Kryzys kadrowy
Re: Kryzys kadrowy
Kilka pytań/wątpliwości...
1. Dlaczego kierowca/motorniczy na etacie nie może pracować na dwurazówkach? Wewnętrzny przepis MPK? Przecież wtedy dzienny czas pracy z przerwą może wynosić 13 godzin. Przy czym przerwa musi wynosić max 5 godzin, lub 6 godzin przy czasie pracy poniżej 7 godzin.
2. Co do brygad całodziennych, kierowcy/motorniczowie na etacie mają jakiś zapis, że nie mogą pracować powyżej 10 godzin dziennie?
1. Dlaczego kierowca/motorniczy na etacie nie może pracować na dwurazówkach? Wewnętrzny przepis MPK? Przecież wtedy dzienny czas pracy z przerwą może wynosić 13 godzin. Przy czym przerwa musi wynosić max 5 godzin, lub 6 godzin przy czasie pracy poniżej 7 godzin.
2. Co do brygad całodziennych, kierowcy/motorniczowie na etacie mają jakiś zapis, że nie mogą pracować powyżej 10 godzin dziennie?
Re: Kryzys kadrowy
De facto mogliby, ale MPK musiałoby pewnie sypnąć więcej groszy za przerwę miedzy pracą, a tak to ajentom dają chyba z 15zł/h za nic nie robienie i to tyle. W Gdyni jak najbardziej etatowi kierowcy pracują na dwurazówkach.kamw89 pisze: ↑14 wrz 2022, 18:47 Kilka pytań/wątpliwości...
1. Dlaczego kierowca/motorniczy na etacie nie może pracować na dwurazówkach? Wewnętrzny przepis MPK? Przecież wtedy dzienny czas pracy z przerwą może wynosić 13 godzin. Przy czym przerwa musi wynosić max 5 godzin, lub 6 godzin przy czasie pracy poniżej 7 godzin
Re: Kryzys kadrowy
Zapłata za przerwę w dwurazówce wynosi 50% wynagrodzenia zasadniczego. Więc różnica dla pracodawcy niewielka.
Re: Kryzys kadrowy
Na początku wyjaśnijmy co się zalicza do czasu pracy kierowcy.kamw89 pisze: ↑14 wrz 2022, 18:47 Kilka pytań/wątpliwości...
1. Dlaczego kierowca/motorniczy na etacie nie może pracować na dwurazówkach? Wewnętrzny przepis MPK? Przecież wtedy dzienny czas pracy z przerwą może wynosić 13 godzin. Przy czym przerwa musi wynosić max 5 godzin, lub 6 godzin przy czasie pracy poniżej 7 godzin.
2. Co do brygad całodziennych kierowcy/motorniczowie na etacie mają jakiś zapis, że nie mogą pracować powyżej 10 godzin dziennie?
Do czasu pracy kierowcy zaliczamy:
-czas prowadzenia pojazdu,
-czas poświęcony na wykonywanie pracy innej,
-okresy przerw
-jak również okresy pozostawania w dyspozycyjności.
Ad.1.
Może, ale nie zawsze, gdyż musi pilnować (pracodawca i kierowca) tygodniowego i dwutygodniowego czasu pracy 60 i 90 godzin prowadzenia pojazdu. (Niżej rozpisane dokładniej).
Ad.2
Odpowiedź na to masz w zapisach ustawy o czasie pracy kierowców (Dz.U.2012.1155 j.t. z późn. zm.).
Ustawa o czasie pracy kierowców w Rozdziale 4a wskazuje okresy prowadzenia pojazdów, obowiązkowe przerwy w prowadzeniu i gwarantowane okresy odpoczynku kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km.
Linie regularne na trasach do 50 km w skrócie:
Dobowy okres prowadzenia pojazdu – maksymalnie 10 godzin
Dobowy odpoczynek – minimum 11 godzin
Max. Tygodniowy okres prowadzenia – 60 godzin
Max. Dwutygodniowy okres prowadzenia – 90 godzin
Tygodniowy odpoczynek – 35 godzin
W systemie równoważonego czasu pracy (12 godzin), kierowca może maksymalnie 10 godzin spędzić na kierowaniu pojazdem.
Przerwa w czasie pracy:
Jeżeli czas prowadzenia pojazdu 6 – 8 godzin kierowcy przysługuje przerwa 30 min
Jeżeli czas prowadzenia pojazdu powyżej 8 godzin kierowcy przysługuje przerwa 45 min
PRZERWA 30 min lub 45 min przysługuje przed upływem 6 godzin prowadzenia pojazdu, w tym jedna musi wynosić przynajmniej 15 min
Odpoczynek dzienny:
Art. 14. ust o czasie pracy kierowców
1. W każdej dobie kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Dobowy odpoczynek, z wyłączeniem odpoczynku kierowców, o których mowa w rozdziale 4a, może być wykorzystany w pojeździe jeżeli pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w miejsce do spania.
Kierowca musi odebrać w dobie przynajmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku, z czego wynika jego czas pracy NIE MOŻE przekroczyć 13 godzin w danej dobie.
Re: Kryzys kadrowy
Akurat ustawę znam dokładnie. Pracuję na rozkładach więc czas pracy, przerwy, etc znam dokładnie.GoMeZz391 pisze: ↑14 wrz 2022, 20:53 Na początku wyjaśnijmy co się zalicza do czasu pracy kierowcy.
Do czasu pracy kierowcy zaliczamy:
-czas prowadzenia pojazdu,
-czas poświęcony na wykonywanie pracy innej,
-okresy przerw
-jak również okresy pozostawania w dyspozycyjności.
Ad.1.
Może, ale nie zawsze, gdyż musi pilnować (pracodawca i kierowca) tygodniowego i dwutygodniowego czasu pracy 60 i 90 godzin prowadzenia pojazdu. (Niżej rozpisane dokładniej).
Ad.2
Odpowiedź na to masz w zapisach ustawy o czasie pracy kierowców (Dz.U.2012.1155 j.t. z późn. zm.).
Ustawa o czasie pracy kierowców w Rozdziale 4a wskazuje okresy prowadzenia pojazdów, obowiązkowe przerwy w prowadzeniu i gwarantowane okresy odpoczynku kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km.
Linie regularne na trasach do 50 km w skrócie:
Dobowy okres prowadzenia pojazdu – maksymalnie 10 godzin
Dobowy odpoczynek – minimum 11 godzin
Max. Tygodniowy okres prowadzenia – 60 godzin
Max. Dwutygodniowy okres prowadzenia – 90 godzin
Tygodniowy odpoczynek – 35 godzin
W systemie równoważonego czasu pracy (12 godzin), kierowca może maksymalnie 10 godzin spędzić na kierowaniu pojazdem.
Przerwa w czasie pracy:
Jeżeli czas prowadzenia pojazdu 6 – 8 godzin kierowcy przysługuje przerwa 30 min
Jeżeli czas prowadzenia pojazdu powyżej 8 godzin kierowcy przysługuje przerwa 45 min
PRZERWA 30 min lub 45 min przysługuje przed upływem 6 godzin prowadzenia pojazdu, w tym jedna musi wynosić przynajmniej 15 min
Odpoczynek dzienny:
Art. 14. ust o czasie pracy kierowców
1. W każdej dobie kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Dobowy odpoczynek, z wyłączeniem odpoczynku kierowców, o których mowa w rozdziale 4a, może być wykorzystany w pojeździe jeżeli pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w miejsce do spania.
Kierowca musi odebrać w dobie przynajmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku, z czego wynika jego czas pracy NIE MOŻE przekroczyć 13 godzin w danej dobie.
Pytałem dlaczego kierowca/motorniczy nie może pracować dłużej niż10 godzin. Pracować. Bo co innego jest czas pracy a co innego czas jazdy.
Bo z tego co się orientuję to większość firm w komunikacji miejskiej stosuje zasadę, że przy wypłacie wszystko zalicza jako jazdę (prowadzenie, przerwy, OC itd), ale w rozliczeniu czasu pracy/czasu jazdy stosuje inną zasadę, mianowicie przerwa to przerwa (z wyjątkiem obowiązkowych) a reszta to jazda. I wtedy już "rozliczenia" różnią się między sobą.
Re: Kryzys kadrowy
Od października komunikacja miejska w Krakowie ma kursować częściej
https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/ ... c-czesciej
https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/ ... c-czesciej
„Udało się zatrudnić dodatkowe osoby. W samym wrześniu zatrudniliśmy na umowę o pracę 9 dodatkowych pracowników. Powróciło do pracy 17 ajentów. A na kursach jest aktualnie 29 pracowników, którzy systematycznie będą pojawiać się w firmie” - zapewnia prezes spółki Rafał Świerczyński.
Pojawiła się też grupa dodatkowych pracowników, którzy są gotowi pracować tylko w weekendy. Zmiana rozkładu jazdy to już decyzja Zarządu Transportu Publicznego.
Radio Alex 105,2 FM
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
-
- Ekspert
- Posty: 1828
- Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
- Lokalizacja: Balice
Re: Kryzys kadrowy
Ciekawe na jak długo, pewnie tylko na chwilę aż nowi zobaczą jaka jest atmosfera w firmie.Łukasz pisze: ↑15 wrz 2022, 17:07 Od października komunikacja miejska w Krakowie ma kursować częściej
https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/ ... c-czesciej
Re: Kryzys kadrowy
Jest tak dlatego, że w pracy kierowcy trzeba zastosować i zgrać przepisy prawa pracy, oraz przepisy o czasie pracy kierowcy.kamw89 pisze: Akurat ustawę znam dokładnie. Pracuję na rozkładach więc czas pracy, przerwy, etc znam dokładnie.
Pytałem dlaczego kierowca/motorniczy nie może pracować dłużej niż10 godzin. Pracować. Bo co innego jest czas pracy a co innego czas jazdy.
Bo z tego co się orientuję to większość firm w komunikacji miejskiej stosuje zasadę, że przy wypłacie wszystko zalicza jako jazdę (prowadzenie, przerwy, OC itd), ale w rozliczeniu czasu pracy/czasu jazdy stosuje inną zasadę, mianowicie przerwa to przerwa (z wyjątkiem obowiązkowych) a reszta to jazda. I wtedy już "rozliczenia" różnią się między sobą.
Wysłane przy użyciu Tapatalka
Re: Kryzys kadrowy
Dzięki za odpowiedź, która nic nie wniosła. Z twojej odpowiedzi wynika, że każda firma interpretuje po swojemu przepisy.
Przepisy ogólne (ustawy, rozporządzenia, dyrektywy) są dla wszystkich ale większość firm posiada np. układ zbiorowy, w którym mogą być różne zapisy typu praca od 4 godz. do 10 godz. (Tramwaje Warszawskie), praca do 11 godz. (MZA Warszawa).
-
- Pasażer
- Posty: 27
- Rejestracja: 09 wrz 2022, 18:04
Re: Kryzys kadrowy
Mam pytanie odnośnie Mobilisa.
1. Czy opłaca się robić u nich kurs? Czy ma się obniżone wynagrodzenie, czy jest lojalka?
2. Co w przypadku, gdyby jakimś cudem Mobilis nie wygrał kolejnego przetargu, a umowa związana z kursem obowiązywała?
1. Czy opłaca się robić u nich kurs? Czy ma się obniżone wynagrodzenie, czy jest lojalka?
2. Co w przypadku, gdyby jakimś cudem Mobilis nie wygrał kolejnego przetargu, a umowa związana z kursem obowiązywała?
Re: Kryzys kadrowy
Ja tylko napiszę, że warto zapytać się bezpośrednio w kadrach u przewoźnika. Jasne, tu też Ci odpowiedzą, ale myślę, że mili ludzie z Mobilisu chętnie odpowiedzą na nurtujące Cię pytanianaruszewicz pisze: ↑27 wrz 2022, 19:10 Mam pytanie odnośnie Mobilisa.
1. Czy opłaca się robić u nich kurs? Czy ma się obniżone wynagrodzenie, czy jest lojalka?
2. Co w przypadku, gdyby jakimś cudem Mobilis nie wygrał kolejnego przetargu, a umowa związana z kursem obowiązywała?
Re: Kryzys kadrowy
https://www.eska.pl/warszawa/czesc-kier ... -te4C.htmlOd 1 października pensje pracowników Mobilisu wzrosło o 10%. Kolejna, skromna podwyżka jest zapowiadana na 1 stycznia. Wynagrodzenie wzrośnie wówczas o co najmniej 4% funduszu płac w stosunku do pensji z września.
Artykuł dotyczy Warszawy, ale w Krakowie doszło do takich samych podwyżek.
Re: Kryzys kadrowy
A to "niespodzianka"!
MPK kontra ZTP: Tajne informacje o problemach kadrowych, wsteczne aneksy, brak kompleksowej kontroli
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/mpk-k ... 48342.html
MPK kontra ZTP: Tajne informacje o problemach kadrowych, wsteczne aneksy, brak kompleksowej kontroli
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/mpk-k ... 48342.html
MPK próbowało ukryć przed Zarządem Transportu Publicznego pogłębiający się kryzys kadrowy. Dopiero majowe problemy przełamały zmowę milczenia – wynika z dokumentów zgromadzonych przez komisję rewizyjną rady miasta.
Re: Kryzys kadrowy
Według najnowszych informacji z ZTP, które są w moim posiadaniu, wynika iż do ich urzędu w ostatnim czasie nie wpłynęła informacja o brakach kadrowych w MPK.
ZTP pisze:Ponadto informujemy, że w ostatnim czasie nie wpłynęły żadne informacje od Operatora MPK S.A. o brakach kadrowych w przedsiębiorstwie.
Re: Kryzys kadrowy
Biorąc pod uwagę planowane cięcia, to za niedługo MPK raczej zacznie zwalniać prowadzących
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość