Krowodrza Górka

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Krowodrza Górka

Post autor: pasazer_mobilisu » 22 cze 2022, 19:55

fkolasa pisze: 22 cze 2022, 19:25 Ciągle się mówi o problemach z kierowcami a nie motorniczymi.
Motorniczy mający uprawnienia tylko na tramwaje ma niewielkie możliwości by zmienić pracę pozostając w zawodzie - najbliżej w GOPie. Co innego kierowca z kategorią D - znajdzie pracę nie ruszając się z miasta i to często sporo lepiej płatną.

Nie ogarniam skąd pomysł zostawienia działającego od 14 lat tunelu pod dworcem z jedną linią "50", gdy w tym samym czasie do dopiero co otwieranego tunelu wciska się aż 3.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Krowodrza Górka

Post autor: Zieleńczanin » 23 cze 2022, 0:01

wanek pisze: 21 cze 2022, 22:31 Z pewnością Kaszmir, który tak bronił likwidacji 114 wytłumaczy, że to korzystne.
wanek pisze: 22 cze 2022, 18:08 Mam nadzieję, że Franek razem z tym komuchem z Sosnowca będą się smażyć w jednym kotle, za to co ludziom chcą zgotować od przyszłego tygodnia.
W związku ze złamaniem Art. 2. §2, Art. 3. §2 Regulaminu Forum udzielamy jako cała Administracja Forum ostrzeżenia +1 użytkownikowi wanek. Decyzja została podjęta przez kolektyw Administracji - nie przysługuje w związku z tym możliwość odwołania się od niej.

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Krowodrza Górka

Post autor: judash » 23 cze 2022, 8:17

I znów uparcie przypominają o zawieszeniu "12".

wanek
Pasażer
Posty: 23
Rejestracja: 28 sie 2021, 19:57

Re: Krowodrza Górka

Post autor: wanek » 23 cze 2022, 18:01

Zieleńczanin pisze: 23 cze 2022, 0:01 W związku ze złamaniem Art. 2. §2, Art. 3. §2 Regulaminu Forum udzielamy jako cała Administracja Forum ostrzeżenia +1 użytkownikowi wanek. Decyzja została podjęta przez kolektyw Administracji - nie przysługuje w związku z tym możliwość odwołania się od niej.
Bój się Boga, matko jedyna - przepraszam, nie doczytałem, ze stawianie trudnych pytań Kaszmirowi oraz krytyka psiapsiół szanownej Administracji jest zabroniona.
Posypuje głowę popiołem i do końca dnia zakładam wór pokutny.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Krowodrza Górka

Post autor: Zieleńczanin » 23 cze 2022, 18:29

Absolutnie nie chodzi tu o zadawanie trudnych pytań - chodzi tu o wybitnie niekulturalny sposób napisania tych postów oraz obrażenie m.in. dyr. Franka czy prezydenta Majchrowskiego. Można i zaleca się mieć odmienne zdanie, wyrażajmy jednak je z szacunkiem do innych osób i kulturą. Niestety tutaj tego zabrakło.

I żeby nie było - zupełnie nie patrzyliśmy na to, że akurat napisałeś to o dyr. Franku czy prezydencie.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Krowodrza Górka

Post autor: Kaszmir » 25 cze 2022, 1:12

Z tego co się dowiedziałem, docelowo "50" ma wrócić do f5. Podejrzewam, że nastąpi to dopiero po zakończeniu remontu na Krowodrzy, jednak częstotliwość co 5 minut ma wrócić.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Krowodrza Górka

Post autor: suchy » 25 cze 2022, 11:43

Kaszmir pisze: 25 cze 2022, 1:12 Z tego co się dowiedziałem, docelowo "50" ma wrócić do f5. Podejrzewam, że nastąpi to dopiero po zakończeniu remontu na Krowodrzy, jednak częstotliwość co 5 minut ma wrócić.
Beznadziejny pomysł w kontekście podziału linii na południu na dwie końcówki (Kurdwanów oraz Borek) - bo na żadnej z nich 50tka nie dostanie własnej pętli (chyba, że ze szkodą dla innych linii).

Jak widzisz rozwiązanie, że 50tka będzie wjeżdżała na pętlę (Kurdwanów lub Borek) z f-10, a pozostałe linie z f-15 (na Borku dodatkowo 8ka z f-7,5)? Przecież to będzie generowało notoryczne zajechania (bo raz 50tka będzie mieć np. 5 minut odstępu do linii, z którą dzieli pętlę, a za kilkanaście minut odstęp będzie wynosił 0min).

Przykładowo żeby zobrazować problem - załóżmy że na Kurdwanowie 50tka dzieli ten sam tor z 10:
- przyjazdy 50tek: 00, 10, 20, 30, 40, 50
- przyjazdy 10tek: 05, 20, 35, 50

Okej, można powiedzieć, że przecież jest jeszcze drugi tor - ale na nim trzeba będzie upchnąć 24 z f-15 + drugą linię wzmacniającą do centrum o której piszesz w innym wątku (albo 24 z f-7,5 w szczycie). Więc jak tu upchnąć jeszcze 3 linię?

Zrobimy w ten sposób drugie Maki na Kurdwanowie - nieustanne zajeżdżanie się brygad oraz opóźnione wyjazdy bez ŻADNEJ MOŻLIWOŚCI ustawienia się na właściwy czas. Bo przecież na Kurdwanowie nie ma nawet żeberka (ani żadnej przelotki pomiędzy torami na pętli, żeby np móc przejechać z dużego toru na mały).

Analogicznie będzie problem na Borku - 22 ma przydzielony duży tor na pętli, bo:
- musi mieć długie przerwy tutaj, bo na Kopcu nie ma punktu socjalnego,
- z powodu tych długich przerw na pętli stoją jednocześnie 2 składy (miejsca na 3 wagon już nie ma).

Pesy z tego co wiem, na Borku mają przykaz korzystania również tylko z dużej pętli. Jak więc zmieścimy 3 długie wagony na dużym torze, który mieści tylko 2 długie wagony? Dodatkowo analogiczny problem z przyjazdami jak wyżej na Kurdwanowie, np:
- przyjazdy 50tki: 05, 15, 25, 35, 45, 55
- przyjazdy 22ki: 10, 25, 40, 55

Jedynym rozwiązaniem dla mnie w takiej sytuacji jest skierowanie WSZYSTKICH 50tek do Borku i przydzielenie im samodzielnie jednego toru na pętli (tylko wtedy 19 lub 22 z f-15 musiałoby wylecieć na Kurdwanów).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Krowodrza Górka

Post autor: Kaszmir » 25 cze 2022, 12:11

suchy pisze: 25 cze 2022, 11:43Jak widzisz rozwiązanie, że 50tka będzie wjeżdżała na pętlę (Kurdwanów lub Borek) z f-10, a pozostałe linie z f-15 (na Borku dodatkowo 8ka z f-7,5)?
suchy pisze: 25 cze 2022, 11:43Okej, można powiedzieć, że przecież jest jeszcze drugi tor - ale na nim trzeba będzie upchnąć 24 z f-15 + drugą linię wzmacniającą do centrum o której piszesz w innym wątku (albo 24 z f-7,5 w szczycie). Więc jak tu upchnąć jeszcze 3 linię?
Nie rozumiem czemu mnie pytasz? Ja tylko przekazuję info jak będzie.

Jeśli chodzi o Kurdwanów - wiadomo że będzie ciasno. Dodatkowa linia (albo częstsze "24") to żaden pewnik, jedynie nasz postulat. Natomiast są miejsca w Krakowie gdzie na jednym torze są upchane linia z f7,5 + druga z f15. Kto wie, może "24" i "10" będą dzielić jeden tor, a "50" dostanie drugi na wyłączność? Faktycznie tu są sygnały, że "50" będzie problematyczna.

Natomiast na Borku są trzy tory, spokojnie można wydzielić jeden dla "50" (i zgaduję, że tak będzie). Zresztą był już czas że Borek mieścił cztery linie, 21 kursów/h. Teraz będzie 22 w porywach. A "22" nie musi mieć koniecznie zewnętrznego toru (jeśli to prawda z Krakowiami) bo np. na środkowym mieszczą się dwa NGT8 z nawiązką (zdjęcie satelitarne), więc zmieściłyby się i dwa wiedeńczyki.
suchy pisze: 25 cze 2022, 11:43(tylko wtedy 19 lub 22 z f-15 musiałoby wylecieć na Kurdwanów).
Nie ma takich planów. "22" to jedyne połączenie w stronę Kapelanki, a "19" odciąża zatłoczoną "8".

Wojciech
Znawca
Posty: 126
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:43

Re: Krowodrza Górka

Post autor: Wojciech » 25 cze 2022, 12:45

Kaszmir pisze: 25 cze 2022, 1:12 Z tego co się dowiedziałem, docelowo "50" ma wrócić do f5. Podejrzewam, że nastąpi to dopiero po zakończeniu remontu na Krowodrzy, jednak częstotliwość co 5 minut ma wrócić.
Pytanie, jak będzie wyglądać obciążenie nowej pętli na Krowodrzy, która straci jeden tor (co jest chyba ewenementem - pomniejszanie pętli).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Krowodrza Górka

Post autor: Kaszmir » 25 cze 2022, 13:13

Wojciech pisze: 25 cze 2022, 12:45Pytanie, jak będzie wyglądać obciążenie nowej pętli na Krowodrzy, która straci jeden tor (co jest chyba ewenementem - pomniejszanie pętli).
To prawda. Nie zdziwiłbym się, gdyby f5 wróciło dopiero po zakończeniu całego remontu na Krowodrzy, czyli po skierowaniu "50" do Górki Narodowej.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Krowodrza Górka

Post autor: fysztof » 25 cze 2022, 13:21

Według mnie "50" powinno wrócić do f=5 po wakacjach studenckich. Co do kursów do Borku, myślę że mówienie o połowie kursów do Borku jest uproszczeniem obowiązującym teraz. Nie wierzę, że po przywróceniu f=5 dalej będzie dzielona na równe pół. Jestem pewien, że wtedy do Borku nadal pozostanie f=15, a 2/3 kursów będzie kończyć na Kurdwanowie. Czyli stamtąd będzie mieć odjazdy 5+10, czyli w dziurę 10 min. teoretycznie da się coś wsadzić z innej linii f=15.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Krowodrza Górka

Post autor: Kaszmir » 25 cze 2022, 13:25

fysztof pisze: 25 cze 2022, 13:21Nie wierzę, że po przywróceniu f=5 dalej będzie dzielona na równe pół. Jestem pewien, że wtedy do Borku nadal pozostanie f=15, a 2/3 kursów będzie kończyć na Kurdwanowie.
Na tę chwilę planowane jest f10 do Borku i f10 do Kurdwanowa.

Oczywiście do jesieni (albo później?) może jeszcze wszystko się zmienić.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Krowodrza Górka

Post autor: suchy » 25 cze 2022, 13:34

Kaszmir pisze: 25 cze 2022, 12:11 Nie rozumiem czemu mnie pytasz? Ja tylko przekazuję info jak będzie.
Bo postulujesz za przywróceniem f-5 na 50tce, nie rozważając ewentualnych konsekwencji tego - choćby właśnie ustawiania wagonów na pętlach (całkowicie pomijając już kwestię dodatkowych wagonów oraz motorniczych do ich prowadzenia) ;)

Przecież na samo obecne wydłużenie 10 do Kurdwanowa, wydłużenie 50 do Borku, uruchomienie całotygodniowej 6 i 17 potrzeba będzie kilkudziesięciu dodatkowych motorniczych.
Jeśli chodzi o Kurdwanów - wiadomo że będzie ciasno. Dodatkowa linia (albo częstsze "24") to żaden pewnik, jedynie nasz postulat. Natomiast są miejsca w Krakowie gdzie na jednym torze są upchane linia z f7,5 + druga z f15. Kto wie, może "24" i "10" będą dzielić jeden tor, a "50" dostanie drugi na wyłączność? Faktycznie tu są sygnały, że "50" będzie problematyczna.
No ale wasz postulat znajduje uznanie w ZTP, które jak sam mówiłeś - już myśli nad jakimś wzmocnieniem dla 24. Ja słyszałem plotki, że 74 (po otwarciu Ptaszyckiego) być może zostanie na Kurdwanowie w postaci nowego wcielenia 44 z Kopca Wandy. Wtedy już będziesz miał nie 3, tylko 4 linie - w tym jedną z zupełnie innym taktem (3 linie jeżdżące przez całe miasto z różnych kierunków z f-15 oraz 50tka f-10).

Co do upychania na jednym torze linii f-7,5 oraz f-15 - wszystko zależy od tego jakie to są linie i jak bardzo bywają opóźnione. Przykładowo, gdy Borek był w remoncie i 8,10,19 kończyły w Łagiewnikach - to rozpiska na pętli zakładała 8 i 19 na jednym torze, a 10tkę na drugim.

8 często jeździła spóźniona po 3-4 minuty (wiadomo, przejazd przez centrum, tłumy pasażerów, itp), a pod Koroną były tylko 2 minuty, żeby zdążyć przed 19tką. Co gorsza, na Gertrudy RÓWNIEŻ były 1-2 minuty do 10tki.

Skutkowało to tym, że jeśli 8 jadąc z PWŚ została zajechana przez 10 na Gertrudy, automatycznie była też zajeżdżana przez 19 pod Koroną - i w Łagiewnikach 8 nie miała jak wyjechać o swoim czasie (bo na obu pętlach stały już 19, która miała odjazd 4-5min po 8, oraz 10tka jakoś 7min później).

Trudno bywa również chwilami na Bieżanowie, gdy np od Starowiślnej jedzie opóźniona 3 (obecne 73) i zostanie zajechana przez punktualną 13tkę, a obie obsługują duży tor na Bieżanowie. Tutaj jednak jest opcja poratowania się żeberkiem, albo próbą wjazdu 3 lub 13 na mały tor za 9tkę (żeby się przepuścić).

Na Borku zaś niestety nie masz żeberka (w teorii są dwa tory wjazdowe/końcowe, ale często na lewym torze stoi odstawiony wagon rezerwowy), przepuścić się również będzie trudno:
- 19 musi mieć długie postoje, bo na Bratysławskiej nie ma jak (a w normalnym układzie poza remontami - gdy kursuje do Towarowego - to też długie postoje były na Borku po 22min, a na Towarowym po 12-13 min, bo stały tam 17+19, a w międzyszczycie 3+19)
- 22, które jak już wspomniałem, musi mieć dłuższe przerwy na Borku, bo na Kopcu brak punktu socjalnego.

Wracając więc do meritum - jeśli upchniesz na jednym torze dwie linie (f-7,5 oraz f-15) gdzie obie z nich jeżdżą w miarę punktualnie, to okej. Jednak patrząc na punktualność 10 i 24, to raczej z tym ciężko.
Natomiast na Borku są trzy tory, spokojnie można wydzielić jeden dla "50" (i zgaduję, że tak będzie). Zresztą był już czas że Borek mieścił cztery linie, 21 kursów/h. Teraz będzie 22 w porywach. A "22" nie musi mieć koniecznie zewnętrznego toru (jeśli to prawda z Krakowiami) bo np. na środkowym mieszczą się dwa NGT8 z nawiązką (zdjęcie satelitarne), więc zmieściłyby się i dwa wiedeńczyki.
Tak wiem, przecież 22 jeszcze 2 lata temu stało na środkowym torze (a na dużym torze stały 8 na NGT6).

Jednak jeśli zamienisz je miejscami - wtedy na dużym torze wylądują ci co najmniej dwa (a chwilami nawet trzy) wagony linii 8 z f-7,5. Na Pesę wtedy nie masz już miejsca - bo nawet gdyby chcieć ją wpuścić na duży tor, to tył wagonu zablokuje zwrotnice wjazdowe na mały i średni tor.

Jedyne rozwiązanie jakie wchodziłoby w grę - to upchnąć na dużym torze 19 i 50, a na mały tor przerzucić 8, jednocześnie skracając tutaj przerwy. Ale znowu skrócenie przerwy do kilku (7-8) minut może skutkować tym, że przy opóźnieniu/zatrzymaniu, motorniczowie nawet nie wysiądą z kabiny na sekundę, bo będzie trzeba gonić z powrotem w drugą stronę.

Tak bywało kilka lat temu, gdy na 19 było o jedną brygadę mniej (6 zamiast 7), przez co na Borku miały one postój jedynie 6min, a popołudniu jeździły opóźnione np. 8-10min przez korki na Kalwaryjskiej - regularnie było słychać prośby przez radio od dyspozytorów do motorowych 8 i 22 o niepodstawianie się na przystanek początkowy, żeby zostawić miejsce dla opóźnionej 19tki "bo tramwaj przyjedzie na pętlę po swoim odjeździe".

Wojciech pisze: 25 cze 2022, 12:45 Pytanie, jak będzie wyglądać obciążenie nowej pętli na Krowodrzy, która straci jeden tor (co jest chyba ewenementem - pomniejszanie pętli).
Pętla jest pomniejszana, bo straci swoje znaczenie po otwarciu Górki Narodowej - stanie się czymś w rodzaju obecnego Towarowego, czyli pętli pośredniej, na której DOCELOWO skończy 1-2 linie, a pozostałe pojadą do GN (a po wybudowaniu trasy na Azory i skierowaniu tam kolejnych linii, zapewne Krowodrza zostanie zupełnie pusta jako pętla awaryjna). Po co więc utrzymywać aż 3 tory? To tak jakbyśmy chcieli rozbudować Prokocim, Wieczystą czy Towarowy do 3 torów ;)

A to, że obecnie Krowodrza będzie musiała przez kilkanaście miesięcy robić jeszcze za pętlę końcową (a nie pośrednią), wynika wyłącznie z tego, że trasa do GN nie jest jeszcze gotowa.

Jednak ja również nie widzę opcji zmieszczenia obecnie na dwóch torach aż TRZECH linii (3,18,50) z f-7,5 (albo co gorsza 50tki z f-5) oraz 5 z f-15. Podejrzewam, że jedna z linii (może 5, bo ma najsłabsze f) może zostać skrócona do Towarowego, do czasu otwarcia całej trasy na GN.

Wojciech
Znawca
Posty: 126
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:43

Re: Krowodrza Górka

Post autor: Wojciech » 25 cze 2022, 20:15

Akurat 3 tory na Towarowym nie byłyby takim głupim pomysłem - w normalnym układzie przejeżdża tam aż 6 linii ("3", "5", "17", "18", "19", "50"), z czego kończy dwie i pół. W trakcie wyłączeń takich jak obecnie trwający, nie trzeba by robić jakichś pokręconych hybryd pokroju "73", a i więcej linii mogłoby tam kończyć, kursując przez Tunel. Trzy tory na Wieczystej? Teraz niby są dwa, ale drugi jest dostępny tylko dla pociągów kursujących od strony Huty, co jest bardzo rzadko uruchamianą relacją. Mając trzy tory, z czego dwa od strony centrum, można by uruchomić kolejną linię wspomagającą, po "49" - na przykład "12", bez obaw o zajeżdżanie się pociągów. Przykładowo, w Warszawie pętla Plac Narutowicza ma 5 torów, a kończy tam tylko co drugi kurs "1" i tymczasowo linia "11" (oczywiście, wszystkie relacje skrętne są dostępne i na pętlę można wjechać od północy, południa i wschodu).
Kaszmir pisze: 25 cze 2022, 13:13 To prawda. Nie zdziwiłbym się, gdyby f5 wróciło dopiero po zakończeniu całego remontu na Krowodrzy, czyli po skierowaniu "50" do Górki Narodowej.
Czyli za dwa lata, co jest bardzo odległą perspektywą.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Krowodrza Górka

Post autor: Kaszmir » 27 cze 2022, 15:27

suchy pisze: 25 cze 2022, 13:34Bo postulujesz za przywróceniem f-5 na 50tce
suchy chyba ponownie nie doczytałeś całości mojego postu ;) Ja niczego nie postuluję, napisałem jedynie jakie są plany ZTP. Akurat mi się początkowo marzyło "50" z f15 na TŁ, właśnie ze względu na koordynację z innymi liniami. To ZTP wyszło z pomysłem kursów z f10, argumentując m.in. że w tej relacji mogą być duże potoki. Także przekonuj ZTP i MPK, nie mnie :)
suchy pisze: 25 cze 2022, 13:34Ja słyszałem plotki, że 74 (po otwarciu Ptaszyckiego) być może zostanie na Kurdwanowie w postaci nowego wcielenia 44 z Kopca Wandy. Wtedy już będziesz miał nie 3, tylko 4 linie
Nie wiem czy tak będzie, natomiast jeśli tak to idea jest podobna: "44" (czy jaki numerek by nie dostało) zapewne byłoby skoordynowane z "24", dając łącznie jedną linię od I obwodnicy do Kurdwanowa. Tak jak jest obecnie z "74".

Dla mnie to takie słodko-gorzkie rozwiązanie, ma swoje zalety i wady. Z zalet - jest dużo tańsze niż uruchamianie osobnej "7" (podwójna oszczędność: i wzkm z "44" od T. Słowackiego do Dw. Towarowego, i wzkm z "7" od Poczty Gł. do końcówki w centrum), do tego zapewniłoby połączenie ciągu kurdwanowskiego z Hutą które to było nieraz postulowane. Linia mogłaby w ten sposób nawet podebrać kilku pasażerów "50", tym samym ją trochę odciążając.

Jednak wad jest sporo: zapewne byłoby tak jak obecnie, czyli linia byłaby skoordynowana przede wszystkim z "24" i nie wiadomo ile zostałoby z taktu z "4". Do tego przy T. Słowackiego kier. Huta miałaby gdzie indziej przystanek niż "4" (choć przynajmniej tam, gdzie "10"). Ogólnie obecne "74" powiela sporo problemów które trapiły "49" gdy kursowało do Kopca Wandy w miejsce "44".

Acz jeśli ma to być wybór na zasadzie "albo 44 do Kurdwanowa, albo w ogóle brak wzmocnienia 24" to już chyba lepiej dać to "44"...
Wojciech pisze: 25 cze 2022, 20:15Akurat 3 tory na Towarowym nie byłyby takim głupim pomysłem - w normalnym układzie przejeżdża tam aż 6 linii ("3", "5", "17", "18", "19", "50")
Nawet siedem bo jeszcze "44" ;)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości