Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
Jopek36
Administrator
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2020, 11:12

Re: Plac Grzegórzecki

Post autor: Jopek36 » 08 lis 2021, 9:59

W ostatni piątek ZDMK ogłosiło ciekawy przetarg - chodzi o nową drogę zlokalizowaną wzdłuż estakad kolejowych po stronie zachodniej, polecam załącznik graficzny :P
Opracowanie projektów budowlanych i wykonawczych, kosztorysów inwestorskich, przedmiarów robót, szczegółowych specyfikacji technicznych oraz uzyskanie ostatecznej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania p.n: “Budowa drogi gminnej klasy D łączącej ul. Dietla z ul. Wrzesińską”.
https://zdmk.krakow.pl/informacje/tryb- ... 14-x-2021/

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki

Post autor: Kaszmir » 02 mar 2022, 9:37

Po konsultacjach skorygowano zmiany organizacji ruchu w rejonie ul. Grzegórzeckiej
https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/ ... gorzeckiej
Tak, miasto planuje dostosowanie komunikacji miejskiej do przyszłego natężenia ruchu i tym samym potrzeb zarówno mieszkańców, jak i przyjezdnych.
Pytanie, co? Powrót "12"? Jakieś przetrasowania linii z Lubicz na Grzegórzecką? Nie za bardzo są kandydaci.
Tymczasem z analiz urzędników wynika, że obowiązująca teraz organizacja ruchu na ulicy Grzegórzeckiej spełnia swoje zadanie i najprawdopodobniej ostateczna wersja będzie do niej bardzo zbliżona. Badania porównawcze wyglądają obiecująco. Ruch na Grzegórzeckiej znacząco spadł, ale nie przeniósł się, czego się obawiano, na sąsiednie ulice.
Koncepcja zakłada też pozostawienie ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Grzegórzeckiej, która w przyszłości będzie elementem ważnej trasy. Infrastruktura zostanie podpięta do planowanych zmian w programie Grzegórzki 2.0. Główny ciąg idzie po stronie południowej, ale zostawiony zostanie bufor po stronie północnej, rowerostrada będzie od tego miejsca biegła aż do Wieliczki

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki

Post autor: fysztof » 02 mar 2022, 15:12

Trzymam kciuki za powodzenie tego planu "Grzegórzecka 2.0" - i marzę, by po jego nastaniu podjęto się projektu "Dietla 2.0"!
Wracam do tego wątku, ale może nastaje dobry czas i sposobność? W szczególności w kontekście obszaru od wiaduktu kolejowego do Starowiślnej. Zdecydowana większość asfaltu jest lub zaraz stanie się tam niepotrzebna! Na początek, by pobudzić - zobaczcie jak to miejsce kiedyś wyglądało:
Obrazek
Obrazek
To był prawdziwy charakter plantowy i tylko pomarzyć można!!!
Oczywiście w dzisiejszych realiach konieczne jest uwzględnienie linii tramwajowej i ruchu ogólnego, ale zdecydowanie należy przenieść środek ciężkości. Należy wziąć pod uwagę:
- zielone torowisko
- dostosowanie liczby pasów ruchu (właściwie po jednym w każdym kierunku)
- likwidację przecinki z Dietla w Wielopole (kawałek dalej będzie zawrotka, a przy okazji to dobra droga do dalszego ograniczania tranzytu przez centrum miasta)
- likwidację paskudnego parkingu między Wielopolem a Starowiślną (w sumie dobra okazja na podziemny w tym miejscu, ale skoro przy hali powstać nie mógł to i tu pewnie w imię dziwnej zasady auta nadal muszą się prezentować wszem i wobec na powierzchni)
- stworzenie koncepcji dla całości tego ciągu

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki

Post autor: Kaszmir » 01 cze 2022, 8:51

Od poniedziałku zmiany na Grzegórzeckiej. Samochody nie przejadą w żadną stronę
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/kiero ... 46293.html
Drugą kwestią jest to, że projekt budowlany zmian w tym miejscu jest już na zaawansowanym etapie. Staramy się nadgonić przygotowania do uruchomienia przystanku kolejowego. Prawdopodobnie ruch samochodowy w kierunku ul. Grzegórzeckiej nie będzie już miał szans wrócić – stwierdza Łukasz Gryga.
Potwierdzają się wcześniejsze plany - tymczasowe zamknięcie ruchu w stronę r. Grzegórzeckiego zostanie prawdopodobnie na stałe. Nie wróci do czasu budowy placu Grzegórzeckiego, a potem nie będzie już jezdni.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

Post autor: Kaszmir » 14 lis 2022, 10:12

Radni interweniują w sprawie Płaszowa i Grzegórzek. Chcą poprawy dla pieszych
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/radni ... 48572.html
Radni miejscy poparli rezolucję przygotowaną przez klub Kraków dla Mieszkańców, w której wnioskują o takie zmiany w projekcie kolejowej inwestycji, by zapewnić pasażerom możliwość wygodnego dojścia na perony.
Ostatecznie rezolucja została przegłosowana. Poparło ją 23 radnych, z klubów Kraków dla Mieszkańców, Koalicji Obywatelskiej, Nowoczesnej, klubu prezydenckiego i radnych niezależnych.

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

Post autor: WDZ » 14 lis 2022, 10:50

Radni jak zwykle obudzili się parę lat po czasie, kiedy można było podjąć działania wpływające na kształt inwestycji...

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

Post autor: kbieniu7 » 14 lis 2022, 13:12

Radny Platformy Obywatelskiej Grzegorz Stawowy kwestionował natomiast obawy co do dużych potoków pasażerskich na przystanku Kraków Grzegórzki. W jego ocenie przystanek nie będzie obsługiwał aż tak wielu osób. – Ten przystanek nigdy nie będzie kluczowym węzłem komunikacyjnym w Krakowie – mówił. – Największy pociąg Impuls ma 230 miejsc siedzących, do tego może zabrać ok. 200 osób stojących. Nawet zakładając, że pociąg przyjeżdża pełen, to niech wysiądzie z niego 30-40 procent. To jest rząd ok. 100-150 osób w szczycie komunikacyjnym. Poza szczytem tych osób będzie o połowę mniej i o dwie trzecie mniej – wyliczał.
No tak, 100-150 osób w szczycie wysiadających z jednego pociągu to nie jest "aż tak wiele osób". No, trzymajcie mnie!

1. 40% z (200+230) to 172. A wysiąść może i więcej, biorąc pod uwagę, że to jednak będzie punkt centralny w centrum miasta, dobrze spięty z tramwajami. Poza tym, pociąg może składać się z dwoch jednostek, albo z jednostek 5+3 członów.
2. To jest liczba pasażerów z JEDNEGO pociągu w szczycie, gdzie po rozwinięciu SKA może pojawiać się nam pociąg co 10 minut w jednym kierunku. A dodając pociągi regionalne z innych kierunków lub i jeszcze większe zagęszczenie taktu SKA, być może kiedyś momentami i co 5 minut.
3. Teraz te "ledwo 150 osób" będzie chciało iść na tramwaje, nawet niech to będzie 50% z nich. Pewnie dla tych "nie aż tak wielu osób" nie będzie warto poprawiać wygody przystanków i wzmacniać linii tramwajowych tam przejeżdżających.

Mam wrażenie, że dla niektórych radnych jakiekolwiek liczby pasażerów to "nie aż tak wiele osób". W tramwajach jeździ nie aż tak wiele osób. W 304 jeździ nie aż tak wiele osób. Na skrzyżowaniach przesiada się nie aż tak wiele osób. Na rowerach jeździ nie aż tak wiele osób. Piesi o ograniczonej mobilności to nie aż tak wiele osób. Nie wydawajmy tych pieniędzy, nie ma sensu. Lepiej zbudować dodatkowy prawoskręt* albo jakąś drogę!

Kasowniki opadają :|

*Odpowiedź jednego z radnych dzielnicowych w komentarzach na facebooku, pod tym jak zaproponowałem, że wzdłuż Nowohuckiej przyda się dobudować buspas, nawet jeśli w jakiejś tam odległej przyszłości planujemy tramwaj.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

Post autor: kot_feliks » 14 lis 2022, 22:54

Wymagasz od p. S. jakiegokolwiek ogarnięcia tematu, innego niż "więcej pasów, bo będzie mniej korków"? ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

Post autor: Kaszmir » 29 mar 2023, 12:00

Przystanek Grzegórzki w ogniu krytyki. Blacha i beton w zabytkowym centrum Krakowa. Są też inne zarzuty. Gdzie ruchome schody? Zdjęcia
https://krakow.naszemiasto.pl/przystane ... c1-9261205
- Jeżeli chodzi o architekturę to ten przystanek nie jest tym, do czego Kraków powinien aspirować. Ważna jest jednak także funkcjonalność. To nie jest architektura wandaloodporna i stwarzająca poczucie bezpieczeństwa. Powstają betonowe klatki schodowe, nie widać tam przeszkleń. Zobaczymy, jak będzie w tych klatkach wyglądać komunikacja, czy nie będą tworzyć się zatory. Nie pomyślano o ruchomych schodach, choć przystanek znajduje się na wysokości drugiego piętra. Na rondzie Mogilskim różnica wysokości jest mniejsza, a takie schody są - komentuje Paweł Hałat, prezes Stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie- Miasto.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

Post autor: fysztof » 29 mar 2023, 12:55

Całokształt tego przystanku wystawia "urzędasom" (trudno w tej sytuacji o szacunek) laurkę na dziesiątki lat.

Takie kwiatki. Najpierw z podlinkowanego powyżej artykułu:
"W PKP PLK (...) zwracają uwagę, że projekt powstawał ok. 10 lat temu, w czasie, kiedy władze Krakowa planowały pod przystankiem parking samochodowy, co miało wpływ na obecny wygląd obiektu."
Czyli: miała być blacha od masy samochodów pod spodem, więc dopasowaliśmy wygląd przystanku do tej masy blachy! Przez 10 lat 'niedałosie' na linii miasto-kolej nic zmienić. No cóż, jak Jacek M. zaczął rządy 'wyczynem' współpracy miasta w powiązaniu z koleją (czyli wypłoszeniem Tishman'a i ubiciem projektu Nowego Miasta), tak najwyraźniej zakończy żenującą jakością przebudowy średnicy.

No i jeszcze takie tradycyjne 'obieckanki-cacanki' w 2021 roku:
"W związku z licznymi komentarzami informujemy, że widoczna na zdjęciach blacha to wewnętrzna część konstrukcji wiaty, która docelowo nie będzie widoczna. Zarówno od strony peronu jak i od strony zewnętrznej przystanek będzie miał inną elewację. Prosimy o cierpliwość - zaznaczali w PKP Polskie Linie Kolejowe. Podkreślali tam, żeby poczekać na końcowy efekt."
Oczywiście nie może zabraknąć złotoustego Hamarnika:
"Jego wygląd budzi teraz sporo dyskusji i emocji. Półokrągłe wiaty na peronach bocznych w całości obłożono białą blachą falistą. PKP PLK uspokajają, że nie jest to docelowy wygląd przystanków. – Widoczne na tym etapie budowy elementy zadaszenia przystanku Kraków Grzegórzki to wewnętrzna część konstrukcji. Zarówno od strony peronów, jak i od zewnątrz będzie ona pokryta dodatkowymi elementami wykończenia, o innej kolorystyce – mówi Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK. Same betonowe platformy peronowe mają zostać pokryte nawierzchnią z żywicy."
Jak to dobrze, że PLK uspokajało, że to nie docelowy wygląd. No i ta żywica - ale się zrobi pięknie! Dzięki!

No ale przecież od czego mamy urzędników miejskich, na szczęście:
"Przystanek osobowy Kraków Grzegórzki jest realizowany zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, uzgodnionym przez służby konserwatorskie oraz plastyka miasta."
"Cała dokumentacja projektowa, w tym wygląd i budowa przystanku, jego kolorystyka i wyposażenie, była przedmiotem uzgodnień m.in. z Małopolskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz opiniowana przez Plastyka Miasta Krakowa. Wykonawca na etapie realizacji wprowadził zmiany w kolorystyce niektórych elementów wykończenia przystanku, które również zostały pozytywnie zaopiniowane przez PMK"

Ciekawe ile razy tych konserwatorów i plastyków zawiódł tusz w drukarce.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

Post autor: Jaky » 29 mar 2023, 17:40

fysztof pisze: 29 mar 2023, 12:55 Czyli: miała być blacha od masy samochodów pod spodem, więc dopasowaliśmy wygląd przystanku do tej masy blachy! Przez 10 lat 'niedałosie' na linii miasto-kolej nic zmienić. No cóż, jak Jacek M. zaczął rządy 'wyczynem' współpracy miasta w powiązaniu z koleją (czyli wypłoszeniem Tishman'a i ubiciem projektu Nowego Miasta), tak najwyraźniej zakończy żenującą jakością przebudowy średnicy.
Jak się zgodzę, co do wyglądu przystanku, tak do tego nie mogę. Przypomnę tylko, że Prezydent Krakowa ma niewiele do powiedzenia w kwestii inwestycji kolejowej, która jest realizowana na terenie kolejowym.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

Post autor: kucyk » 29 mar 2023, 21:32

Kaszmir pisze: 29 mar 2023, 12:00 Przystanek Grzegórzki w ogniu krytyki. Blacha i beton w zabytkowym centrum Krakowa. Są też inne zarzuty. Gdzie ruchome schody? Zdjęcia
https://krakow.naszemiasto.pl/przystane ... c1-9261205
Zgadzam się 100 procentach. Jak dla mnie wieje na tej inwestycji "tandetą", "minimalizmem" itp. Najgorszy jest jednak odwieczny problem na kolei a mianowicie brak kamer i możliwość wyłapywania tych "pseudo graficiarzy" - dla mnie są wandalami. :twisted:

Inwestycja jeszcze nie oddana a wszędzie bazgroły. Wygląda to wszystko jak slamsy, Bangladesz (bez urazy). :evil:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

Post autor: Kaszmir » 29 mar 2023, 22:48

Jaky pisze: 29 mar 2023, 17:40Przypomnę tylko, że Prezydent Krakowa ma niewiele do powiedzenia w kwestii inwestycji kolejowej, która jest realizowana na terenie kolejowym.
"Twardego" wpływu nie ma, jednak zawsze można (próbować) się dogadać.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

Post autor: Jaky » 30 mar 2023, 12:55

Kaszmir pisze: 29 mar 2023, 22:48 "Twardego" wpływu nie ma, jednak zawsze można (próbować) się dogadać.
Próbować warto zawsze, jednak nie mamy tej pewności, czy nie próbowano się dogadać, a PLK nie powiedziało, że podziękują za propozycje. W interesie zarządcy infrastruktury niestety nie jest, tak szeroko głoszona, wygoda pasażerów, a wygoda utrzymania. Blaszane przystanki bez większych oszkleń, brak ruchomych schodów idealnie spełniają to założenie.
Miasto niestety nie może nic zrobić w sytuacji, gdy nie ma dobrej woli po drugiej stronie...

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Grzegórzecka, Plac Grzegórzecki, SKA Kraków Grzegórzki

Post autor: tomta1 » 30 mar 2023, 15:18

Też bym nie podejrzewał złej woli miasta. Współpraca z PKP PLK jest bardzo trudna, sam miałem wątpliwą przyjemność współpracować z tą jednostką przy okazji dwóch projektów i poziom ich niedasizmu przewyższa o rząd wielkości (lub nawet kilka) niedasizm innych urzędów…

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości