Zrównoważony transport

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Zrównoważony transport

Post autor: Łukasz » 07 wrz 2020, 20:07

Udział ruchu samochodowego ma spaść w Krakowie z 40 do 25 procent. Realnie, mniej lub bardziej, założenia polityki transportowej
https://gazetakrakowska.pl/udzial-ruchu ... SFTgu58By8

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Zrównoważony transport

Post autor: pasazer_mobilisu » 07 wrz 2020, 20:43

Urzędnicy przekonują, że choć większość z nas wybiera samochód, jako środek transportu, z wygody, to podróż nimi zabiera najwięcej czasu.
Dobre :D uśmiałem się
Urzędnicy zdają sobie sprawę z licznych mankamentów, że komunikacja publiczna nie jest idealna, że np. przejazd tramwaju z Ruczaju do Nowej Huty trwa godzinę, co jest zbyt długo. Dlatego miasto powinno stawiać także na rozwój ruchu kolejowego w mieście oraz stawiać bardziej na ruch autobusowy.
I tak powstały Bronowice SKA oraz 578 :D

Dalej jest równie zabawnie.

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Zrównoważony transport

Post autor: Kitek » 07 wrz 2020, 21:25

Plany ambitne jak kolejne pięciolatki z czasów słusznie minionych. Mam wrażenie, czytając ten dokument, że był pisany przed epidemią i nijak się ma do obecnych realiów (BTW, wczoraj znalazłem w Internecie wzmiankę, że o tramwaju na Azory pisano w prasie już w 1966 roku...)
https://krowoderska.pl/tramwaj-na-azory ... z-krakowa/
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Zrównoważony transport

Post autor: kucyk » 07 wrz 2020, 21:38

Kitek pisze: 07 wrz 2020, 21:25 Plany ambitne jak kolejne pięciolatki z czasów słusznie minionych. Mam wrażenie, czytając ten dokument, że był pisany przed epidemią i nijak się ma do obecnych realiów (BTW, wczoraj znalazłem w Internecie wzmiankę, że o tramwaju na Azory pisano w prasie już w 1966 roku...)
https://krowoderska.pl/tramwaj-na-azory ... z-krakowa/
Super artykuł. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :D :D :D

Już dobre 50-kilka lat czekania na tramwaj. I nadal pozostało .... czekanie. :)

Współczuję. :cry:

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Zrównoważony transport

Post autor: Cukier » 07 wrz 2020, 21:44

A nawet nie trzeba nic wywłaszczać czy robić cudów z terenem, bo rezerwa przez całe te 50 lat leży i czeka. Nic, tylko szyny kłaść. Tymczasem w międzyczasie powstało i powstaje dużo bardziej skomplikowanych, trudnych i drogich tras: estakada L-W, święty tunel czy nie szukając daleko trasa wolbromska prująca na strzępy tkankę Krowodrzy.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Zrównoważony transport

Post autor: kot_feliks » 08 wrz 2020, 10:10

pasazer_mobilisu pisze: 07 wrz 2020, 20:43
Urzędnicy przekonują, że choć większość z nas wybiera samochód, jako środek transportu, z wygody, to podróż nimi zabiera najwięcej czasu.
Dobre :D uśmiałem się
W sumie co w tym śmiesznego? Jak mieszkasz wewnątrz +/- III obwodnicy, to bardzo często (wliczając również korki, parkowanie, dojście do miejsca docelowego itd.) dojedziesz gdzieś rowerem / KMK ;)

Oczywiście nie mówię o przejazdach typu Złocień - Czerwone Maki, Wzgórza - ROK, czy np. o dojazdach z Pleszowa, ale przy podróżach do centrum i +/- wewnątrz III obwodnicy samochód najczęściej najszybszym środkiem transportu jednak NIE jest ;)

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Zrównoważony transport

Post autor: fysztof » 08 wrz 2020, 11:11

Dokładnie tak, wszystko jest kwestią okoliczności... W piątek miałem niestety okazję wracać ze Śląska. Obwodnica koło 17 totalnie stała (korek w kierunku południowym zaczynał się na zjeździe za bramkami, na GPS info o "+41 minut" względem braku korka).
Jadąc przez miasto (Jasnogórska, Armii Krajowej, Aleje, później zjazd pod Forum i przez Podgórze ul. Rękawka i Wielicka) na wiaduktach spotkałem 24 w stronę Kurdwanowa. To samo 24 minąłem między Dworcową a Kablem. Więc przez cały Kraków przejazd autem zajął mi tyle, ile komuś tramwajem.
Natomiast sam artykuł... no kierunek słuszny i pomarzyć można, ale nie z tym prezydentem i nie z tymi radnymi. Nie ma szans. Ani linii tramwajowych, ani P+R, ani SKA z prawdziwego zdarzenia. U nas wielkim wow jest dodanie pojedynczego kursu na linii aglo kursującej co dwie godziny, to o czym my w ogóle mówimy...

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Zrównoważony transport

Post autor: kucyk » 21 wrz 2020, 9:30

Tanie linie lotnicze w komunikacji miejskiej Krakowa?:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/zasto ... 37686.html

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Zrównoważony transport

Post autor: Cukier » 21 wrz 2020, 21:19

Najciekawszym fragmentem tego wywiadu jest stwierdzenie, że cięć w KMK już być nie może, bo nie pozwala na to umowa z MPK, które konkretną pulę wzkm musi wyjeździć, bo na podstawie prognozowanych przychodów są kredytowane nowe pojazdy. Gdyby miasto obcięło ilość wzkm to musiałoby tak czy siak dołożyć do spłacania tych kredytów. Mają być więc albo droższe bilety, albo przerzucanie na wzkm funduszy z innych obszarów.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zrównoważony transport

Post autor: Kaszmir » 22 wrz 2020, 10:06

Cukier pisze: 21 wrz 2020, 21:19Mają być więc albo droższe bilety, albo przerzucanie na wzkm funduszy z innych obszarów.
... co też oznacza, że straszenie (większymi) cięciami było tylko straszeniem.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Zrównoważony transport

Post autor: mkm3 » 22 wrz 2020, 10:40

Ogólnie to jakaś szopka.. przecież i ZTP należy do miasta i MPK.. więc co tam Prezydent i jego ludzie postanowią to się zadzieje.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Zrównoważony transport

Post autor: pasazer_mobilisu » 22 wrz 2020, 20:42

Czytałem wczoraj, ale musiałem rozchodzić zażenowanie, więc dopiero dzisiaj się odniosę.
Mamy dużo użytkowników, którzy płacą niską cenę, dzięki temu dało się utrzymywać system. On się nie obronił w momencie, kiedy z powodu pandemii spadła liczba użytkowników.
Szkoda że skoro model się nie obronił to najbardziej podnosimy tym, którzy płacili najwięcej i tym którzy płacili te 69zł a darmowi i płacący najmniej dalej będą jeździć za darmo lub podwyżka dotknie ich najmniej.
Skoro kredyty wzięte na zakup nowoczesnych pojazdów są zabezpieczone pracą przewozową na dobre parę lat do przodu. W momencie, kiedy dokonalibyśmy cięć w komunikacji miejskiej, to banki mogą zerwać umowy, które są żyrowane przez miasto. Efekt byłby taki, że miasto musiałoby wyłożyć grube miliony, aby szybko spłacić kredyty.
Czyli w końcu przyszedł moment zapłaty za pseudo ekologiczny tabor, bo nie przewidziano że praca przewozowa nie będzie zawsze rosnąć. Czy gdyby dziś zapytano o podwyżkę okresowego o 40% lub pozostanie przy autobusach z Euro 3/Euro 4 to ludzie wybraliby podwyżkę? :lol: i jeszcze jedno: skoro wiadomo było że ilość wzkm na koniec roku musi się zgadzać to czemu cięto drastycznie KMK na początku pandemii? Przypominam, że był okres z f60 w międzyszczycie na głównych liniach, a pozostałe miały kilkugodzinną dziurę + zawieszona była całkiem komunikacja nocna. Najpierw miasto pokazało pasażerom środkowy palec, by teraz mówić "sorry, głupio wyszło ale teraz wracajcie i płaćcie więcej, bo MPK musi spłacić kredyty".
Bilet 10-minutowy został zgłoszony, jako konkretna propozycja, aby zwrócić uwagę, że bilet na 20 minut stał się biletem podstawowym.
Jak to "stał się"? Czy nagle autobusy i tramwaje przyspieszyły i 20 minutowy pozwala na więcej niż kiedyś?
w większości przypadków w 10 minut jesteśmy w stanie przejechać trzy przystanki i temu ma to służyć. Sam jestem beneficjentem biletu 20-minutowego, bo przyjeżdżam na nim z Bronowic pod Teatr Bagatelę.
3 przystanki to w warunkach krakowskich jest ile? 2km? Nie tak dawno namawiano do podroży pieszo na takich dystansach :lol: Z tymi 10 minutami jest taki problem, że to może być odcinek Mogilskie - Stella Sawickiego, a innym razem Nowy Kleparz - Plac Inwalidów.
I znów posługiwanie się swoim jednostkowym przykładem (tak jak przy obcięciu "14" i zdjęciu z tramwaju "bo jeżdżą puste"), szkoda że z innych pętli do 1O nie jeździ się tak szybko:
Czerwone Maki - 24 minuty
Borek Fałęcki - 20 minut czyli może zdążymy, ale pewności nie ma
Mały Płaszów - 19 minut, więc również na styk
Bieżanów - 26 minut
Kurdwanów - 24 minuty
z Huty - dalej niż z Czyżyńskiego też jest więcej niż 20 minut
A to i tak przy założeniu, że nie pracujemy/uczymy się po drugiej stronie miasta niż mieszkamy + że mamy bezpośrednie połączenie. W jakimś polskim mieście istnieje w ogóle coś takiego jak bilet 10-minutowy?

Mimo wszystko cieszę się że w końcu publicznie napisano o co chodzi z tą rekordową ilością brygad przy mniejszej liczbie pasażerów, przynajmniej wiem że z urzędnikami z ZTP wszystko ok, ale muszą się słuchać MPK i prezydenta.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zrównoważony transport

Post autor: Kaszmir » 25 wrz 2020, 12:23

pasazer_mobilisu pisze: 22 wrz 2020, 20:42skoro wiadomo było że ilość wzkm na koniec roku musi się zgadzać to czemu cięto drastycznie KMK na początku pandemii?
Tam są widełki, np. w przypadku Mobilis jest to bodajże +/- 5%. Myślę, że urzędnicy woleli zużyć większość tych "widełek" w czasie ogólnej kwarantanny, niż teraz gdy ruch staje się coraz większy.
pasazer_mobilisu pisze: 22 wrz 2020, 20:42
Bilet 10-minutowy został zgłoszony, jako konkretna propozycja, aby zwrócić uwagę, że bilet na 20 minut stał się biletem podstawowym.
Jak to "stał się"? Czy nagle autobusy i tramwaje przyspieszyły i 20 minutowy pozwala na więcej niż kiedyś?
Tu raczej chodzi o to, że bilet 20 zaczynał jako bilet 15, chyba właśnie po to by nie służył jako podstawowy. Potem wydłużono jego długość do 20 i wtedy okazało się, że zebrał bardzo dużo osób które wcześniej kupowały droższe bilety jednoprzejazdowe czy 40/50-minutowe.
pasazer_mobilisu pisze: 22 wrz 2020, 20:42W jakimś polskim mieście istnieje w ogóle coś takiego jak bilet 10-minutowy?
Warszawa - 20, 75, 90
Łódź - 20, 40 (do grudnia 2020 wydłużone bezpłatnie do odpowiednio 40, 60)
Wrocław - 15, 30, 60, 90
Poznań - 15, 45, 90 oraz przystankowe
Szczecin - 15, 30, 60, 120

Zatem Kraków chce być wyjątkowy :D
pasazer_mobilisu pisze: 22 wrz 2020, 20:42przynajmniej wiem że z urzędnikami z ZTP wszystko ok, ale muszą się słuchać MPK i prezydenta.
A to akurat często tak jest. ZTP ma wiele niezłych inicjatyw, które są blokowane nierzadko przez MPK. Przykład - chyba z rok trwały starania o przegubowce na "182". Urzędnicy byli za, pomysł blokował Przewoźnik.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Zrównoważony transport

Post autor: mkm3 » 25 wrz 2020, 13:03

Najprostszą taryfę zrobić 15 / 45 / 90, z wyjątkiem 45min biletu jako jednorazowy + KMŁ.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Zrównoważony transport

Post autor: kot_feliks » 25 wrz 2020, 13:50

Co jest najprostszego w taryfie, w której zazwyczaj nie wiesz, jaki bilet masz kupić i nie wiesz, ile pojedziesz? ;)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości