te propozycje na plus. Po kolei:
a. CPR przy Stoczniowców i DDR przy Przewóz na Saskiej - małe rzeczy, ale ogólnie mogą pomóc w rejonie przystanków - zakładając, że nie zrobią z fazowanej kostki ciągów rowerowych (co teoretycznie nie powinno mieć miejsca, ale...). Bez wpływu na pozostałych uczestników ruchu.
b. DDR i CPR z Saskiej w Lipską - obecna infrastruktura pozwala wyłącznie na przejazd z Saskiej na drugą stronę i dalej w Kuklińskiego, jeśli ktoś chętny jechać w Lipską to albo ciśnie po chodniku, albo jezdnią - utworzenie pozwoli wyeliminować dziurę w infrastrukturze, do tego jw. bez wpływu na pozostałych uczestników ruchu.
c. Przejście z przejazdem na skrzyżowaniu Saska-Lipska - to jeden z większych proponowanych plusów! O to przejście apelowano już na etapie budowy odbicia w stronę estakady, ale wtedy "niedałosie". Efekt jest taki, że przejście jest dobre kilkadziesiąt (~50) metrów odsunięte od skrzyżowania, co utrudnia życie i pieszym i pasażerom (chętnym na przesiadki) i rowerzystom. Dla kierowców nic nie zmieni, więc tylko na plus!
d. Poszerzenie ulicy Powstańców Wielkopolskich przy ul Krzywdy - patrzać na schemat wygląda na to, że ideą jest pociągnięcie zamiast jednego to dwóch pasów na wysokości CHT do zjazdu na skrzyżowanie pod estakadą. Jak dla mnie to tam i tak za dużo tego asfaltu w porównaniu do infrastruktury pieszo-rowerowej, ale ok... Po zmianie będą 4 pasy po 3,5m każdy, a dla piewszych i rowerzystów pozostanie jeden wspólny CPR z fazowanej kostki... Nędza. Więc na tej zmianie zyskują tylko kierowcy lub ewentualnie pasażerowie KMK jeśli cokolwiek odblokuje to dojazd do pasa dla autobusów.
e. Poszerzenie zjazdu ze skrzyżowania Powstańców Śląskich z Wielicką - tu ideą jest dorobienie drugiego pasa na wlocie w kierunku Powstańców Wlkp po to, by od Łagiewnik 178 mogło z pasa do prawoskrętu (który zwykle jest płynniejszy) pojechać na wprost. Pomóc ma więc pasażerom KMK, a kierowcom za bardzo nie zaszkodzi.
f. Buspas w ciągu Nowohuckiej na skrzyżowaniu z Kuklińskiego - tam jak wiadomo autobusy "stoją i kwiczą". Każde ułatwienie na wagę złota. Jedyna faktyczna kontrowersja tutaj to likwidacja jednego pasa do prawoskrętu z Klimeckiego w Powstańców (a zielone jest tam dość krótkie). Jeśli jednak jest to warunek dla poprawienia KM, to jestem za - więcej osób skorzysta niż straci. Przy okazji piesi i rowerzyści będą mieć jedną sygnalizację mniej do przejścia/czekania, więc też dla nich akurat na plus.
Podsumowując - zdecydowanie więcej zmian na pozytywów niż negatywów!

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Zrównoważony transport

Post autor: kucyk » 28 wrz 2023, 12:08

Wrzucam tutaj.

Przyszłość to tramwaj:
Ci, którzy mieszkają blisko linii tramwajowych lub jeżdżą odcinkami buspasów, mają w rękach koronny argument: czas przejazdu. Tam, gdzie kierowcy utkną w korku, oni mogą spokojnie wyprzedzić samochody jadąc autobusem czy tramwajem. Czas przejazdu jest znacznie bardziej przewidywalny, niezależny od często zmieniających się warunków na drodze, porównywalny w godzinach szczytu i poza nim, skracany dodatkowo priorytetem dla tramwajów na skrzyżowaniach. To daje znacznie większy komfort układania swojego codziennego kalendarza.
Źródło:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/zosta ... 53082.html

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości