Transportowy ranking miast

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Transportowy ranking miast

Post autor: Kaszmir » 06 gru 2021, 13:16

Przygotowano ranking polskich miast przyszłości, uwzględniając m.in. transport (i nie tylko). Kraków wypadł bardzo, bardzo słabo - zajął ostatnie miejsce.

Kraków na ostatnim miejscu w rankingu polskich miast przyszłości 2050. Najgorzej jest z transportem
https://dziennikpolski24.pl/krakow-na-o ... 1-15932889
Kraków znalazł się na ostatnim miejscu wśród polskich największych aglomeracji, które mają szansę najszybciej uzyskać status miasta przyszłości. Wygrała Warszawa, za nią Wrocław. Pierwszą trójkę zamykają Katowice. Takie są wyniki pierwszego rankingu Polskich Miast Przyszłości 2050, opracowanego przez Grupę Saint-Gobain i Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością. Władze Krakowa nie odnoszą się merytorycznie do przedstawionych w raporcie ocen, ale podważają jego wiarygodność.
Czy zasłużenie? Zdecydowanie nie jest dobrze, choć nie jestem pewny czy akurat ostatnie miejsce jest zasłużone. Niemniej rzeczywiście jest wiele dziedzin gdzie jesteśmy mocno do tyłu: informacja pasażerska (brak części wozów na mapach, brak numeracji przystanków na rozkładach itd.), prędkość tramwajów (brak krzyżownic głębokorowkowych, max prędkość 50 km/h nawet na prostych odcinkach), planowania przestrzennego (nowe osiedla bez możliwości obsługi porządną km - Avia, Bochenka) itd., inwestycje (tramwaj często będący jedynie dodatkiem do dróg, nieuwzględnianie wzkm na nowe odcinki w budżecie).

Nowi urzędnicy starają się naprawiać błędy poprzedników, jednak jest wiele do zrobienia, nie wszystko się da od razu, a i wciąż jest też sporo ludzi o mentalności z poprzedniego wieku, którzy skutecznie to psują.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: damian_krk2 » 06 gru 2021, 13:32

Żeby urzędnicy mogli cokolwiek zrobić trzeba przeznaczyć na to odpowiednie kwoty w budżecie. Z drugiej strony urzędnicy niejednokrotnie źle wykorzystali budżet.

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: WDZ » 06 gru 2021, 14:39

W tak detaliczne detale twórcy raportu w ogóle nie wnikali. Metodyka badania wygląda według https://www.saint-gobain.pl/polskie-mia ... losci-2050 tak:
Ocena parametryczna gotowości na przyszłość transportu w polskich miastach nastręcza znacznych trudności. [...] Z pomocą w ocenie przygotowania miast na przyszłość w tej kategorii przychodzą więc kryteria takie jak udział pojazdów zeroemisyjnych w całości taboru, długość dróg rowerowych, statystyki transportu zbiorowego i inne, które można porównywać. [...] Porównanie w tym podrankingu oparliśmy na danych pochodzących z pierwszej edycji wnikliwego raportu Ranking elektromobilnych miast Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Polityki Insight."

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: ant_sm » 06 gru 2021, 19:15

Kaszmir pisze: 06 gru 2021, 13:16 Czy zasłużenie? Zdecydowanie nie jest dobrze, choć nie jestem pewny czy akurat ostatnie miejsce jest zasłużone. Niemniej rzeczywiście jest wiele dziedzin gdzie jesteśmy mocno do tyłu: informacja pasażerska (brak części wozów na mapach, brak numeracji przystanków na rozkładach itd.), prędkość tramwajów (brak krzyżownic głębokorowkowych, max prędkość 50 km/h nawet na prostych odcinkach), planowania przestrzennego (nowe osiedla bez możliwości obsługi porządną km - Avia, Bochenka) itd., inwestycje (tramwaj często będący jedynie dodatkiem do dróg, nieuwzględnianie wzkm na nowe odcinki w budżecie).
Masz rację, że jest sporo rzeczy, które trzeba poprawić, jednak w tym rankingu nic z tego co napisałeś nie było brane pod uwagę. Raport, który brano pod uwagę w ocenie transportu znajduje się pod tym linkiem: https://www.politykainsight.pl/en/_reso ... m/20289427

Patrząc na to co było brane pod uwagę niska pozycja Krakowa jest według mnie zrozumiała.

Zmienna - Sposób przeliczenia (miernik)

TRANSPORT ELEKTRYCZNY
  • Flota samochodowa urzędu miasta - Udział samochodów elektrycznych w łącznej liczbie
    samochodów przeznaczonych na bezpośredni użytek urzędu miasta
  • Elektryczna komunikacja miejska - Udział przewozów wykonanych transportem elektrycznym (tramwaje, metro, trolejbusy, autobusy hybydowe) mierzony liczbą wozo- i pociągokilometrów
  • Nowe rejestracje samochodów elektrycznych - Liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w ciągu roku w urzędzie miasta na 10 tys. mieszkańców
  • Stacje ładowania pojazdów elektrycznych - Liczba publicznych i prywatnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na 100 km2
  • Analiza korzyści wykorzystania pojazdów zeroemisyjnych - Czy miasto dokonało analizy korzyści wykorzystania pojazdów zeroemisyjnych? [100-50-0]
TRANSPORT ROWEROWY
  • Liczba rowerów miejskich - Liczba rowerów dostępnych w ramach systemu rowerów miejskich na 1 tys. mieszkańców
  • Liczba stacji rowerów miejskich - Liczba stacji wypożyczeni rowerów miejskich na 10 km2
  • Długość ścieżek rowerowych - Długość ścieżek rowerowych przypadająca na 100 km dróg gminnych i powiatowych
  • Rozbudowa sieci ścieżek rowerowych - Różnica bezwzględna długości ścieżek rowerowych przypadających na 100 km dróg gminnych i powiatowych
  • Hulajnogi elektryczne - Czy w mieście funkcjonuje sieć hulajnóg elektrycznych? [T/N]
UŁATWIENIA DLA ELEKTROMOBILNOŚCI
  • Planowane wydatki na transport i łączność - Planowane wydatki budżetu miasta w kategorii transport i łączność na 1 mieszkańca
  • Indeks zmiany wydatków na transport i łączność - Planowane wydatki budżetu miasta w kategorii transport i łączność podzielone przez ubiegłoroczne wydatki przyjęte w pierwotnej uchwale budżetowej
  • Strategia rozwoju elektromobilności - Czy miasto przyjęło strategię rozwoju elektromobilności? [100-50-0]
  • Plan lokalizacji stacji ładowania - Czy miasto przyjęło plan lokalizacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych?
    [100-50-0]
  • Wsparcie dla komercyjnych stacji ładowania - Czy miasto oferuje wsparcie dla komercyjnych instalacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych? [T/N]
TRANSPORT ZBIOROWY
  • Długość buspasów - Długość buspasów przypadająca na 100 km dróg publicznych
  • Eksploatacja pojazdów komunikacji miejskiej - Liczba wozokilometrów wykonanych w ciągu roku w obrębie miasta przypadająca na jednego mieszkańca
  • Zmiana liczby przejechanych wozokilometrów - Procentowa zmiana liczby wozokilometrów wykonanych w granicach miasta względem poprzedniego roku
  • Wydatki na transport zbiorowy - Udział wydatków w kategorii publiczny transport zbiorowy w sumie planowanych
    wydatków budżetu miasta
  • Rodzaj paliwa w autobusach - Odsetek autobusów niewykorzystujących napędu na benzynę, olej napędowy ani LPG
  • Infrastruktura tramwajowa i trolejbusowa - Czy miasto posiada infrastrukturę do przewozów tramwajowych lub trolejbusowych? [T/N]


CZYSTE POWIETRZE
  • Tereny zieleni ulicznej - Powierzchnia zieleni ulicznej w m2 na kilometr dróg publicznych
  • Kwota dofinansowania na wymianę pieców - Zrealizowana kwota wydatków na programy wymiany pieców kaflowych w budżecie miasta na 2020 r.
  • Dopłaty do wymiany ogrzewania - Czy miasto dofinansowuje wymianę ogrzewania w gospodarstwach domowych
    na bardziej ekologiczne? [T/N]
  • Kampanie na rzecz czystego powietrza - Czy miasto realizuje kampanie na rzecz czystego powietrza i przeciw
    zanieczyszczeniu powietrza z transportu? [T/N]
  • Dofinansowania do OZE - Czy miasto dofinansowuje zakup i montaż mikroinstalcji OZE? [T/N]
  • Liczba alertów smogowych Średnia liczba dni, w których stacje pomiarowe na terenie miasta wskazywały dobowy
    poziom stężenia pyłu zawieszonego PM10 powyżej 100µg/m3 (przekroczony poziom informowania)
I teraz pozycje Krakowa w tym raporcie:
TRANSPORT ELEKTRYCZNY - 11
TRANSPORT ROWEROWY - 26
UŁATWIENIA DLA ELEKTROMOBILNOŚCI - 44
TRANSPORT ZBIOROWY - 13
CZYSTE POWIETRZE - 16

Wystarczy popatrzeć, że np. ocenie podlegała wysokość dofinansowania na wymianę pieców. Kraków zakładam że w tym kryterium był bardzo nisko bo... praktycznie wszystkie piece w mieście są wymienione :lol: . Wnioski wysuńcie więc sobie sami.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Kaszmir » 07 gru 2021, 10:13

WDZ, ant_sm dzięki za wyjaśnienie. Faktycznie brzmi że raport nie jest w 100% miarodajny, choćby ta część z piecami brzmi słabo, acz chętnie bym się dowiedział jak (czy) rzeczywiście to dokładnie tak oceniali.

Inna sprawa, że właśnie - myślę, że nawet jeśli ranking porusza tylko wybrane kwestie, to moje odczucie w wielu innych jest podobne. Mamy elementy gdzie błyszczymy (np. % tramwajów z niską podłogą, system częstotliwości f7,5/15, estetyka pojazdów i przystanków, ...), i takie gdzie jesteśmy totalnie na szarym końcu (informacja pasażerska, prędkość tramwajów, kolej, ...). Są też takie, gdzie nie znam rezultatu porównań - choćby właśnie liczba wzkm na mieszkańca, albo tendencja ich przybywania/ubywania, albo buspasy. Przed pandemią, w latach 2014-2018 Kraków dość mocno rozwijał km. Teraz jest do tyłu i zastanawiam się, jak inne miasta tu wypadły.
ant_sm pisze: 06 gru 2021, 19:15 TRANSPORT ZBIOROWY
  • Długość buspasów - Długość buspasów przypadająca na 100 km dróg publicznych
  • Eksploatacja pojazdów komunikacji miejskiej - Liczba wozokilometrów wykonanych w ciągu roku w obrębie miasta przypadająca na jednego mieszkańca
  • Zmiana liczby przejechanych wozokilometrów - Procentowa zmiana liczby wozokilometrów wykonanych w granicach miasta względem poprzedniego roku
  • Wydatki na transport zbiorowy - Udział wydatków w kategorii publiczny transport zbiorowy w sumie planowanych
    wydatków budżetu miasta
  • Rodzaj paliwa w autobusach - Odsetek autobusów niewykorzystujących napędu na benzynę, olej napędowy ani LPG
  • Infrastruktura tramwajowa i trolejbusowa - Czy miasto posiada infrastrukturę do przewozów tramwajowych lub trolejbusowych? [T/N]
Właśnie - czy gdzieś podane są szczegółowe liczby dla każdej z tych wartości, dla każdego miasta? W linku powyżej znalazłem tylko podsumowanie.

Urbino18
Pasażer
Posty: 43
Rejestracja: 21 cze 2020, 0:36

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Urbino18 » 04 sie 2022, 13:03

To co prawda nigdzie niepublikowany ranking, jednak postanowiłem sprawdzić, jak wygląda kwestia pracy przewozowej transportu zbiorowego, w kilku największych miastach Polski. Wyniki są przedstawione jako suma wozokilometrów we wszystkich trakcjach (w zależności od miasta - metro, SKM, tramwaj, autobus) przypadająca na 100 mieszkańców, w granicach administracyjnych miast za okres całego roku 2021. Dane pochodzą z informatora statystycznego - w przypadku Warszawy (https://www.ztm.waw.pl/statystyki/) oraz pism wysłanych przez komórki odpowiedzialne za organizację transportu zbiorowego w poszczególnych miastach na wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Wyniki te prezentują się następująco:

1. Warszawa [ZTM Warszawa] - 12 165 wzkm / 100 mieszkańców
2. Poznań [ZTM Poznań] 7 561 wzkm / 100 mieszk.
3. Gdańsk [ZTM Gdańsk] 6 808 wzkm / 100 mieszk.
4. Wrocław [Departament Infrastruktury i Transportu UM Wrocławia] 6 795 wzkm / 100 mieszk.
5. Łódź [ZDiT Łódź] 5 487 wzkm / 100 mieszk.
6. Kraków [ZTP Kraków] 5 419 wzkm / 100 mieszk.
7. Bydgoszcz [ZDMiKP Bydgoszcz] 5 188 wzkm / 100 mieszk.

Lublin [ZTM Lublin] oraz Szczecin [ZDiTM Szczecin] nie udostępnili danych.

Oczywiście trzeba też wziąć tutaj pod uwagę kwestię ograniczeń związanych z COVID-19, które w pierwszej połowie 2021r. odgrywały dość istotną rolę, która w mniejszym lub większym stopniu mogła mieć wpływ na powyższe wyniki. Jednak na bazie własnych doświadczeń z innych miast, porównując nasz krakowski transport w stosunku do Wrocławia, Gdańska (gdzie w podanym wyżej wyniku nie uwzględniono pockm wykonywanych przez SKM, ze względu na to, że gdański ZTM nie jest jej organizatorem) czy Warszawy (gdzie nawet pomijając kwestię funkcjonowania metra - ponad 40 mln pockm rocznie - jest zauważalnie lepiej), naprawdę czuć różnicę w funkcjonowaniu Publicznego Transportu Zbiorowego - niestety na minus dla Krakowa.
Jasne liczba wzkm per capita nie jest jedynym wskaźnikiem jakości zbiorkomu, jednak przekłada się ona pośrednio na częstotliwości i zdolności przewozowe, które są jednymi z ważniejszych aspektów jego funkcjonowania.
I w tym miejscu nasuwa się pytanie - czy drugie największe miasto w kraju nie zasługuje na choć odrobinę lepszy transport?

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: kot_feliks » 04 sie 2022, 13:25

Z drugiej strony żadne z wymienionych powyżej miast nie wydaje 1,2 mld PLN na usypanie sztucznej góry, aby w jej środku zbudować tunel dla samochodów :)

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: fysztof » 04 sie 2022, 13:42

Myślę, że takie zestawienia powinny trafić do lokalnych mediów i na portale. Tylko szum wokół takich danych może 'zawstydzić' co poniektórych i tylko wtedy mogą zacząć odczuwać dyskomfort. Bez tego pozostaną smutną ciekawostką dla zainteresowanych...

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Kaszmir » 04 sie 2022, 14:19

Urbino18, mega robota, dzięki! Marzyło mi się coś takiego, acz chciałem poczekać do 2023. Tak jak wspomniałeś, to są podsumowania za 2021, wtedy trwała pandemia, każde miasto inaczej do tego podeszło i tym się mogą zasłaniać. 2022 już jest (w miarę) normalny więc po nowym roku nie będzie wymówek.

Na pewno też trzeba z takimi porównaniami być trochę ostrożnym, bo np. kiedyś przy podobnym rankingu wyszło że miasto X inaczej liczyło tramwaje niż miasto Y (różnica między wzkm a pockm, czyli jak np. liczyć tramwaj dwuwagonowy). Zakładam, że tu jest to raczej uwzględnione?

Może poczekamy do stycznia, zdobędziemy dane za 2022 i wtedy uderzamy?

Urbino18
Pasażer
Posty: 43
Rejestracja: 21 cze 2020, 0:36

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Urbino18 » 04 sie 2022, 15:24

Kaszmir, co do wozokilometrów muszę sprawdzić na pewno te dotyczące Metra Warszawskiego. W ramach tych wniosków składałem też prośbę o udostępnienie danych za okres styczeń - czerwiec br. lecz w Warszawie nadal są w trakcie gromadzenia tych danych. Jak tylko otrzymam te dane, to podzielę się nimi tutaj, jednak jak najbardziej, w styczniu można wystąpić o dane z całego 2022 ;)

Urbino18
Pasażer
Posty: 43
Rejestracja: 21 cze 2020, 0:36

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Urbino18 » 17 lis 2022, 23:16

Kolejne sprawdzenie działania transportu w miastach, tym razem stricte od strony budżetowej. Jak się okazuje miliardowe nakłady na transport ma nie tylko Warszawa, ale spokojnie - Kraków do tego grona nie należy.

Porównania oparto na dwóch dokumentach publikowanych w Biuletynach Informacji Publicznej Warszawy, Krakowa, Gdańska, Wrocławia i Poznania: Budżetu miasta na rok 2022 oraz projektów Budżetu Miasta na rok 2023 w zakresie zadania 60004 LOKALNY TRANSPORT PUBLICZNY. Dane te przedstawiają się następująco:

L.p.\Miasto\Wydatki w 2022\Wydatki w 2023\Wzrost/spadek
1. Warszawa \ 4 018 235 229 zł \ 4 749 479 134 zł \ +18,20%
2. Poznań \ 1 083 365 016 zł \ 953 053 421 zł \ -12,03%
3. Kraków \ 602 274 293 zł \ 640 416 909 zł \ +6,33%
4. Gdańsk \ 566 067 782 zł \ 633 624 092 zł \ +11,93%
5. Wrocław \ 599 245 200 zł \ 575 681 467 zł \ -3,93%

Niezależnie od powyższych sprawdziłem również jak prezentuje się stosunek wydatków planowanych na rok 2023 w obszarze zadania Lokalny Transport Zbiorowy do całości wydatków ujętych w projektach budżetowych.
1. Warszawa - 20,15%
2. Poznań - 17,61%
3. Gdańsk - 13,51%
4. Wrocław - 9,24%
5. Kraków - 8,19%

Zatem z jednej strony - nie jest całkiem źle (no może tylko trochę :P) - są miasta które planują obniżenie wydatków na transport zbiorowy, jednak z drugiej strony mimo obniżenia wydatków na transport w niektórych miastach, to w dalszym ciągu w Krakowie - spośród tych pięciu miast, procentowo na komunikację miejską przeznacza się najmniej.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Kaszmir » 17 lis 2022, 23:18

Dzięki! Zastanawiam się czy w tych kwotach są też jakieś inwestycje, czy tylko same wzkm?

Urbino18
Pasażer
Posty: 43
Rejestracja: 21 cze 2020, 0:36

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Urbino18 » 17 lis 2022, 23:24

Szczerze mówiąc nie mam pojęcia - tym bardziej, że miasta rozbijają wydatki w ramach tego zadania na różne składowe

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: kot_feliks » 18 lis 2022, 8:47

Kaszmir pisze: 17 lis 2022, 23:18 Dzięki! Zastanawiam się czy w tych kwotach są też jakieś inwestycje, czy tylko same wzkm?
Wydaje mi się, że również utrzymanie infrastruktury może mieścić się w tej pozycji. I wtedy nie do końca wiadomo, jak to ugryźć, bo w jednym przypadku możemy mieć jakiś remont w ramach bieżącego utrzymania, w drugim jako osobną inwestycję w osobnej pozycji, a w trzecim np. upchnięty w ramach pozycji dot. infrastruktury drogowej ;)

Niemniej całościowo obraz jednak przedstawia gdzie jest Kraków z podejściem do KMK :)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Kaszmir » 18 lis 2022, 9:50

kot_feliks pisze: 18 lis 2022, 8:47Wydaje mi się, że również utrzymanie infrastruktury może mieścić się w tej pozycji. I wtedy nie do końca wiadomo, jak to ugryźć, bo w jednym przypadku możemy mieć jakiś remont w ramach bieżącego utrzymania, w drugim jako osobną inwestycję w osobnej pozycji, a w trzecim np. upchnięty w ramach pozycji dot. infrastruktury drogowej ;)

Niemniej całościowo obraz jednak przedstawia gdzie jest Kraków z podejściem do KMK :)
Właśnie w tym jest problem, że te statystyki często uwzględniają różne rzeczy i nie wiadomo jak je porównywać. Jeśli uwzględniają inwestycje, to może być tylko część bo reszta może być wchłonięta w inne zadania. A nawet jeśli są wszystkie inwestycje, to dalej ciężko to porównywać rok-do-roku bo np. miasto które wyda 10 mln zł na torowiska w jednym roku i 10 w drugim, wcale nie jest lepsze niż takie, które w jednym wyda 30 a w drugim 5. A jednak to drugie będzie w drugim roku wypadało gorzej (5 vs 10).

Dlatego wydaje mi się, że jedyna miarodajna statystyka to właśnie liczba przejechanych wzkm. Tylko i tu trzeba uważać by liczone było to w ten sam sposób w każdym mieście, np. w kwestii tramwajów wielowagonowych (by były liczone jako jeden pojazd, nie jako dwa wagony). Nie zaszkodziłby też podział autobusów na miejskie i aglo, acz i tu trzeba uważać bo część miast może liczyć wzkm linii aglo na terenie miasta jako miejskie, a część jako aglomeracyjne.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości