Rozwój sieci tramwajowej

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Tramwajolog14 » 16 sie 2021, 22:21

A co z tramwajem na całych alejach oraz na Królowej Jadwigi do Salwatora? Była chyba też koncepcja mostu nad wisłą i tramwaju przez Nowaczyńskiego. To wszystko jest tutaj na mapce:
https://dziennikpolski24.pl/miasto-wyda ... 3-14630061

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Kaszmir » 07 paź 2021, 9:55

Tramwajolog14 pisze: 16 sie 2021, 22:21A co z tramwajem na całych alejach oraz na Królowej Jadwigi do Salwatora? Była chyba też koncepcja mostu nad wisłą i tramwaju przez Nowaczyńskiego. To wszystko jest tutaj na mapce:
https://dziennikpolski24.pl/miasto-wyda ... 3-14630061
Zbadałem temat. W google nie udało mi się znaleźć żadnych wzmianek nt. którejkolwiek z tych trzech linii. Odkryłem za to, że mapka z linkowanego przez Ciebie artykułu:
https://dziennikpolski24.pl/miasto-wyda ... d/40488353
jest dokładnie tą samą co projekt zaproponowany w 2018 przez pracowników i studentów PK - mapka jest w połowie artykułu:
https://dziennikpolski24.pl/krakow-poli ... 3-12989568

Wydaje się zatem, że autor tekstu po prostu wrzucił schemat PK jako koncepcję i sugestię, jednak nie są to oficjalne plany Krakowa. Zresztą, ta pierwsza mapka ma nawet podpis: "W 2016 r. specjaliści z Politechniki Krakowskiej zaproponowali podziemne korytarze tramwajowe, krzyżujące się w rejonie Rynku Głównego" co wydaje się potwierdzać tę wersję.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Tramwajolog14 » 25 paź 2021, 13:14

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/tramw ... 43273.html

Możliwe, że będą dwie nowe linie na południu, na Kliny i do węzła autostradowego.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: impuls » 11 wrz 2022, 19:38

Można powiedzieć, że w Krakowie po II wojnie światowej trwa nieustanny rozwój sieci tramwajowej. Co kilka lat dobudowywane jest nowe torowisko. Zaraz po wojnie budowano te w kierunku Nowej Huty i po niej. Ja skupię się od lat 70-ch do czasów obecnych.
1971 Ptaszyckiego (1977 węzeł Kopiec Wandy)
1974 Bieńczyce - Mistrzejowice (1976 Osiedle Piastów)
1975 Bronowice - Bronowice Małe
1975-78 Most Grunwaldzki -Brożka
1978 Prokocim - Nowy Bieżanów
W latach 1978-80 w ruchu w dni powszednie kieruje się 235 brygad tramwajowych. A w 1980 jest 28 linii tramwajowych od 1 do 28.
1981 - strajki początek spadków przewozów.
1984 Dworzec T. - Krowodrza G.
Później następuje kryzys lat 80-ch i trwa w latach 90-ch. Nie powstają nowe linie, spada ilość pasażerów i tramwajów w ruchu.
2000 Wielicka - Kurdwanów.
2007 Pawia - Dworzec T.
2008 Tunel pod Dworcem - stopniowy odczuwalny wzrost komunikacji tramwajowej.
2010 Rondo Grzegórzeckie - Mały Płaszów
2011-12 Brożka - Czerwone Maki
2015 Łącznik Lipska - Wielicka
2019 zawieszenie i 2020 odcięcie torowiska do Walcowni
2022 Łącznik Kurdwanów - Zakopiańska
Po oddaniu do ruchu w dni powszednie kieruje się 238 brygad tramwajowych, przy 22 liniach tramwajowych.
Około 1980 roku w ruchu było 20 pociągów 40 metrowych typu 2x102N, duża ilość 3xN i 2x105N. Od tego czasu powstało sporo nowych torowisk a ilość pociągów w ruchu jest podobna. Nastąpiło rozrzedzenie w stosunku do tamtych czasów a ilość linii jest nawet mniejsza.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Kaszmir » 12 wrz 2022, 8:44

impuls pisze: 11 wrz 2022, 19:382000 Wielicka - Kurdwanów.
2007 Pawia - Dworzec T.
2008 Tunel pod Dworcem - stopniowy odczuwalny wzrost komunikacji tramwajowej.
2010 Rondo Grzegórzeckie - Mały Płaszów
2011-12 Brożka - Czerwone Maki
2015 Łącznik Lipska - Wielicka
2019 zawieszenie i 2020 odcięcie torowiska do Walcowni
2022 Łącznik Kurdwanów - Zakopiańska
Spore spowolnienie w okresie 2015-2022: nie oddano żadnego nowego torowiska przez siedem lat, jeszcze jedno zlikwidowano. Wcześniej w ciągu ośmiu lat 2007-2015 średnio co dwa lata była nowa trasa. A jeszcze uwzględnijmy, że oddana teraz TŁ to krótki odcinek, zbudowany właściwie tylko "przy okazji" budowania drogi dla komunikacji indywidualnej.

Wprawdzie trasa do GN (2023) oraz do Mistrzejowic (2024?) podreperują statystyki, jednak ogólnie czuć że ostatnie siedem lat było suche dla inwestycji tramwajowych. Oby przyszłe lata były lepsze.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: fysztof » 12 wrz 2022, 9:05

Przypuszczam, że w pierwotnych założeniach tej dziury miało nie być - bo tu miał być tramwaj na GN. Ale że wyszło jak wyszło, to będzie kilka lat po pierwotnie wróżonych terminach...
Szkoda, że tego czasu nie wykorzystano na 'mniejsze' rzeczy, ale równie ważne - np. łącznik Kurdwanów - Bieżanów czy tramwaj wzdłuż Piastowskiej. Gdyby się za to zabrano 10 lat wcześniej, to właśnie mielibyśmy kilka istotnych usprawniaczy. Niestety władza ma parcie na medialne inwestycje, więc te mniejsze zostały zepchnięte w niebyt:-/ Szkoda.
Podoba mi się, że chce to zmienić wiceprezydent Kulig. Ciekawe czy się przebije.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Jaky » 12 wrz 2022, 9:27

Kaszmir pisze: 12 wrz 2022, 8:44 Spore spowolnienie w okresie 2015-2022: nie oddano żadnego nowego torowiska przez siedem lat, jeszcze jedno zlikwidowano. Wcześniej w ciągu ośmiu lat 2007-2015 średnio co dwa lata była nowa trasa. A jeszcze uwzględnijmy, że oddana teraz TŁ to krótki odcinek, zbudowany właściwie tylko "przy okazji" budowania drogi dla komunikacji indywidualnej.

Wprawdzie trasa do GN (2023) oraz do Mistrzejowic (2024?) podreperują statystyki, jednak ogólnie czuć że ostatnie siedem lat było suche dla inwestycji tramwajowych. Oby przyszłe lata były lepsze.
Ale też zobacz, że w ostatnich latach bardzo przyspieszyła modernizacja już istniejących torowisk. Co prawda taka Kościuszki czy Starowiślna nadal czekają na swoje dni, jednak jest naprawdę wiele odcinków czy nawet samych rozjazdów, które zostały wymienione. Nie pamiętam w ciągu 20 lat kadencji JM aż takiego tempa.
A co do Mistrzejowic to Miasto w swoich wypowiedziach używa już roku oddania 2025.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kucyk » 12 wrz 2022, 13:05

fysztof pisze: 12 wrz 2022, 9:05 Przypuszczam, że w pierwotnych założeniach tej dziury miało nie być - bo tu miał być tramwaj na GN. Ale że wyszło jak wyszło, to będzie kilka lat po pierwotnie wróżonych terminach...
Szkoda, że tego czasu nie wykorzystano na 'mniejsze' rzeczy, ale równie ważne - np. łącznik Kurdwanów - Bieżanów czy tramwaj wzdłuż Piastowskiej. Gdyby się za to zabrano 10 lat wcześniej, to właśnie mielibyśmy kilka istotnych usprawniaczy. Niestety władza ma parcie na medialne inwestycje, więc te mniejsze zostały zepchnięte w niebyt:-/ Szkoda.
Podoba mi się, że chce to zmienić wiceprezydent Kulig. Ciekawe czy się przebije.
Ja tylko dodam, że wmawiano nam, że przy budowie tramwaju na GN będą chcieli jednocześnie budować trasę tramwajową na osiedle Azory a nawet dalej. :lol:

Jak zwykle - puste slogany .... :evil:
Kaszmir pisze: 12 wrz 2022, 8:44 Spore spowolnienie w okresie 2015-2022: nie oddano żadnego nowego torowiska przez siedem lat, jeszcze jedno zlikwidowano. Wcześniej w ciągu ośmiu lat 2007-2015 średnio co dwa lata była nowa trasa. A jeszcze uwzględnijmy, że oddana teraz TŁ to krótki odcinek, zbudowany właściwie tylko "przy okazji" budowania drogi dla komunikacji indywidualnej.

Wprawdzie trasa do GN (2023) oraz do Mistrzejowic (2024?) podreperują statystyki, jednak ogólnie czuć że ostatnie siedem lat było suche dla inwestycji tramwajowych. Oby przyszłe lata były lepsze.
Dziwny zbieg okoliczności? A kto w kraju chce zniszczyć samorządność itd? Mnie to co widzimy wcale nie dziwi. Generalnie mamy wielkie spowolnienia czy to w miastach czy przy budowach autostrad, tras szybkiego ruchu itd. :roll:

Ale znajdą się (nawet tutaj) przecież orędownicy "najlepszej" partii i rządzących. :|

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Zieleńczanin » 12 wrz 2022, 14:44

Swego czasu popełniłem zestawienie efektywnych* długości sieci tramwajowej w miastach Polski. Oto wyniki (poza Warszawą ująłem wyłącznie sieć tramwajową):
Spoiler
1. Warszawa - 356,6 km sieci tramwajowej + 38,3 km sieci metra = 394,9 km = 2,2 km sieci/10 tys. mieszkańców (w tym 1,99 km sieci tramwajowej/10 tys. mieszkańców).
2. Łódź** - 124,1 km = 1,87 km/10 tys. mieszkańców.
3. Chorzów*** - 18 km = 1,70 km/10 tys. mieszkańców.
4. Bytom*** - 27 km = 1,65 km/10 tys. mieszkańców.
5. Szczecin - 65,5 km = 1,65 km/10 tys. mieszkańców.
6. Sosnowiec*** - 32 km = 1,63 km/10 tys. mieszkańców.
7. Wrocław - 95 km = 1,48 km/10 tys. mieszkańców.
8. Poznań - 77 km = 1,42 km/10 tys. mieszkańców.
9. Zabrze*** - 24 km = 1,40 km/10 tys. mieszkańców.
10. Elbląg - 16 km = 1,36 km/10 tys. mieszkańców.
11. Toruń - 26,8 km = 1,35 km/10 tys. mieszkańców.
12. Kraków - 98,5 km = 1,26 km/10 tys. mieszkańców.
13. Gdańsk - 58,1 km = 1,23 km/10 tys. mieszkańców.
14. Bydgoszcz - 41,4 km = 1,21 km/10 tys. mieszkańców.
15. Ruda Śląska*** - 16 km = 1,17 km/10 tys. mieszkańców.
16. Katowice*** - 33,2 km = 1,15 km/10 tys. mieszkańców.
17. Gorzów Wielkopolski - 12,2 km = 1,02 km/10 tys. mieszkańców.
18. Grudziądz - 9 km = 0,97 km/10 tys. mieszkańców.
19. Częstochowa - 14,8 km = 0,68 km/10 tys. mieszkańców.
20. Olsztyn - 11 km = 0,64 km/10 tys. mieszkańców.
21. Mysłowice*** - 4,2 km = 0,57 km/10 tys. mieszkańców.
22. Gliwice - 0,008 km = 0,0004 km/10 tys. mieszkańców.

* - efektywna długość, czyli po prostu długość bez patrzenia na liczbę torów danego torowiska.
** - dokładna długość sieci tramwajowej w samym mieście nieznana, przyjąłem to, co podaje Wikipedia mimo podejrzeń, że to dane dla całej aglomeracji.
*** - ze względu na ogrom odcinków jednotorowych niemożliwym wydaje się dokładne określenie długości torowisk w śląskich miastach.
Jak wypada Kraków? Słabo. Zakładając, że chcemy dążyć do standardu warszawskiego (a przecież tak jest), to brakuje nam jakichś 57 km sieci tramwajowej i 16,4 km sieci metra. Czyli w zasadzie podwojenie sieci.
I o ile do Warszawy nam oczywiście sporo brakuje, to nawet taki Szczecin ma znacznie bardziej gęstą sieć.
Tu należy też powiedzieć, że Kraków jest obecnie (doliczając 50 000 imigrantów z Ukrainy) drugim największym miastem UE bez metra, mniejszym jedynie od Kolonii, mającej z kolei wybitnie dobrze rozbudowaną nomen omen kolej, mającą 12 linii i uznawaną nawet za premetro. Quo vadis, krakowski zbiorkomie? I dlaczego nie w stronę szybkiego transportu szynowego?

rumcajs
Pasażer
Posty: 44
Rejestracja: 28 lut 2020, 0:50

Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: rumcajs » 12 wrz 2022, 15:56

Zieleńczanin pisze: 12 wrz 2022, 14:44 1. Warszawa - 356,6 km sieci tramwajowej + 38,3 km sieci metra = 394,9 km = 2,2 km sieci/10 tys. mieszkańców (w tym 1,99 km sieci tramwajowej/10 tys. mieszkańców).
356,6km to sumaryczna długość wszystkich 28 linii. Sieć w 2017r. miała chyba 132km, a od tego czasu się rozbudowała nieznacznie na Bemowie i Nowodworach.

outofrange
Pasażer
Posty: 38
Rejestracja: 18 lip 2020, 10:59

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: outofrange » 12 wrz 2022, 21:04

Zieleńczanin pisze: 12 wrz 2022, 14:44 Tu należy też powiedzieć, że Kraków jest obecnie (doliczając 50 000 imigrantów z Ukrainy) drugim największym miastem UE bez metra, mniejszym jedynie od Kolonii, mającej z kolei wybitnie dobrze rozbudowaną nomen omen kolej, mającą 12 linii i uznawaną nawet za premetro. Quo vadis, krakowski zbiorkomie? I dlaczego nie w stronę szybkiego transportu szynowego?
Trochę offtop: pamiętam swój podziw, kiedy jechałem w Kolonii linią tramwajową, poprowadzoną po nieużywanej trasie kolejowej, zaadaptowanej pod tramwaj. Tak trochę jak tutaj mogła być ul. Podgórska, Kocmyrzówka czy obwodnica kolejowa. Rampy, priorytet tramwaju. A wszystko to dzięki - zapewne - nie roz**eniu struktury własnościowej i zarządczej infrastruktury torowej.
https://www.google.com/maps/@50.9013617 ... 56!5m1!1e2

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Kaszmir » 13 wrz 2022, 9:46

Zieleńczanin pisze: 12 wrz 2022, 14:44Swego czasu popełniłem zestawienie efektywnych* długości sieci tramwajowej w miastach Polski.
Zieleńczanin pisze: 12 wrz 2022, 14:44* - efektywna długość, czyli po prostu długość bez patrzenia na liczbę torów danego torowiska.
** - dokładna długość sieci tramwajowej w samym mieście nieznana, przyjąłem to, co podaje Wikipedia mimo podejrzeń, że to dane dla całej aglomeracji.
*** - ze względu na ogrom odcinków jednotorowych niemożliwym wydaje się dokładne określenie długości torowisk w śląskich miastach.
Dzięki Zieleńczanin! Podobnie jak z porównaniem wzkm między miastami, statystyka długości torów jest bardzo potrzebna, acz i tu trzeba uważać co i jak porównywać. Jednotory są problematyczne, zwłaszcza że niektóre potrafią być dwukierunkowe, a inne jednokierunkowe. Wg mnie (i z tego co kojarzę, często podawane jest to w ten sposób), warto zmierzyć długość pojedynczego toru, czyli normalne torowiska liczyć x2 (tory w dwie strony).

Jeśli uwzględniać aglomerację, to trzeba by też podzielić przez liczbę mieszkańców tejże. Łatwiej raczej policzyć bez, tylko trzeba by wyciągnąć z urzędów długość łódzkich torowisk wewnątrz miasta.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka

Post autor: kbieniu7 » 10 paź 2022, 21:56

Ahoj,

Na SSC rozgorzała dyskusja na temat Trasy Pychowickiej oraz Zwierzynieckiej, a dokładniej to, na ile sensowny jest proponowany wzdłuż nich tramwaj i czy może nie lepiej obwodowy tramwaj projektować jako połączenie Kapelanki z Piastowską. Jak sądzicie Wy?

Z tej okazji pozwolę przekleić to, co narysowałem na potrzeby tamtej dyskusji. Czy lepsza linia tramwajowa puszczona mostem/tunelem na Salwator, czy raczej omijać miejsce problematyczne od strony zabytków i tunelowania pod Wisłą w okolicy Klasztoru Norbertanek i iść wzdłuż Mostu Zwierzynieckiego oraz tunelem w okolice skrzyżowania Piastowskiej i Królowej Jadwigi?

Pomarzyć zawsze można... Ehh, te sny o wielkim Krakowie ;)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: sorig » 10 paź 2022, 22:52

To jest właśnie rozwiązanie, które warto wspierać w ramach obu tras, a nie bezsensowna obwodnica tramwajowa praktycznie bez żadnych generatorów ruchu po drodze. Taniej i przede wszystkim przydatniej!

Wariant czerwony byłby raczej trudny do realizacji, chociaż z punktu widzenia transportowego przynajmniej równie atrakcyjny co niebieski. Ale w tym drugim można zgrabnie wyskoczyć z Sikornika tunelem od razu na most na Wiśle i to zaraz obok istniejącego drogowego.

IMO niebieski lepszy.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kot_feliks » 10 paź 2022, 23:30

Imho zależy, jak to będzie powiązane z całością sieci KMK.

Z jednej strony wariant czerwony wydaje się atrakcyjniejszy, gdyż obsługuje rejony bliżej centrum, tylko... to są głównie rejony zabudowy jednorodzinnej. Nawet wliczając w to Salwator, to tam głównym generatorem ruchu są obecnie 2xx, a realizując wariant niebieski byłby to + jeden przystanek.

Czas przejazdu w jednym i drugim wariancie zapewne porównywalny.

Na plus niebieskiego świadczy znowuż potencjał ew. P+R i pętli autobusowej, gdzie całość punktu przesiadkowego będzie zlokalizowana właśnie przy TP/Z.

Reasumując, za czerwonym byłbym jedynie w sytuacji lokalizacji P+R oraz pętli autobusowej na Salwatorze, na co raczej nie ma szans. Przy lokalizacji P+R oraz pętli w platynowym obecnie miejscu wygrywa imho wariant niebieski, który zdecydowanie lepiej obsługuje przesiadki, przy porównywalnym czasie przejazdu przy podróżach w skali miasta.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości