Budżet KMK

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Budżet KMK

Post autor: Kaszmir » 18 lut 2020, 20:40

Krótki wywiad. Z komunikacją miejską nie będzie lepiej, ale nie będzie też gorzej
https://dziennikpolski24.pl/krotki-wywi ... 1-14796332

Wywiad z dyr. Frankiem. Z ważniejszych rzeczy:
- podwyżka cen biletów przyniosła między wrześniem a grudniem 2019 dodatkowe 14 mln zł,
- szacuje się, że w całym 2020 podwyżka przyniesie dodatkowe 30-40 mln zł,
- koszty komunikacji miejskiej to ok. 450 mln zł, rocznie wzrosły o ok. 40 mln więc zyski z podwyżki akurat starczą by utrzymać obecny stan,
- bilety na dwie linie są już bardzo rzadko kupowane, większość osób przerzuciła się na niewiele droższe sieciówki,
- maleje również sprzedaż biletów na jedną linię, tu również osoby przerzucają się na sieciówki,
- również sprzedaż biletów jednorazowych maleje, ogólnie sieciówek przybywa więcej niż ubywa sprzedaży wszystkich pozostałych biletów,
- krakowska sieciówka za 69 zł jest bardzo tania, średnia cena w innych miastach Polski wynosi ok. 100 zł.

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Budżet kmk

Post autor: Cukier » 18 lut 2020, 20:53

Kaszmir pisze: 18 lut 2020, 20:40 koszty komunikacji miejskiej to ok. 450 mln zł, rocznie wzrosły o ok. 40 mln
Nie chce mi się w tym momencie grzebać i szukać, ale pamiętam dość dobrze, że jeszcze kilka lat temu, gdy częściej się wzmacniało niż cięło (i powstało między innymi mocne "503" jakie dziś znamy), koszty KMK przekraczały 500 mln. Jeśli więc mówimy o 410 mln które wzrosły do 450 mln i uwzględnimy inflację, to tu nieźle zostało pocięte :o . I to nawet mając na względzie wieczne remonty, zaplanowane tak, by zawsze coś było rozkopane, bo przy wszystkich czynnych torowiskach MPK nie wystarczyłoby taboru ni motorniczych.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Budżet kmk

Post autor: Kaszmir » 18 lut 2020, 21:14

Cukier pisze: 18 lut 2020, 20:53Nie chce mi się w tym momencie grzebać i szukać, ale pamiętam dość dobrze, że jeszcze kilka lat temu, gdy częściej się wzmacniało niż cięło (i powstało między innymi mocne "503" jakie dziś znamy), koszty KMK przekraczały 500 mln. Jeśli więc mówimy o 410 mln które wzrosły do 450 mln i uwzględnimy inflację, to tu nieźle zostało pocięte :o . I to nawet mając na względzie wieczne remonty, zaplanowane tak, by zawsze coś było rozkopane, bo przy wszystkich czynnych torowiskach MPK nie wystarczyłoby taboru ni motorniczych.
Wydaje mi się, że tu musi być mowa o różnych budżetach. Podejrzewam że to 450 odnosi się tylko do kosztów wzkm i pockm (i pomija różne inne koszty związane z kmk). Przez ostatnie kilka lat praca przewozowa rzeczywiście się zwiększyła - teraz niestety trochę maleje, jednak bilans za ostatnie parę lat wciąż jest mocno na plus.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Budżet KMK

Post autor: Kaszmir » 02 lip 2020, 10:08

Straty w budżecie km z powodu pandemii wyniosą ok. 100 mln zł.

Ogromne straty z powodu małej sprzedaży biletów. Kto uratuje krakowską komunikację po pandemii?
https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,444 ... kacje.html
Dyrektor szacuje, że z powodu zmniejszonej sprzedaży biletów straty w tym roku wyniosą więc ok. 100 mln zł. Ale nawet pomniejszenie tej dziury przez drastyczne ograniczenie liczby kursów (co zrobiono z ciężkim sercem, bo przecież urzędnicy od lat zachęcają krakowian do przesiadki na komunikację miejską) może nie wystarczyć i jesienią miasta nie będzie stać na odtworzenie siatki połączeń sprzed pandemii. Zwłaszcza że i tak w tegorocznym budżecie zaplanowano ponad 300 mln zł straty na organizacji transportu publicznego.
Klub Radnych "Kraków dla Mieszkańców" złożył projekt rezolucji w której chcą, aby Rada Miasta Krakowa zaapelowała do Rządu o pomoc w pokryciu strat:
https://www.facebook.com/lmaslona/photo ... =3&theater

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Budżet KMK

Post autor: Kaszmir » 10 lut 2021, 13:39

Na stronie 9 poniższego opracowania jest zestawienie dopłat do transportu zbiorowego w 2019, w przeliczeniu na mieszkańca. Kraków na końcu stawki - z Budżetu Miasta dopłaty są blisko 3-krotnie niższe niż w Warszawie, i tak średnio z 1,5-krotnie mniejsze niż w innych polskich miastach.
https://wspolnota.org.pl/fileadmin/news ... w_2019.pdf

Gdyby Kraków wydawał tyle co Gdańsk czy Poznań, to budżet na km byłby większy o jakieś 100-200 mln zł. Możemy tylko pomarzyć, jak funkcjonowałby wtedy krakowski transport zbiorowy.

Obrazek

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1401
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Budżet KMK

Post autor: pasazer_mobilisu » 11 lut 2021, 13:12

Kaszmir pisze: 10 lut 2021, 13:39 Kraków na końcu stawki - z Budżetu Miasta dopłaty są blisko 3-krotnie niższe niż w Warszawie, i tak średnio z 1,5-krotnie mniejsze niż w innych polskich miastach.
No właśnie, wcale na funkcjonowanie KM Kraków nie wydaje tak dużo jak żaliło się niedawno ZTP :lol:
Kaszmir pisze: 10 lut 2021, 13:39 Gdyby Kraków wydawał tyle co Gdańsk czy Poznań, to budżet na km byłby większy o jakieś 100-200 mln zł. Możemy tylko pomarzyć, jak funkcjonowałby wtedy krakowski transport zbiorowy.
Można by też nie robić podwyżek :lol:

Michał
Pasażer
Posty: 34
Rejestracja: 04 kwie 2022, 19:33

Re: Bilety, kontrole

Post autor: Michał » 28 kwie 2022, 22:19

Proszę o przeniesienie, jeśli wybrałem zły wątek.

Jak wygląda sprawa z opłacaniem linii aglomeracyjnej? Tzn. gmina płaci za wzkm na swoim terenie, i dalej co? Dokąd trafia przychód z biletów, jaka część z nich trafia do gminy podkrakowskiej a jaka do Krakowa? Jak wygląda sprawa z liniami rentowymi i tymi z małym obłożeniem. Są gdzieś dostępne statystyki dot. liczby pasażerów poszczególnych linii?

Z góry dzięki za pomoc


Przeniosłem do tematu o budżecie kmk - adm. K

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Bilety, kontrole

Post autor: ant_sm » 01 maja 2022, 16:00

Michał pisze: 28 kwie 2022, 22:19 Proszę o przeniesienie, jeśli wybrałem zły wątek.

Jak wygląda sprawa z opłacaniem linii aglomeracyjnej? Tzn. gmina płaci za wzkm na swoim terenie, i dalej co? Dokąd trafia przychód z biletów, jaka część z nich trafia do gminy podkrakowskiej a jaka do Krakowa? Jak wygląda sprawa z liniami rentowymi i tymi z małym obłożeniem. Są gdzieś dostępne statystyki dot. liczby pasażerów poszczególnych linii?

Z góry dzięki za pomoc

Gminy i Kraków finansują wszystkie linie aglomeracyjne na podstawie zawartych porozumień (są one dostępne w dzienniku urzędowym województwa małopolskiego), gdzie jest określony poziom dofinansowania poszczególnych linii. Dofinansowanie dotyczy tylko odcinka poza Krakowem, gdzie podział kosztów jest właśnie pomiędzy konkretną gminą, a Krakowem. Na terenie Krakowa 100% kosztów pokrywa miasto. Oczywiście są od tego wyjątki, ale to wszystko jest określone w porozumieniu.

Wszystkie wpływy z biletów trafiają do budżetu Krakowa i nie ma dzielenia się nimi z gminami.

Ostatnie pomiary robione przez ZTP (wtedy jeszcze ZIKiT) są z 2013 roku. Później pomiary robiło Stowarzyszenie Metropolia Krakowska w 2018 roku oraz planują robić w tym roku.

Michał
Pasażer
Posty: 34
Rejestracja: 04 kwie 2022, 19:33

Re: Bilety, kontrole

Post autor: Michał » 07 maja 2022, 14:17

ant_sm pisze: 01 maja 2022, 16:00 Wszystkie wpływy z biletów trafiają do budżetu Krakowa i nie ma dzielenia się nimi z gminami.
Dzięki za odpowiedź.
Nie dziwię się więc, że podkrakowskie gminy nie są zbyt chętne do rozwoju linii aglomeracyjnych. Sprawiedliwie by było gdyby gminy dostawały premie za linie z dużymi potokami pasażerów.

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Bilety, kontrole

Post autor: ant_sm » 08 maja 2022, 8:26

Michał pisze: 07 maja 2022, 14:17 Nie dziwię się więc, że podkrakowskie gminy nie są zbyt chętne do rozwoju linii aglomeracyjnych. Sprawiedliwie by było gdyby gminy dostawały premie za linie z dużymi potokami pasażerów.
Tylko ile takich linii realnie jest? Bo np. 304 to nie tylko pasażerowie z Wieliczki, a jednak w większości z Krakowa. A Kraków za cały swój odcinek i jak dobrze pamiętam połowę poza miastem płaci, więc dlaczego miałby dopłacać jeszcze więcej?
Według mnie gminy są niechętne bo muszą wyłożyć kasę. I bez względu jaki byłby system rozliczania kasę trzeba wyciągnąć, tylko raz mniej, raz więcej.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Budżet KMK

Post autor: kucyk » 02 cze 2022, 12:54

Słaby powrót pasażerów do komunikacji miejskiej:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/rapor ... 46309.html

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Budżet KMK

Post autor: Kaszmir » 02 cze 2022, 13:46

kucyk pisze: 02 cze 2022, 12:54Słaby powrót pasażerów do komunikacji miejskiej:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/rapor ... 46309.html
Przy czym porównanie dotyczy 2021 vs wcześniejsze:
W zeszłym roku dwóch operatorów (MPK oraz firma Mobilis) obsługiwało łącznie 192 linie autobusowe (w 2020 roku było 181). Przejechali w sumie 42,7 mln km (wzrost o ponad 2,7 mln km). O ponad 2 mln wzrosła również liczba przejechanych kilometrów (do 15,3 mln km) na 28 liniach tramwajowych.
W 2019 roku z usług przewoźników skorzystało 416 mln osób, w 2020 roku zaledwie 220 mln, a w zeszłym – tylko 256 mln osób.
Chętnie poznałbym wyniki za pierwsze miesiące tego roku.

simon625
Pasażer
Posty: 48
Rejestracja: 03 sty 2022, 13:05

Re: Budżet KMK

Post autor: simon625 » 02 cze 2022, 14:29

Wyniki z 2021 roku są nie miarodajne, ponieważ pół roku trwał lockdown. W tym roku wyniki powinny być lepsze, chociażby ze względu na uchodźców.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Budżet KMK

Post autor: Zieleńczanin » 20 lip 2022, 10:23

Kontynuując z tematu o Skale: viewtopic.php?p=24831#p24831
Kaszmir pisze: 20 lip 2022, 9:32 Były różne rankingi, choć generalnie Kraków nie wypadał dobrze. A o którym dokładnie piszesz?

No i pytanie, jak pandemia zmieniła te proporcje. Podobno sporo miast pocięło km, a Kraków jako wyjątek jednak w miarę dalej ją rozwija.
Patrząc na wzkm per capita w 2021 jesteśmy za Łodzią, w której wykonano 27% większą pracę przewozową w przeliczeniu na mieszkańca i delikatnie przed Bydgoszczą - jedynym na razie miastem z gorszym wynikiem. Cały ranking zostanie zapewne opublikowany w przyszłości, gdy zostanie skończony ;)
Pod kątem dopłat per capita w 2019 (nowszych danych brak) byliśmy również za Łodzią, wśród ujętych miast wyprzedziliśmy jedynie Lublin.
Jedynie pod kątem budżetu per capita na 2022 jesteśmy na czwartym miejscu - Warszawa wydaje ok. 1750 zł, Gdańsk i Poznań ok. 1100 zł, Kraków i Wrocław ok. 850 zł, a Łódź ok. 750 zł (Gdańsk i Kraków wydają nieco więcej niż odpowiednio Poznań i Wrocław). Przy czym trzeba uwzględnić, że na przykład w 2021 Kraków wydał więcej niż zaplanowano, więc też trzeba to uzupełnić w kolejnym roku.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości