Prowadzący pojazdy KMK
Re: Praca motorniczych i kierowców
Na piątek kierowcy zapowiadają włoski strajk.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/kiero ... 46657.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/kiero ... 46657.html
Re: Praca motorniczych i kierowców
MPK się trochę ugięło po ostatniej nagonce i obniżają kary:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/mpk-o ... 46751.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/mpk-o ... 46751.html
Re: Praca motorniczych i kierowców
Jednak media potrafią zdziałać cuda.
To tłumaczenie się wskaźnikiem inflacji to jest bardzo naiwne, przecież jak rośnie inflacja to wszystko drożeje, również kary w taryfikatorzeW związku z ogłoszonym 1 lipca 2022 wskaźnikiem inflacji wynoszącym 15,6% podejmuję decyzję o redukcji o 50% wszystkich kar za poszczególne naruszenia
Re: Praca motorniczych i kierowców
No nie do końca - bo np. wielu prowadzących ma kredyt hipoteczny, za który rok temu płacili ratę 1.5tys, a teraz po podwyżkach oprocentowania mają 3 - 3.5tys.
Wypłata jednak nie podskoczyła o tyle samo czyli ponad 100% - więc gdyby kary miały również zdrożeć, to masz problem, z czego zapłacić kredyt.
Re: Praca motorniczych i kierowców
Wskazanie przez MPK, iż podstawą do obniżenia kar jest inflacja, jest przyznaniem się do tego, iż taryfikator kar miał na celu przede wszystkim wyciśnięcie od prowadzących jak najwięcej pieniędzy, a nie faktyczne ich dyscyplinowanie.
Re: Prowadzący pojazdy KMK
Na Cracovii w starym kiosku na rogu Kałuży i Focha zrobili pseudo punkt socjalny dla kierowców. No cóż. Lepsze to niż nic
Re: Prowadzący pojazdy KMK
O, super! Dobrze, że powoli rośnie liczba punktów socjalnych (Cracovia, Miejskie Centrum Opieki). Raz, że poprawi to warunki pracy prowadzących, a do tego ułatwi planowanie tras linii.
Inna sprawa, że ten punkt to chyba konieczność. Jeśli wiosną ruszy remont Kościuszki/Zwierzynieckiej, to autobusy z Salwatora pewnie będą wydłużone do Cracovii.
Inna sprawa, że ten punkt to chyba konieczność. Jeśli wiosną ruszy remont Kościuszki/Zwierzynieckiej, to autobusy z Salwatora pewnie będą wydłużone do Cracovii.
Re: Prowadzący pojazdy KMK
Na razie tam ani wody nie ma, ani toi toiów nie przenieśli w tamto miejsce, ale może kiedyś to dopracują. Przynajmniej jest gdzie się schować w cieple na kawę
Re: Prowadzący pojazdy KMK
Ale czy w przypadku Cracovii naprawdę nie ma miejsca gdzieś w "budynku" stadionu, żeby zrobić jakiś punkt socjalny? Przecież sam budynek jest miejski... O ile dobrze pamiętam, to dawniej kierowcy mieli toaletę dostępną w budynku Hotelu Cracovia, kiedy ten jeszcze był otwarty. Ktoś to może potwierdzić?
Re: Prowadzący pojazdy KMK
Tak, kiedyś się szło do ochroniarza i wpuszczał do środka.
Ja dziś usłyszałem informację od jednego kierowcy, że ten punkt na Cracovii to sobie Mobilis zorganizował
Ja dziś usłyszałem informację od jednego kierowcy, że ten punkt na Cracovii to sobie Mobilis zorganizował
Re: Prowadzący pojazdy KMK
Jeśli Prezydent podpisze nowe przepisy, prowadzący pojazdy będą prawnie chronieni tak jak policjanci.
Pobita motornicza dopiero po kilkunastu miesiącach - i po dwóch operacjach - mogła wrócić do pracy. Podobne wydarzenia każdego miesiąca notują zakłady komunikacji miejskiej w całej Polsce. Nowa decyzja Sejmu ma to zmienić. Posłowie zgodzili się, by kierowcy autobusów, motorniczowie, maszyniści i konduktorzy chronieni byli przez prawo jak policjanci. Materiał magazynu "Polska i Świat".
https://tvn24.pl/polska/pracownicy-tran ... ta-7139153Nowe przepisy czekają już tylko na podpis prezydenta.
-
- Specjalista
- Posty: 362
- Rejestracja: 28 lip 2020, 21:56
- Lokalizacja: Cianowice
Re: Prowadzący pojazdy KMK
I bardzo dobrze bo wielokrotnie dochodziło do sytuacji w których agresywny pasażer dobijał się do kabiny kierowcy. Z rodzinnej rozmowy z wujkiem motorniczym wychodzi na to że takie sytuacje zdążają się dosyć często. Miejmy nadzieję że większe kary odstraszą potencjalnych agresorów i będzie bezpieczniej w transporcie publicznym.Kaszmir pisze: ↑23 maja 2023, 11:28 Jeśli Prezydent podpisze nowe przepisy, prowadzący pojazdy będą prawnie chronieni tak jak policjanci.
https://tvn24.pl/polska/pracownicy-tran ... ta-7139153
Ustawa metropolitarna dla Krakowa szansą na poprawę transportu w aglomeracji.
Re: Prowadzący pojazdy KMK
Podpisane. A zatem prowadzący pojazdy zyskają dodatkową ochronę prawną, i bardzo dobrze.
Prezydent podpisał ustawę zaostrzającą kary za ataki na kierowców transportu zbiorowego
https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktua ... transportu
Prezydent podpisał ustawę zaostrzającą kary za ataki na kierowców transportu zbiorowego
https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktua ... transportu
Re: Prowadzący pojazdy KMK
Szkoda, że od razu nie pomyśleli o kontrolerach biletów.
Re: Prowadzący pojazdy KMK
Kontynuując dyskusję z innego tematu:
No właśnie, standardzie. Przepisy dopuszczają jednak rozwiązania substandardowe. Pierwszy z nich dotyczy tojtojów, dopuszczonych „wyłącznie okresowo w sytuacjach, gdy ze względów technicznych nie jest możliwe zapewnienie ich w inny sposób”. Wydaje mi się, że ten zapis to wytrych, by obecne bieda-punkty jakie są np. na Złocieniu, dalej funkcjonowały, bo nigdzie nie jest sprecyzowane, jak długo może być ta „okresowość” i jak określić, czy te „względy techniczne” są wystarczającą przesłanką do skorzystania z opcji ubogium. Drugi z nich to możliwość podpisania umowy z innym podmiotem, byleby prowadzący mieli zapewnione te wszystkie wskazywane elementy toalety/socjalki o parametrach wskazywanych w przepisach.
Już ponad rok temu weszły w życie nowe przepisy związane z tym tematem – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 125)
W skrócie: prowadzący musi mieć dostęp do toalety co najmniej raz na 3 godziny pracy, a do punktu socjalnego – raz na 4 godziny pracy. Każde z nich nie może być dalej niż 250 m od pętli. Do tego toaleta ma być faktycznie toaletą, a nie tojtojem, bo wymagane jest podłączenie do wodociągów i kanalizacji. Muszą być oświetlone, ma być umywalka. Czyli przepisy wymagają toalety o jakimkolwiek przyzwoitym standardzie.§ 46. 1. Pracodawca będący operatorem lub przewoźnikiem publicznego transportu zbiorowego współfinansowanego za pośrednictwem rekompensaty, o której mowa w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, zapewnia kierującym pojazdami na liniach komunikacyjnych możliwość skorzystania z:
1) toalety podstawowej – nie rzadziej niż co 180 min pracy;
2) pomieszczenia socjalnego – nie rzadziej niż co 240 min pracy.
2. Toaleta podstawowa powinna:
1) być zlokalizowana w odległości nie większej niż 250 m od miejsca wyznaczonego do postoju pojazdu, mierzonej po najkrótszej trasie dojścia od pojazdu do toalety;
2) być wyposażona we właściwe środki higieny osobistej i oświetlenie;
3) mieć zapewnioną obsługę w zakresie zachowania czystości;
4) być przyłączona do sieci energetycznej, kanalizacyjnej oraz wodociągowej, zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065 oraz z 2020 r. poz. 1608 i 2351);
5) mieć ograniczony dostęp dla osób z zewnątrz.
3. Liczba toalet powinna być dostosowana do planowanej liczby pracowników przebywających na krańcu linii komunikacyjnej w taki sposób, aby jedna umywalka, miska ustępowa i pisuar przypadały na każde 10 miejsc postojowych, lecz nie mniej niż po jednym urządzeniu w przypadku mniejszej liczby miejsc postojowych.
4. Jeżeli na krańcu linii komunikacyjnej planuje się przebywanie jednocześnie więcej niż 10 osób, powinny być zapewnione oddzielne toalety damska i męska.
5. Dopuszcza się stosowanie tymczasowych, nieskanalizowanych ustępów wyłącznie okresowo w sytuacjach, gdy ze względów technicznych nie jest możliwe zapewnienie ich w inny sposób.
6. Na krańcach linii komunikacyjnych, na których są zlokalizowane obiekty posiadające pomieszczenie socjalne, toalety powinny być wyposażone w bieżącą wodę, powinny posiadać przyłączenie do sieci kanalizacyjnej lub zbiornika oraz powinny być ogrzewane i wentylowane, zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
7. Pomieszczenie socjalne powinno:
1) być zlokalizowane w odległości nie większej niż 250 m od miejsca wyznaczonego do postoju pojazdu, mierzonej po najkrótszej trasie dojścia od pojazdu do pomieszczenia socjalnego;
2) być ogrzewane, oświetlone i wentylowane;
3) być wyposażone w:
a) umywalkę i zlewozmywak z bieżącą wodą, ciepłą i zimną,
b) wodę zdatną do picia,
c) środki higieny osobistej,
d) urządzenie do zagotowania wody,
e) urządzenie do podgrzewania posiłku,
f) miejsca siedzące dla pracowników,
g) toaletę, o której mowa w ust. 6;
4) mieć ograniczony dostęp dla osób z zewnątrz.
8. Na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek powinno przypadać co najmniej 1,1 m2 powierzchni wolnej.
9. W przypadku kiedy umieszczanie na krańcu linii komunikacyjnej odrębnej toalety podstawowej lub pomieszczenia socjalnego jest niemożliwe, dopuszcza się możliwość zawarcia przez pracodawcę umowy z innym podmiotem, która umożliwi korzystanie przez kierujących pojazdami z toalety lub pomieszczenia socjalnego wraz z toaletą w odległości nie większej niż 250 m od miejsca wyznaczonego do postoju pojazdów.
No właśnie, standardzie. Przepisy dopuszczają jednak rozwiązania substandardowe. Pierwszy z nich dotyczy tojtojów, dopuszczonych „wyłącznie okresowo w sytuacjach, gdy ze względów technicznych nie jest możliwe zapewnienie ich w inny sposób”. Wydaje mi się, że ten zapis to wytrych, by obecne bieda-punkty jakie są np. na Złocieniu, dalej funkcjonowały, bo nigdzie nie jest sprecyzowane, jak długo może być ta „okresowość” i jak określić, czy te „względy techniczne” są wystarczającą przesłanką do skorzystania z opcji ubogium. Drugi z nich to możliwość podpisania umowy z innym podmiotem, byleby prowadzący mieli zapewnione te wszystkie wskazywane elementy toalety/socjalki o parametrach wskazywanych w przepisach.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości