Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Vanilos
Specjalista
Posty: 242
Rejestracja: 27 sie 2020, 18:24

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: Vanilos » 15 paź 2021, 15:38

Tancin pisze: 14 paź 2021, 16:32
Zieleńczanin pisze: 13 paź 2021, 8:32 Mój pomysł na "164" został wykluczony ze względu na pętlę w Witkowicach. Jednakże tu chciałbym przedstawić propozycję wydłużenia "164" do Witkowic, ale z nawrotką nie na obecnej pętli, a na rondzie nad S52. Wystarczyłoby wybudować zatokę + jakieś zaplecze socjalne (tu lub ewentualnie na Piaskach Nowych).
O, a co się stało z dotychczasową "budą" przy pętli Piaski Nowe?
Dalej istnieje 😅

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: sorig » 15 paź 2021, 16:08

Zieleńczanin pisze: 13 paź 2021, 8:32 Mój pomysł na "164" został wykluczony ze względu na pętlę w Witkowicach. Jednakże tu chciałbym przedstawić propozycję wydłużenia "164" do Witkowic, ale z nawrotką nie na obecnej pętli, a na rondzie nad S52. Wystarczyłoby wybudować zatokę + jakieś zaplecze socjalne (tu lub ewentualnie na Piaskach Nowych).
Technicznie nie widzę problemu dla nawracania tam przegubowców, prędzej ze zmieszczeniem się więcej niż jednego autobusu, ale nie sądzę żeby to była wielka przeszkoda - na Piaskach się mieszczą dwie sztuki, więc tam może być dłuższa przerwa.

Które konkretnie rondo masz na myśli?

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: Zieleńczanin » 15 paź 2021, 18:48

sorig pisze: 15 paź 2021, 16:08 Które konkretnie rondo masz na myśli?
Wg wizualizacji nad S52 na Dożynkowej powstanie rondo. Chyba, że wizualizacja kłamie ;)

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: sorig » 15 paź 2021, 19:15

Zieleńczanin pisze: 15 paź 2021, 18:48 Wg wizualizacji nad S52 na Dożynkowej powstanie rondo. Chyba, że wizualizacja kłamie ;)
Nie wiem o jakiej wizualizacji mówisz, ale ronda nie ma ani na wideo udostępnionym na YT, ani na projekcie który ZTP udostępniło przy okazji audytu rowerowego.

Pytam bo to by było bardzo dobre rozwiązanie dla "164".

Wojciech
Znawca
Posty: 126
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:43

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: Wojciech » 25 gru 2022, 19:47

Przygotowałem drugą wersję mojego projektu. W międzyczasie sporo się zmieniło (m. in. linia "114" przeszła do historii), ja również postanowiłem nieco przemodelować projekt i częściowo wdrożyć uwagi, które tu się pojawiły. Zastosowane skróty są identyczne jak w pierwszym poście.

"137", "154", "164", "537", "637" - likwidacja,

"107": Soboniowice - ... - Nowosądecka - Piaski Nowe
Skracamy "107" do najbliższej wolnej pętli - od Piasków do Zajezdni linia notuje mizerne napełnienia, pętla się zwolni po likwidacji "164".

"115": Po trasie "537" ze wszystkimi przystankami po drodze
"145": GNW - Meiera, Aleja 29 Listopada, Wita Stwosza - Dworzec Główny Wschód
Należy utrzymać połączenie Kuźnicy Kołłątajowskiej z Al. 29 Listopada i dalej do Dworca, uzupełniając tym samym ofertę tramwajową. Linia "145" zapewni dostęp do KM osiedlu Gotyk, po likwidacji "137" i przeniesieniu "503", dodatkowo wspomagając obsługę "115" na najbardziej obłożonym odcinku.

"140": Radzikowskiego Osiedle - ... - Krowoderskich Zuchów - Krowodrza Górka
Jedyna linia obsługująca Radzikowskiego utyka w korkach na dojeździe do Kleparza. Owszem, odcinamy dojazd do centrum, ale poprawiamy punktualność, a być może uda się dołożyć kursy, jeśli finanse na to pozwolą. Moim zdaniem - zmiana korzystniejsza.

"169": GN - ... - Kamieńskiego, Puszkarska, Sławka, Trybuny Ludów, Łużycka, Cechowa - Piaski Wielkie
"469": GN - ... - Kamieńskiego, Puszkarska - Zajezdnia Wola Duchacka
Na Puszkarskiej "164" zostanie zastąpione przez duet "169"/"469", obsługujący również Aleje i Górkę Narodową. Zostanie zlikwidowane krążenie "169" na dojeździe do Zajezdni Wola Duchacka. Przy okazji, drobna korekta numeracji - na skróconej trasie wyląduje linia wspomagająca.

"184": Prądnik Czerwony - ... - Starowiślna, Dietla, Konopnickiej, Kamieńskiego, Malborska, Trybuny Ludów, Łużycka, Witosa, Halszki, Stojałowskiego - Os. Kurdwanów
Czyli powrót na trasę sprzed marca 2017. Propozycja dość kontrowersyjna, choć wg mnie korzyści przeważają nad wadami tego rozwiązania. Przede wszystkim: Prądnik Czerwony odzyskuje bezpośrednie połączenie z Rondem Grunwaldzkim, Rondem Matecznego, CH Bonarka i Wolą Duchacką. Malborska odzyskuje połączenie do ścisłego centrum, dodatkowo wypełni się luka po "164" na Trybuny Ludów i Łużyckiej. Oczywiście, linia utknie w korkach, tak jak miało to miejsce przed majem 2020 (gdy rozcięto linię na dwie bez możliwości przesiadki) jednak lepszy spóźniony dojazd niż żaden. Przypomnę, że wówczas (oficjalną) rekompensatą miały być linie "12" oraz "165", które zostały zlikwidowane.

"189": Plac Centralny - ... - Nowy Kleparz - po trasie "164" - GN
Po likwidacji "164" - główna linia na Prądnickiej. Dodatkowo, GN uzyska linię w kierunku Nowej Huty, zamiast dwóch linii w stronę Woli Duchackiej. Wydłużenie tej linii pozwoli lepiej wykorzystać potencjał przewozowy.

"217": GNZ - ... - Węgrze Pętla
"247": GNZ - ... - Bibice Rynek
"257": GNZ - ... - Narama Remiza
"277": GNZ - ... - Iwanowice Dworskie Pętla
"280": GNZ - ... - Owczary Pętla
"917": GNZ - ... - Górna Wieś Pętla
Skrócenie linii aglomeracyjnych do najbliższej pętli tramwajowej.

"503": GNZ - Aleja 29 Listopada - ... - Nowy Bieżanów Południe
Skierowanie magistralnej linii do nowego punktu przesiadkowego.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: Tramwajolog14 » 25 gru 2022, 20:49

Wojciech pisze: "189": Plac Centralny - ... - Nowy Kleparz - po trasie "164" - GN
Po likwidacji "164" - główna linia na Prądnickiej. Dodatkowo, GN uzyska linię w kierunku Nowej Huty, zamiast dwóch linii w stronę Woli Duchackiej. Wydłużenie tej linii pozwoli lepiej wykorzystać potencjał przewozowy.
Jest sens dublować tramwaj między GN a Kleparzem? Jak już wydłużać "189" to lepiej na Wrocławską.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: Ydhflx » 25 gru 2022, 23:05

Wojciech pisze: 25 gru 2022, 19:47 "140": Radzikowskiego Osiedle - ... - Krowoderskich Zuchów - Krowodrza Górka
Jedyna linia obsługująca Radzikowskiego utyka w korkach na dojeździe do Kleparza. Owszem, odcinamy dojazd do centrum, ale poprawiamy punktualność, a być może uda się dołożyć kursy, jeśli finanse na to pozwolą. Moim zdaniem - zmiana korzystniejsza.
Czy na pewno poprawi to punktualność? Do Kleparza jest przecież buspas; a 140 stoi w korkach na Radzikowskiego (do mostku na Wrocławską), na Wybickiego (do tego samego mostku w drugą) i na Conrada. Z drugiej strony za to do Kleparza mało kto jeździ, prawie każdy i tak na tramwaj, a gdyby się udało za to przywrócić kursy w międzyszczycie/wieczorem to zmiana by wyszła nawet na plus.

Michał
Pasażer
Posty: 34
Rejestracja: 04 kwie 2022, 19:33

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: Michał » 26 gru 2022, 12:04

Wojciech pisze: 25 gru 2022, 19:47 "145": GNW - Meiera, Aleja 29 Listopada, Wita Stwosza - Dworzec Główny Wschód
Należy utrzymać połączenie Kuźnicy Kołłątajowskiej z Al. 29 Listopada i dalej do Dworca, uzupełniając tym samym ofertę tramwajową. Linia "145" zapewni dostęp do KM osiedlu Gotyk, po likwidacji "137" i przeniesieniu "503", dodatkowo wspomagając obsługę "115" na najbardziej obłożonym odcinku.
Imo "145" lepiej wydłużyć prosto do GNZ. Za chwilę będą nowe perony przystankowe na wysokości ul. Banacha, więc dojście z osiedla będzie szybsze niż obecnie. Dodatkowo mamy więcej linii do wyboru z jednego przystanku, co może być pomocne w razie np. wypadków / opóźnień autobusów. Sam koszt minimalnie większy.

Kierman
Specjalista
Posty: 351
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: Kierman » 26 gru 2022, 19:39

1) Ze 107 jednak sporo osób przesiada się na Woli Duchackiej w 174/179
2) 184 na +, wiele osób oczekuje tego powrotu. I nie przyjmuję argumentu o korkach, bo połowa linii łapie kilkudziesięciominutowe opóźnienia i jakoś nikt nie myśli o skracaniu/likwidacji
3) Przy okazji uruchomienia tramwaju zmieniłbym obecnie funkcjonujące nazwy przystanków:
- Górka Narodowa -> Prądnik Biały Wschód
- Górka Narodowa Wschód -> Os. Gotyk

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1807
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: Scania_9640 » 26 gru 2022, 20:04

Kierman pisze: 26 gru 2022, 19:39 1) Ze 107 jednak sporo osób przesiada się na Woli Duchackiej w 174/179
2) 184 na +, wiele osób oczekuje tego powrotu. I nie przyjmuję argumentu o korkach, bo połowa linii łapie kilkudziesięciominutowe opóźnienia i jakoś nikt nie myśli o skracaniu/likwidacji
3) Przy okazji uruchomienia tramwaju zmieniłbym obecnie funkcjonujące nazwy przystanków:
- Górka Narodowa -> Prądnik Biały Wschód
- Górka Narodowa Wschód -> Os. Gotyk
Skąd nazwa Prądnik Biały Wschód? Raczej ludzie nie kojarzyliby takiej nazwy.

mikolaj.boron
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 06 lis 2020, 19:24
Lokalizacja: Kraków-Górka Narodowa

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: mikolaj.boron » 26 gru 2022, 20:37

Kierman pisze: 26 gru 2022, 19:39 3) Przy okazji uruchomienia tramwaju zmieniłbym obecnie funkcjonujące nazwy przystanków:
- Górka Narodowa -> Prądnik Biały Wschód
- Górka Narodowa Wschód -> Os. Gotyk
W pierwszym przypadku nie jest to dobry pomysł. W ten sposób powstałby trzeci przystanek z Prądnikiem Białym w nazwie i osoby nie korzystające na co dzień mogły by się pogubić, według mnie lepszą nową byłoby "Bociana Osiedle". Jeśli "gryzłoby się" to z przystankami "Bociana" można przemianować je na "Os. Mozarta". Jednak myślę, że to będzie trochę bardziej skomplikowane z racji, że na Bociana powstają nowe przystanki tramwajowe i autobusowe, i to je należałoby w pierwszej kolejności nazwać i od nich "kombinować" co z innymi przystankami w okolicy.
Osobiście jestem ogromnym antyfanem dodawania kierunków geograficznych do nazw przystanków, podobne zdanie mam na temat cyfr rzymskich.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: Kaszmir » 28 gru 2022, 14:44

Też się zastanawiam, co zrobią ze "164". Pełna likwidacja wg mnie nie zajdzie bo dla Piasków Nowych to główna linia. Nawet powrót "184" i wyprostowanie wariantu "169" by jej nie zastąpiły bo wtedy większość kursów jechałaby naokoło przez Malborską. A ludzie chcą dojechać do centrum szybko, stąd na Nowosądeckiej zawsze "164" było bardziej popularne niż "184". Może skierują "164" od Prądnickiej do KG?

Nie jestem pewny czy "184" jest priorytetowe na Kurdwanowie. Mam żal do ZTP że zabrało tę linię bez rekompensaty dla Kurdwanowa, jednak tu wg mnie lepsze byłoby wzmocnienie "179" do f7,5 i skierowanie wszystkich "169" w stronę Nowosądeckiej (zamiast połowy kończących na Zajezdni). "184" w ostatnich dziesięciu latach straciło pasażerów choćby na rzecz "50".

"107" bym zostawił do Zajezdni bo, jak wspomniano, ludzie przesiadają się na "174" i "179". Docelowo wg mnie nawet warto rozważyć wydłużenie linii do Bonarki by zapewnić przesiadkę na pozostałe autobusy na Kamieńskiego (podobnie jak rozważane jest przedłużenie "155" tamże).

Niewiadomą jest co zrobią ze "154". Wg mnie pójdzie do likwidacji, tak jak w propozycji, jednak wtedy trzeba przemyśleć zastępstwo za tę linię w rejonie przystanku "Wł. Łokietka", wszak brak połączenia z centrum był tam uciążliwy. Jedną z luźnych propozycji którą zgłaszałem urzędnikom było skierowanie "120" i "2x0" przez Łokietka, Wybickiego do N. Kleparza. Pewnie znalazłyby się też inne pomysły.

"140" jednak bym zostawił jak jest, skierowanie przez Krowoderskich Zuchów do KG to jednak wydłużenie przesiadkowiczom podróży z i do centrum.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: fysztof » 28 gru 2022, 15:22

Podoba mi się powrót "184", bo według mnie tej linii bardzo brakuje. To znaczy przede wszystkim brakuje możliwości dojazdu z Woli Duchackiej do ścisłego centrum. Nie rozumiem tej tendencji wypychania na siłę linii autobusowych z pierwszej obwodnicy dla tych rejonów, gdzie tramwaju nie ma. Południe Krakowa miało dawno temu linię "124" przez centrum - i ok, po powstaniu tramwaju przez Piaski na Kurdwanów tamte rejony w zrozumiały sposób zostały przerzucone w dojeździe do centrum na transport szynowy. Ale Wola Duchacka czy regiony Walerego Sławka i Kamieńskiego dostępu do tramwaju nie mają... Było "184", ale i ono na siłę zostało ubite - wbrew pasażerom.
Efekt jest taki, że Wola Duchacka czy mocno rozbudowująca się teraz okolica Walerego Sławka do centrum dystans ma niezbyt wielki, ale dojazd dość słaby:-/ Przesiadki w Krakowie są fatalne, bo w praktyce trzeba jechać do Matecznego lub Grunwaldzkiego, ale w obu przypadkach wcale niemało trzeba przejść od przystanków autobusowych do tramwajowych i w dodatku sygnalizacje dla pieszych w obu miejscach są fatalne, bo ewidentnie piesi są ostatni na liście priorytetów. Takie Rondo Matecznego dla przykładu - i przejście przez jezdnię wyprowadzającą ruch w kierunku Wadowickiej. Jak zielone ma relacja Kalwaryjska -> Wadowicka, to oczywiście piesi mają czerwone. Ale ze względu na geometrię tego skrzyżowania, gdy zielone mają pojazdy od Konopnickiej w Kamieńskiego (czyli w równoległej do przejścia relacji), to piesi... też mają czerwone światło (ze względu na łagodny tam prawoskręt). Więc w praktyce zielone dla pieszych w całym cyklu trwa chwilkę i jest wciśnięte przed jedną z faz, a potem dłuuugo pozostaje czekać. I podziwiać odjeżdżający tramwaj.
Kiedyś przez Kazimierz i centrum jechało "304", ale wypchano je na Konopnickiej. Ok, przynajmniej wjeżdżało pod Bagatelę. Potem i to uwalono. W końcu ubito "184" i zniknęły wszystkie relacje autobusowe do ścisłego centrum. Paradoks polega na tym, że Wola Duchacka do centrum może dojechać tylko w nocy, bo wtedy jest "610".
Kończąc ten długi wywód: popieram przywrócenie linii "184", ale zdecydowanie nie kosztem "164". To dwie odrębne kwestie. Zgadzam się z przedmówcą, że zamiana "164" w "169/469" to dalsze znaczące pogarszanie komunikacji autobusowej w tym rejonie i nie tędy droga. Pasażerów przybywa, mieszkańców przybywa i nie ma zmiłuj, trzeba wzmacniać KM a nie pogarszać.

boms
Miłośnik
Posty: 55
Rejestracja: 13 wrz 2022, 1:55

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: boms » 28 gru 2022, 18:50

Jako mieszkaniec Prądnika Czerwonego również jestem za powrotem 184 do Kurdwanowa. Pamiętam dość dobrze jak swego czasu linia w sobotę i niedziele notowała duże napełnienia do ronda Grunwaldzkiego, Matecznego oraz CH Bonarka. Jeszcze chyba było f-30 i obsługa na SU12, także w środku było bardzo przytulnie. Ta linia zasługiwała na wzmocnienie, a nie skrócenie. Argument o korkach w dni robocze mnie nie przekonuje. Na dojazd w rejony Grunwaldzkiego czy Matecznego zawsze trzeba zarezerwować dodatkowy czas, bo od której strony się nie jedzie to trafi się w jakiś korek.

M0096
Miłośnik
Posty: 97
Rejestracja: 27 cze 2022, 0:27

Re: Układ linii po otwarciu trasy na Górkę Narodową [A]

Post autor: M0096 » 28 gru 2022, 20:57

Ja mam wrażenie, że to "169"/"469" może zostać zlikwidowane. W zamian "164" pojechałoby przez Al. 29 Listopada, zaś na południu głównymi kandydatami do zastąpienia "169"/"469" są "124"/"424" lub "184". Nie wydaje mi się, żeby na potrzeby obsługi dwóch przystanków na północnej Prądnickiej trzeba było kierować linię docierającą na drugi koniec miasta przez wiecznie zakorkowane okolice Nowego Kleparza.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości