Komunikacja miejska w 2022 roku

- Linie, trasy, rozkłady
fysztof
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: fysztof » 16 maja 2022, 14:56

Szkoda, że po raz nie wiadomo który już pocięto... Tu rano, tu wieczór. Tu weekend, tu w tygodniu. I tak pomalutku i po kawałeczku. W zasadzie gdy raz na 4-5 lat dojdzie do jakichś wzmocnień to jest wielkie halo - ale ile w czasie tych lat jest cięć po drodze to już się generalnie milczy. Miasto rośnie, i mieszkańców i przyjezdnych przybywa - natomiast komunikacyjnie trudno to odczuć.
Mam wrażenie, że na przykład z całą tą remarszrutyzacją z 2018 roku gdyby rzetelnie policzyć, to ściema wyjdzie. Bez wątpienia, w teorii zwiększono częstotliwości ze schematu f=10/20 do f=7,5/15 dla tramwajów (szkoda, że autobusów to nie objęło też*). Tyle, że czy kiedykolwiek od tego czasu mieliśmy w pełni funkcjonujący układ linii? Może jednej zimy przez krótki czas? Generalnie zawsze jest coś mniejszego lub większego zamknięte - co pozwala pod płaszczem objazdów obcinać - lub na czymś się "przyoszczędza". Na samo wyliczanie czego nie przywrócono po pandemii, palców u obu rąk by zabrakło. Samo pozostawienie f=7,5 zamiast f=5 na 50 i 52 to są solidne oszczędności.

* Co do autobusów, to tu może wreszcie da się coś uporządkować? Trudno to zrozumieć, że na tych samych ciągach linie teoretycznie mogące się uzupełniać mają notorycznie inne częstotliwości. Mamy w użyciu f= 7,5 / 10 / 12 / 15 / 20 / 24... Groch z kapustą. Fizycznie niemożliwe, by to mogło dać się skoordynować. Samo uporządkowanie i ograniczenie stad pewnie pozwoliłoby zlikwidować kilka dziur...

ant_sm
Specjalista
Posty: 245
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: ant_sm » 16 maja 2022, 17:34

lukaszpdg pisze: 15 maja 2022, 0:18 Jeśli 90% to nie jest tłok, to gratuluję za odważny komentarz. :lol:
To była ironia w kontekście dyskusji.
Bayer2003 pisze: 14 maja 2022, 22:26 Co do grup facebookowych - pytanie o definicję tłoku, ponieważ wiem że dla niektórych tłokiem jest już brak miejsc siedzących w tramwaju, co w godzinach szczytu zdarza się na prawie każdej linii.
Jak ktoś ma problemy z wejściem do tramwaju i jedzie w ścisku to chyba tłok.
Bayer2003 pisze: 14 maja 2022, 22:26 90% to tłok, jednak nie niezabieralność, o której wcześniej pisałe ;). Nawet jak czasami takie napełnienie się zdarza, z pewnością nie jest ono częste i występuje na pojedynczych kursach. Przy linii w taborze 32m zawsze można takie kursy obsłużyć brygadą 40m+ i problem zniknie. Ponadto warto dodać, że napełnienia 90% częściej niż na "24" zdarzają się na liniach "18" oraz "52" na Kapelance, jednak czwarta linia tramwajowa została tam zawieszona ponad 1,5 roku temu i jakoś głosów dotyczących jej przywrócenia póki co nie słychać.
To była ironia. Ale idąc tym tokiem rozumowania to tak naprawdę, żadna linia nie klasyfikuje się na wzmocnienie, bo zawsze będą pojawiały się pojedyncze kursy lub dwa-trzy kursy pod rząd, które z jakiś powodów będą przeładowane, czy to przez opóźnienia, czy kumulację dojazdów. Obserwowałem ostatnio napełnienia na Kapelance i Kurdwanów nie ma wcale mniejszych napełnień.
Bayer2003 pisze: 14 maja 2022, 22:26 Przesiadkę na mocną "13" zapewnia z Kurdwanowa już mocna "50", jednak dojazd z przesiadką zawsze jest bardziej uciążliwy niż bez i takim myśleniem można łatwo usunąć połowę linii, bo "z przesiadką dojazd jest zapewniony".
A czy to nie jest czasem idea sprawnego transportu, czy mniej i częściej, ale z przesiadkami?
Bayer2003 pisze: 14 maja 2022, 22:26 Przypadkowi pasażerowie na ciągu kurdwanowskim (jak zresztą chyba na każdym) rozkładają się równomiernie i dla "6" przypada tylko 25% z nich, co raczej nie jest zbyt dużą ilością.
Nie wiem skąd takie założenia i takie dane.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 3232
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Kaszmir » 16 maja 2022, 17:58

fysztof pisze: 16 maja 2022, 14:56W zasadzie gdy raz na 4-5 lat dojdzie do jakichś wzmocnień to jest wielkie halo - ale ile w czasie tych lat jest cięć po drodze to już się generalnie milczy. Miasto rośnie, i mieszkańców i przyjezdnych przybywa - natomiast komunikacyjnie trudno to odczuć.
Wzmocnień było więcej. Właściwie od 2014 prawie co rok przybywało kursów:
2014: wejście Mobilis na kolejne linie (MPK straciło mniej wzkm niż Mobilis zyskał, wzmocniono m.in. "102", "163", "168", "182/482"),
2016: najpierw wzmocnienia wakacyjne ("452", "139"), potem jesienne (m.in. "9", "18", "19", "169", uruchomienie "511"),
2017: wzmocnienia i wydłużenia linii lokalnych (m.in. "102", "109", "120", "130", "135", "178", uruchomienie "116", "140", "160", "475"),
2018: maksymalizacja (głównie tramwaje, choć wzmocniono również i autobusy).

To oczywiście te główne zmiany, oprócz tego był też szereg pojedynczych wzmocnień, tak na liniach miejskich (np. uruchomienie "176" w 2019) jak i aglo (czy ktoś pamięta, że jeszcze parę lat temu "304" miało f15/20?). Dopiero 2020 przyniósł pierwsze od lat większe ograniczenia, w dużej mierze przez pandemię. Mimo wszystko, od tego czasu dalej rozwijano km, choć na innych trasach. Wszak powstało m.in. "121", uruchomiono agloekspressy.
fysztof pisze: 16 maja 2022, 14:56Mam wrażenie, że na przykład z całą tą remarszrutyzacją z 2018 roku gdyby rzetelnie policzyć, to ściema wyjdzie. Bez wątpienia, w teorii zwiększono częstotliwości ze schematu f=10/20 do f=7,5/15 dla tramwajów (szkoda, że autobusów to nie objęło też*). Tyle, że czy kiedykolwiek od tego czasu mieliśmy w pełni funkcjonujący układ linii?
Jasne, remonty, jednak i wcześniej tak samo bywały remonty. Maksymalizacja realnie zwiększyła nakłady na km o ok. 30 mln zł rocznie. Większość poszła na tramwaje, jednak i autobusy dostały wzmocnienia: np. "116", "144", "151/451", "164", "169/469", "173", "172/572", uruchomiono też "413", "149" i "114". I nawet jeśli ta ostatnia już nie funkcjonuje, to spadek po niej został: wzmocnienie "194", "511" oraz nowe "310".
fysztof pisze: 16 maja 2022, 14:56Samo pozostawienie f=7,5 zamiast f=5 na 50 i 52 to są solidne oszczędności.
Na "50" f5 wróciło we wrześniu 2021. Potem przycięto je na ferie zimowe i tak jak pisałem, podejrzewam że nie przywrócono go bo i tak zbliżało się zamknięcie trasy do KG. Zakładam, że docelowo wróci f5, zwłaszcza że linia musi jeszcze przyjąć dodatkowe potoki.

Zgoda co do "52", szkoda tego f5. Acz trzeba przyznać, że nowe "49" pochłonęło masę środków, wszak "44" w końcu wróciło, a jego trasę skrócono ledwie o 2 km. Tymczasem "49" ma blisko 13 km - to sporo pockm. Generalnie, cięcia po pandemii w tramwajach są, choć nie aż tak duże jak mogłoby się wydawać. I podejrzewam, że otwarcie TŁ przechyli tę różnicę na + względem stanu sprzed 2020.
fysztof pisze: 16 maja 2022, 14:56Co do autobusów, to tu może wreszcie da się coś uporządkować? Trudno to zrozumieć, że na tych samych ciągach linie teoretycznie mogące się uzupełniać mają notorycznie inne częstotliwości. Mamy w użyciu f= 7,5 / 10 / 12 / 15 / 20 / 24...
Pełna zgoda, rzuciłem dyrektorowi ZTP ten temat raz czy dwa w ostatnich miesiącach, reakcja była pozytywna. Może w 2024? Wtedy wchodzi nowy przetarg na linie autobusowe, to dobra okazja by uporządkować takty. Można by wprowadzić globalne f7,5/15, podobnie jak dla tramwajów, jednak z różnymi wyjątkami dla linii których nie trzeba koordynować z innymi (np. "107" czy "110/160").

Kolec
Miłośnik
Posty: 89
Rejestracja: 22 wrz 2020, 20:54

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Kolec » 16 maja 2022, 18:42

I tak od soboty wchodzimy w kolejny etap remontu Prądnickiej. Zastanawia mnie czemu linie 137, 140, 337 kieruje się przez Wrocławską gdy linie 154, 164 wykorzystają pętlę do objazdu remontowanego odcinka.

Zieleńczanin
Moderator globalny
Posty: 627
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Zieleńczanin » 16 maja 2022, 19:00

Kolec pisze: 16 maja 2022, 18:42 I tak od soboty wchodzimy w kolejny etap remontu Prądnickiej. Zastanawia mnie czemu linie 137, 140, 337 kieruje się przez Wrocławską gdy linie 154, 164 wykorzystają pętlę do objazdu remontowanego odcinka.
Myślę, że to, że te linie kończą trasę na Kleparzu zapewne jest powodem.

Kolec
Miłośnik
Posty: 89
Rejestracja: 22 wrz 2020, 20:54

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Kolec » 16 maja 2022, 19:08

Domyślam się, że to o to chodzi... niemniej miejsce jest by zawrócić z wykorzystaniem pętli... bez wpychania tych autobusów w ulicę Wrocławską.

Awatar użytkownika
yosujiro
Specjalista
Posty: 430
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: yosujiro » 16 maja 2022, 19:46

154 i 703 będą jechać do DGZ przejeżdżając przez pętlę. Ktoś mi jest w stanie wytłumaczyć czemu nie mogą się na niej zatrzymać, tylko skazuje się ludzi na stanie w korku pod Herbewem i dojazd na przystanek aż na Aleje?

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 822
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: GoMeZz391 » 16 maja 2022, 20:04

Prace na trowisku w rejonie przystanku "Jubilat". Szczegóły zmiany organizacji ruchu w KM:
ZTP Kraków pisze: Szanowni Pasażerowie,

Uprzejmie informujemy, że w związku z koniecznością przeprowadzenia awaryjnej naprawy torowiska na ul. Kościuszki, w dniach 21-22.05.2022 r. (sobota – niedziela) zostanie wyłączony ruch tramwajowy na odcinku Filharmonia – Salwator.

W tym czasie zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

linia 1 – będzie kursować ze zwykłą częstotliwością po trasie czasowo zmienionej: Wzgórza Krzesławickie – … – Filharmonia – Straszewskiego – Piłsudskiego – Al. 3 Maja – Cichy Kącik;
linia 2 – przypominamy, że linia w dalszym ciągu jest zawieszona;
linia 20 – będzie kursować ze zwykłą częstotliwością po kolejnej trasie czasowo zmienionej: Mały Płaszów P+R – … – Podwale – Straszewskiego – Franciszkańska – Poczta Główna – Starowiślna – Dajwór;
linia 100 – przystanek początkowy Salwator zostanie tymczasowo przeniesiony na ul. Senatorską, jak dla linii aglomeracyjnych (słupek 05);
linia 109 – przystanek Salwator w kierunku Bielan zostanie tymczasowo przeniesiony na ulicę Kościuszki, na istniejący przystanek tramwajowy Salwator 03 (zmiana numeru słupka przystankowego nie będzie uwzględniona w rozkładzie jazdy);
linia 502 – będzie kursować ze zwykłą częstotliwością po trasie czasowo zmienionej (wydłużonej): Aleja Przyjaźni – … przystanek Muzeum Narodowe – Krasińskiego – Kościuszki – Salwator;
przystanek Cracovia Stadion dla linii 502 będzie nieczynny;
na wydłużonym odcinku trasy linia będzie obsługiwać przystanki: Jubilat i Komorowskiego;
przystanek końcowo-początkowy Salwator będzie znajdować się na łącznicy między ul. Kościuszki i Senatorską (w miejscu zwykłego przystanku początkowego linii 100 – słupek 04).


Rozkłady jazdy zostaną zmienione.

Za utrudnienia przepraszamy!

Zasady zachowania ważności biletów
Bilety okresowe wykupione na linie kursujące po trasach czasowo zmienionych zachowują ważność na stałych trasach tych linii.

Ponadto:

Bilety okresowe wykupione na linię 1 zachowują ważność:

na trasie linii 502 na odcinku Uniwersytet Jagielloński – Salwator.
Bilety okresowe wykupiona na linię 20 zachowują ważność:

na trasie linii 502 na odcinku Rondo Mogilskie – Salwator.

pjetrek
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: pjetrek » 16 maja 2022, 21:52

yosujiro pisze: 16 maja 2022, 19:46 154 i 703 będą jechać do DGZ przejeżdżając przez pętlę. Ktoś mi jest w stanie wytłumaczyć czemu nie mogą się na niej zatrzymać, tylko skazuje się ludzi na stanie w korku pod Herbewem i dojazd na przystanek aż na Aleje? Obrazek
Na czas remontu jak najbardziej tak powinno być, a na przyszłość... to jest pewien mankament takiej organizacji ruchu na Prądnickiej... Od kiedy wprowadzono tam buspas na środku ulicy, zlikwidowano tam przystanek na ul. Prądnickiej przed dojazdem do Alei... To ułatwiało życie pasażerom, którzy nie musieli stać w korku, a też ułatwiało przesiadkę z linii 154 na linie w kierunku Jubilatu... Może gdyby po remoncie udało się ponownie wyznaczyć buspas od prawej krawędzi a nie na środku, to taki przystanek dla 154 i 164 oraz czasowo dla 703 mógłby wrócić... :)

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1165
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: damian_krk2 » 21 maja 2022, 3:14

ZTP schrzaniło sprawę Juwenaliów po całości. Wzmocnienia powinny być co najmniej do 3:00. Uruchomione powinno zostać również 618 na trasie Cichy Kącik - Czyżyny Dworzec a nie wiem czy by samo to wystarczyło. W 601 upychanie pasażerów na przystanku Miasteczko Studenckie AGH trwało 7 minut. Na następnych przystankach wymiana pasażerska też trwała przez kilka minut. W efekcie zlot na Teatrze Słowackiego został przełożony o 10 minut.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 537
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: mkm3 » 21 maja 2022, 9:21

Komunikacja w Juwenalia to jakieś nieporozumienie. Kolejny przykład ze ZTP nie potrafi przygotować się do jakiegoś wydarzenia. Co się stało ZTP? Nie umiecie przewidzieć tłumów? Tak samo jak z linią do ZOO czy do Ojcowa... ludzie weźcie się tam ogarnijcie.

pjetrek
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: pjetrek » 21 maja 2022, 16:01

Niby oczywiste, ale jednak w oficjalnym komunikacie tego nie podali... czy na nowej/dłuższej trasie 703 można jechać na bilecie okresowym wykupionym na 3, 5, 18, 50...
W ogóle komunikat o 3 etapie Prądnickiej nic nie wspomina o dopuszczeniach wykorzystania kkm...

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 537
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: mkm3 » 21 maja 2022, 18:08

Dla pasażerów nie jest to oczywiste, więc powinno być jasno doprecyzowane. Tak jak kiedyś zastanawiałem się, czy mając kartę na linię 139 można wysiadać na przystanku Mydlniki Granica Miasta z 208 i odwrotnie?

tomta1
Specjalista
Posty: 321
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: tomta1 » 22 maja 2022, 9:41

mkm3 pisze: 21 maja 2022, 18:08 Tak jak kiedyś zastanawiałem się, czy mając kartę na linię 139 można wysiadać na przystanku Mydlniki Granica Miasta z 208 i odwrotnie?
Nie, bo „139” nie zatrzymuje się na tym przystanku.

Mateusz399
Pasażer
Posty: 7
Rejestracja: 22 maja 2022, 13:45

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Mateusz399 » 22 maja 2022, 15:34

Zauważył ktoś, że linie 17 i 19 mają problemy z zabraniem wszystkich pasażerów z Ronda Mogilskiego w popołudniowym szczycie w kierunku Bratysławskiej?

Linia 50 - 4 kursy/h mniej i brak linii 5 daje o sobie znać.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Semrush [Bot] i 3 gości