Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: fysztof » 16 mar 2022, 13:36

Generalnie słabe są te koncepcje i przy tak dużym projekcie uważam, że zdecydowanie lepiej powinny być przemyślane. Tak przede wszystkim co mnie kłuje:
- w zasadzie tylko jeden wariant próbuje jakoś poprawić integrację komunikacji autobusowej i tramwajowej (czyli W2)
- żaden wariant nie rozwiązuje istniejących problemów (np. brak przystanku na Kostaneckiego)
- mało który zakłada dostosowanie infrastruktury drogowej i realne zrównoważenie środków transportu (czytaj np. dwa pasy ruchu ogólnego)
Według mnie powinno w ramach koncepcji uwzględnić się takie dwie kwestie:

a. Zmianę charakteru samej ulicy Wielickiej.
Obecny wygląd Wielickiej odstrasza i odpycha. Jest reliktem lat 80/90-tych, kiedy była drogą wojewódzką. Aktualnie powinna być to 'zwykła' miejsca ulica. Czytaj bardziej przypominająca charakterem aleję niż ściek komunikacyjny.
Inspiracją może być np. wiedeński ring (kliknij) lub ewentualnie Budapeszt (kliknij).
Doskonale by było, gdyby w tak ingerującym w przestrzeń projekcie jak budowa tramwaju do Rżąki / Wieliczki uwzględnić coś więcej niż położenie szyn...
Osobiście naprawdę widziałbym taki układ: chodnik | droga rowerowa | PAT | 2x2 ogólne | PAT | droga rowerowa | chodnik. Poszczególne ciągi oddzielone pasami zieleni z nasadzeniami, krzewami i drzewami. Coś a'la adaptacja "Kondratowicza 2.0" z Warszawy:
Obrazek
Teraz już można by wykorzystać okazję i taką ulicę zacząć budować! Czyli na odcinku od węzła autostradowego do skrzyżowania z Teligi włącznie stworzyć aleję. A później przy kolejnej okazji tworzyć dalej. Jeśli teraz szansa będzie stracona, kolejna przyjdzie za kilkadziesiąt lat...

b. "Uprzyjaźnienie" skrzyżowania Wielickiej i Teligi z perspektywy pieszych i pasażerów KM
To obecnie węzeł przeciw-pieszy i przeciw-rowerowy. Przejście w poprzek Wielickiej jest bardzo nieprzyjemne. Według mnie konieczne jest m.in.:
- zlikwidowanie dedykowanego prawoskrętu z Wielickiej w Kostaneckiego
- zwężenie pasów ruchu (maks. 3,00m a jeszcze lepiej 2,75m)
- wyprostowanie przebiegu dróg dla rowerów
- przybliżenie przystanków tramwajowych i autobusowych do siebie oraz ich integrację
No i znów - w ramach koncepcji mocno sugeruję rozważenie budowy węzła dwupoziomowego, ale odwrotnie niż to na Mogilskim zrobiono: czyli u góry komunikacja miejska, piesi i rowery - a na dole ruch ogólny. Miejsca jest sporo i powinno dać się to zrobić z umieszczeniem tarczy skrzyżowania pod poziomem komunikacyjno-pieszym. Od strony Wielickiej na pewno, od Teligi już jest niżej więc tym łatwiej. Problemem może być Kostaneckiego, ale jeśli tak - to nawet kosztem pozostawienia wyłącznie dostępu do niej dla KM (od góry) plus prawoskrętów Wielicka-Kostaneckiego oraz Kostaneckiego-Wielicka.

Podsumowując - obecnym wariantom brak odwagi, brak myślenia perspektywicznego. Utrwalają obecną bylejakość i 'betonują' Wielicką na kolejne lata:-/

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kbieniu7 » 23 wrz 2022, 22:38

https://obywatelski.krakow.pl/konsultac ... rzaka.html
Konsultacje dotyczące budowy linii tramwajowej na os. Rżąka

Prezydent Miasta Krakowa, zaprasza mieszkańców do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących opracowania pn. „Wielowariantowa koncepcja budowy linii tramwajowej pomiędzy skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego a osiedlem Rżąka wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem Park&Ride”.

Celem trwających od 23 września do 14 października 2022 r. konsultacji jest wybór najkorzystniejszego dla mieszkańców przebiegu linii tramwajowej do osiedla Rżąka, a także umożliwienie im zgłoszenia uwag do przedstawianych rozwiązań koncepcyjnych.
(...)
Formy prowadzenia konsultacji:
- Telefoniczne dyżury eksperckie:

termin I: 27 września 2022 r. od 10:00 do 11:00
termin II: 11 października 2022 r. od 15:30 do 17:00.
Pod numerami telefonów:

Sweco Polska Sp. z o.o.: +48 607 962 010
Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa: 12 616 99 71.
- Spotkanie z mieszkańcami: 6 października 2022 roku godz. 18.00 – Szkoła Podstawowa nr 157, ul. Rydygiera 20 (przedstawienie prezentacji wykonanej na podstawie rozwiązań koncepcyjnych zaproponowanych korytarzy drogowo-tramwajowych do osiedla Rżąka, dyskusja, na której zbierane będą stanowiska osób obecnych na spotkaniu).

- Formularz konsultacyjny: Uwagi, opinie oraz propozycje rozwiązań można zgłaszać za pomocą formularza konsultacyjnego dostępnego na stronie „Obywatelski Kraków” oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa w nieprzekraczalnym terminie do dnia 14 października 2022 r. Formularz można przekazać:
- w formie skanu/zdjęcia drogą elektroniczną na adres e-mail: gk.umk@um.krakow.pl;
- pocztą tradycyjną na adres: Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa, ul. Wielopole 17a, 31-072 Kraków;
- poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) z dopiskiem „Konsultacje dotyczące budowy linii tramwajowej do osiedla Rżąka”.
W załącznikach na stronie wizualizacje oraz pdfy z wariantami, które też były na audytach. W5 to skrzyżowanie tramwajowe w tunelu, a W7 to ul. Wielicka w tunelu i rondo na powierzchni. Moje ogólne uwagi do wszystkich wariantów:

1. Na odcinku Teligi - A4 jest za dużo przystanków. Zmniejszy to prędkość tramwajów, co ze względu na odległości pokonywane przez pasażerów z Bieżanowa/Rżąki/Wieliczki, będzie mocno odczuwalne i zmniejszy atrakcyjność tramwaju. Należałoby zlikwidować przystanek "Jerzmanowskiego" i zachować ten, na skrzyżowaniu z ul. Orwid. Będzie to kompromisem pomiędzy dojściem do Szpitala, Miejskiego Centrum Opieki, oraz osiedlem starych bloków przy ul. Kurczaba. Jeśli tramwaj by biegł po północnej stronie Wielickiej, byłoby to nawet lepszym rozwiązaniem dla tego osiedla, ze względu na brak konieczności przekraczania jezdni.

2. Przecinanie przez torowisko tramwajowe ul. Wielickiej na wysokości szpitala w Prokocimiu to zły pomysł. W tym miejscu ul. Wielicka ma większe natężenie ruchu drogowego, jak i będzie miała więcej tramwajów niż np. na Rżące (dochodzi ruch z ul. Teligi). Ponadto jest to dodatkowa szykana spowalniająca tramwaje. Lepiej zostawić na całej długości tramwaj po północnej stronie ul. Wielickiej. Ułatwi to też dojście mieszkańcom osiedli, którzy nie będą musieli przekraczać jezdni w drodze na przystanek (gdy tramwaj jest na środku, każdy musi przekraczać jezdnię) oraz przyjemniej będzie oczekiwać na tramwaj niż pomiędzy jezdniami.

3. Należy zastanowić się, czy aby będzie prowadzony ruch liniowy w relacji Wieliczka-Nowy Bieżanów i czy potrzebne są przystanki za skrzyżowaniami. Lepszym wyjściem może być pozostawienie pary przystanków od strony centrum (jak obecnie). Ułatwiłoby to mocno przesiadki w relacji Wieliczka-Nowy Bieżanów, w tym także z/na autobusy, gdyż nie trzeba by było pokonywać pieszo całego skrzyżowania. Można pozostawić w projekcie rozjazdy we wszystkich kierunkach na potrzeby awaryjne.

4. Na skrzyżowaniu Wielicka/Teligi/Kostaneckiego:
- rozważyć utworzenie zatoki autobusowej w stronę Wieliczki również za skrzyżowaniem.
- rozważyć zachowanie dwóch pasów do skrętu w lewo w ul. Teligi. Prawy z nich mógłby być pasem dla autobusów i prowadzić w otwartą zatokę za skrzyżowaniem. Byłaby to śluza dla autobusów, która zapobiegłaby sytuacjom, gdzie autobus stałby w długiej kolejce do skrętu w lewo, tracąc czas. Zwracam uwagę, że całkiem spory ruch jest w tej relacji.4.

5. Jeśli tramwaj miałby kończyć na Rżące, to być może lepszym wariantem jest pętla w okolicy szpitala (wariant W3). Dzięki temu mamy bezpośrednie (niemal pod drzwi) obsłużenie nowego szpitala, który jest olbrzymio ważnym punktem na mapie Krakowa. Jednocześnie wtedy nie ma sensu parking P+R przy ul. Wielickiej (a W3 mimo wszystko go tam zakłada).

6. Wariant W4 wydaje się mieć mało sensu, ze względu na znaczne wydłużenie trasy i czasu przejazdu tramwaju dla pasażerów z Wieliczki (bardzo ważne przy tych odległościach) oraz umiejscowienie pętli tramwajowej w słabo zaludnionym terenie.

7. Z dwóch wariantów wielopoziomowych: W5 (tramwaj w tunelu) i W7 (ul. Wielicka w tunelu) przyjaźniejszy dla pasażerów jest ten drugi. Tramwaje są na tym samym poziomie, co autobusy i ludzie, łatwiejsze są przesiadki oraz dojścia do przystanków. Należy jednak zwrócić uwagę na wręcz skandaliczną ilość wyasfaltowanej powierzchni drogowej. Część z tego jest konieczna ze względu na specyfikę wariantu, ale część wynika wręcz z absurdalnych parametrów drogi - bardzo długie dwupasowe dojazdy, niektóre jednopasmowe jezdnie o szerokości 5,0m, pasy ruchu 3,50m na wszystkich dojazdach do ronda lub nawet 4,00m w tunelu (!!!). Są to parametry niemal jak dla węzła drogi ekspresowej, a nie miejskiej ulicy - nawet takiej, pełniącej rolę arterii. Jeśli ten wariant będzie dalej procedowany, należy koniecznie zmniejszyć powierzchnię przeznaczoną pod asfalt.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kucyk » 04 paź 2022, 17:13

Takie obrazki pojawiły się odnośnie planowanej nowej linii tramwajowej:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/ktore ... 47976.html

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Tramwajolog14 » 04 paź 2022, 21:26

kucyk pisze: 04 paź 2022, 17:13 Takie obrazki pojawiły się odnośnie planowanej nowej linii tramwajowej...
Żaden z nich nie obejmuje miejsc, gdzie tramwaj ma przecinać jezdnie przy skrzyżowaniu Teligi-Wielicka. Czyżby samo miasto nie było przekonane co do takiego rozwiązania?

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kbieniu7 » 04 paź 2022, 23:38

Tramwajolog14 pisze: 04 paź 2022, 21:26 Żaden z nich nie obejmuje miejsc, gdzie tramwaj ma przecinać jezdnie przy skrzyżowaniu Teligi-Wielicka. Czyżby samo miasto nie było przekonane co do takiego rozwiązania?
Wszystkie plany oraz wizualizacje dla każdego wariantu są w załącznikach na stronie, którą podlinkowałem dwa posty wyżej.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Tramwajolog14 » 05 paź 2022, 21:18

kbieniu7 pisze: 04 paź 2022, 23:38 Wszystkie plany oraz wizualizacje dla każdego wariantu są w załącznikach na stronie, którą podlinkowałem dwa posty wyżej.
Tak, tak, kontrałuki są w planach. Mi chodzi o to, że nie pochwalili się nimi na wizualizacjach.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kot_feliks » 06 paź 2022, 19:33

kucyk pisze: 04 paź 2022, 17:13 Takie obrazki pojawiły się odnośnie planowanej nowej linii tramwajowej:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/ktore ... 47976.html
Dwie uwagi, pokazujące jak miasto wrzuca do kibla miliony PLN :)

1. Jednak poszerzony za 3,5 mln o 0,5m pas ruchu na Wielickiej byłby przebudowany. No tak, te 0,5m nie mogło poczekać 2-3 lat, trzeba było na niego wydać 3,5 mln PLN teraz :mrgreen:

2. Nagle okazuje się, że jednak 5 pasów na Kostaneckiego nie jest konieczne, ojoj, a właśnie wydaliśmy miliony PLN na ich budowę xd

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kbieniu7 » 06 paź 2022, 21:14

Byłem na konsultacjach nt. tramwaju na Rżąkę. Z obecnych ekspertów był przedstawiciel projektanta (firmy Sweco) oraz przedstawiciel Wydziału Gospodarki Komunalnej i Klimatu UMK. Był też jeszcze jeden przedstawiciel z miasta, ale zapomniałem dokładnie jego danych.

Zainteresowanie było spore, przyszło bardzo dużo ludzi. Ciężko mi oszacować, ale stawiam, że koło 150 osób było na sali. Niestety, odniosłem wrażenie, że średnia wieku była ok 60 lat. Osób w wieku 20-40 lat było na oko kilkanaście procent. Na samym końcu, w kuluarowych rozmowach, moderatorka spotkania doszła do tego samego wniosku.

- Praktycznie jednogłośnie odrzucono wariant idący po północnej stronie ul. Wielickiej (tej samej, co teraz idą tory). Nie chcą torowiska blisko bloków
- Proszą, aby jednoznacznie zdecydować, czy to ma być tramwaj do Wieliczki czy Rżąki i szpitala.
- Preferowany jest wariant W3, który zakłada podjazd pod nowy szpital i pętlę w okolicy szkoły podstawowej 157.
- Jednocześnie część osób zgłaszała jakiś użytek ekologiczny w miejscu przeznaczonym na pętlę w wariancie W3.
- Sprzeciw wobec parkingu P+R w jakiejkolwiek wersji.
- Preferowany przez część osób wariant to tramwaj wszędzie w tunelu (pod Wielicką, pod ul. Orwid lub Kostaneckiego z podziemną pętlą tramwajową i podziemnym parkingiem P+R).
- Wielu twierdziło, że miasto na siłę próbuje ich uszczęśliwić i że "mieszkańcom Rżąki niepotrzebny jest tramwaj" i niech sobie koło szpitala idzie, bo to dla nich miało być. Lepiej nie budować tramwaju, niż puścić torowisko bliżej bloków.
- Pojawił się zarzut, czemu zabrano 244 do Kurdwanowa i Borku.
- A przy okazji, że nie wiadomo, czy za te 10-15 lat będzie miał kto jeździć tym tramwajem, bo brakuje kierowców i lekarzy w szpitalach.
- Ze słusznych uwag, to w kontekście szacowanej liczby pasażerów nie uwzględniono pacjentów i pracowników szpitala.

Ja miałem chwilę na wystąpienie, zgłosiłem pisane tutaj na forum dwie uwagi:
- Puszczenie tramwaju po północnej stronie, by nie dodawać zbędnych kolizji w newralgicznym miejscu. Zostało to odebrane raczej oburzeniem.
- Stworzenie wygodnego punktu przesiadkowego i zastanowienie się, czy ruch liniowy Rżąka-Bieżanów na pewno będzie prowadzony, bo układ przystanków to uwzględniający jest mocno niewygodny.

Projektant profesjonalnie tłumaczył warianty... niestety znów można było się dopatrzeć, że preferowaliby wariant z wrzuceniem tramwaju na środek skrzyżowania, bo zostawienie go obecnie utrudnia sytuację dla samochodów na wlocie ul. Teligi. Czyli dla samochodów lepiej kosztem tramwaju...

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kucyk » 13 sty 2023, 9:52

Po konsultacjach są rozbieżności: w stronę Wieliczki czy do Szpitala?
Zdaniem Zbigniewa Kożucha, przewodniczącego Rady Dzielnicy XII Bieżanów-Prokocim, najrozsądniejszym rozwiązaniem byłoby doprowadzenie linii tramwajowej ulicą Marii Orwid w rejon szpitala. – Większość mieszkańców podczas spotkania była przeciwna tej inwestycji, wariant W3 budził najmniejszy sprzeciw.
Źródło:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowa- ... 49374.html

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: WDZ » 13 sty 2023, 13:59

Tramwaj na pewno powinien być dociągnięty w okolice szpitala (ma się tam przecież budować kampus CM), ale dlaczego nie można go potem pociągnąć w stronę Rżąki przez te chaszcze między szpitalem i MCO?

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kbieniu7 » 02 lut 2023, 20:06

Na audytach pojawiła się nowa wersja dokumentacji... która w sumie niewiele zmienia. Nadal wygląda jakby projektowali to głównie drogowcy i pod ruch samochodowy wyciągali wnioski.
https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... m-parkride

Moim zdaniem najbardziej bulwersuje to, co możemy przeczytać w opisie technicznym:
9.2.1. Dostępność dla uczestników komunikacji zbiorowej, pieszych i rowerzystów:
Lokalizacje przystanków uwzględniają „Sukcesywne wprowadzenie standardu by przystanki komunikacji zbiorowej były nie dalej niż 400 m od miejsca zamieszkania”.

Wariant W1, W2, W3, W5:
- linia tramwajowa w pasie dzielącym ul. Wielickiej skraca dojścia pieszych w kierunku północnym jak i południowym, Nieprawda, wydłuża dojście od strony północnej, w tym do przystanków już obecnie istniejących, które są obecnie łatwo dostępne.
- zastosowano przejazdy i przejścia z sygnalizacją świetlną na wszystkich wlotach, które wpływają na bezpieczeństwo,
- przejścia zaprojektowano możliwie jak najbliżej tarcz skrzyżowania pod kątem prostym do drogi poprawiają czytelność oraz skracają trasę,
- lokalizacje przystanków pozwalają na zmiany środka transportu w obrębie skrzyżowania, Co wiąże się z długimi spacerami po skrzyżowaniu. Powinno zaprojektować się parę przystanków w obu kierunkach po jednej stronie skrzyżowania od strony centrum, gdyż prawdopodobnie nie będzie ruchu liniowego Wieliczka-Bieżanów.
- długość trasy dojścia z przystanku Prokocim Szpital względem istniejącego stanu uległa poprawie (krótsza droga, łatwiejszy dostęp do przystanków). Za to wydłuża drogę i pogarsza dostęp od bloków po północnej stronie

Wariant W1, W2, W7:
- zastosowane azyle o szerokości od 3,00 – 6,85 m dają możliwość zatrzymania się podczas przekraczania jezdni lub torów tramwajowych,
- możliwość bezkolizyjnego przedostania się z północnej części ul. Wielickiej na południową za pomocą przejścia/przejazdu w obrębie projektowanej pętli.

Wariant W3:
- zaprojektowany ciąg pieszo-rowerowy między Szpitalem Uniwersyteckim a Poradnią Opieki Paliatywnej (Miejskie Centrum Opieki), przy Szkole Podstawowej Nr 157 (osiedle Rżąka) umożliwia łatwe skomunikowanie z ul. Wielicką.
Całkowite pominięcie, że przyjęte dla tego wariantu torowisko po północnej stronie zapewnia łatwiejsze dojście od bloków po północnej stronie.

Wariant W4
- linia tramwajowa po północnej części ul. Wielickiej wydłuża trasę dojścia/dojazdu w kierunku południowym połączenie z osiedlem Rżąka wymaga przejścia na drugą stronę jezdni, Ale za to skraca trasę dojścia do przystanków od północnej strony
- przystanek tramwajowy Prokocim Szpital obsługuje dwie relacje Centrum Krakowa – Wielicka oraz Wielicka - Teligi dzięki czemu jest możliwość szybkiej zmiany kierunku jazdy bez potrzeby przejścia,Nieprawda, wg rysunków każda relacja ma osobne pary przystanków
- na całej długości ulicy Wielickiej zastosowano przejścia i przejazdy łączące południową część z północną, w tym celu wykorzystano istniejące pasy dzielące jako azyle o szerokości ponad 3,00 m,
- na odcinku ul. Mała Góra umożliwiono poruszanie się rowerzystów oddzielnie od samochodów za pomocą wspólnego ciągu pieszo-rowerowego co poprawia bezpieczeństwo, wpływa również na pieszych ponieważ w stanie istniejącym chodnik występował tylko po południowej stronie jezdni,
- prowadzenie ciągu pieszo-rowerowego nad autostradą w kierunku Wieliczki wpływa na atrakcyjność ciągu ale również komunikuje południową część autostrady z częścią północną.

Wariant W5
- wprowadzenie linii tramwajowej do tunelu wydłuża trasę/czas dojścia uczestnikom komunikacji miejskiej zwłaszcza jeżeli będą chcieli zmienić środek transportu. Wariant umożliwia korzystanie z przystanków osobom z niepełnosprawnościami. Dzięki takiemu rozwiązaniu przekroczenie ul. Wielickiej jest bezpieczniejsze i umożliwiło przybliżenie przejść dla pieszych bliżej tarczy skrzyżowania.
Z przedstawionych powyżej argumentów pod względem dostępności dla użytkowników komunikacji zbiorowej, pieszych oraz rowerzystów, z uwzględnieniem celu uwzględnieniem celu inwestycji tj. połączenie linii tramwajowej z osiedlem Rżąka najkorzystniejszymi wariantami są W1 oraz W2. Nieprawda! Utrudnia to dojścia na perony od strony północnej, sprawia że perony są węższe, przesiadki wymagają dłuższych tras dojścia!
9.2.2. Kolizja linii tramwajowej z ruchem drogowym:
Projektowane rozwiązania na ul. Wielickiej nie zmniejszają liczby pasów do poruszają się pojazdów względem stanu istniejącego.

Wariant W1, W2, W3:
Skrzyżowanie z Teligi:
- rozwiązanie poprawia czytelność skrzyżowania ale dzieli potoki ruchu na wprost i w lewo na wlocie od ul. Teligi przejściem dla pieszych. Może to wpływać na wydłużenie czasu przejazdu przez skrzyżowanie lub może powodować zatrzymywanie się pojazdów na przejściu/przejeździe. Polepszono sytuację dwóch pasów skręcających z ulicy Teligi na ul. Wielicką – mniejszy kąt, więcej pojazdów będzie mogło ustawić się na pasach skręcających w stosunku do stanu istniejącego. Skupienie się na ruchu samochodowym całkowite pominięcie, że wariant W1,W2 przerzuca niepotrzebnie tramwaje na środek między jezdnie ul. Wielckiej, czyli tramwaje jadące na Bieżanów zamiast jechać bezkolizyjnie, będą musiały dwukrotnie przecinać jezdnie!
Studialna analiza przejścia linią tramwajową przez autostradę A4
- wprowadzenie linii tramwajowej na obiekt razem z ruchem pojazdów będzie wiązało się ze wzmocnieniem i przebudową obiektu nad autostradą.

Wariant W1, W2,
Zjazd na pętle będzie powodować zatrzymanie się pojazdów z centrum.

Wariant W3
Zjazd tramwaju w kierunku pętli po stronie południowej będzie wymuszał zatrzymanie się pojazdów na południowej jezdni.

Wariant W4
Połączenie projektowanej linii tramwajowej z istniejącą na ul. Teligi powoduje znaczne wydłużenie się czasu i drogi oczekiwania na wlotach od ul. Teligi. Powyższa sytuacja może powodować zatrzymywania się pojazdów zarówno na przejściach dla pieszych jak i przejazdach tramwajowych. Sytuacje mogłaby poprawić rezygnacja z połączenia projektowanej linii z kierunkiem północnym na ul. Teligi, Skupienie się na ruchu samochodowym całkowite pominięcie, że Wariant W3,W4 czyli pozostawienie torowiska po północnej stronie ul. Wielickiej to jedyne sensowne rozwiązanie z punktu widzenia ruchu tramwajowego (pomijając warianty tunelowe), które nie wprowadza niepotrzebnych kolizji z ruchem drogowym.
- pozostały przebieg na ul. Wielickiej w tym wariancie nie wpływa negatywnie na ruch pojazdów.
Studialna analiza przejścia linią tramwajową przez autostradę A4
- rozwiązanie powoduje konieczność wybudowania kolejnego obiektu nad A4.

Wariant W5
- rozwiązania tunelowe zdecydowanie poprawiają czytelność skrzyżowania z ul. Teligi. Są rozwiązaniami bezpieczniejszymi nie tylko dla uczestników ruchu ale również dla pieszych i rowerzystów. Czasów przejazdów przez skrzyżowanie znacznie się skrócił. Pozostały przebieg linii w kierunku Wieliczki nie wpływa negatywnie na ruch pojazdów.

Wariant W7
Skrzyżowanie Wielicka – Teligi – Kostaneckiego jako skrzyżowanie o ruchu okrężnym, które upłynni ruch. Linia tramwajowa będzie przechodzić przez nowoprojektowane rondo. Pod rondem będzie przebiegać jezdnia w tunelu, dzięki czemu ruch zarówno tramwajowy jak i kołowy będzie dużo bardziej płynny i skanalizowany
Studialna analiza przejścia linią tramwajową przez autostradę A4
- wprowadzenie linii tramwajowej na obiekt razem z ruchem pojazdów będzie wiązało się ze wzmocnieniem i przebudową obiektu nad autostradą jak w wariancie W1, W2, W3.

Najkorzystniejsze rozwiązania to rozwiązania, w których ruch tramwajowy został przeniesiony do tunelu w obszarze skrzyżowania z ul. Teligi w wariancie W5.Tylko i wyłącznie z punktu widzenia ruchu samochodowego, nie tramwajowego!
W tabeli z wyborem najkorzystniejszego wariantu widać, że nie ma tam punku pt. "warunki ruchu tramwajowego". Cały ten projekt jest do zrobienia od nowa. Moim zdaniem to skandal, w takiej formie ta linia tramwajowa pogorszy podróże tramwajem do Bieżanowa, tylko dlatego, że jest robiony pod samochody...
Obrazek

Tak wygląda Wariant W2 (i W1 też) na skrzyżowaniu Wielickiej z Teligi...
Obrazek


Obrazek

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kbieniu7 » 04 lut 2023, 13:18

Wysłałem dzisiaj mailem pismo do ZIM, ZTP oraz Rady Dzielnicy XII ze swoimi wnioskami i uwagami. Poniżej zamieszczam pdfa oraz tekst. Jeśli ktoś by chciał również im zaspamować, to możecie śmiało użyć całość lub fragmenty z tego.

https://drive.google.com/file/d/1SiHwRp ... sp=sharing
WNIOSEK
O rewizję projektu torowiska tramwajowego do os. Rżąka.

Szanowni Państwo,

Na stronie z audytami rowerowymi pojawiła się uaktualniona dokumentacja do projektu budowy linii tramwajowej do os. Rżąka

https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... m-parkride

Przedstawione zmiany są niewielkie względem poprzedniej wersji i wciąż powielają niefunkcjonalne rozwiązania z punktu widzenia pasażerów transportu zbiorowego. Przede wszystkim, obecnie tramwaje jadące na Bieżanów nie mają kolizji z ruchem drogowym, co jest korzystne pod względem przepustowości i szybkości poruszania się pasażerów KMK oraz innych użytkowników ruchu. Ułatwia też dostęp do przystanków mieszkańcom wszystkich okolicznych bloków, gdyż nie muszą przekraczać jezdni ul. Wielickiej.

Projektowane rozwiązanie widoczne w wariantach W1 oraz W2 z kolei “przerzucają” torowisko na środek, pomiędzy jezdnie. Jest to rozwiązanie niefunkcjonalne i pogarszające warunki podróżowania tramwajem, gdyż w takim przypadku wprowadza się konieczność zupełnie niepotrzebnego dwukrotnego przekraczania ul. Wielickiej przez tramwaje jadące na Bieżanów oraz utrudnia dostęp pasażerów do przystanku od strony północnej i zmniejsza powierzchnię peronu pogarszając wygodę korzystania z niego

Obrazek
Rys. 1. “Najkorzystniejszy” wg dokumentacji wariant W2.

Tak naprawdę jedyny akceptowalny z punktu widzenia ruchu tramwajowego wariant skrzyżowania ulic Wielicka/Teligi/Kostaneckiego (nie licząc wariantów tunelowych) to rozwiązanie z wariantów W3 i W4, tj. zachowanie torowiska tramwajowego po północnej stronie tak, aby tramwaje jadące na Bieżanów nie musiały przekraczać jezdni ul. Wielickiej. Jednocześnie zamiast peronów tramwajowych za skrzyżowaniem sensowne jest utworzenie wspólnych przystanków tramwajowych od strony centrum, gdyż bardzo mało prawdopodobne, żeby był prowadzony ruch liniowy Rżąka-Bieżanów. Takie rozwiązanie ułatwi przesiadki, gdyż w jednym miejscu będą wszystkie tramwaje oraz autobusy w stronę centrum, podczas gdy pozornie “wygodniejsze” rozwiązanie z peronami za skrzyżowaniem wymusi niepotrzebne “spacery” po połowie skrzyżowania w celu przesiadki. Rozjazdy można by zachować w pełnym zakresie na potrzeby awaryjne, a jezdnie ul. Wielickiej przesunąć nieco na południe, żeby torowisko nie było tuż przy blokach - na co zwracali mieszkańcy podczas spotkania konsultacyjnego.

Obrazek
Rys. 2. Prawdziwie optymalny pod względem ruchowym przebieg torowiska (na czerwono) oraz lokalizacja peronów tramwajowych (na niebiesko).

Bulwersuje fakt, że analiza wyboru najkorzystniejszego wariantu, przedstawiona na końcu opisu technicznego, w ogóle nie uwzględnia powyższych faktów. Wobec rekomendowanego przez projektantów wariantu W2 w pkt. 9.2.2 opisu technicznego możemy przeczytać, że:

“rozwiązanie poprawia czytelność skrzyżowania ale dzieli potoki ruchu na wprost i w lewo na wlocie od ul. Teligi przejściem dla pieszych. Może to wpływać na wydłużenie czasu przejazdu przez skrzyżowanie lub może powodować zatrzymywanie się pojazdów na przejściu/przejeździe. Polepszono sytuację dwóch pasów skręcających z ulicy Teligi na ul. Wielicką – mniejszy kąt, więcej pojazdów będzie mogło ustawić się na pasach skręcających w stosunku do stanu istniejącego.”

Zaś wobec optymalnego pod względem tramwajowym rozwiązania możemy przeczytać, że:

“Połączenie projektowanej linii tramwajowej z istniejącą na ul. Teligi powoduje znaczne wydłużenie się czasu i drogi oczekiwania na wlotach od ul. Teligi.”

Biorąc pod uwagę również opisywanie wariantu z torowiskiem między jezdniami jako skracającej “dojścia pieszych w kierunku północnym jak i południowym” (zupełnie pomijając fakt, że jest to nieprawda wobec pasażerów z osiedli po północnej stronie oraz że oczekiwanie na peronie pomiędzy jezdniami o dużym ruchu jest uciążliwe) wyłania się obraz, że analiza kryteriów była rozpatrywana głównie z perspektywy ruchu samochodowego. Co więcej, skandalem jest, że wśród kryteriów w ogóle nie ma oceny warunków ruchowych tramwajów - a przecież to linia tramwajowa jest sednem tego projektu!

Tab. 1. Tabela oceny wariantów z pkt. 9.7. opisu technicznego.
Obrazek

Odniesienie się do punktów “9.2.1. Dostępność dla uczestników komunikacji zbiorowej, pieszych i rowerzystów”, “9.2.2. Kolizja linii tramwajowej z ruchem drogowym” oraz “9.7. Wariant rekomendowany” w załączniku na końcu pisma.
Konieczna jest całkowita zmiana podejścia do wyboru wariantu przebiegu torowiska tramwajowego na tym skrzyżowaniu oraz lokalizacji peronów. Obecnie przedstawiony przez firmę Sweco projekt jest niefunkcjonalny i Miasto powinno wymóc na jego wykonawcy zmiany w celu zaprojektowania układu korzystnego z punktu widzenia KMK.

Do pracy nad projektem i jego oceny należy dopuścić osoby, które specjalizują się nie tylko w projektowaniu rozwiązań optymalnych dla ruchu samochodowego, ale również ruchu tramwajów oraz funkcjonalności dla pasażerów i pieszych. Należy też dopuścić mieszanie rozwiązań z wielu przedstawionych wariantów. Na projekt składa się wiele osobnych elementów, których funkcjonalność, wpływ na otoczenie i efektywność ekonomiczną należy przeanalizować osobno:
skrzyżowanie ulic: Wielicka/Teligi/Kostaneckiego;
przebieg torowiska na odcinku ul. Teligi - os. Rżąka wraz z lokalizacją pętli tramwajowej i parkingu Park & Ride;
przekroczenie autostrady A4.
W obecnym przypadku, gdy w poszczególnych wariantach wrzucone są lepsze i gorsze rozwiązania naraz, analiza nie pozwala wyłonić prawdziwego optymalnego i akceptowalnego wariantu.

Podsumowując, wnoszę o:
zmianę podejścia do projektowania tytułowej linii tramwajowej i wybranie wariantów optymalnych pod względem ruchu tramwajów (torowisko po północnej stronie ul. Wielickiej);
dopuszczenie do głosu osób specjalizujących się w infrastrukturze tramwajowej oraz pasażerskiej;
Rozbicie analizy wariantowej na osobne elementy oceniane oddzielnie.

Z racji charakteru poruszanego tematu, swoje pismo kieruję do Zarządu Inwestycji Miejskich, Zarządu Transportu Publicznego oraz Rady Dzielnicy XII Bieżanów-Prokocim.


Z poważaniem
ZAŁĄCZNIK
Cytaty z opisu technicznego projektu „Opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej pomiędzy skrzyżowaniami ulic Wielickiej, Teligi,Kostaneckiego a osiedlem Rżąka wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem Park&Ride” dotyczące wniosków z analizy. Komentarze do oryginalnego tekstu zostały zaznaczone kolorem czerwonym.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9. Wnioski
(...)

9.2.1. Dostępność dla uczestników komunikacji zbiorowej, pieszych i rowerzystów:
Lokalizacje przystanków uwzględniają „Sukcesywne wprowadzenie standardu by przystanki komunikacji zbiorowej były nie dalej niż 400 m od miejsca zamieszkania”.

Wariant W1, W2, W3, W5:

- linia tramwajowa w pasie dzielącym ul. Wielickiej skraca dojścia pieszych w kierunku północnym jak i południowym, [Nieprawda, wydłuża dojście od strony północnej, w tym do przystanków już obecnie istniejących, które są obecnie łatwo dostępne.]
- zastosowano przejazdy i przejścia z sygnalizacją świetlną na wszystkich wlotach, które wpływają na bezpieczeństwo,
- przejścia zaprojektowano możliwie jak najbliżej tarcz skrzyżowania pod kątem prostym do drogi poprawiają czytelność oraz skracają trasę,
- lokalizacje przystanków pozwalają na zmiany środka transportu w obrębie skrzyżowania, [Co wiąże się z długimi spacerami po całym skrzyżowaniu. Powinno zaprojektować się parę przystanków w obu kierunkach po jednej stronie skrzyżowania od strony centrum, gdyż prawdopodobnie nie będzie ruchu liniowego Wieliczka-Bieżanów.]
- długość trasy dojścia z przystanku Prokocim Szpital względem istniejącego stanu uległa poprawie (krótsza droga, łatwiejszy dostęp do przystanków). [Tylko względem szpitala, za to wydłuża drogę i pogarsza dostęp od bloków po północnej stronie. Warto zaznaczyć, że przy przedłużeniu tramwaju do os. Rżąka szpital będzie łatwiej dostępny z nowych przystanków.]

Wariant W1, W2, W7:
- zastosowane azyle o szerokości od 3,00 – 6,85 m dają możliwość zatrzymania się podczas przekraczania jezdni lub torów tramwajowych,
- możliwość bezkolizyjnego przedostania się z północnej części ul. Wielickiej na południową za pomocą przejścia/przejazdu w obrębie projektowanej pętli.

Wariant W3:
- zaprojektowany ciąg pieszo-rowerowy między Szpitalem Uniwersyteckim a Poradnią Opieki Paliatywnej (Miejskie Centrum Opieki), przy Szkole Podstawowej Nr 157 (osiedle Rżąka) umożliwia łatwe skomunikowanie z ul. Wielicką. [Całkowite pominięcie, że przyjęte dla tego wariantu torowisko po północnej stronie zapewnia łatwiejsze dojście od bloków po północnej stronie, bez konieczności przekraczania jezdni w ogóle, oraz zapewnia oczekiwanie na tramwaj w mniej uciążliwych warunkach (nie pomiędzy jezdniami).]

Wariant W4
- linia tramwajowa po północnej części ul. Wielickiej wydłuża trasę dojścia/dojazdu w kierunku południowym połączenie z osiedlem Rżąka wymaga przejścia na drugą stronę jezdni, [Ale za to skraca trasę dojścia do przystanków od północnej strony, bez konieczności przekraczania jezdni w ogóle, oraz zapewnia oczekiwanie na tramwaj w mniej uciążliwych warunkach (nie pomiędzy jezdniami) ].
- przystanek tramwajowy Prokocim Szpital obsługuje dwie relacje Centrum Krakowa – Wielicka oraz Wielicka - Teligi dzięki czemu jest możliwość szybkiej zmiany kierunku jazdy bez potrzeby przejścia, [Nieprawda, wg rysunków dla wariantu W4 każda relacja ma osobne pary przystanków i wymaga przejścia między nimi.]
- na całej długości ulicy Wielickiej zastosowano przejścia i przejazdy łączące południową część z północną, w tym celu wykorzystano istniejące pasy dzielące jako azyle o szerokości ponad 3,00 m,
- na odcinku ul. Mała Góra umożliwiono poruszanie się rowerzystów oddzielnie od samochodów za pomocą wspólnego ciągu pieszo-rowerowego co poprawia bezpieczeństwo, wpływa również na pieszych ponieważ w stanie istniejącym chodnik występował tylko po południowej stronie jezdni,
- prowadzenie ciągu pieszo-rowerowego nad autostradą w kierunku Wieliczki wpływa na atrakcyjność ciągu ale również komunikuje południową część autostrady z częścią północną.

Wariant W5
- wprowadzenie linii tramwajowej do tunelu wydłuża trasę/czas dojścia uczestnikom komunikacji miejskiej zwłaszcza jeżeli będą chcieli zmienić środek transportu. Wariant umożliwia korzystanie z przystanków osobom z niepełnosprawnościami. Dzięki takiemu rozwiązaniu przekroczenie ul. Wielickiej jest bezpieczniejsze i umożliwiło przybliżenie przejść dla pieszych bliżej tarczy skrzyżowania.

Z przedstawionych powyżej argumentów pod względem dostępności dla użytkowników komunikacji zbiorowej, pieszych oraz rowerzystów, z uwzględnieniem celu uwzględnieniem celu inwestycji tj. połączenie linii tramwajowej z osiedlem Rżąka najkorzystniejszymi wariantami są W1 oraz W2. [Nieprawda! Utrudnia to dojścia na perony od strony północnej, sprawia że perony są węższe i oczekiwanie na tramwaj odbywa się w uciążliwych warunkach (pomiędzy jezdniami), a przesiadki wymagają dłuższych tras dojścia!]



9.2.2. Kolizja linii tramwajowej z ruchem drogowym:
Projektowane rozwiązania na ul. Wielickiej nie zmniejszają liczby pasów do poruszają się pojazdów względem stanu istniejącego.

Wariant W1, W2, W3:
Skrzyżowanie z Teligi:
- rozwiązanie poprawia czytelność skrzyżowania ale dzieli potoki ruchu na wprost i w lewo na wlocie od ul. Teligi przejściem dla pieszych. Może to wpływać na wydłużenie czasu przejazdu przez skrzyżowanie lub może powodować zatrzymywanie się pojazdów na przejściu/przejeździe. Polepszono sytuację dwóch pasów skręcających z ulicy Teligi na ul. Wielicką – mniejszy kąt, więcej pojazdów będzie mogło ustawić się na pasach skręcających w stosunku do stanu istniejącego. [Skupienie się na ruchu samochodowym i całkowite pominięcie, że wariant W1,W2 przerzuca niepotrzebnie tramwaje na środek między jezdnie ul. Wielckiej. Czyli tramwaje jadące na Bieżanów, zamiast jechać bezkolizyjnie, będą musiały dwukrotnie przecinać jezdnie!]
Studialna analiza przejścia linią tramwajową przez autostradę A4
- wprowadzenie linii tramwajowej na obiekt razem z ruchem pojazdów będzie wiązało się ze wzmocnieniem i przebudową obiektu nad autostradą.

Wariant W1, W2,
Zjazd na pętle będzie powodować zatrzymanie się pojazdów z centrum.

Wariant W3
Zjazd tramwaju w kierunku pętli po stronie południowej będzie wymuszał zatrzymanie się pojazdów na południowej jezdni.

Wariant W4
Połączenie projektowanej linii tramwajowej z istniejącą na ul. Teligi powoduje znaczne wydłużenie się czasu i drogi oczekiwania na wlotach od ul. Teligi. Powyższa sytuacja może powodować zatrzymywania się pojazdów zarówno na przejściach dla pieszych jak i przejazdach tramwajowych. Sytuacje mogłaby poprawić rezygnacja z połączenia projektowanej linii z kierunkiem północnym na ul. Teligi, [Skupienie się na ruchu samochodowym całkowite pominięcie, że wariant W3,W4 (czyli pozostawienie torowiska po północnej stronie ul. Wielickiej) to jedyne sensowne rozwiązanie z punktu widzenia ruchu tramwajowego (pomijając warianty tunelowe), które nie wprowadza niepotrzebnych kolizji z ruchem drogowym.]
- pozostały przebieg na ul. Wielickiej w tym wariancie nie wpływa negatywnie na ruch pojazdów.
Studialna analiza przejścia linią tramwajową przez autostradę A4
- rozwiązanie powoduje konieczność wybudowania kolejnego obiektu nad A4.

Wariant W5
- rozwiązania tunelowe zdecydowanie poprawiają czytelność skrzyżowania z ul. Teligi. Są rozwiązaniami bezpieczniejszymi nie tylko dla uczestników ruchu ale również dla pieszych i rowerzystów. Czasów przejazdów przez skrzyżowanie znacznie się skrócił. Pozostały przebieg linii w kierunku Wieliczki nie wpływa negatywnie na ruch pojazdów.

Wariant W7
Skrzyżowanie Wielicka – Teligi – Kostaneckiego jako skrzyżowanie o ruchu okrężnym, które upłynni ruch. Linia tramwajowa będzie przechodzić przez nowoprojektowane rondo. Pod rondem będzie przebiegać jezdnia w tunelu, dzięki czemu ruch zarówno tramwajowy jak i kołowy będzie dużo bardziej płynny i skanalizowany
Studialna analiza przejścia linią tramwajową przez autostradę A4
- wprowadzenie linii tramwajowej na obiekt razem z ruchem pojazdów będzie wiązało się ze wzmocnieniem i przebudową obiektu nad autostradą jak w wariancie W1, W2, W3.

Najkorzystniejsze rozwiązania to rozwiązania, w których ruch tramwajowy został przeniesiony do tunelu w obszarze skrzyżowania z ul. Teligi w wariancie W5. [Tylko i wyłącznie z punktu widzenia ruchu samochodowego, nie tramwajowego, który nadal ma m.in. szykanę od strony centrum!]

(...)

9.7. Wariant rekomendowany
Obrazek

Zweryfikowana dokumentacja projektowa w oparciu o powyższą tabelę jak również kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i techniczne wskazują jako najkorzystniejszy wariant trasy W1/W2. [W ocenie wyboru najlepszego wariantu całkowicie pominięte zostały parametry ruchowe tramwajów oraz wygody przesiadki. W wyniku tego “najkorzystniejszym” wariantem został ten, który spowalnia tramwaje pogarsza warunki podróżowania nimi na obecnej już relacji do Bieżanowa. Jest to niedopuszczalne biorąc pod uwagę, że to linia tramwajowa jest sednem tego projektu!]



Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kbieniu7 » 07 lis 2023, 18:26

Pojawił się nowy wariant tramwaju na Rżąkę. Na szczęście chyba uwzględnili moje uwagi, co do układu przystanków ;) Zawęziliśmy naszą analizę, odrzucając niektóre przebiegi, czyli już coś, krok do przodu. Ale nadal jest sporo uwag.

Link do strony z audytem - uwaga, strona się długo ładuje i potrafi przymulić kompa!
Bezpośredni link do dokumentacji z najnowszym wariantem 7.3

Poniżej na szybko moja krótka analiza:


I. WYBRANY WARIANT

Przede wszystkim: wybrano wariant z tunelem drogowym, czyli bardzo drogim i jednocześnie zajmującym wyjątkowo dużą przestrzeń. Moim zdaniem należy przeanalizować, czy faktycznie jest on warty kosztów, zwłaszcza że ul. Wielicka jest trasą wlotową do centrum i zwiększanie przepustowości i prędkości przejazdu samochodem może zachęcać do wyboru właśnie samochodu zamiast tramwaju.

Moim zdaniem należy rozważyć dwa dodatkowe (sub)warianty:

W7.3.A - Z identycznym ułożeniem torowiska i przystanków, ale całkowicie naziemny.

W7.3.B - Również z tunelem drogowym, ale przejściem przez ul. Wielicką już w ramach skrzyżowania Wielicka/Teligi/Kostaneckiego. Skoro i tak rozważamy drogi tunel, to warto pociągnąć temat dalej i zrobić tak, żeby tramwaj na Rżąkę nie musiałby już w ogóle kolidować z potokiem samochodów w ul. Wielickiej.


II. LOKALIZACJA PRZYSTANKÓW NA TRASIE

Projektowane przystanki są ulokowane za często. Odległości między przystankiem na skrzyżowaniach z ulicami Jerzmanowskiego (istniejący obecnie) oraz Orwid (nieistniejący obecnie), a także projektowaną pętlą na Rżące jest są za małe i będą powodować niską prędkość handlową. Jeden z tych dwóch należy usunąć. Moim zdaniem należy usunąć obecny przystanek "Jerzmanowskiego" i zapewnić maksymalnie wygodne dojścia piesze do nowoprojektowanego przystanku przy ul. Orwid - zapewni on lepsze dojście do szpitala i MCO i zapewni bardzo podobną obsługę osiedla.


II. SKRZYŻOWANIE WIELICKA/TELIGI/KOSTANECKIEGO
1. Autobusy wymagają priorytetu. Powinny mieć wydzielony własny pas autobusowy w całym ciągu ul. Wielickiej w stronę centrum, który na żadnym odcinku nie będą dzielić z ruchem ogólnym. Przed węzłem potrzebne są buspasy i wydzielone śluzy prowadzące aż do samej tarczy skrzyżowania. Za węzłem buspas na łącznicy powinien bezkolizyjnie wchodzić w istniejący buspas w stronę centrum (tak jak to ma miejsce obecnie na ul. Marii Konopnickiej za przystankiem "Ludwinów" w stronę Ronda Matecznego).

2. Nie projektować zatok autobusowych na łącznicach - prawy pas łącznic przeznaczyć na ciągły buspas.

3. Mam obawy co do wydolności relacji skrętu w lewo Centrum -> Bieżanów. Obecnie do skrętu są dwa pasy, likwidacja jednego może źle wpłynąć na przepustowość, blokując ruch autobusów. Można wprowadzić możliwość skrętu w lewo dla autobusów z pasa prawego, który na wylocie w ul. Teligi wpadałby w projektowaną zatokę autobusową. Dzięki temu autobusy ominą kolejki do świateł.

4. Zmniejszyć szerokość pasów ruchu do 3,25m, a w tunelu do 3,50m. W obecnym projekcie jezdnie zajmują stanowczo za dużo cennej przestrzeni oraz wydłuża się czas ewakuacji pieszych.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tancin
Miłośnik
Posty: 82
Rejestracja: 26 lut 2020, 20:11

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: Tancin » 09 lis 2023, 21:09

kbieniu7 pisze: 07 lis 2023, 18:26 Projektowane przystanki są ulokowane za często. Odległości między przystankiem na skrzyżowaniach z ulicami Jerzmanowskiego (istniejący obecnie) oraz Orwid (nieistniejący obecnie), a także projektowaną pętlą na Rżące jest są za małe i będą powodować niską prędkość handlową. Jeden z tych dwóch należy usunąć. Moim zdaniem należy usunąć obecny przystanek "Jerzmanowskiego" i zapewnić maksymalnie wygodne dojścia piesze do nowoprojektowanego przystanku przy ul. Orwid - zapewni on lepsze dojście do szpitala i MCO i zapewni bardzo podobną obsługę osiedla.
No nie wiem, ja tam wolę iść na przystanek bliżej i krócej niż super wygodnie po pluszowym chodniku ;) , ale jednak dalej czyli dłużej.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Tramwaj do Rżąki i Wieliczki

Post autor: kbieniu7 » 09 lis 2023, 23:38

Tancin pisze: 09 lis 2023, 21:09 No nie wiem, ja tam wolę iść na przystanek bliżej i krócej niż super wygodnie po pluszowym chodniku ;) , ale jednak dalej czyli dłużej.
Tak, tylko tam przystanek wychodzi co 320m - jak na to miejsce to jest za mało, a prędkość handlowa w takim przypadku się obniża.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 10 gości