Podczas tegorocznych targów TARKO, można zobaczyć m.in. wagon MONowski, nowe wagony Cegielskiego 175A-10 i 175A-20 dla PKP IC, czy też lokomotywę wodorową od PESY.
1. Wagony FPS 175A-20 i 175A-10:
Największym plusem nowych wagonów FPS 175A-20 jest liczba wieszaków na rowery, których jest 8, lecz jednoczesnym ich mankamentem jest umieszczenie ich na jednym poziomie.
Będą mogły one poruszać się z prędkością do 200 km/h na polskich i międzynarodowych szlakach ekspresu, a kontrakt na nie jest już sprzed 4 lat.
2. Wagony wojskowe:
PKP IC w ramach współpracy z Cegielskim dostarczy i wyprodukuje 8 wagonów na zlecenie MONu. Nowe wagony dla wojska, będą to wagony 2 klasy z maksymalną prędkością do 160 km/h. Wagony te nie będą dostępne dla cywili, ze względu na specyfikę wykonania m.in. wieszaki na broń, regały na plecaki, strefa socjalna, miejsca sypialne, przedział dowódcy, toaleta z prysznicem. Zamówienie składa się z 6 wagonów bezprzedziałowych do przewozu wojskowych oraz 2 przedziałowych do konwojów. Wagony wyprodukowane przez H. CEGIELSKI — FABRYKA POJAZDÓW SZYNOWYCH SP. Z O.O. od pozostałych wagonów odróżnia m.in. malowanie, czy też szczelne przejścia międzywagonami. Cały kontrakt jest wart 106,4 mln zł brutto.
3. Lokomotywa wodorowa:
Na TARKO odbyła również prezentacja prototypu lokomotywy na wodór od PESY, jest to drugi pojazd na świecie o takim napędzie.
Prezes Pesy Bydgoszcz wyjaśnił, że nowy pojazd ich, to lokomotywa zeroemisyjna, a napędzana jest przez ogniwa paliwowe (wodorowe).
Krzysztof Zdziarski pisze:„Lokomotywa będzie przeznaczona do testów, najpierw u nas w firmie, później na torze próbnym w Żmigrodzie i oczywiście też u naszego docelowego partnera PKN Orlen na torach w Płocku. To jest tak naprawdę jeden z dwóch wyprodukowanych na świecie prototypów lokomotywy wodorowej. Jest również prototyp chiński, który od kilku miesięcy jest objeżdżany. Nasza lokomotywa jest absolutnym liderem w Europie” – powiedział dziennikarzom szef bydgoskiej firmy.
Jak donosi portal transinfo.pl
transinfo.pl pisze:nowa lokomotywa PESY jest lokomotywą manewrową, ze względu na specyfikę paliwa wodorowego. Jest to 4-osiowa lokomotywa, posiada 4 silniki trakcyjne o mocy 180 kW każdy. W pojeździe zastosowane zbiorniki wodoru – 175 kg, baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2×85 kW.
4. Connecting Europe Express
Na TARKO również przybył specjalny skład kolejowy w ramach Europejskiego Roku Kolei 2021.
Przemierzył on łącznie 26 państw, aby dotrzeć do Polski na targi w Gdańsku.
Na uwagę zasługuje tutaj szczególnie wagon panoramiczny .
1.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 04593.html
2.
https://transinfo.pl/inforail/wagon-wojsko/
3.
https://transinfo.pl/inforail/druga-na- ... a-od-pesy/
4.
https://facebook.com/story.php?story_fb ... 9264367349
https://www.nakolei.pl/do-warszawy-przy ... ualizacja/