Autobusy elektryczne i hybrydowe

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: Kaszmir » 04 kwie 2020, 12:18

Nie będzie elektryków z dofinansowania od NCBR. Czy poszło o pieniądze? Czy coś innego? Do 2023 było jeszcze trochę czasu.
Kraków bez autobusów z NCBR

Obrazek

Do Krakowa nie trafią autobusy elektryczne w ramach porozumienia podpisanego z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (porozumienie zakładało zakup do 161 pojazdów elektrycznych). Do MPK SA trafił już list, w którym dyrektor NCBR poinformował o zakończeniu Programu „Bezemisyjny Transport Publiczny”. Przyczyną takiej decyzji jest m.in. brak możliwości zrealizowania zamówienia, które obejmuje opracowanie pojazdów i ich dostawę do końca roku 2023.
http://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci ... -ncbr.html

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: WDZ » 04 kwie 2020, 13:30

Bo potencjalny producent wygrał konkurs na granta i zbankrutował?

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1014
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: yosujiro » 27 kwie 2020, 22:58

MPK oficjalnie pochwaliło się #DN006:

http://mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci/new ... kowie.html

Wygląda świetnie, szczególnie że chyba w końcu ktoś poszedł do głowy i nie ma okleiny w drzewka Obrazek

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: pasazer_mobilisu » 28 kwie 2020, 9:54

Ten krzywy zielony pasek mogli sobie darować, oby drzewka nie pojawiły się w przyszłości. Jeśli dobrze widzę to jako pierwszy autobus w Krakowie ma zielone tablice, numer mogli dać DN001.
Ostatnio zmieniony 04 lip 2020, 11:53 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1014
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: yosujiro » 28 kwie 2020, 10:09

Nie jako pierwszy, już na "knypkach" wcześniej się pojawiły, ale nie zwróciłem uwagi czy na wszystkich.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: pasazer_mobilisu » 07 maja 2020, 13:20

yosujiro pisze: 27 kwie 2020, 22:58 nie ma okleiny w drzewka Obrazek
"Na szczęście" już jest:
http://m.infobus.pl/28-autobus-elektryc ... 23801.html

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: pasazer_mobilisu » 20 sty 2021, 11:08

Według https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 67278.html Kraków zawnioskował o dofinansowanie zakupu 40 autobusów elektrycznych.

Jamnik
Ekspert
Posty: 1117
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: Jamnik » 20 sty 2021, 11:34

pasazer_mobilisu pisze: 20 sty 2021, 11:08 Według https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 67278.html Kraków zawnioskował o dofinansowanie zakupu 40 autobusów elektrycznych.
Przegubowych?! A ile jeszcze mają zamiar eksploatować złomy BU851-885 i błękitne? To jakaś kpina. Oby tym razem nie dostali tego (cholernego) dofinansowania.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: pasazer_mobilisu » 20 sty 2021, 13:37

Tak przeguby zapomniałem dopisać ;) No niestety dofinansowania są tylko na elektryki, a tak się składa że w Krakowie mają one sens głównie na linach miejskich obsługiwanych taborem 18m.

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: fistaszek » 20 sty 2021, 14:29

Jamnik pisze: 20 sty 2021, 11:34 Przegubowych?! A ile jeszcze mają zamiar eksploatować złomy BU851-885 i błękitne? To jakaś kpina. Oby tym razem nie dostali tego (cholernego) dofinansowania.
Uważam, że każdy autobus w Krakowie jest na wagę złota, zwłaszcza przegubowy. Może Miasto chce wprowadzić 18m autobusy na innych liniach, w tym podmiejskich, kosztem tych autobusów 12m i stąd ten wniosek? Wiele linii obsługiwanych taborem krótkim ma bardzo dobre zapełnienia, i moim zdaniem zasługują na przeguby, na przykład "138". Zgodnie ze stawkami za wzkm na 2021 (https://krabok.wordpress.com/2021/01/11 ... m-na-2021/) nie ma różnicy pomiędzy autobusem krótkim a przegubowym, więc może za niedługo dłuższe autobusy zawitają wreszcie na liniach podmiejskich, na przykład "304"? Moim zdaniem Miasto nie chciało się zgodzić na przeguby na liniach aglomeracyjnych z powodu braków takiego taboru w mieście, więc przy takich dostawach można po prostu zamiast kasować 1:1 skasować krótkie autobusy, o których wspomniałeś? Myślę, że lepiej, żeby było za dużo przegubów, niż żeby było za dużo autobusów krótkich, ostatecznie więcej luzu ;) .
pasazer_mobilisu pisze: 20 sty 2021, 13:37 Tak przeguby zapomniałem dopisać ;) No niestety dofinansowania są tylko na elektryki, a tak się składa że w Krakowie mają one sens głównie na linach miejskich obsługiwanych taborem 18m.
Myślę, że wiele zależy od położenia ładowarek, bo zakładam, że takie zostaną zakupione. Obawiam się jednak, że może być ich za mało, aby ponad 100 elektryków miało szanse się naładować na mieście. Swoją drogą, czy ktoś wie, gdzie pojawią się ładowarki i ile ich będzie?

Jamnik
Ekspert
Posty: 1117
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: Jamnik » 20 sty 2021, 14:45

fistaszek pisze: 20 sty 2021, 14:29Może Miasto chce wprowadzić 18m autobusy na innych liniach, w tym podmiejskich, kosztem tych autobusów 12m i stąd ten wniosek?
Optymista ;)

Dlaczego w takim razie kolejne stare Solarisy z Bieńczyc dostają nowe czcionki (ostatnio widziałem je na BU851 i albo BU852 albo BU882 - tu nie mam pewności), a Citaro i wolskie SU 18 III są kierowane zazwyczaj na brygady całodzienne tak, jakby MPK chciało je jeszcze bardziej wyeksploatować?

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: prezes » 20 sty 2021, 14:55

fistaszek pisze: 20 sty 2021, 14:29 Uważam, że każdy autobus w Krakowie jest na wagę złota, zwłaszcza przegubowy. Może Miasto chce wprowadzić 18m autobusy na innych liniach, w tym podmiejskich, kosztem tych autobusów 12m i stąd ten wniosek?
Za niedługo do Krakowa przybędzie 50 nowych, przegubowych autobusów elektrycznych, więc tutaj będzie okazja, aby zwiększyć ilostan przegubowców. Wystarczy po prostu nie kasować starszych Citaro, bo są to autobusy, które jak najbardziej mogą kursować na regularnych liniach. Niestety stosujemy nieprzemyślaną politykę taborową polegającą na zbyt wczesnym kasowaniu pojazdów i masowym kupowaniu nowych, co odbija się później tym, że brakuje nam autobusów na nowe linie oraz ponosimy dużo większe koszty związane z wymianą taboru. W związku z tym, nie uważam, aby kolejne 40 elektryków było dla nas niezbędne.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: damian_krk2 » 20 sty 2021, 14:56

fistaszek pisze: 20 sty 2021, 14:29
Jamnik pisze: 20 sty 2021, 11:34 Przegubowych?! A ile jeszcze mają zamiar eksploatować złomy BU851-885 i błękitne? To jakaś kpina. Oby tym razem nie dostali tego (cholernego) dofinansowania.
Uważam, że każdy autobus w Krakowie jest na wagę złota, zwłaszcza przegubowy. Może Miasto chce wprowadzić 18m autobusy na innych liniach, w tym podmiejskich, kosztem tych autobusów 12m i stąd ten wniosek? Wiele linii obsługiwanych taborem krótkim ma bardzo dobre zapełnienia, i moim zdaniem zasługują na przeguby, na przykład "138". Zgodnie ze stawkami za wzkm na 2021 (https://krabok.wordpress.com/2021/01/11 ... m-na-2021/) nie ma różnicy pomiędzy autobusem krótkim a przegubowym, więc może za niedługo dłuższe autobusy zawitają wreszcie na liniach podmiejskich, na przykład "304"? Moim zdaniem Miasto nie chciało się zgodzić na przeguby na liniach aglomeracyjnych z powodu braków takiego taboru w mieście, więc przy takich dostawach można po prostu zamiast kasować 1:1 skasować krótkie autobusy, o których wspomniałeś? Myślę, że lepiej, żeby było za dużo przegubów, niż żeby było za dużo autobusów krótkich, ostatecznie więcej luzu ;) .


pasazer_mobilisu pisze: 20 sty 2021, 13:37 Tak przeguby zapomniałem dopisać ;) No niestety dofinansowania są tylko na elektryki, a tak się składa że w Krakowie mają one sens głównie na linach miejskich obsługiwanych taborem 18m.
Myślę, że wiele zależy od położenia ładowarek, bo zakładam, że takie zostaną zakupione. Obawiam się jednak, że może być ich za mało, aby ponad 100 elektryków miało szanse się naładować na mieście. Swoją drogą, czy ktoś wie, gdzie pojawią się ładowarki i ile ich będzie?


Zbyt piękne by było prawdziwe jeśli chodzi o przeguby na 304. A jeśli chodzi o ładowarki - to chodzą tylko plotki.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: Kaszmir » 20 sty 2021, 17:02

Na "304" nie weszły przegubowce ze względu na pojemność pętli w Wieliczce. Jednak ogólnie przegubowców przybywa, w ostatnich latach doszły wszak na liniach "125", "130", "182", trochę "138". Może i "304" się w końcu doczeka :)

No i gdyby chcieli uruchomić planowane szybkie linie aglo, to przegubowce też mogą się przydać. Linia przyspieszona ze Skawiny będzie miała zapełnienia nie mniejsze niż "304".

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Autobusy elektryczne i hybrydowe

Post autor: kucyk » 20 sty 2021, 17:14

Kaszmir pisze: 20 sty 2021, 17:02 Jednak ogólnie przegubowców przybywa, w ostatnich latach doszły wszak na liniach "125", "130", "182", trochę "138".
Oraz "163". ;)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Semrush [Bot] i 7 gości