Dojazd do lotniska Kraków Airport

- Linie, trasy, rozkłady
simon625
Pasażer
Posty: 48
Rejestracja: 03 sty 2022, 13:05

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: simon625 » 21 lut 2022, 19:55

Jeżeli taka linia miałaby zapewnić dobry dojazd do centrum to musiałaby jechać trasą Muzeum Narodowe - UJ - Teatr Bagatela - Stary Kleparz - Teatr Słowackiego (tak jak 124, 152 i 424), a później albo w lewo na DG Zachód lub w prawo w kierunku Poczty Głównej i Starowiślnej. W tym drugim przypadku jednak ciężko znaleźć przystanek końcowy wcześniej niż Podgórze SKA. Ewentualnie mogłaby kończyć na Starowiślnej, ale tam miejsce zajmuje 184. Coś takiego mi przyszło do głowy ;)

edek3253
Specjalista
Posty: 237
Rejestracja: 06 kwie 2021, 14:03

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: edek3253 » 21 lut 2022, 20:50

A może Lotnisko - Wola - Muzeum Narodowe - Filharmonia - Powiśle?

pjetrek
Ekspert
Posty: 630
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: pjetrek » 21 lut 2022, 22:06

edek3253 pisze: 21 lut 2022, 20:50 A może Lotnisko - Wola - Muzeum Narodowe - Filharmonia - Powiśle?
Już tak jeździło X08 jakieś dziesięć lat temu... ale zarówno taryfa jak i trasa się nie sprawdziły...

edek3253
Specjalista
Posty: 237
Rejestracja: 06 kwie 2021, 14:03

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: edek3253 » 21 lut 2022, 22:20

X08 jeździła pod Filharmonię w okolicach 2005 roku, więc nie można mówić, że dzisiaj ta linia nie sprawdziłaby się. No i trasę miała przez A4, Modlniczkę, Pasternik oraz specjalną taryfę. Równocześnie nadal kursowały w tamtym czasie 208 i 192.

krawiec
Specjalista
Posty: 326
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: krawiec » 22 lut 2022, 8:14

A tymczasem od 1.III SKA1 do lotniska 14 zł.

tiross
Miłośnik
Posty: 55
Rejestracja: 19 lut 2020, 15:30
Lokalizacja: IV Prądnik Biały - Prądnik Biały Zachód

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: tiross » 22 lut 2022, 8:40

Z czego wynika ta kosmiczna cena? Tydzień temu wracałem pociągiem z Katowic do Krakowa Łobzowa, a bilet kosztował 13,5 zł za 70 km jazdy. Tu dystans wynosi 8,5 km, a cena do tej pory wynosiła 12 zł, za tydzień będzie nawet wyższa.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1570
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: damian_krk2 » 22 lut 2022, 8:42

No to jeszcze większy tłok 208 gwarantowany. Wczoraj na Bronowice SKA jechał wypchany po brzegi w kierunku Lotniska.

krawiec
Specjalista
Posty: 326
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: krawiec » 22 lut 2022, 8:50

tiross pisze: 22 lut 2022, 8:40 Z czego wynika ta kosmiczna cena? Tydzień temu wracałem pociągiem z Katowic do Krakowa Łobzowa, a bilet kosztował 13,5 zł za 70 km jazdy. Tu dystans wynosi 8,5 km, a cena do tej pory wynosiła 12 zł, za tydzień będzie nawet wyższa.
Podwyżki w Polregio/Taryfie Małopolskiej. Średnio wszystkie ceny o 2 zł w górę.
Krk-Ktw 16.50.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5792
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: Kaszmir » 22 lut 2022, 9:35

simon625 pisze: 21 lut 2022, 19:55Jeżeli taka linia miałaby zapewnić dobry dojazd do centrum to musiałaby jechać trasą Muzeum Narodowe - UJ - Teatr Bagatela - Stary Kleparz - Teatr Słowackiego (tak jak 124, 152 i 424), a później albo w lewo na DG Zachód lub w prawo w kierunku Poczty Głównej i Starowiślnej. W tym drugim przypadku jednak ciężko znaleźć przystanek końcowy wcześniej niż Podgórze SKA. Ewentualnie mogłaby kończyć na Starowiślnej, ale tam miejsce zajmuje 184. Coś takiego mi przyszło do głowy ;)
O czymś takim właśnie myśleliśmy! :) Gdyby jechała przez Basztową, mogłaby się zatrzymać przy T. Bagatela i Poczcie Głównej. By nie robić konkurencji SKA, skierować ją właśnie w stronę Westerplatte, i bez obsługi T. Słowackiego (wszystkie opcje przesiadkowe i tak byłyby dostępne). "Starowiślna" jako końcówka - pomysł wart rozważenia. Dwie rzeczy - czy lotnisko liczy się jako punkt socjalny dla kierowców? I druga - marzyłoby mi się by mocniej zahaczyła o Kazimierz, by "złapać" turystów którzy tam nocują. "Podgórze SKA" jest dobrą opcją, dodatkowo zapewni okno na relacje z południa.

Choć nie wykluczam skierowania linii przez Pl. Wszystkich Świętych, zamiast Basztową. Jeśli tylko autobusy się zmieszczą, byłby tym mniejszy dubel SKA, a potoki tamże są ogromne.
pjetrek pisze: 21 lut 2022, 22:06Już tak jeździło X08 jakieś dziesięć lat temu... ale zarówno taryfa jak i trasa się nie sprawdziły...
Też właśnie mam obawy by nie powtórzyć historii "X08". Tam wiele rzeczy się nie udało, włącznie z dziwnym numerem (niby nawiązanie do "208" i linii lotniskowych, często na świecie oznaczanych "X...", jednak to nie stykło), taryfą, brakiem reklamy, lecz może przede wszystkim trasą - linia dojeżdżała do I obwodnicy, jednak kończyła na jej uboczu, w dodatku w miejscu poza głównym ciągiem, niedostrzegalnym.
tiross pisze: 22 lut 2022, 8:40Z czego wynika ta kosmiczna cena?
Chęć zarobku na turystach. Kraków nie pierwszym i nie ostatnim miastem, które tak robi. Stety / niestety.

zubrzyk111
Znawca
Posty: 106
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:16
Lokalizacja: Kraków/Kalwaria Z.

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: zubrzyk111 » 22 lut 2022, 11:09

A gdyby tak taka trasa: Balice - Wola Justowska - Piłsudskiego - Straszewskiego - Podzamcze - Stradomska - Krakowska - Limanowskiego - Podgórze SKA? Przystanki w centrum: Piłsudskiego, Filharmonia, Wawel, Stradom, Plac Wolnica, Korona i Limanowskiego. Unikamy w ten sposób dotłaczania Basztowej i kluczenia za tramwajami, natomiast obsługa południa l obwodnicy wraz z Kazimierzem pozostaje zapewniona.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1812
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: Scania_9640 » 22 lut 2022, 13:14

zubrzyk111 pisze: 22 lut 2022, 11:09 A gdyby tak taka trasa: Balice - Wola Justowska - Piłsudskiego - Straszewskiego - Podzamcze - Stradomska - Krakowska - Limanowskiego - Podgórze SKA? Przystanki w centrum: Piłsudskiego, Filharmonia, Wawel, Stradom, Plac Wolnica, Korona i Limanowskiego. Unikamy w ten sposób dotłaczania Basztowej i kluczenia za tramwajami, natomiast obsługa południa l obwodnicy wraz z Kazimierzem pozostaje zapewniona.
Jest chyba zakaz ruchu samochodów itp na ulicy Podzamcze od Straszewskiego w kierunku Wawelu

fysztof
Ekspert
Posty: 709
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: fysztof » 22 lut 2022, 21:53

Sceptyczny jestem jednemu z powyższych założeń - mianowicie temu, że autobusowa linia ZTP nie powinna być konkurencją dla SKA. Przy obecnym rozdzielnym systemie biletów ZTP i KM, a także kolejnym zakusom kolejarzy na 'dojenie' pasażerów lotniskowych (jakby tylko turyści nią jeździli), wręcz w interesie mieszkańców i pracowników jest zapewnienie przez ZTP konkurencyjnej linii i dojazdu do lotniska. Wobec tego uważam, że taka trasa powinna prowadzić przez główne punkty, w tym okolice Dworca. A jeśli dalej, to może przez Mogilskie, Grzegórzeckie? Nawet dalej przez Podgórską, Limanowskiego do Podgórze SKA?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5792
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: Kaszmir » 24 lut 2022, 12:36

Scania_9640 pisze: 22 lut 2022, 13:14Jest chyba zakaz ruchu samochodów itp na ulicy Podzamcze od Straszewskiego w kierunku Wawelu
Podzamcze jest przejezdne, jeżdżą tamtędy choćby taksówki. Natomiast ustawiono elementy małej infrastruktury które mogą uniemożliwić / utrudnić przejazd większych pojazdów, w tym autobusów.

Jednak tak jak wspomniałem, nie jestem fanem trasy przez Filharmonię / Podzamcze. Ok, w takim wariancie obsłużyłaby Kazimierz, jednak dalej słabo obsługiwałaby Rynek. Przystanek autobusowy przy Filharmonii jest oddalony, wręcz ukryty. Wg mnie linia musi obsługiwać któryś z głównych punktów - czy to Pl. Wszystkich Świętych (jeśli byłaby taka możliwość), czy T. Bagatela.
fysztof pisze: 22 lut 2022, 21:53Sceptyczny jestem jednemu z powyższych założeń - mianowicie temu, że autobusowa linia ZTP nie powinna być konkurencją dla SKA. Przy obecnym rozdzielnym systemie biletów ZTP i KM, a także kolejnym zakusom kolejarzy na 'dojenie' pasażerów lotniskowych (jakby tylko turyści nią jeździli), wręcz w interesie mieszkańców i pracowników jest zapewnienie przez ZTP konkurencyjnej linii i dojazdu do lotniska. Wobec tego uważam, że taka trasa powinna prowadzić przez główne punkty, w tym okolice Dworca.
Jedno nie wyklucza drugiego. Linia może nie dublować się z SKA, a wciąż obsługiwać wiele głównych punktów tak by zebrać potoki oraz umożliwić przesiadki - wszak większość pasażerów to i tak będą przesiadkowicze. Gdyby na I obwodnicy zatrzymała się np. przy T. Bagatela i Poczcie Głównej, nie dublowałaby SKA, a jednak obsłużyłaby ważne miejsca.

SKA może i doi z turystów, jednak wciąż zapewnia jakieś połączenie. A regularni pasażerowie, np. pracownicy lotniska, mogą kupić bilet okresowy - do Balic kosztujący 100 zł miesięcznie. Lepiej więc zapewnić regularne linie dwóm rejonom (np. Bronowice -> SKA, Wola Justowska -> KMK), niż jednemu dwie a drugiemu żadnej. Zwłaszcza że wciąż jeszcze są "208" i "209".

fysztof
Ekspert
Posty: 709
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: fysztof » 24 lut 2022, 13:37

Zgadzam się w dużej części. Cała moja propozycja sprowadza się do tego, żeby był też przystanek w okolicy KCK (bo były takie propozycje, by właśnie w ramach konkurencji dla SKA autobus się tam nie zatrzymywał). Tak się przeważnie kojarzy, że właśnie główny dworzec w mieście jest centralnym punktem dojścia i tam się szuka transportu na lotnisko. Zresztą nie wyobrażam sobie, by miejsce koncentrujące dojazd z różnych miejsc świadomie ograniczać w dojeździe do lotniska. Z dwojga opcji - przystanek w ramach KCK albo przystanki Bagatela + Poczta Główna -> ja zdecydowanie popieram przystanek przy dworcu.
Generalnie to znowu jest dyskusja między potrzebami/realiami turystów a potrzebami/realiami mieszkańców Krakowa. Ci pierwsi mają już SKA, bo ich wydanie 20+ PLN na przejazd tam i z powrotem lotnisko-centrum nie boli. Ci drudzy mają coraz mniej... bo 14 PLN za jednorazówkę to już przestaje mieć sens. Szukanie trasy autobusu lotniskowego do pierwszej obwodnicy, przez Plac WŚ i dalej na Kazimierz - to też szukanie trasy pod turystów. Czyli 2:0 dla nich? Stąd dla mnie - z perspektywy mieszkańca - dużo ważniejsze jest jednak zapewnienie szybkiej linii do kluczowych punktów przesiadkowych w mieście... i tu niestety są trochę rozbieżne kierunki, bo wydaje mi się, że w takim układzie linia powinna jechać min. przez Aleje, Dworzec i Mogilskie. A najlepiej by było, gdyby funkcjonowały dwie linie autobusowe z lotniska:
- jedna przez Królowej Jadwigi - Cracovię - Aleje - KCK - Mogilskie (i np. do najbliższej pętli, może nawet tak jak kiedyś 292 do KA)
- druga przez ICE (wzorem obecnego 300?), ale dalej do Podgórze SKA najmniej korkogenną trasą (fajnie by było przez Matecznego, tylko niech tam wreszcie powstanie buspas)
W takim układzie niemal całe miasto ma zapewniony dojazd do lotniska z max. jedną przesiadką. I tak do czasu, aż wreszcie kiedyś nastąpi integracja ZTP i SKA...

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 1001
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Dojazd do lotniska Kraków Airport

Post autor: mkm3 » 24 lut 2022, 13:59

Ja nie wiem co tu się oglądać na kolej i nie robić im na siłę konkurencji. Była linia 292, częstotliwość przyzwoita, frekwencja na tyle zadowalająca, że kursowały przeguby. Ale nie, przyszedł ktoś mądry, uwalił linię, bo sobie wymyślił 252. A jak już ludzie się przyzwyczaili, szczególnie pracujący z Woli na lotnisku to jeszcze im dojazd do pracy teraz zabrano. Zachęcanie do km po krakosku.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 9 gości