Historia taboru tramwajowego w Krakowie

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Historia taboru tramwajowego w Krakowie

Post autor: impuls » 05 gru 2021, 13:52

Na stronie
http://kmk.krakow.pl/brygady_tram.html
nastąpiła aktualizacja i ukazały się historyczne brygady tramwajowe z lat 80-ch XX wieku w większej ilości. Dane są opracowane na podstawie archiwalnych materiałów z kilku źródeł.
Można prześledzić jaką metamorfozę przeszła Zajezdnia w Podgórzu w latach 80-ch. Na początku lat 80-ch posiadała wyłącznie tabor typu N a pod koniec 80 lat wyłącznie tabor 105Na/N/NT. 100 % wymiany taboru. Co roku N-i znikały z poszczególnych linii. W wakacje 1988 roku regularnie jeszcze pojawiają się na „24” (Borek –Bieżanów) wcześniej też jeszcze na „8” i „19”. Z początkiem września 1988 miały już tylko dopuszczenie na „24”. 27.11.88 na jeden dzień wysłano skład N-ek na linię 7-01 na pożegnanie, chociaż na „7” N-i już dawno nie kursowały.
Metamorfozę w latach 80-ch przechodziła też Zajezdnia w Nowej Hucie. Tylko czy dobrą? Pod koniec 1980 pozbywa się ostatnich N-ek i ma wyłącznie tabor kilkunastoletni lub kilku letni 105N i 105Na. Najstarsze to trzynastoletnie 102N z 1968 r. Pod koniec lat 80-ch tabor niemodernizowany 105N odmawia posłuszeństwa i w dużej ilości zostaje odstawiony. TR nie nadąża z modernizacją i następują zamiany taboru. Najpierw z Gorzowem później z Gdańskiem. Kraków wysyła nowsze 105N a dostaje starsze 102N i 102Na w stosunku 1:1. I to jest początek szrotowienia Zajezdni. W latach 90 i 91 Kraków sprzedaje do Wrocławia dużą ilość 105N ale też dziesięcioletnich 105Na. W zamian sprowadza dwuosiowe ponad trzydziestoletnie T4+b4. W sumie w ten sposób stracono wysyłając do wspomnianych trzech miast prawie „100” 105N i 105Na. Wrocław nasze 105-i wyremontował i większość kursowała jeszcze w drugiej dekadzie XXI wieku. Pozyskane T4 i 102N/ 102Na pojeździły tylko kilka lat i zastąpione musiały być kolejnym szrotem pod koniec lat 90-ch. Odtąd z zbyt dużą ilością bardzo starego czterdziestoletniego, pięćdziesięcioletniego a nawet sześćdziesięcioletniego taboru Zajezdnia w Nowej Hucie boryka się do dnia dzisiejszego.
Wciąż mamy problem ze znalezieniem danych do opracowania z lat 1992-2008. Jeśli ktoś z Was posiada pliki brygad z tych lat, bardzo proszę o kontakt.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości