Rozkłady powakacyjne 2022

- Linie, trasy, rozkłady
abuk
Znawca
Posty: 101
Rejestracja: 30 gru 2020, 14:28
Lokalizacja: Kraków

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: abuk » 22 sie 2022, 23:48

tomek_m pisze: 21 sie 2022, 9:47 Najlepszym rozwiązaniem byłoby sprywatyzować MPK i całość obsługi KMK oddać w przetargi. Z wiadomych przyczyn zostawić tylko tramwaje.
Nie byłoby to dobre rozwiązanie. Jestem zdania, że optymalnym rozwiązaniem byłoby oddanie ok. 30% linii miejskich do przewoźników prywatnych. Zaoszczędziłoby miasto, bo z reguły, przewoźnicy prywatni mają niższe stawki za wozokilometr niż empek. Nie straciłby na tym nikt, a wręcz by zyskali.
lukasbiggie pisze: 22 sie 2022, 22:56 Witam. Chciałbym napisać parę słów o linii 125. Wiem że pewnie i tak nikt z tym nic nie zrobi, ale warto spróbować.

Przystanek Bazarowa, nieopodal bardzo duże firmy jak np. Motorol (półłanki 62) godzina 22:10 czy ktokolwiek kiedykolwiek jechał tą linią o tej porze, że chce autobusy przegubowe zamienić na zwykłe? Wydaje mi się że nie. Mniej więcej wchodzi do tego autobusu około 70 osób z tego jednego przystanku (kierunek szpital Rydygiera). Podobna sytuacja jest jadąc linią 125 o godzinie 5:14 przystanek rondo Mogilskie w stronę Złocień. Są to głównie pracownicy firmy Motorol.

Polecam każdemu przejechać się choć raz tym autobusem w tych godzinach co podałem:) najgorzej jest w święta państwowe. Wtedy puszczany jest zwykły autobus nie przegubowy. Na przystanku Rzebika nie ma już miejsca. Jeśli nikt nie wysiądzie z autobusu to nikt nie wsiądzie (kierunek oczywiście Złocień) godzina z ronda Mogilskiego 12:58.
Widzę, że od tamtego roku to się nic nie zmieniło. W dalszym ciągu wysyłane są autobusy standardowe, zamiast przegubowych. Widocznie ktoś uznał, że ludzie w weekendy nie pracują. Tam gdzie jest możliwość to staram się wybrać Mobilisa, bo przynajmniej są autobusy przegubowe, i nie ma ścisku. Teraz, głównie w dni wolne, bardzo często korzystam z 174 (a może lepiej powiedzieć, że korzystałem). Wolę podjechać 2 przystanki dalej na Stella – Sawickiego, i pojechać 178, które jest przynajmniej przegubowe, o wiele większy komfort przejazdu.

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: brovar » 23 sie 2022, 9:33

Kaszmir pisze: 22 sie 2022, 11:05 Też tak uważam. Historyczna marszruta "153" do Szpitala Żeromskiego była optymalna. A tak to "193" będzie kończyć w połowie trasy.

W ogóle nowy układ "123/163/193" mnie średnio przekonuje. Piastów mega cięcia - w szczycie co 20 minut zamiast co 12, w weekendy co 40 a mieli co 20. Brak ważnych relacji.
Przed 2012 w autobusach "153" przy f~20, jak i kilka lat temu gdy w weekendy 153 i 193 były po f~60, tworząc takt f~30 panował ścisk w autobusach po wyjeździe z Kleeberga. Ciekawy jestem jak to teraz będzie wyglądać.

Natomiast rozwiązaniem opóźnień "139", "163" i "193" na Mikołajczyka -> R. Piastowskie jest utworzenie bus pasa, wystarczy wymontować wysepki.
Dla chcącego nic trudnego. :twisted:
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Kaszmir » 23 sie 2022, 17:38

Ad7 pisze: 22 sie 2022, 19:34A czyli 578 będzie jeździł z częstotliwością f=15?
Tak. "178" i "578" wracają do łącznego f7,5/10/15 (szczyt / międzyszczyt / weekendy).
lukasbiggie pisze: 22 sie 2022, 22:56Przystanek Bazarowa, nieopodal bardzo duże firmy jak np. Motorol (Półłanki 62) godzina 22:10 czy ktokolwiek kiedykolwiek jechał tą linią o tej porze, że chce autobusy przegubowe zamienić na zwykłe?
Na "125" trafią krótkie autobusy bo na Rybitwach będzie dwa razy więcej kursów - dojdzie linia "425", która razem z bazową zapewni odjazdy co 10 minut. Mnie razi wycofanie "125" z Huty :(
Ratel pisze: 22 sie 2022, 12:53Widzę 2 minusy, takt a konkretnie pogodzenie ze 163, plus to że autobus do Huty z Piastów co 10 minut przez cały dzień to będzie sporo nadpodaży.
Tak, na pewno wtedy trzeba by przemyśleć jaka łączna f i co ze "163". Inna sprawa, że teraz też łącznie na wspólnym odcinku "123"+"153"+"193" będzie 9 kursów/h, nawet poza szczytem - dużo. Może się nie wybronić.
dwaeuro pisze: 22 sie 2022, 16:48123, jak zabrali w 2020 r. 132, to też jedyne połączenie os. Zielonego/Górali, co za tym idzie Bulwarowej (nowe bloki), Sportowego, CKU, Budowlanki, starej SP81 ze Strusia, gdzie dużo pasażerów przesiada się na np. 152/172/502.
Racja. Z os. Zielonym sprawa nie jest zamknięta - "132" raczej nie wróci (choć były też i takie koncepcje, to nie jest tak że od 2020 już było wiadomo, że znika na zawsze), natomiast urzędnikom znana jest sprawa i szukają zastępstwa. Były różne pomysły.

Mi się trochę marzyło wydłużenie do przystanku "os. Zielone" co drugiego kursu "502". Częstotliwość podobna co dawne "132", a zapewniłoby szybkie połączenie do al. Gen. Andersa, Wiślickiej i centrum. Tylko niestety nie spina się to brygadowo i postojowo (zaplecze jest na al. Przyjaźni).
dwaeuro pisze: 22 sie 2022, 16:48Innym pomysłem, który ostatnio się pojawił to puszczenie 163 zamiast do Rydygiera, na Czyżyny. Zapewniłby połączenie Obrońców Krzyża z DH Wandą (o które wnosiła RD XVI, gdy 501 miała przetrasowanie), byłby niezłą rekompensatą za zabrane 142 i kierowcy mieliby lepszy punkt na odpoczynek.
Pomysł interesujący, wart rozważenia. Tylko trasa byłaby mocno pokręcona, trochę mi się kojarzy z dawnym długim "193".

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: tomek_m » 23 sie 2022, 18:20

abuk pisze: 22 sie 2022, 23:48 Jestem zdania, że optymalnym rozwiązaniem byłoby oddanie ok. 30% linii miejskich do przewoźników prywatnych. Zaoszczędziłoby miasto, bo z reguły, przewoźnicy prywatni mają niższe stawki za wozokilometr niż empek. Nie straciłby na tym nikt, a wręcz by zyskali.
Właśnie sam tym postem potwierdziłeś że byłoby to doskonałe rozwiązanie, kolejną zaletą jest że nad prywaciarzami miasto ma większą kontrolę niż nad komunalnym molochem który robi co chce. Oddanie 100% linii w prywatne ręce pozwoli zaoszczędzić jeszcze więcej środków z racji niższych stawek. Tylko nie robić przetargu na całą sieć autobusową, tylko podzielić to na pakiety i zrobić 2-3 przetargi, większa szansa że każdy z nich wygra kto inny i w przypadku, jak któryś z przewoźników się wyłoży podczas kontraktu to nie stanie całe miasto.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: suchy » 23 sie 2022, 19:42

tomek_m pisze: 23 sie 2022, 18:20 Właśnie sam tym postem potwierdziłeś że byłoby to doskonałe rozwiązanie, kolejną zaletą jest że nad prywaciarzami miasto ma większą kontrolę niż nad komunalnym molochem który robi co chce. Oddanie 100% linii w prywatne ręce pozwoli zaoszczędzić jeszcze więcej środków z racji niższych stawek. Tylko nie robić przetargu na całą sieć autobusową, tylko podzielić to na pakiety i zrobić 2-3 przetargi, większa szansa że każdy z nich wygra kto inny i w przypadku, jak któryś z przewoźników się wyłoży podczas kontraktu to nie stanie całe miasto.
A nie zauważyłeś, że większość dużych czy nawet średnich miast jednak posiada komunalnego przewoźnika (Wrocław, Poznań, Warszawa, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Toruń, Lublin, Rzeszów, Górny Śląsk tj. Katowice, Gliwice, Sosnowiec)? Nawet eksperci uważają, że całkowite oddanie komunikacji w prywatne ręce to nie jest dobre rozwiązanie:
W przygotowanym przez ZDG TOR raporcie „Liberalizacja rynku miejskich przewozów autobusowych” zasugerowano, że w większych miastach uwolniona część rynku powinna wynosić ok. 40–50 proc., czyli dużo więcej niż dziś. Rynek całkowicie uwolniony odbiera miastu możliwość reagowania w sytuacjach kryzysowych.
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 61501.html
Własny przewoźnik może być gwarancją bezpieczeństwa, stabilności działania systemu, jeżeli występuje jako jeden z kilku, jak w przypadku komunikacji warszawskiej obsługiwanej przez kilku operatorów, w tym komunalny MZA. Gdy zawiedzie jeden, zasoby przewoźnika komunalnego mogą posłużyć do uzupełnienia braków powstałych np. wskutek strajku lub zerwania kontraktu przez ajenta. Ponadto przewoźnik komunalny może obsłużyć dodatkowe, nieprzewidziane zadania, które wykraczają poza typowe uzupełnienie z rezerwy, jak choćby konieczność podstawienia autobusów do ewakuacji budynków, doraźnie zorganizowany przewóz okolicznościowy, itp.
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 50752.html
Co zaś do kontroli nad prywatnym przewoźnikiem, to też tak nie do końca jest - np w Metropolii GZM (dawnym KZK GOP) przewoźnicy potrafili lecieć w niezłe kulki, np. rozkład linii na 5 autobusów realizować 4 pojazdami, przez co kierowca zamiast mieć 10-15min przerwy do kolejnego kursu, wpadał na pętlę np. 5-10 minut po odjeździe "poprzedniej brygady" (której fizycznie nie było) i realizował jej kurs. A kurs tegoż kierowcy (za te 15 minut) realizowała kolejna brygada, która też nie miała przerwy. Albo na przykład regularne wystawianie na linię pojazdów niezgodnych z przetargiem (starszych niż było to wyznaczone, solo zamiast przegubów, itp). Zaś organizator zanim zareagował i wykopał takiego przewoźnika, często mijało kilka-kilkanaście miesięcy.

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: tomek_m » 23 sie 2022, 19:57

suchy pisze: 23 sie 2022, 19:42 A nie zauważyłeś, że większość dużych czy nawet średnich miast jednak posiada komunalnego przewoźnika
Ale dlaczego patrzymy tylko na nasze polskie podwórko? Są w Europie czy w rozwiniętych krajach na świecie duże miasta bez komunalnego przewoźnika i tam jakoś systemy komunikacji działają bez problemu.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Kaszmir » 24 sie 2022, 9:01

Wrzucam pełną odpowiedź Miasta co do zmian powakacyjnych, by była do archiwum:
https://www.krakow.pl/aktualnosci/26281 ... sowej.html
Powakacyjne zmiany w komunikacji autobusowej

środa, 24 sierpnia 2022 r.

Powoli kończą się wakacje. Wraz z wprowadzeniem nowych rozkładów jazdy czekają nas zmiany w miejskiej komunikacji autobusowej. Jak informuje Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, korekty zostaną wprowadzone przede wszystkim na tych liniach, które obsługują relacje podobne do komunikacji tramwajowej, a jednocześnie są to linie, na których obserwowane są największe problemy z punktualną realizacją kursów.

Obrazek

– Po wakacjach wprowadzamy zmiany w miejskiej komunikacji autobusowej, będące, z jednej strony, odpowiedzią na liczne postulaty mieszkańców, z drugiej, wynikające z braku dostępności kierowców u naszego operatora MPK SA, co z kolei przekłada się na mniejszą liczbę autobusów kierowanych do ruchu – czytamy w komunikacie ZTP.

– Chcemy, aby nastąpiła widoczna dla pasażerów poprawa punktualności. Dlatego zdecydowaliśmy się w pierwszej kolejności na eliminację kursów charakteryzujących się dużymi utrudnieniami w ruchu, co w rezultacie oznaczało dla pasażera opóźniony przyjazd lub brak przyjazdu autobusu – zaznacza Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.

Linia nr 125

Linia nr 125 na dotychczasowej trasie należała do najmniej punktualnych w Krakowie. Do ZTP docierały wnioski mieszkańców os. Złocień o skrócenie jej do Małego Płaszowa wraz z poprawą częstotliwości jej kursowania. Nowe linie nr 125 i 425 odjeżdżając naprzemiennie co 10 minut zapewnią dojazd do pętli tramwajowej. W zamian za dotychczasową linię nr 125 na odcinku od Małego Płaszowa do Dąbia i dalej w rejonie ulicy Dobrego Pasterza będzie ze zwiększoną częstotliwością kursować linia nr 128. Na trasie między Nową Hutą a rejonem ronda Mogilskiego można będzie korzystać z innych linii autobusowych oraz tramwajowych.

Linie nr 142 i 148

Linia nr 142 na znacznej długości kursowała po podobnej trasie co tramwaje. W ostatnich latach wpływ na jej punktualność miało doprowadzenie do Nowej Huty wschodniej obwodnicy miasta, co spowodowało znaczne zwiększenie ruchu w rejonie al. Solidarności i ul. Ujastek. Dodatkowe utrudnienia w najbliższym czasie spowoduje planowana budowa kolejnego odcinka drogi S7 w rejonie Wzgórz Krzesławickich – ruch w rejon kombinatu będzie odbywał się tylko ul. Blokową.

Z tego względu ZTP zdecydowało się na skrócenie trasy linii nr 142 do przystanku „Kombinat” i połączyć ją w rejonie ul. Mrozowej z trasą likwidowanej linii nr 148. Linia nr 142 nadal zapewni dojazd do najbardziej oddalonej od linii tramwajowej części os. Na Stoku. Jednocześnie od 29 sierpnia na odcinku „Rondo Kocmyrzowskie” – plac Centralny – „Kombinat” – ul. Ujastek – „Wzgórza Krzesławickie” będzie kursować linia tramwajowa nr 1, która niemal w całości pokryje się z trasą obecnej linii nr 142.

Linie nr 163 i 193

Skrócenie trasy linii nr 163 do pętli „Szpital Rydygiera” pozwoli na poprawę punktualności poprzez wyeliminowanie przejazdu przez mocno zakorkowany rejon ul. Piasta Kołodzieja, gdzie równolegle kursują tramwaje. Połączenie starej części Nowej Huty z rejonem os. Piastów zapewnia przede wszystkim komunikacja tramwajowa, wspomagana przez linię nr 193. Ta ostatnia również powinna kursować bardziej regularnie dzięki wycofaniu jej z ul. Strzelców i skrócenie do pętli „Prądnik Czerwony”.

----------------------------------------------------------------

– Powyższe zmiany będą odpowiadały oczekiwaniom wielu pasażerów, chociaż dla niektórych będą one jednak oznaczały zmiany w codziennym podróżowaniu i konieczność przesiadki na inne niż dotychczas linie. Prosimy o wyrozumiałość. Niestety czynniki zewnętrzne wymusiły na nas powyższe zmiany – informuje ZTP.

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie po wprowadzeniu zmian będzie na bieżąco monitorować funkcjonowanie kursowania nowych linii autobusowych. Będzie m. in. prowadzona analiza napełnienia pojazdów i punktualności oraz co najistotniejsze z punktu widzenia pasażerów – będą zbierane i analizowane uwagi od mieszkańców, które będą miały wpływ na dalsze kształtowanie ewentualnych zmian i korekt istniejących rozkładów.

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 651
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: MichalTyniec » 24 sie 2022, 9:28

Kaszmir pisze: 24 sie 2022, 9:01 Wrzucam pełną odpowiedź Miasta co do zmian powakacyjnych, by była do archiwum:
https://www.krakow.pl/aktualnosci/26281 ... sowej.html
139 ma największe opóźnienia a jakoś nic z tym nie robią choć najwięcej skarg podobno jest, a dodatkowo skoro ma od września kursować co 15 min to przy spodziewanym wzroście natężenia ruchu to może pojawi się raz na godzinę w ilości paru sztuk jednocześnie, więc jeszcze większe awantury będą.

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: brovar » 24 sie 2022, 10:19

MichalTyniec pisze: 24 sie 2022, 9:28 139 ma największe opóźnienia a jakoś nic z tym nie robią choć najwięcej skarg podobno jest, a dodatkowo skoro ma od września kursować co 15 min to przy spodziewanym wzroście natężenia ruchu to może pojawi się raz na godzinę w ilości paru sztuk jednocześnie, więc jeszcze większe awantury będą.
Idąc logiką urzędnika można skrócić linię. :twisted:
"139" - Mistrzejowice - Mydlniki SKA.
Na reszcie trasy są tramwaje i "123" omijające korki na Rondzie Piastowskiego.
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

edek3253
Specjalista
Posty: 234
Rejestracja: 06 kwie 2021, 14:03

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: edek3253 » 24 sie 2022, 10:46

Co do linii 125 to owszem były skargi na punktualność, ale czy ludziom chodziło o skrócenie 125? Raczej jak się pojawiało 725 w czasie remontów to podkreślano, że taka linia jako DODATKOWA jest potrzebna.
Jest wiele innych miejsc, gdzie można pozyskać brygady - np. skasować 300 i przywrócić 252 w miejsce 192.

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 651
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: MichalTyniec » 24 sie 2022, 10:53

edek3253 pisze: 24 sie 2022, 10:46 Co do linii 125 to owszem były skargi na punktualność, ale czy ludziom chodziło o skrócenie 125? Raczej jak się pojawiało 725 w czasie remontów to podkreślano, że taka linia jako DODATKOWA jest potrzebna.
Jest wiele innych miejsc, gdzie można pozyskać brygady - np. skasować 300 i przywrócić 252 w miejsce 192.
Akurat 300 z tego co widzę regularnie ma bardzo dobre napełnienie i szybko zapewnia dojazd na lotnisko w porównaniu do 252, więc raczej na pewno jej nie zlikwidują.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: Scania_9640 » 24 sie 2022, 11:23

edek3253 pisze: 24 sie 2022, 10:46 Co do linii 125 to owszem były skargi na punktualność, ale czy ludziom chodziło o skrócenie 125? Raczej jak się pojawiało 725 w czasie remontów to podkreślano, że taka linia jako DODATKOWA jest potrzebna.
Jest wiele innych miejsc, gdzie można pozyskać brygady - np. skasować 300 i przywrócić 252 w miejsce 192.
Samo 252 nie wystarczy na Woli Justowskiej, zwłaszcza w roku szkolnym. Powinni 192 wydłużyć do lotniska.

krawiec
Specjalista
Posty: 320
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: krawiec » 24 sie 2022, 11:45

MichalTyniec pisze: 24 sie 2022, 10:53 Akurat 300 z tego co widzę regularnie ma bardzo dobre napełnienie i szybko zapewnia dojazd na lotnisko w porównaniu do 252, więc raczej na pewno jej nie zlikwidują.
300 ma dobre zapełnienie, bo przecież nic sensowniejszego nie ma z lotniska. SKA drogie, a 208 raz na godzinę.

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: brovar » 24 sie 2022, 11:47

Lepszy byłby na Piastów autobus przegubowy, można zlikwidować linię "193" i w jego miejsce skierować "163" po trasie Prądnik Czerwony - Piastów - Arka - Bieżanów - Miejskie Centrum Opieki przez cały tydzień f~20.
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 651
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Rozkłady powakacyjne 2022

Post autor: MichalTyniec » 24 sie 2022, 11:54

krawiec pisze: 24 sie 2022, 11:45 300 ma dobre zapełnienie, bo przecież nic sensowniejszego nie ma z lotniska. SKA drogie, a 208 raz na godzinę.
No zgadza się ale jest to linia dużo bardziej sensowna i szybsza niż 252 zatrzymujące się na każdym przystanku i jadące dwa razy dłużej.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 12 gości