Kaszmir pisze: ↑20 lip 2022, 20:13
Nie musi być f15 na całej trasie. Zawsze można zrobić tak jak z "310" (połowa kursów wariantowo skrócona) albo jak planowano z "318/358" (dwie linie z f30, skoordynowane na wspólnym odcinku do f15). Myślę, że linia częściowo po trasie "238" albo "248" by się przyjęła bo jak wspomniano, SKA nie zapewnia dojazdu choćby do Alej. Agloekspressy mają walczyć z busami i żeby były skuteczne, muszą obsługiwać podobne połączenia.
Dlaczego mamy walczyć z busami, skoro nie jesteśmy w stanie zapewnić godnej oferty na większości obszaru gminy?
Cały obszar gminy Zabierzów na północ od kolei za wyjątkiem Bolechowic, Zelkowa i części Brzezia ma żenującą ofertę, zwłaszcza w weekendy (chyba, że 12 kursów dziennie to jest sporo, ale wtedy nie mamy o czym rozmawiać). I to bynajmniej nie jest jedną miejscowość, tylko spory obszar. Niewiele lepiej zresztą jest na południe od DK79 - jedynie "218" ma dość dobry rozkład (chociaż raczej wymagający poprawy w weekendy), "228" znośny, zaś "258" to tragedia. Dodajmy jeszcze, że spora część linii nie jeździ najkrótszymi trasami.
Realnie tylko miejscowości na trasach "208", "218", "238" i "248" (i te, gdzie kilka linii się spotyka) mogą liczyć na niezłą jakość transportu. W weekendy ta lista kurczy się o "218".
Inne gminy z agloekspresami zapewniają znacznie lepsze warunki na (prawie) całym swym obszarze, przez co częste połączenia głównymi trasami wydają się być naturalną koleją rzeczy (no, może za wyjątkiem Niepołomic, ale tam jest inna sytuacja, bo jest jedna bardzo duża miejscowość).
Scania_9640 pisze: ↑21 lip 2022, 1:17
Jakbyśmy patrzyli na korki to nie powstałyby takie linie jak 307, 310 czy 337, bo również na swoich trasach mają korki i to niemałe, a frekwencja jest dobra na tych liniach, a nawet bardzo dobra.
"337" żywcem zaprzecza Twojemu stwierdzeniu, że autobus koniecznie musi dotrzeć do Alej, jako linia która ledwie o nie zahacza. A zapełnienia ma dobre, chociaż odczuwalnie niższe niż "307". I doskonale widać, że wyssała pasażerów "227", która jeździ z kolei puściutka.
Scania_9640 pisze: ↑21 lip 2022, 1:17
Jestem mieszkańcem gminy Zabierzów i wiem, że ludzie chcą i potrzebują bezpośrednio autobusu do centrum Krakowa czyli na Aleje. Pociąg ma swoich pasażerów, ale autobusy również mają ich całkiem sporo.
Ok, załóżmy, że jedziemy z Młynki Pętla do AGH. Porównajmy czasy dojazdu hipotetycznym "338" i z przesiadką na pociąg, wszystko jest podane dla szczytu porannego w okolicach godziny 7:15.
Wariant 1 - jedziemy "338":
Młynka Pętla - Bronowice SKA - 37 minut;
Bronowice SKA - AGH/UR - 11 minut.
Razem 48 minut.
Wariant 2 - jedziemy pociągiem:
Młynka Pętla - Rudawa PKP - 4 minuty*;
Dojście do stacji - 7 minut;
Rudawa - Kraków Łobzów - 16 minut;
Łobzów SKA - AGH/UR - 8 minut.
Razem 35 minut + czasy oczekiwania. Nie widać problemu, aby "238" zsynchronizować z pociągiem w Rudawie, przyjmijmy więc że będzie 5 minut oczekiwania. W Łobzowie będzie to średnio 6 minut, więc razem 46 minut.
Straszne rzeczy, dwie minuty krótszy czas przejazdu (bez korków, a te z pewnością dotkną "338", co będzie przewagą opcji kolejowej) w najbardziej korzystnej dla "338" opcji. Do Placu Inwalidów czy 1O różnica będzie znacznie bardziej widoczna.
* - zakładając, że "238" zatrzymałoby się na przystanku Rudawa PKP jadąc w stronę Rynku w Rudawie).
ant_sm pisze: ↑21 lip 2022, 8:05
Dokładnie, Wieliczka i Niepołomice mają dostęp do pociągu a mimo to 301 i 304 nie jeżdżą puste bo obsługują zupełnie inne relacje podróży.
Nie wiedziałem, że pociąg dociera do Niepołomic.
A co do Wieliczki - widzisz różnicę między Wieliczką a Rząską, Zabierzowem, Kochanowem, Rudawą i Młynką?
Liczba mieszkańców tych miejscowości:
Wieliczka - 24 215 mieszkańców.
Rząska - 2430 mieszkańców.
Zabierzów - 5542 mieszkańców.
Kochanów - 373 mieszkańców.
Rudawa - 1894 mieszkańców.
Młynka - 256 mieszkańców.
Łącznie miejscowości na całej trasie "338" mają ponad dwukrotnie mniej mieszkańców (10 495 vs 24 215), niż jedna Wieliczka. Dlatego Wieliczka ma agloekspres obok pociągu, bo po prostu są na to potoki. W Zabierzowie taki wariant jest bezsensowny.