Zabierzów, Krzeszowice

- Linie, trasy, rozkłady
Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Zabierzów

Post autor: Zieleńczanin » 24 lip 2022, 11:49

mkm3 pisze: 23 lip 2022, 21:57 Uchwalono w tym roku dodatkowe środki, których jak na razie nie wykorzystano, skoro nie uruchomiono linii 318 i 358.
Pisałem o propozycji Scanii, w której miałyby powstać dwa nowe agloekspresy przy wzmocnieniach pozostałych linii.
mkm3 pisze: 23 lip 2022, 21:57 288 Brzoskwinia - Nielepice - Rudawa - Niegoszowice - Więckowice OSP - Zabierzów Rynek - Modlniczka Leroy Merlin
298 Radwanowice - Rudawa - Kochanów - Zabierzów Rynek - Ujazd
Ma to sens wyłącznie przy integracji taryfowej.
Scania_9640 pisze: 24 lip 2022, 0:27 Nie ma możliwości ułożenia innych rozkładów jazdy dla pociągów, ponieważ jest dużo kursów IC i muszą być zachowane bezpieczne odstępy.
IC wymagają z reguły 10-12 minut buforu - po 5-6 przed i za kursem. Kursów IC na LK133 jest 22, a rozkład ich jest taki (kier. Katowice):
5:04
6:38 6:53
7:17
8:24
9:28
10:12 10:47
11:17
12:19
13:32 13:53
14:17
15:06
16:45
17:34
19:10 19:24
20:22 20:58
22:15 22:49
W stronę Katowic można więc (jeśli założenie jest prawdziwe) ułożyć na przykład taki rozkład:
4:55
5:25 :45
6:05 :25 :45
7:05 :25 :45
8:05 :35
9:05 :35
10:05 :35
11:05 :35
12:05 :35
13:05 :25 :45
14:05 :25 :45
15:00 :20 :40
16:00 :20 :40
17:00 :20 :40
18:00 :20 :40
19:00 :30
20:00 :30
21:10 :50
22:30
23:10
Regularne f~20/30. Od razu lepiej niż obecnie, i mieści to się w ramach przepustowości, więc nie jest ona wyczerpana. Oczywiście bez integracji taryfowej to bezsens.
Scania_9640 pisze: 24 lip 2022, 0:27 dlatego dalej uważam i nie tylko ja, a wielu mieszkańców, że autobusy do centrum są ważne i chcą takimi jeździć.
Tak zapewne uważają mieszkańcy Młynki, Zelkowa czy Bolechowic, którzy wychodzą wybitnie na plus na tych zmianach. Ale zapytaj też o opinię mieszkańców Radwanowic, Brzoskwini, Karniowic czy Brzezia, którzy zostają z żenującą ofertą, kiedy inne miejscowości podobnej wielkości dostają agloekspres. Ja bym się na ich miejscu poczuł jak wrzód na tyłku dla gminy.
Zresztą nawet w wariancie z agloekspresem i tak pociągiem jest szybciej w każdej możliwej relacji, ale musimy koniecznie dołożyć tym biednym mieszkańcom, którzy mają ledwie SKA mające możliwość kursowania z f~20.
Scania_9640 pisze: 24 lip 2022, 0:27 Nie można skrócić pociągów do stacji Rudawa bo tam są tylko dwa tory.
Z tego co mi wiadomo są cztery, tak też podaje chociażby semaforek.kolej.net. Ale jeśli naprawdę się nie da, to mogą jechać do Krzeszowic. Gmina może też dopłacić do zatrzymywania się w Zabierzowie i Rudawie pociągów do Olkusza i ewentualnie Kolei Śląskich, jeśli byłyby one zintegrowane taryfowo. Opcji jest kilka, wystarczy chcieć.
Scania_9640 pisze: 24 lip 2022, 0:27 Poza tym nikt na to się nie zgodzi, żeby skrócić pociągi, które jadą do Oświęcimia/Katowic.
Tego nigdzie nie zasugerowałem.
Scania_9640 pisze: 24 lip 2022, 0:27A dodać pociągów też już praktycznie nie można, bo przepustowość jest na granicy możliwości. Takie uroki kolei.
Jak wyżej.
Scania_9640 pisze: 24 lip 2022, 0:27 Patrząc po nicku to wątpię, że jesteś z Gminy Zabierzów, i masz dość mała wiedzę na ten temat.
Żałosna wycieczka personalna. Mogę być nawet z Australii, mam prawo do dyskusji na forum tak czy siak.
Scania_9640 pisze: 24 lip 2022, 0:32 Nie utworzono, bo wymaga to poprawek + są braki kierowców + braki autobusowe.
Ale dwa nowe agloekspresy z f~15 już nie są dotknięte przez braki autobusów?
Scania_9640 pisze: 24 lip 2022, 0:32 Nie wiem dalej po co wszędzie wciskać kolej. Zrozumcie, że nie wszyscy chcą jeździć koleją, jak dla mnie ona ma więcej minusów niż plusów oczywiście w naszej gminie.
Od trzech postów nie wytłumaczyłeś, jakie są te minusy kolei. Wymieniłeś raptem brak integracji taryfowej, przepustowość i wysokie zapełnienie pociągów, i jedynie braku integracji nie obaliłem (bo to było moje główne założenie). Ja Ci wymieniłem plusy, czyli znacznie lepsza oferta dla całej gminy, niższe koszty i szybszy przejazd. Ani jednemu argumentowi nie zaprzeczyłeś merytorycznie. Więc jeśli rzeczywiście jest bilans na minus, to albo zaprzecz moim przykładom za koleją, albo przytocz własne przeciw.
tomaszep42 pisze: 24 lip 2022, 8:37 Powtórzę raz jeszcze, dopóki nie będzie pełnej integracji taryfowej to dowozówki do kolei nie mają najmniejszego sensu.
Oczywiście, że tak.

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Zabierzów

Post autor: Kowalik » 24 lip 2022, 12:26

W Rudawie jest tylko przystanek osobowy, więc pociągi muszą kończyć bieg na stacji Zabierzów bądź Krzeszowice. W dyskusji o przepustowości przedmówca układając takt zapomniał o przewoźnikach towarowych, którzy skutecznie wypełniają "każdą" dziurę między pociągami pasażerskimi. Ponadto w rozkladach muszą być zachowane rezerwy czasowe na ewentualne doraźne naprawy infrastruktury przy zachowaniu ruchu, oraz awarie wymuszające prowadzenie ruchu wahadłowego po jednym torze. Dlatego na regularny takt jak w komunikacji miejskiej raczej nie ma niestety szans.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Zabierzów

Post autor: Zieleńczanin » 24 lip 2022, 12:42

Kowalik pisze: 24 lip 2022, 12:26 W Rudawie jest tylko przystanek osobowy, więc pociągi muszą kończyć bieg na stacji Zabierzów bądź Krzeszowice.
Tak więc pozostają albo Krzeszowice, albo dodanie zatrzymań Kolejom Śląskim i pociągom do Olkusza w Rudawie i Zabierzowie.
Kowalik pisze: 24 lip 2022, 12:26 W dyskusji o przepustowości przedmówca układając takt zapomniał o przewoźnikach towarowych, którzy skutecznie wypełniają "każdą" dziurę między pociągami pasażerskimi. Ponadto w rozkladach muszą być zachowane rezerwy czasowe na ewentualne doraźne naprawy infrastruktury przy zachowaniu ruchu, oraz awarie wymuszające prowadzenie ruchu wahadłowego po jednym torze. Dlatego na regularny takt jak w komunikacji miejskiej raczej nie ma niestety szans.
Wciąż dziur po 20-30 minut zostało całkiem sporo, więc wierzę, że dałoby radę. Zresztą skoro obecnie jest mniej więcej f~30 w szczytach, to myślę, że dałoby się to dogęścić. Być może się mylę, ale chyba spróbować warto, bo każdy pociąg więcej to zysk dla pasażerów.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Zabierzów

Post autor: Scania_9640 » 24 lip 2022, 13:38

Zieleńczanin pisze: 24 lip 2022, 12:42 Tak więc pozostają albo Krzeszowice, albo dodanie zatrzymań Kolejom Śląskim i pociągom do Olkusza w Rudawie i Zabierzowie.
Wciąż dziur po 20-30 minut zostało całkiem sporo, więc wierzę, że dałoby radę. Zresztą skoro obecnie jest mniej więcej f~30 w szczytach, to myślę, że dałoby się to dogęścić. Być może się mylę, ale chyba spróbować warto, bo każdy pociąg więcej to zysk dla pasażerów.
Ty sobie poczytaj na temat przepustowości danych szlaków i ogólnie kolei a później się wypowiadaj. Sam Dyrektor Franek mówił, że ta linia jest na granicy przepustowości i wyższa częstotliwość nie wchodzi w grę. Twój rozkład który podałeś wyżej możesz wyrzucić do kosza.
Wyobraź sobie, że agloexpresy chciałoby większość mieszkańców z różnych części gminy. M.in. Balice, Brzoskwinia, Zelków czy Radwanowic.
Pociąg raptem wygrywa o 2min w szybkości na trasie z Rudawy do Alej. Przy czym nie zawsze tak jest, bo nie wszystkie pociągi jeżdżą w 15min z Rudawy do Kraków Łobzów + trzeba się jeszcze przesiąść a autobusami dojechałbyś bezpośrednio. A linie 2x8 dużych korków nie mają w porównaniu do chociażby linii z Zielonek.
Cały czas tłumaczę jakie są minusy kolei, to że nie umiesz czytać ze zrozumieniem to już nie moja bajka. Cóż mogę na to poradzić ;) Zrób ankietę własną i przekonasz się jak bardzo się mylisz i co naprawdę ludzie chcą w naszej gminie.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Zabierzów

Post autor: mkm3 » 24 lip 2022, 13:53

Tego właśnie brakuje - badań. I nie chodzi o pomiary pasażerskie w MPK, ale powinny być ogólnogminne konsultacje, aby też zapytać tych, którzy poruszają się rowerami, samochodami czy pociągami, dlaczego akurat ten środek transportu wybierają i co w przypadku samochodów skłoniłoby ich do przesiadki na autobus, pociąg czy rower.

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Zabierzów

Post autor: ant_sm » 24 lip 2022, 23:00

Zieleńczanin pisze: 23 lip 2022, 13:37 Ok, załóżmy, że jedziemy z Młynki Pętla do AGH. Porównajmy czasy dojazdu hipotetycznym "338" i z przesiadką na pociąg, wszystko jest podane dla szczytu porannego w okolicach godziny 7:15.
Wariant 1 - jedziemy "338":
Młynka Pętla - Bronowice SKA - 37 minut;
Bronowice SKA - AGH/UR - 11 minut.
Razem 48 minut.
Wariant 2 - jedziemy pociągiem:
Młynka Pętla - Rudawa PKP - 4 minuty*;
Dojście do stacji - 7 minut;
Rudawa - Kraków Łobzów - 16 minut;
Łobzów SKA - AGH/UR - 8 minut.
Razem 35 minut + czasy oczekiwania. Nie widać problemu, aby "238" zsynchronizować z pociągiem w Rudawie, przyjmijmy więc że będzie 5 minut oczekiwania. W Łobzowie będzie to średnio 6 minut, więc razem 46 minut.
Straszne rzeczy, dwie minuty krótszy czas przejazdu (bez korków, a te z pewnością dotkną "338", co będzie przewagą opcji kolejowej) w najbardziej korzystnej dla "338" opcji. Do Placu Inwalidów czy 1O różnica będzie znacznie bardziej widoczna.
* - zakładając, że "238" zatrzymałoby się na przystanku Rudawa PKP jadąc w stronę Rynku w Rudawie).
Nie wiem dlaczego zakładasz że SKA jest jedynym zbawieniem dla Aglomeracji. Weź pod uwagę, że jazda pociągiem w Twoim wariancie to dwie przesiadki, a dobrze wiemy, że ludzie nie chcą się przesiadać, a jak już to maksymalnie jeden raz. Więc jestem pewny, że jeśli ktoś będzie miał do wyboru agloexpres do którego nawet będzie musiał podejść kilka minut i pociąg z linią dowodową oraz przesiadką to chociaż szybciej będzie pociągiem to wybierze autobus bo będzie bezpośrednio. I nawet jeśli autobus będzie łapał opóźnienie to doświadczenie pokazuje, że z pociągami jest dokładnie to samo, bo te regionalne są w niższym priorytecie niż TLK czy IC, które lubią łapać opóźnienie.
Zieleńczanin pisze: 23 lip 2022, 13:37 Nie wiedziałem, że pociąg dociera do Niepołomic.
A co do Wieliczki - widzisz różnicę między Wieliczką a Rząską, Zabierzowem, Kochanowem, Rudawą i Młynką?
Liczba mieszkańców tych miejscowości:
Wieliczka - 24 215 mieszkańców.
Rząska - 2430 mieszkańców.
Zabierzów - 5542 mieszkańców.
Kochanów - 373 mieszkańców.
Rudawa - 1894 mieszkańców.
Młynka - 256 mieszkańców.
Łącznie miejscowości na całej trasie "338" mają ponad dwukrotnie mniej mieszkańców (10 495 vs 24 215), niż jedna Wieliczka. Dlatego Wieliczka ma agloekspres obok pociągu, bo po prostu są na to potoki. W Zabierzowie taki wariant jest bezsensowny.
Po pierwsze wybrałeś interpretację dla siebie najlepszą, bo Niepołomice to nie tylko samo miasto, ale gmina w której są miejscowości mające dostęp do kolei tak samo jak w przypadku gminy Zabierzów gdzie część miejscowości ma a część nie. Po drugie Wieliczka jest miastem powiatowym i porównywanie samej liczby mieszkańców jest bez sensu, dlatego że sporo celów podróży jest w samej Wieliczce i mieszkańcy nie mają potrzeby przemieszczać się do Krakowa w przeciwieństwie do Gminy Zabierzów. Lepszym byłoby porównanie liczby podróży do Krakowa, ale chyba takich danych nie ma, przynajmniej aktualnych.
mkm3 pisze: 24 lip 2022, 13:53 Tego właśnie brakuje - badań. I nie chodzi o pomiary pasażerskie w MPK, ale powinny być ogólnogminne konsultacje, aby też zapytać tych, którzy poruszają się rowerami, samochodami czy pociągami, dlaczego akurat ten środek transportu wybierają i co w przypadku samochodów skłoniłoby ich do przesiadki na autobus, pociąg czy rower.
Wydział Gospodarki Komunalnej miał w tym roku robić Kompleksowe Badania Ruchu, ale nie wiem na czym utknęło bo póki co jest cisza. Pytanie czy z racji na covid takie badania będą wiarygodne, bo jednak ludzie zrewidowali swoje potrzeby transportowe.
Znalazłem, że ZTP w 2020 i 2021 zawarło cztery umowy na badania jak poniżej, więc może dane są, tylko trzeba wystąpić do ZTP o wyniki.
- Badanie preferencji w zakresie systemu
transportowego Miasta Krakowa
- Badania ankietowe mieszkańców wybranych
gmin obsługiwanych przez Komunikację Miejską
w Krakowie
- Wykonania zadania "Badania ankietowe
zachowań komunikacyjnych mieszkańców
Krakowa"
- "Badania ankietowe mieszkańców gmin
obsługiwanych przez Komunikację Miejską w
Krakowie"

Tym bardziej, że w tym badaniu
https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=140627
pytano mieszkańców Aglomeracji o preferencje transportowe, a w materiałach przetargowych jest ankieta z pytaniami, które miały się pojawić.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zabierzów

Post autor: Kaszmir » 26 lip 2022, 12:14

Zgadzam się z większością przedmówców i trochę nie rozumiem upierania się Zieleńczanina przeciwko agloX do Zabierzowa. Pociąg nie jest alternatywą - jak wyjaśnili poprzednicy, regularny takt nie wchodzi w grę. Co do Twoich obliczeń czasu przejazdu do Alej, jedyne co wykazałeś to że... agloX wygrywa. Sam przecież policzyłeś, że czasy przejazdu są porównywalne (46 a 48 minut to żadna różnica, zwłaszcza że założyłeś sztywne czasy typu 7 minut dojścia do stacji itd.), tymczasem jedno oferuje bezpośredni dojazd, a drugie wymaga dwóch przesiadek. Czyli kto może, wybierze agloX.

Doświadczenia z innych gmin wskazują, że agloX są hitem i aglomeracja na nie czekała. Tam gdzie jest pociąg, świetnie się z nim uzupełniają, a nie konkurują - pociąg jest dobry w dojeździe do Dworca Głównego (i innych miejsc gdzie ma przystanki), natomiast agloX obsługują Aleje.

Niemniej start agloX do Zabierzowa i tak się opóźni bo nie ma wozów ani kierowców. Natomiast samo uruchomienie wydaje się być przesądzone, kwestia jedynie daty i tras autobusów, które wciąż są omawiane (i dobrze).
Zieleńczanin pisze: 23 lip 2022, 13:37Dlaczego mamy walczyć z busami, skoro nie jesteśmy w stanie zapewnić godnej oferty na większości obszaru gminy?
Km to zawsze sztuka kompromisu. W obrębie miasta też często można by spytać "po co rozwijać magistralne linie, kiedy wiele rejonów wciąż nie ma autobusu albo ma go raz na godzinę?" Busy to nie to samo i piszę to bo sam przez parę lat musiałem z nich korzystać. Są ciasne, jeżdżą jak chcą, w święta w ogóle nie wiadomo czy przyjadą. No i dla osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami całkowicie odpadają. Zresztą z perspektywy Krakowa też to robi różnicę - zapychają ciągi (np. na Alejach), zaniżają standardy komunikacyjne. Naprawdę wolałbyś chmarę busów do Wieliczki zamiast "301" i "304"?

Pamiętajmy też, że szykują się ograniczenia we wjazdach kopciuchów do centrum, które mogą wyeliminować sporo busów. Myślę, że Kraków nie chce zostawić mieszkańców aglomeracji na lodzie.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Zabierzów

Post autor: damian_krk2 » 26 lip 2022, 12:46

Kaszmir pisze: 26 lip 2022, 12:14 Zgadzam się z większością przedmówców i trochę nie rozumiem upierania się Zieleńczanina przeciwko agloX do Zabierzowa. Pociąg nie jest alternatywą - jak wyjaśnili poprzednicy, regularny takt nie wchodzi w grę. Co do Twoich obliczeń czasu przejazdu do Alej, jedyne co wykazałeś to że... agloX wygrywa. Sam przecież policzyłeś, że czasy przejazdu są porównywalne (46 a 48 minut to żadna różnica, zwłaszcza że założyłeś sztywne czasy typu 7 minut dojścia do stacji itd.), tymczasem jedno oferuje bezpośredni dojazd, a drugie wymaga dwóch przesiadek. Czyli kto może, wybierze agloX.

Doświadczenia z innych gmin wskazują, że agloX są hitem i aglomeracja na nie czekała. Tam gdzie jest pociąg, świetnie się z nim uzupełniają, a nie konkurują - pociąg jest dobry w dojeździe do Dworca Głównego (i innych miejsc gdzie ma przystanki), natomiast agloX obsługują Aleje.

Niemniej start agloX do Zabierzowa i tak się opóźni bo nie ma wozów ani kierowców. Natomiast samo uruchomienie wydaje się być przesądzone, kwestia jedynie daty i tras autobusów, które wciąż są omawiane (i dobrze).


Km to zawsze sztuka kompromisu. W obrębie miasta też często można by spytać "po co rozwijać magistralne linie, kiedy wiele rejonów wciąż nie ma autobusu albo ma go raz na godzinę?" Busy to nie to samo i piszę to bo sam przez parę lat musiałem z nich korzystać. Są ciasne, jeżdżą jak chcą, w święta w ogóle nie wiadomo czy przyjadą. No i dla osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami całkowicie odpadają. Zresztą z perspektywy Krakowa też to robi różnicę - zapychają ciągi (np. na Alejach), zaniżają standardy komunikacyjne. Naprawdę wolałbyś chmarę busów do Wieliczki zamiast "301" i "304"?

Pamiętajmy też, że szykują się ograniczenia we wjazdach kopciuchów do centrum, które mogą wyeliminować sporo busów. Myślę, że Kraków nie chce zostawić mieszkańców aglomeracji na lodzie.
Wozy będą (MANy), gorzej z kierowcami. Codzienny brak kilkunastu brygad przy ostro pociętych rozkładach to dramat i bardzo alarmujący stan.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zabierzów

Post autor: Kaszmir » 26 lip 2022, 13:09

damian_krk2 pisze: 26 lip 2022, 12:46Wozy będą (MANy), gorzej z kierowcami.
Tak, to miałem na myśli :) Z uruchomieniem kolejnych agloX czekają na nowe wozy.

damian_krk2
Ekspert
Posty: 1569
Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06

Re: Zabierzów

Post autor: damian_krk2 » 26 lip 2022, 14:37

Kaszmir pisze: 26 lip 2022, 13:09 Tak, to miałem na myśli :) Z uruchomieniem kolejnych agloX czekają na nowe wozy.
Co z tego, że będą nowe wozy jak nie będzie miał kto nimi jeździć?

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Zabierzów

Post autor: Zieleńczanin » 26 lip 2022, 16:38

Scania_9640 pisze: 24 lip 2022, 13:38 Ty sobie poczytaj na temat przepustowości danych szlaków i ogólnie kolei a później się wypowiadaj. Sam Dyrektor Franek mówił, że ta linia jest na granicy przepustowości i wyższa częstotliwość nie wchodzi w grę. Twój rozkład który podałeś wyżej możesz wyrzucić do kosza.
Wyobraź sobie, że agloexpresy chciałoby większość mieszkańców z różnych części gminy. M.in. Balice, Brzoskwinia, Zelków czy Radwanowic.
Ciekawi mnie, skąd bierzesz dane. Zresztą skoro jesteś taki mądry i znasz się doskonale na kolei, to oświeć mnie. Powiedz, jakie są wymagane bufory przed i po IC na tej linii kolejowej. Bo z tego co mi wiadomo, generalnie jest to 5-6 minut przed i po takim pociągu.
Nie dziwi mnie, że agloexpresów chciałby Zelków, który dostałby "348". Balice tak czy siak mają niezłą ofertę i są daleko od linii kolejowej do Krzeszowic, więc agloekspresy ich prawdopodobnie totalnie nie obchodzą, jeśli nie jadą południem gminy. A co do Radwanowic czy Brzoskwini - już wierzę, że mieszkańcy wolą mieć żenującą ofertę, aby dwie wioski dalej były agloekspresy. Co mi z częstej linii, która jeździ 4 kilometry dalej?
Scania_9640 pisze: 24 lip 2022, 13:38 Pociąg raptem wygrywa o 2min w szybkości na trasie z Rudawy do Alej. Przy czym nie zawsze tak jest, bo nie wszystkie pociągi jeżdżą w 15min z Rudawy do Kraków Łobzów + trzeba się jeszcze przesiąść a autobusami dojechałbyś bezpośrednio. A linie 2x8 dużych korków nie mają w porównaniu do chociażby linii z Zielonek.
Kaszmir pisze: 26 lip 2022, 12:14 Co do Twoich obliczeń czasu przejazdu do Alej, jedyne co wykazałeś to że... agloX wygrywa. Sam przecież policzyłeś, że czasy przejazdu są porównywalne (46 a 48 minut to żadna różnica, zwłaszcza że założyłeś sztywne czasy typu 7 minut dojścia do stacji itd.), tymczasem jedno oferuje bezpośredni dojazd, a drugie wymaga dwóch przesiadek. Czyli kto może, wybierze agloX.
Pociąg wygrywa nawet w relacji obsługiwanej agloekspresem bezpośrednio. Do takiego Kleparza różnica wynosi już 9 minut na korzyść pociągu. Już nie mówiąc o sytuacji, w której jedzie się z miejscowości nieobsługiwanej pociągiem.
Zresztą znaczna część gminy po prostu NIE BĘDZIE mogła wybrać agloekspresu, bo będzie mieć do niego odległość rzędu kilku kilometrów. A na wzmocnienie linii peryferyjnych i istnienie dwóch agloekspresów pieniędzy nie ma.
Scania_9640 pisze: 24 lip 2022, 13:38 Zrób ankietę własną i przekonasz się jak bardzo się mylisz i co naprawdę ludzie chcą w naszej gminie.
Jeśli Ty robiłeś, to przedstaw swoje wyniki. Bo w tym momencie wypowiadasz się, jakbyś był jedynym obiektywnym głosem całej gminy Zabierzów.
ant_sm pisze: 24 lip 2022, 23:00 Nie wiem dlaczego zakładasz że SKA jest jedynym zbawieniem dla Aglomeracji. Weź pod uwagę, że jazda pociągiem w Twoim wariancie to dwie przesiadki, a dobrze wiemy, że ludzie nie chcą się przesiadać, a jak już to maksymalnie jeden raz. Więc jestem pewny, że jeśli ktoś będzie miał do wyboru agloexpres do którego nawet będzie musiał podejść kilka minut i pociąg z linią dowodową oraz przesiadką to chociaż szybciej będzie pociągiem to wybierze autobus bo będzie bezpośrednio. I nawet jeśli autobus będzie łapał opóźnienie to doświadczenie pokazuje, że z pociągami jest dokładnie to samo, bo te regionalne są w niższym priorytecie niż TLK czy IC, które lubią łapać opóźnienie.
Agloekspres jest bezpośrednim połączeniem jedynie dla części gminy i jedynie do Alej i Czarnowiejskiej. Z drugiej strony, przy jeździe na przykład na Politechnikę pociąg jest bezpośredni, a autobus to przesiadka. Tyle, że zyskiem pociągu jest to, że nawet z dwoma przesiadkami jest szybszy niż autobus. A myślę, że osoby jadące spoza trasy agloekspresu też chciałyby mieć częstsze połączenie, które przy uruchomieniu dwóch nowych częstych linii jest po prostu nierealne.
Pociągi z pewnością czasem łapią opóźnienie, ale z reguły nie jest ono większe niż kilka minut. A w szczycie autobus złapie je zawsze, więc tutaj pociąg wygrywa.
ant_sm pisze: 24 lip 2022, 23:00 Po pierwsze wybrałeś interpretację dla siebie najlepszą, bo Niepołomice to nie tylko samo miasto, ale gmina w której są miejscowości mające dostęp do kolei tak samo jak w przypadku gminy Zabierzów gdzie część miejscowości ma a część nie.
Jestem absolutnie przekonany, że "301" nie powstałoby, gdyby nie to, że na końcu trasy ma spore miasto jakim są Niepołomice. W gminie Niepołomice pociąg jedzie raczej obrzeżami, a gminę Zabierzów przecina przez samo centrum.
ant_sm pisze: 24 lip 2022, 23:00 Po drugie Wieliczka jest miastem powiatowym i porównywanie samej liczby mieszkańców jest bez sensu, dlatego że sporo celów podróży jest w samej Wieliczce i mieszkańcy nie mają potrzeby przemieszczać się do Krakowa w przeciwieństwie do Gminy Zabierzów. Lepszym byłoby porównanie liczby podróży do Krakowa, ale chyba takich danych nie ma, przynajmniej aktualnych.
Porównuję liczbę mieszkańców, bo to jest wskaźnik, według którego porównanie ma jakiś sens. No i też trzeba wziąć pod uwagę przesiadki w obu przypadkach, wszak w Wieliczce są WST i ALD, a w Zabierzowie zapewne byłyby dowozówki do kolei.
Niezaprzeczalnie lepiej byłoby porównać liczbę podróży.
Kaszmir pisze: 26 lip 2022, 12:14 Doświadczenia z innych gmin wskazują, że agloX są hitem i aglomeracja na nie czekała. Tam gdzie jest pociąg, świetnie się z nim uzupełniają, a nie konkurują - pociąg jest dobry w dojeździe do Dworca Głównego (i innych miejsc gdzie ma przystanki), natomiast agloX obsługują Aleje.
Rzeczywiście, agloekspresy pojechały do wielu miejscowości innych niż Wieliczka, gdzie są pociągi. Tak dokładnie to do dwóch, z czego Staniątek to raczej bym nie liczył jako że "301" jest po drugiej stronie wioski. Rzeczywiście, może tam się świetnie uzupełniają, ale głównym potokiem "301" są Niepołomice. A poza tym żadna miejscowość nie ma jednocześnie agloekspresów i kolei, więc nie rozumiem stwierdzenia, że agloekspresy uzupełniają pociąg.
Kaszmir pisze: 26 lip 2022, 12:14 Km to zawsze sztuka kompromisu. W obrębie miasta też często można by spytać "po co rozwijać magistralne linie, kiedy wiele rejonów wciąż nie ma autobusu albo ma go raz na godzinę?"
Tak, tyle że z jakiej racji Karniowice nie zasługują na agloekspres, skoro są tuż obok Zelkowa, który jest tej samej wielkości? Dlaczego Kobylany mają mieć 6 kursów dziennie w weekendy?
Wyobraź sobie, że masz w mieście dwa osiedla o praktycznie tej samej liczbie mieszkańców leżące tuż obok siebie. Z jakiej racji jedno ma mieć kilkukrotnie lepszą ofertę od drugiego?
Kaszmir pisze: 26 lip 2022, 12:14 Busy to nie to samo i piszę to bo sam przez parę lat musiałem z nich korzystać. Są ciasne, jeżdżą jak chcą, w święta w ogóle nie wiadomo czy przyjadą. No i dla osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami całkowicie odpadają. Zresztą z perspektywy Krakowa też to robi różnicę - zapychają ciągi (np. na Alejach), zaniżają standardy komunikacyjne. Naprawdę wolałbyś chmarę busów do Wieliczki zamiast "301" i "304"?
Tak, busy to nie to samo. Ale z dwojga złego naprawdę wolę, aby przez DK79 jeździły busy, niż żeby prawie cała północ gminy wisiała na "278" z żenującym rozkładem. To już nie zaniża standardu komunikacyjnego?
Oczywiście, że nie wolałbym chmary busów do Wieliczki i Niepołomic, ale tu jest inna sytuacja, gdyż te miejscowości są kilkukrotnie większe niż Zabierzów. Zresztą w jaki sposób "338" do Młynki wyeliminuje busy do Krzeszowic?
Kaszmir pisze: 26 lip 2022, 12:14 Pamiętajmy też, że szykują się ograniczenia we wjazdach kopciuchów do centrum, które mogą wyeliminować sporo busów. Myślę, że Kraków nie chce zostawić mieszkańców aglomeracji na lodzie.
Ale pasażerów z Pisar, Radwanowic, Brzezinki, Kobylan, Karniowic, Ujazdu, Brzezia, Brzoskwini, Nielepic czy Więckowic na lodzie już można zostawić. Co tam, czterogodzinna przerwa w kursowaniu linii w weekendy to wspaniała oferta.
Kaszmir pisze: 26 lip 2022, 12:14 Zgadzam się z większością przedmówców i trochę nie rozumiem upierania się Zieleńczanina przeciwko agloX do Zabierzowa.
Nie jestem przeciwny agloekspresom. Jestem przeciwny zapewnianiu części gminy dobrej, nawet bardzo dobrej oferty, kiedy reszta będzie dalej mieć tragiczny zbiorkom.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Zabierzów

Post autor: Scania_9640 » 26 lip 2022, 19:28

Zieleńczanin pisze: 26 lip 2022, 16:38 Ciekawi mnie, skąd bierzesz dane. Zresztą skoro jesteś taki mądry i znasz się doskonale na kolei, to oświeć mnie. Powiedz, jakie są wymagane bufory przed i po IC na tej linii kolejowej. Bo z tego co mi wiadomo, generalnie jest to 5-6 minut przed i po takim pociągu.
Nie dziwi mnie, że agloexpresów chciałby Zelków, który dostałby "348". Balice tak czy siak mają niezłą ofertę i są daleko od linii kolejowej do Krzeszowic, więc agloekspresy ich prawdopodobnie totalnie nie obchodzą, jeśli nie jadą południem gminy. A co do Radwanowic czy Brzoskwini - już wierzę, że mieszkańcy wolą mieć żenującą ofertę, aby dwie wioski dalej były agloekspresy. Co mi z częstej linii, która jeździ 4 kilometry dalej?
Pociąg wygrywa nawet w relacji obsługiwanej agloekspresem bezpośrednio. Do takiego Kleparza różnica wynosi już 9 minut na korzyść pociągu. Już nie mówiąc o sytuacji, w której jedzie się z miejscowości nieobsługiwanej pociągiem.
Zresztą znaczna część gminy po prostu NIE BĘDZIE mogła wybrać agloekspresu, bo będzie mieć do niego odległość rzędu kilku kilometrów. A na wzmocnienie linii peryferyjnych i istnienie dwóch agloekspresów pieniędzy nie ma.
Jeśli Ty robiłeś, to przedstaw swoje wyniki. Bo w tym momencie wypowiadasz się, jakbyś był jedynym obiektywnym głosem całej gminy Zabierzów.

Agloekspres jest bezpośrednim połączeniem jedynie dla części gminy i jedynie do Alej i Czarnowiejskiej. Z drugiej strony, przy jeździe na przykład na Politechnikę pociąg jest bezpośredni, a autobus to przesiadka. Tyle, że zyskiem pociągu jest to, że nawet z dwoma przesiadkami jest szybszy niż autobus. A myślę, że osoby jadące spoza trasy agloekspresu też chciałyby mieć częstsze połączenie, które przy uruchomieniu dwóch nowych częstych linii jest po prostu nierealne.
Pociągi z pewnością czasem łapią opóźnienie, ale z reguły nie jest ono większe niż kilka minut. A w szczycie autobus złapie je zawsze, więc tutaj pociąg wygrywa.

Jestem absolutnie przekonany, że "301" nie powstałoby, gdyby nie to, że na końcu trasy ma spore miasto jakim są Niepołomice. W gminie Niepołomice pociąg jedzie raczej obrzeżami, a gminę Zabierzów przecina przez samo centrum.Porównuję liczbę mieszkańców, bo to jest wskaźnik, według którego porównanie ma jakiś sens. No i też trzeba wziąć pod uwagę przesiadki w obu przypadkach, wszak w Wieliczce są WST i ALD, a w Zabierzowie zapewne byłyby dowozówki do kolei.
Niezaprzeczalnie lepiej byłoby porównać liczbę podróży.
Rzeczywiście, agloekspresy pojechały do wielu miejscowości innych niż Wieliczka, gdzie są pociągi. Tak dokładnie to do dwóch, z czego Staniątek to raczej bym nie liczył jako że "301" jest po drugiej stronie wioski. Rzeczywiście, może tam się świetnie uzupełniają, ale głównym potokiem "301" są Niepołomice. A poza tym żadna miejscowość nie ma jednocześnie agloekspresów i kolei, więc nie rozumiem stwierdzenia, że agloekspresy uzupełniają pociąg.
Tak, tyle że z jakiej racji Karniowice nie zasługują na agloekspres, skoro są tuż obok Zelkowa, który jest tej samej wielkości? Dlaczego Kobylany mają mieć 6 kursów dziennie w weekendy?
Wyobraź sobie, że masz w mieście dwa osiedla o praktycznie tej samej liczbie mieszkańców leżące tuż obok siebie. Z jakiej racji jedno ma mieć kilkukrotnie lepszą ofertę od drugiego?

Tak, busy to nie to samo. Ale z dwojga złego naprawdę wolę, aby przez DK79 jeździły busy, niż żeby prawie cała północ gminy wisiała na "278" z żenującym rozkładem. To już nie zaniża standardu komunikacyjnego?
Oczywiście, że nie wolałbym chmary busów do Wieliczki i Niepołomic, ale tu jest inna sytuacja, gdyż te miejscowości są kilkukrotnie większe niż Zabierzów. Zresztą w jaki sposób "338" do Młynki wyeliminuje busy do Krzeszowic?
Ale pasażerów z Pisar, Radwanowic, Brzezinki, Kobylan, Karniowic, Ujazdu, Brzezia, Brzoskwini, Nielepic czy Więckowic na lodzie już można zostawić. Co tam, czterogodzinna przerwa w kursowaniu linii w weekendy to wspaniała oferta.
Nie jestem przeciwny agloekspresom. Jestem przeciwny zapewnianiu części gminy dobrej, nawet bardzo dobrej oferty, kiedy reszta będzie dalej mieć tragiczny zbiorkom.
Akurat mieszkańcy Balic i Szczyglic chcieliby agloexpressy bo pomimo, że jest 208 to podróż tym autobusem to udręka z powodu dużego tłoku przez pasażerów z lotniska. Tutaj na pewno pomogłaby większa częstotliwość i autobusy przegubowe. A czy 307 albo 337 obsługują KAŻDE miejscowości w swoich gminach? Oczywiste jest, że 3x8 nie dojadą do każdej wioski, bo to po prostu nie możliwe. Można utworzyć 3x8 z dodaniem kursów w weekendy dla 258,268 i 278.

Dojeżdżając w głąb Alej już pociąg traci i autobus zyskuje przewagę. Ludzie wybiorą autobus bezpośredni nawet jeśli pociąg pojedzie 2-3min krócej. No i główny MINUS pociągu to nierównomierna częstotliwość, co nie zachęci do korzystania z tej opcji, podczas kiedy 3x8 miałyby stała częstotliwość F20/30.

To samo można powiedzieć o pociągu. Pieniądze, by się znalazły, w końcu gmina biedna nie jest, a jest jedną z bogatszych w Małopolsce. Wystarczy, aby Pani Burtan zagospodarowała więcej pieniędzy na transport. Chociaż porównując komunikację w Gminie Kocmyrzów Luborzyca to Gmina Zabierzów wcale złej komunikacji nie ma, co nie znaczy że reforma nie jest przydatna, bo przyda się rewolucja. Już teraz można byłoby 268 i 278 puścić troszkę częściej zmieniając rozkład i skrócić przerwy kierowców, które wynoszą od 1h do 40min.

Za to na cały ciąg Armii Krajowej, Czarnowiejskiej, AGH/UR i do Ronda Matecznego autobusem dostanie się dużo szybciej i bez przesiadek (nie licząc Matecznego) co jest ważne dla pasażerów, bo nie lubią się przesiadać.

Nie możesz pojąć tego, że nie każda wieś może mieć autobus co 20-30min? Czy 307,310 i 337 obsługują każdą miejscowość w swojej gminie? Odpowiedz brzmi NIE. Do zelkowa dojeżdża dużo więcej pasażerów niż do Karniowic, + i tak większość pasażerów wsiada i wysiada w Bolechowicach. Można tam pomyśleć o parkingu i żeby mieszkańcy z wsi obok mogli tam przyjeżdżać i przesiadać się na 3x8. W Rudawie już mamy spory parking (a można pomyśleć o kolejnym jakby były potrzeby) i ludzie mogliby tam zostawiać auto i przesiadać się też na 3x8 lub pociąg, jak im wygodniej. I wtedy mieszkańcy wsi obok Rudawy nie byliby pokrzywdzeni. Na podobnej zasadzie działa parking w Michałowicach i przesiadka do 307. Można wtedy też pomyśleć o zrobieniu dowozowek do parkingów na 3x8.


(Coś się popsuło i nie odpowiedziało na każdy fragment :/ )

dominik920
Pasażer
Posty: 46
Rejestracja: 06 lut 2022, 18:35

Re: Zabierzów

Post autor: dominik920 » 01 sie 2022, 15:34

Komunikacja w gminie Zabierzów zdecydowanie zasługuje nie tylko na agloekspres ale także na wzmocnienie istniejącej siatki połączeń, nie powinno być tak że np. Zelków będzie mieć autobus z częstotliwością co około 30 minut a Karniowice, Kobylany, Brzezinka czy Więckowice dalej będą mieć rozkłady gdzie będą zdarzały się kursy co 1,5 godziny, zdecydowanie powinna zostać polepszona siatka połączeń tak aby każda miejscowość miała co najmniej jeden kurs na godzinę, w lutym Pani Wójt oraz kierownik odpowiedzialny za komunikację w Gminie Zabierzów mówili że po zwiększeniu środków na komunikację aglomeracyjną na terenie gminy Zabierzów zmiany będą w ciągu kilku miesięcy a obecnie wygląda to tak że jest sierpień, są przeznaczone środki a dalej żadnych konkretów ze strony Gminy, mieszkańcy wiedzą że są planowane zmiany ale cały czas nie wiedzą jakie konkretnie i od kiedy.

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Zabierzów

Post autor: lolek-12 » 01 sie 2022, 16:15

dominik920 pisze: 01 sie 2022, 15:34 w lutym Pani Wójt oraz kierownik odpowiedzialny za komunikację w Gminie Zabierzów mówili że po zwiększeniu środków na komunikację aglomeracyjną na terenie gminy Zabierzów zmiany będą w ciągu kilku miesięcy a obecnie wygląda to tak że jest sierpień
W maju lub w czerwcu p. Wójt wspominała na jakiejś sesji, że nie było dokumentacji w tej sprawie z Krakowa, więc nie uruchomiono tych linii. Też zgadzam się z opinią, że powinien być jakiś komunikat do mieszkańców w tej sprawie, tym bardziej, że w lutym miejscowości zaczęły się różnić między sobą np. Zelków również zaczął się domagać agloekspresu na wieść o liniach 318 i 358.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Zabierzów

Post autor: Scania_9640 » 01 sie 2022, 22:44

dominik920 pisze: 01 sie 2022, 15:34 Komunikacja w gminie Zabierzów zdecydowanie zasługuje nie tylko na agloekspres ale także na wzmocnienie istniejącej siatki połączeń, nie powinno być tak że np. Zelków będzie mieć autobus z częstotliwością co około 30 minut a Karniowice, Kobylany, Brzezinka czy Więckowice dalej będą mieć rozkłady gdzie będą zdarzały się kursy co 1,5 godziny, zdecydowanie powinna zostać polepszona siatka połączeń tak aby każda miejscowość miała co najmniej jeden kurs na godzinę, w lutym Pani Wójt oraz kierownik odpowiedzialny za komunikację w Gminie Zabierzów mówili że po zwiększeniu środków na komunikację aglomeracyjną na terenie gminy Zabierzów zmiany będą w ciągu kilku miesięcy a obecnie wygląda to tak że jest sierpień, są przeznaczone środki a dalej żadnych konkretów ze strony Gminy, mieszkańcy wiedzą że są planowane zmiany ale cały czas nie wiedzą jakie konkretnie i od kiedy.
Skąd weźmiesz kasę na to, żeby w każdej wiosce był autobus co 1h? Jak można zauważyć w innych gminach nie każda wioska ma co 1h autobus, a te największe i z największymi potokami pasażerskimi. No i dodatkowo żeby powstały nowe linie to potrzeba autobusów i kierowców a jak wiemy jest z tym duży problem i nie widać poprawy.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości